کد خبر 926526
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
شکار

فرمانده یگان محیط زیست خوزستان گفت: صدورمجوز شکار درمناطق چهارگانه با از بین بردن قبح شکار، ایجاد نگاه ابزاری به وحوش در میان محیط‌بانان و حس تبعیض میان بومیان، به تخلفات شکار دامن خواهد زد.

به گزارش مشرق، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان در پاسخ به اینکه آیا صدور مجوز شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی، می‌تواند با امیدوار کردن شکارچیان به اخذ مجوز شکار، آمار تخلفات و شکار غیرقانونی را کاهش دهد، گفت: این پرسشی است که در ماه‌های اخیر از بسیاری از محیط‌بانان و دوستداران محیط زیست شنیده‌ام. بخش قابل توجهی از تخلفات شکار، با اهداف سودجویانه و نه از سر تفریح صورت می‌گیرد. یعنی اغلب متخلفان را سودجویان یا اصطلاحاً، گوشت‌فروشان تشکیل می‌دهند که پس از شکار وحوش، گوشت آنها را به صورت غیرقانونی به فروش رسانده و از این اقدام غیرقانونی کسب درآمد می‌کنند. این دسته، هرگز جزو در گروه متقاضیان مجوز شکار جای نخواهند گرفت و بابت خرید مجوز، پولی پرداخت نخواهند کرد

حسن آقاشیرمحمدی افزود: با فرض بر اینکه سالانه برای شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی ۱۰۵ مجوز شکار صادر می‌شود، تاثیر مجوزهای صادر شده را بر تخلفات و شکار غیرقانونی بررسی می‌کنیم. بخش قابل توجهی از مجوزهای شکار، در اختیار اتباع خارجی قرار می‌گیرد. به فرض که این بخش را نیمی از مجوزهای صادرشده در نظر بگیریم، سهم شکارچیان داخلی از پروانه‌های شکار صادر شده در مناطق ۵۰ مجوز است. بنابراین اگر بخواهیم تاثیر مجوزهای صادرشده را بر امیدوارکردن شکارچیان به شکار مجاز و در نتیجه کاهش شکار غیرمجاز بسنجیم، باید تنها تاثیر بخشی از مجوزها را که برای شکارچیان داخلی صادر می‌شود در نظر گرفته و مجوزهای صادر شده برای شکارچیان خارجی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: شکارچیانی که به قانون پایبندند و برای خرید مجوز شکار به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه می‌کنند در صورتی که موفق به کسب مجوز شکار نشوند هرگز مرتکب تخلف نخواهند شد. آنها همانگونه که طی ۴ سال گذشته، به تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توقف شکار احترام گذاشتند در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست باز هم به منظور احیای جمعیت وحوش، طرح ممنوعیتی چند ساله برای شکار به اجرا گذارد، به قانون پایبند باقی خواهند ماند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اما آن بخش از مجوزها که در اختیار اتباع خارجی قرار می‌گیرد نه تنها باری از تخلفات نخواهد کاست بلکه با ایجاد احساس تبعیض در میان بومیان، انگیزه برای اقدام به تخلف را در میانشان به وجود خواهند آورد. بومیانی که طی چند سال گذشته آموخته بودند که شکار وحوش تخلف است حالا با حضور شکارچیان خارجی در مناطق مواجه می‌شوند. شکارچیانی که ماموران محیط زیست همراهی‌شان می‌کنند از بین رفتن قبح شکار و ایجاد حس تبعیض بدون شک، افزایش تخلفات را در مناطق به همراه خواهد داشت.

آقاشیرمحمدی ادامه داد: در حالی که بسیاری از محیط‌بانان شریف ما سال‌هاست با درآمد اندک، امکانات محدود و شرایط دشوار از صمیم قلب به طبیعت خدمت می‌کنند، واداشتن آنها به همراهی شکارچیان، در آنها نگاهی ابزاری نسبت به حیات وحش ایجاد خواهد کرد. محیط‌بانانی که شهدای بسیاری در راه طبیعت تقدیم کرده‌اند حالا می‌بینند که افرادی متمول با پرداخت مبالغی می‌توانند وحوش را شکار کنند. چگونه می‌توان از محیط‌بانی که به همراهی شکارچیان واداشته شده و شکارفروشی را تجربه کرد انتظار داشت در برابر پیشنهادات متخلفان ایستادگی کند؟

وی تصریح کرد: بدین ترتیب صدور مجوز شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه و عرصه‌های منابع طبیعی بی‌آنکه کاهش تخلفات را به همراه داشته باشد با از بین بردن قبح شکار، ایجاد نگاه ابزاری به وحوش در میان محیط‌بانان و به وجود آوردن حس تبعیض میان بومیان، به تخلفات شکار دامن خواهد زد. با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن این نکته که شرایط نامناسب زیستگاه‌ها، از کم‌آبی و ضعف پوشش گیاهی گرفته تا حضور متخلفان مجهز به موتور و سلاح‌های پیش‌رفته، بقای وحوش را با چالش‌هایی اساسی مواجه کرده و به کاهش جمعیت چهارپایان منجر شده، صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی، مصلحت آمیز به نظر نمی‌رسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس