کد خبر 926014
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
جزئیات راه اندازی کلاس اسباب بازی در مدارس/ استفاده از ظرفیت بازی در ایجاد شرایط بهتر یادگیری/ اجرای کلاس اسباب بازی فقط تا پایه سوم ابتدایی

مدیر کل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: مساحت در نظر گرفته شده در طرح کلاس اسباب بازی برای هر دانش آموز یک متر است و قبل از اجرا حتما باید یک کلاس و آسباب بازی‌های مناسب وجود داشته باشد.

به گزارش مشرق، مرتضی شکوهی درباره اجرای طرح اسباب بازی در مدارس گفت: در اجرای این طرح و برای کارآمدتر بودن آن مدیر و معلمانی انتخاب می‌شوند که داوطلب اجرای این طرح باشند.

وی افزود: مساحت در نظر گرفته شده در طرح کلاس اسباب بازی برای هر دانش آموز یک متر است و قبل از اجرا حتماً باید یک کلاس و آسباب بازی‌های مناسب وجود داشته باشد و مهتر از آن رعایت نکات ایمنی در این کلاس‌ها است. دوره‌های آموزشی برای این مدیر و معلمان اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه درباره شیوه آموزش به معلمانی که در مناطق دورافتاده خدمت می‌کنند افزود: برای این افراد برنامه آموزشی ضبط خواهد شد و در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. مدارس در حال انتخاب هستند و شیوه نامه این پروژه و مقدار اجرایی شدن این برنامه در حال آماده شدن است.

بیشتر بخوانید:

پایانی برای مشق شب بی حاصل

شکوهی با بیان اینکه ویژگی اسباب بازی‌ها مشخص و انتخاب شده است اشاره کرد: در حال شناسایی مدیر، معلمان و مدارسی که بتوانند این طرح را اجرایی کنند هستیم و قطعاً این طرح تا دهه فجر اجرایی می‌شود. جلساتی با معلمان، مدیران وافراد فعال در حوزه بازی و اسباب بازی برگزار کردیم. شیوه نامه این طرح و مقدمات آن نیز آماده شده است.

وی در ادامه افزود: به دنبال این هستیم که اجرای این طرح را به سمت تقاضا محوری سوق دهیم به صورتی که نقش معلم و مدیر را پر رنگ‌تر کنیم.

وی درباره هدف از اجرای این طرح گفت: کلاس اساب بازی با هدف ایجاد نشاط و سرگرمی و ایجاد انگیزه است، اما هف مهمتر این طرح بهره گیری از ظرفیت بازی در ایجاد شرایط بهتر یادگیری است. در این طرح بازی‌هایی مورد توجه ماست که هم پیوند با اهداف یادگیری ابتدایی باشد و مفاهمیم یادیری را تسهیل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش از طریق بازی نیازمند متخصص است که باید معلمان برای آن آموزش بییند آیا این امر اتفاق افتاده است؟ اظهار کرد: در دوره تربیت معلمی مهارت تدریس فعال به آن‌ها دانشجو معلمان آموزش داده می‌شود که استفاده از بازی و وسایل بازی و آموزش از طریق این وسایل بازی یکی از این روش هاست که معلمان آن را آموخته اندوی درباره نحوه اجرای این طرح و اینکه ساعت اضافه‌ای برای اجرای ن. در نظر گرفته شده یا خیر افزود: معلمین ابتدا نحوه ارتباط برنامه درسی با کلاس اسباب بازی را خواهند آموخت. اسباب بازی‌ها به معلمان و چگونگی استفاده از آن متناسب با برنامه آموزشی آموخته می‌شود. اجرای این طرح زمان اختصاصی نیز ندارد و معلم در همان حال که در حال آموزش ریاضی، علوم، فارسی و… است مقداری از ساعت کلاس را در کلاس اسباب بازی صرف کرده و به بچه‌ها مفاهمیم را با اسباب بازی آموزش می‌دهد.

مدیر کل دفتردبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان با ذوق از وسایل بازی قبلاً هم استقافده می‌کردند، اما این پروژه مجموعه فعالیت‌ها معلمان سراسر کشور را به صورت هدفمند و روشن جمع آوری می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتدا بررسی می‌شود که اسباب بازی‌های وارد مدرسه شود که آسیب‌های تربیتی برای دانش آموزان نداشته باشد افزود: در مرحله اول این طرح در هزار مدرسه اجرایی می‌شود. برای هر مدرسه یک کلاس اسباب بازی تعبیه شده است. این طرح در مقطع ابتدایی اجرایی می‌شود و شامل کلاس‌های چهارم، پنچم و ششم نمی‌شود. برای استفاده از این کلاس‌ها با توجه به ظرفیت مدرسه معلمینی که می‌خواهند از کلاس اسباب بازی استفاده کنند برنامه ریزی می‌کند که بچه‌ها در چه درس و چه ساعتی از این کلاس استفاده کنند. در مدارس که جمعیت بالا است ممکن است یک اتاق کفاف ندهد، ولی در گام اول فقط یک کلاس پیش بینی شده است.

مدیر کل دفتردبستانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای فاز اول معلم اصلی برنامه درسی این برنامه را اجرا می‌کند البته شاید روزی برسد مشکل کمبود نیروی آموزش و پرورش برطرف شود و بتوان برای این کلاس‌ها از معلمین متخصص استفاده کرد.

شکوهی درباره علت اجرای این طرح افزود: مطالبات اجتماعی و تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که ایجاد نشاط در مدارس ابتدایی وجود دارد؛ که وزیر آموزش و پرورش با توجه به این نیاز ایده تاسیس اتاق اسباب بازی را مطرح کردند. طبق برنامه زمان بندی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از این اتاق‌ها رو نمایی خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس