کاغذ بسته بندی

«سلطانی وجود ندارد. سلطان چی؟ کدام سلطان؟ این سلطان را هم به ما معرفی کنید. ما بی‌اطلاع هستیم از این موضوع.» این نخستین جوابی بود که وقتی از یکی از افراد مطلع در کاغذ درباره وی پرسیدم، داد.

به گزارش مشرق، روزگار، روزگار سلطان‌هاست. روزگاری علی پروین سلطانی بود که با فاصله و اقتدار این عنوان را برای خود داشت و کسی به خودش جرأت نمی‌داد خودش را سلطان بنامد اما حالا اوضاع فرق کرده و چرخ روزگار جوری چرخیده که دیگر سلطان‌ها از زمین ورزشی و هنر بیرون نمی‌آیند. در این دوره جدید سلطان‌ها عموماً از زندان و مال مردمخوری و بالا کشیدن پول بیت‌المال کشف می‌شوند. روزگاری اگر لقب سلطان برای کسی افتخار داشت اما امروز سلطان نامیدن کسی را باید به موازات به پایان خط رسیدنش تصور کنیم. اگر روزی سلطان علی پروین در زمین فوتبال سلطانی می‌کرد امروز ته خط سلطان‌ها طناب دار است!

بیشتر بخوانیم:

فروش ۶۰۰ میلیاردی مشق‌شبی‌ها

قاچاق دارو در «ناصر خسرو» و کتاب در «انقلاب»

چرا فکر می‌کنید باید همه مسائل را به شما بگویم؟!

گرانی کاغذ؛ «کاهش شمارگان» و «گرانی کتاب»

برای شروع ابتدا بیایید سخنان سردار رحیمی، رییس پلیس تهران را درباره این ماجرا بخوانیم. آن طور که سردار گفته است «گروه ۱۶ نفره و رییس این گروه که در زمینه واردات کاغذ فعالیت می‌کردند، دستگیر شده‌اند. این افراد بالغ بر ۳۰ هزار تُن کاغذ با ارز دولتی وارد کرده‌اند که هیچ گرمی از این کاغذها در بازار وارد نشد یا به صورت آزاد به فروش رسید، با تعدادی از ارزهای دولتی نیز اصلاً کاغذ وارد نشده و به صورت آزاد در بازار فروخته شده است. ارزش این پرونده تاکنون بیش‌از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. در بخش برخورد با مفسدان اقتصادی با قاطعیت وارد شدیم و با هماهنگی خوب با دستگاه قضایی با قدرت پیش می‌رویم.»
در چند روز گذشته اطلاعات جدیدی هم درباره این فرد منتشر نشد و فقط خبرگزاری «مهر» در گزارشی به گمانه‌زنی در این‌باره پرداخت و پای شخصی که در مقطعی ۱۴ میلیون یورو ازر دولتی برای واردات کاغذ گرفته است را وسط کشید.

ما هم برای پیدا کردن وی رفتیم سراغ مسوولان رسمی. ابتدا با غلامرضا شجاع، نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ در این‌باره پرس‌وجو کردیم و بعد هم رفتیم سراغ یکی از مسوولان کارگروه کاغذکشور.

شجاع: کارگروه کاغذ را دور زده‌اند

غلامرضا شجاع که در این چند ماه اخیر یکی از پاسخگوترین افراد درباره کاغذ بوده است درمورد دستگیری این‌فرد به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: هیچ کسی اطلاع دقیقی از این فرد ندارد. به نظر می‌رسد در این مسأله مسوولان وزارت ارشاد و صمت باید پاسخگو باشند. در کارگروه کاغذ درخواست‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از طریق قانونی انجام شده بود. کسانی که درخواست واردات داشته باشند درخواست‌هایشان و مدل کاغذ وارداتی را مشخص و بررسی می‌کنند و در نهایت مجوز نهایی صادر می‌شود. در این کارگروه افراد باید سابقه واردات و فعالیت در حوزه کاغذ را داشته باشند.

شجاع در ادامه درباره بحث‌های بعد از ورود کاغذ به کشور و نظارت دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه گفت: وقتی کاغذ به کشور وارد کمرگ می‌شود دستگاه‌های حاکمیتی مثل سازمان صمت، وزارت ارشاد، سازمان تعزیرات و … باید در جریان قرار بگیرند تا مشخص شود کاغذهای وارداتی را چه کسی وارد کرده و چطور قرار است توزیع شود.
«این‌ها کسانی هستند که کارگروه کاغذ را دور زده‌اند» این حرف را شجاع می‌گوید و مدعی است این قبیل افراد که سوءاستفاده کرده‌اند برای قبل از تشکیل کارگروه کاغذ بوده است. وی ادامه می‌دهد: این افراد و سلطان‌ها همان‌هایی هستند که شبانه کاغذها را از تهران خارج کردند. این‌ها ارزهای دولتی را که گرفتند عموماً صرف خرید کاغذ نکردند و تنها بخش کوچکی کاغذ وارد کشور کردند که آن‌ها را هم به صورت قاچاق توزیع کردند و این کاغذها اکنون در خیابان ظهیرالاسلام به راحتی به فروش می‌رسد. حتی یک ریال کاغذ هم بالاتر از ۳,۸۰۰ تومان وارد کشور نشده است.

مشکل کجاست که این قدر راحت ارزهای دولتی صرف امور غیر از موضوع تعیین شده می‌شود؟ شجاع در پاسخ به این سؤال می‌گوید: ضعف نهادهای نظارتی در این مسأله مشهود است. اگر شما سمت بهشت زهرا و شورآباد بروید کامیون‌های پر از کاغذ را می‌بینید که به سمت تهران در حرکت‌اند. این‌ها همه قاچاق است که در انبارهای غیراستاندارد نگهداری می‌شود و بعد با نرخ‌های بالای ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی قیمت عادی کاغذ باید بندی ۱۲۵ هزار تومان باشد.
سلطانی وجود ندارد

«سلطانی وجود ندارد. سلطان چی؟ کدام سلطان؟ این سلطان را هم به ما معرفی کنید. ما بی‌اطلاع هستیم از این موضوع.» این نخستین جوابی بود که وقتی از یکی از افراد مطلع در کاغذ درباره وی پرسیدم، داد. البته مسوولی که دوست نداشت نامش فاش شود، پس شما هم وی را با همان نام آشنای یک منبع مطلع بشناسید. به گفته این منبع مطلع چون اعداد و ارقام اعلام شده عجیب است باید اطلاعات بیشتری از پلیس کسب شود «ما درصدد هستیم که از جزئیات این مسأله اطلاع پیدا کنیم. عدد و رقم‌هایی که اعلام شده عجیب است اگر نیاز کاغذ کشور را ۴۰۰ تن حساب کنیم بر اساس ارز ۳۸۰۰ نهایتاً هزار و دویست میلیارد تومان می‌شود. الان ۳۰ هزار تن کشف شده که با نرخ ۳۸۰۰، ۱۰۲ میلیارد تومان می‌شود و تا هزار هفتصد میلیارد فاصله زیادی دارد. ما نمی‌دانیم رییس پلیس تهران کدام کاغذها را مورد توجه داده است آیا همه اقلام کاغذ است یا کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه.»

وی در انتها درخواست دارد این کاغذهای کشف شده در اختیار کارگروه کاغذ قرار بگیرد تا در شبکه رسمی توزیع شود چون با توجه به حجم بالای کاغذهای کشف شده بخش زیادی از نیاز اهالی نشر را برطرف می‌کند «اگر این ۳۰ هزار تن چاپ و تحریر و روزنامه باشد بخش اعظمی از نیاز کشور را تأمین خواهد کرد. ما حتی نمی‌دانیم این کاغذ چه نوعی است. ضمن تشکر از پیگیری پلیس می‌خواهیم این سلطان کاغذ را مثل سلاطین دیگر ارز و سکه و قیر معرفی و به مجازات لازم برسد و اگر این ۳۰ هزار تن با ارز مصوب وارد شبکه توزیع شود هم مشکل نمایشگاه کتاب حل می‌شود و برای ۱۱ هزار عنوان کتاب تأمین کاغذ خواهد شد. ما تصور می‌کنیم با ۱۵ هزار تن کاغذ این نیاز را برطرف کرد و اگر این ۳۰ هزار تن که با زحمت پلیس تهران کشف شده در اختیار کارگروه کاغذ قرار بگیرد و حتماً باید این اتفاق بیفتد چون مصوب شده کشفیات باید پس از طی مراحل قانونی در اختیار شبکه توزیع قرار بگیرد. ما از کیفیت و نوع کاغذ اطلاعی نداریم و امروز قرار است نامه‌نگاری کنیم تا به جزئیات برسیم.» وی در انتها تأکید می‌کند «این سلطان کاغذ از زیر دست کارگروه کاغذ در نرفته و آن ۱۴ میلیون یورو قبل از شروع کار ما بوده است»

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    2 0
    دیدید. سلطان کاغذ هم پیدا شد. ما سلطان زیاد داریم.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    0 0
    بزودی سلطان "داروی حمام" هم پیدا می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس