ماجرای جوان‌ترین فرمانده تیپ سیدالشهدا در جشنواره عمار؛ مسیحیانی که دوشادوش مسلمانان در عراق جنگیدند

سومین روز از جشنواره عمار با اکران مستندهای متفاوتی همراه بود. مستندهایی که حرف‌های بیش‌تری راجع به آنان در ماه‌های آینده خواهیم شنید.

به گزارش مشرق، روز آرام جشنواره در حالی برگزار شد که تعدادی از مستندهای خوب جشنواره اکران شد. مستندهایی که در روزهای آینده حرف‌های بیش‌تری راجع به آنان خواهیم شنید و شانس دریافت جایزه جشنواره و فانوس جشنواره را خواهند داشت.

در سومین روز از جشنواره عمار، مستندهای «روزمرگی‌های یک محیط‌بان»، «علمدار»، «بی‌سرنشین»، «هاشمی زنده است»، «بابلیون»، «پایان ماموریت»، «عمق میدان»، «۱۸ درصد» و … به نمایش در آمد. هم‌چنین نشست خبری مستند هاشمی زنده است با حضور کارگردان این اثر برگزار شد. بهروز افخمی مهمان ویژه روز سوم بود. او حرف‌های متفاوتی را راجع به برنامه «هفت» به زبان آورد.

جوان‌ترین فرمانده تیپ سید الشهدا در جشنواره عمار

مستند علمدار به کارگردانی مجید بهجت، یکی از فیلم های خوب جشنواره تا بدین جا بوده است. این مستند پرتره، روایتی از زندگی شهید محمدحسین محمدخانی از شهدای مدافع حرم است. در این فیلم، داستان زندگی آن شهید بزرگوار روایت شده و گوشه‌هایی از رشادت‌های او به نمایش درمی‌آید. رمان «قصه دلبری» که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه کتاب امسال بود، بر اساس زندگی همین شهید نوشته شده است.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های برجسته شهید محمدخانی این است که او جوان‌ترین فرمانده تیپ سیدالشهدا بوده است و بسیاری از شهدای مدافع حرم نظیر شهید محسن حججی، سید مصطفی صدرزاده و … زیر نظر ایشان فعالیت می‌کردند. هم‌چنین ایشان عملیات محرم را پی‌ریزی می‌کند که در طی آن، بخش‌های مهمی از سوریه از چنگ داعش خارج می‌شود و به دست نیروهای خودی می‌افتد. مستند خوش‌ساخت است و روند تندی دارد. البته باید گفت که با توجه به اطلاعات زیادی که پیرامون این شهید وجود دارد، فیلم کمی کوتاه و گذرا ساخته شده است و ساخت یک مستند چند قسمتی کامل پیرامون ایشان ضروری به نظر می‌رسد.

هاشمی هم‌چنان زنده است!!

مستند جنجالی «هاشمی زنده است» که در هفته‌های اخیر، اتفاقات ریز و درشت زیادی را تجربه کرده است، مهمان روز سوم جشنواره عمار بود. این مستند که با واکنش‌های خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همراه بود و بیانیه‌ای را نیز به همراه داشت، در جشنواره عمار نیز کم‌حاشیه نبود و جمعیت زیادی را به سالن اکران آن کشاند.

مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی علی طادی ساخته شده است و روایتی متفاوت از زندگی شخصی و کاری آیت‌الله رفسنجانی است. در این مستند، فعالیت‌های این چهره سیاسی در زمانی که رئیس دولت بود به تصویر کشیده شده است. هم‌چنین گوشه‌هایی از مبارزات سیاسی او در سال‌های منتهی به انقلاب و پس از آن به نمایش در آمده است. این چندمین اکران این مستند جنجالی در طی چند هفته اخیر است.

روزمرگی‌های یک محیط‌بان به نمایش درآمد؛ هزینه مردم برای حفظ حیات وحش کشور

مستند «روزمرگی‌های یک محیط‌بان»، به کارگردانی محمدجواد رحیمی، اولین اکران خود را در روز سوم جشنواره عمار تجربه کرد و برای اولین بار رونمایی شد. با توجه به نام این مستند، شاید انتظار برود که با فیلمی با روند تکراری و بدون هیجان روبه‌رو باشیم اما مستند به خوبی هیجان‌انگیز است و تصاویر آن توجه مخاطبان را جذب می‌کند. این مستند روایتی متفاوت از حفظ حیات وحش به دست مردم است.

احمد بحری یک محیطبان رغدغه‌مند است که تا پیش از این، کار عکاسی انجام می‌داده است اما به واسطه علاقه‌ای که به محیط‌زیست داشته است، وارد این مساله شده و با اشتراک گذاشتن عکس‌های خود، محیط‌زیست بخش‌های مختلف کشور را به نمایش می‌گذارد. او در ابتدا در شهر قم فعالیت می‌کرده است اما بعداً کارش را گسترش داده و وارد دیگر استان‌ها می‌شود و اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین عکاسان محیط‌زیست شناخته می‌شود. بیان داستان زندگی او، فعالیت کاری‌اش و شناخت محیط‌زیست ناب ایران، تصاویری ساخته است که هر مخاطبی را به خود جذب کرده و کنجکاو می‌کند تا آخر داستان با آن همراه باشد.

مسیحیان عراق دوشادوش مسلمانان با داعش می‌جنگند

شاید فکر کنید که در عراق فقط مسلمانان با داعش می‌جنگند و خبری از دیگر ادیان نیست. اگر چنین تصوری دارید، دیدن مستند «بابلیون» را از دست ندهید!! این مستند که به کارگردانی محمد مهدی بهرامی نژاد ساخته شده است، روایتی متفاوت از حضور مسیحیان عراق در جنگ با داعش است. «ریان کلدانی» یکی از مسیحیان عراق است که با راه‌اندازی گروه مسیحی «بابلیون»، با مقابله با داعشیان پرداخته و در صحنه‌های متفاوت با آنان می‌جنگد.

در این مستند هم‌چنین، ریان کلدانی، حرف‌های جالبی را راجع به داعش و تفکرات آنان می‌زند. او معتقد است که ریشه انحراف داعشی‌ها به واسطه چیزهایی است که در مدارس وهابی آل سعود به آنان آموزش داده شده است. او هم‌چنین تجهیزات، روش‌های نظامی و جنگی گروه خود برای مقابله با داعش را بیان می‌کند و دوشادوش مسلمانان برای برقراری صلح در عراق تلاش می‌کند.

پایان ماموریت ساسان فلاح‌فر در جشنواره عمار؛ روایتی متفاوت از دو دوست

مستند «پایان ماموریت» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر جدیدترین اثر این کارگردان جوان است که در جشنواره عمار به نمایش درآمد. فلاح‌فر در این مستند به میان رزمندگان لشگر فاطمیون رفته و داستانی متفاوت را روایت می‌کند. محمد یکی از رزکمندگان این لشگر است که در جنگ با داعش به شهادت رسیده اما پیکر او ماه‌ها است که در دست داعشی‌ها اسیر مانده است. صفر که یکی از دوستان و همرزمان محمد است، تصمیم می‌گیرد در طی عملیات دلهره‌آور وارد داعش شده و جنازه او را پس بگیرد. او با یک نقشه دقیق و همراه با تیم شناسایی خود وارد منطقه شده و علاوه بر دریافت جنازه، حمله جبران‌ناپذیری به داعشی‌ها دارد.

مستند فرم و محتوای خوبی دارد و تصاویر آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار است.

داغ‌ترین و جدیدترین مستند از حادثه تروریستی اهواز

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ همزمان با رژه هفته دفاع مقدس، اتفاق تلخی در اهواز رخ داد و با حمله تعدادی تروریست مسلح، عده‌ای مردم و سربازان به شهادت رسیدند. تاکنون تصاویر زیادی از این اتفاق در تلویزیون پخش شده است اما مستندی دقیق از آن حادثه ساخته نشده بود. مستند «عمق میدان» به کارگردانی رضا گنج خانلو، روایتی از این نگاه عکاسانی است که در آن ماجرا حضور داشتند و با عکس‌های خود، آن فاجعه را به تصویر کشیدند. این فیلم به سراغ ۵ نفر از این عکاسان رفته و ازشان خواسته است تا روایت خود از آن روز را در قالب عکس نشان بدهند.

بیان اتفاقات روز ۳۱ شهریور و جزئیاتی از آنکه کمتر شنیده شده است، روایتی دیدنی را در قالب مستند تولید کرده است. این مستند در جشنواره عمار رونمایی شد و در ماه‌های آینده احتمالاً بیش‌تر دیده می‌شود.

در بخش دیگری از برنامه‌های روز سوم جشنواره، بهروز افخمی، مجری سابق برنامه هفت و کارگردان سینما در سینما فلسطین حضور پیدا کرد و پاسخگوی سوالات حاضران که عمدتاً پیرامون برنامه جنجالی هفت و کنار رفتن افخمی بود، شد. هم‌چنین نشست خبری مستند «هاشمی زنده است» با حضور کارگردان این مستند جنجالی برگزار شد. طادی در این نشست پاسخگوی حواشی به وجود آمده پیرامون این مستند و مجوز اکران آن شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس