کد خبر 925186
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
نتانیاهو

جاسوسی که زمانی تحولات رژیم صهیونیستی روی شاخ او می چرخید و از وی با عنوان شانس نخست وزیری یاد می شد این روزها تبدیل به مهره ای شده که هیچ جریان سیاسی در این رژیم خواهان همراهی با وی نیست.

به گزارش مشرق، «زیپی لیونی» معروف ترین چهره رژیم صهیونیستی این روزها حال و روز خوشی ندارد. وی که کار خود را در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی با جاسوسی آغاز کرده و سپس وارد سیستم سیاسی این رژیم شده و تا پست وزارت خارجه بالا آمده بود و حتی در زمان نخست وزیری «ایهود اولمرت» از وی با عنوان نخست وزیر آتی صهیونیست ها یاد می شد اکنون تبدیل به مهره ای شده که خیلی راحت آن را کنار می گذارند.

بیشتر بخوانید:

این تحولات در حالی رخ می دهند که رژیم صهیونستی در ماه آوریل صحنه انتخابات زودهنگام خواهد بود.

اخراج از ائتلاف چپ ها

از زمان اعلام تاریخ انتخابات زودهنگام، سه تغییر عمده در آرایش صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی رخ داده که دراماتیک‌ترین آن، دیروز سه شنبه و زمانی بود که آوی گبایی، رهبر اتحاد صهیونیستی، زیپی لیونی را در برابر دوربین و میکروفون رسانه‌ها از این اتحاد اخراج کرد، آن هم بدون اینکه لیونی از قبل در جریان قرار گرفته باشد.

در حالی که کادر رهبری اتحاد صهیونیستی نشست خبری برگزار کرده بود تا ظاهراً به رخدادهای سیاسی واکنش نشان دهد، آوی گبایی در آغاز جلسه گفت که پیوستن لیونی به این اتحاد، تنها ناکامی به بار آورده است.

اتحاد صهیونیستی در سال ۲۰۱۵ از پیوستن گروه سیاسی «جنبش» با رهبری لیونی به حزب کارگر با رهبری آوی گبایی، پیش از انتخابات بهار آن سال تشکیل شد و ابتدا قرار بود رهبر اصلی آن آوی گبایی باشد زیرا این اتحاد عملاً باعث شده بود که خانم لیونی جایگاه سیاسی خود را حفظ کند.

اما در چهار سال گذشته، همواره میان خانم لیونی و آوی گبایی بر سر رهبری این اتحاد رقابتی سخت در جریان بود.

نظرسنجی‌های روزهای اخیر نشان می‌داد که در انتخابات پیش‌رو اتحاد صهیونیستی ۲۴ کرسی دوره کنونی را به طرز فاجعه‌باری از دست می‌دهد و ممکن است ۵ تا ۶ کرسی و در بهترین حالت ۸ تا ۱۱ کرسی به دست آورد. گبایی سال گذشته به رهبری سیاسی اتحاد بسنده کرد و ناچار شد در برابر لیونی که اصرار داشت رهبر اپوزیسیون پارلمانی باشد، کوتاه بیاید.

لیونی، وزیر خارجه اسبق، که در نشست خبری مشترک روز سه‌شنبه از سخنان آوی گبایی به شدت غافلگیر شده بود، با بیان اینکه بعداً واکنش نشان می‌دهد، از این نشست خارج شد اما گبایی در این لحظه در سخنانی غیرمتعارف گفت: «زیپی در انتخابات موفق باشی… تنها کثافت به خورد من دادی».

لیونی چند ساعت بعد از سخنان تحقیرآمیز گبایی علیه او، در یک نشست خبری مستقل گفت از این جدایی استقبال می‌کند زیرا گبایی «نگذاشت که این همپیمانی در این سال‌ها، حقیقی باشد».

ظهور گانتز

در این میان ژنرال ذخیره «بنی گانتز» رییس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، که از پنجشنبه گذشته ۶ دی یک حزب تشکیل داده، دوشنبه در واکنش به تحولات اتحاد صهیونیستی و یک رشته رویدادهای سیاسی دیگر، گفت که ورود او به عرصه سیاست، همه این تلاطم‌ها را ایجاد کرده است.

ژنرال گانتز که شخصیتی محبوب در بخشی از افکارعمومی است، حزب خود را «استحکام اسرائیل» نامیده و تاکید کرده که نرمش و میانه‌روی در امور، سرلوحه برنامه‌های او خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب گانتز در حالی که هنوز چند روز از عمر آن نگذشته و غیر از ژنرال گانتز نام هیچ فردی از اعضای آن مشخص نیست، بر احزاب قدیمی و ده‌ها ساله مانند کارگر و مرتز برتری یافته و ممکن است در انتخابات ۲۰ فروردین، دومین حزب بعد از لیکود باشد.

راست جدید

از سوی دیگر نفتالی بنت و آیلت شاکد نیز که در سال‌های گذشته دو رهبر حزب راست‌گرای خانه یهود بودند، شنبه شب این هفته، ۸ دی، در یک نشست خبری به طرزی ناگهانی خبر دادند که حزب خود را رها کرده و حزب تازه‌ای با نام «راست جدید» تشکیل می‌دهند.

شولی معلم، رییس فراکسیون خانه یهود در مجلس نیز همراه با بنت و شاکد، این حزب را رها کرده و به «راست جدید» پیوسته است.

نفتالی بنت در کابینه کنونی نتانیاهو وزیر آموزش و پرورش و شاکد وزیر دادگستری بود؛ آن دو گفته‌اند که با تشکیل حزب جدید، خود را از قید و بندهای حزب پیشین رها کرده و به حامیان غیرمذهبی راستگرای اسرائیل فرصت می‌دهند که از طریق این حزب جدید، خواسته‌های سیاسی و اجتماعی خود را دنبال کنند.

نفتالی بنت و آیلت شاکد، بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود را متهم کردند که به خاطر تشکیل ائتلاف کابینه، همیشه اسیر احزاب مذهبی بوده و «مرتب برای حفظ ائتلاف، باج داده‌اند».

نمایندگان رها شده در حزب خانه یهود، جدایی دو رهبر پرقدرت خود را «خیانت» دانسته ولی گفته‌اند که برای تقویت خانه یهود در شرایط جدید نیز تلاش می‌کنند.

پیوستن گالانت به نتانیاهو

در این میان حزب اجتماعی کولانو به رهبری موشه کاخلون، وزیر دارایی، نیز در یک تحول ناگهانی دوشنبه ۱۰ دی دستخوش انشعاب شد و ژنرال ذخیره «یوآو گالانت» که به نمایندگی از این حزب وزیر مسکن بود، اعلام کرد که به حزب لیکود می‌پیوندد.

لیکود هم گفته به خاطر اینکه ژنرال گالانت فعلاً در دولت انتقالی و کابینه حساس امنیتی باقی بماند، یک پست خالی وزیر مشاور را به او می‌دهد.

واکنش نتانیاهو به تحولات سیاسی

نتانیاهو که برای شرکت در آیین ادای سوگند رییس جمهوری جدید برزیل، مخاطرات یک سفر پنج روزه به خارج در اوج کارزار انتخاباتی را پذیرفته، از ریودوژانیرو به تحولات سیاسی در تل آویو واکنش نشان داد.

نتانیاهو با طعنه گفته است که حزب تازه بنی گانتز هم یک حزب دیگر چپگرا است و او به عنوان رهبر حزب اصلی اسرائیل به «اینکه چپ‌ها چه کار می‌کنند، کاری ندارد».

نتانیاهو سه‌شنبه نیز در مورد جدایی اتحاد صهیونیستی گفت هم لیونی و هم گبایی مهره‌های چپ هستند که در انتخابات پیش‌رو به جایی نمی‌رسند.

اما نتانیاهو از تلاطم‌های حزب خانه یهود ابراز نگرانی آشکار کرد و گفت: کار بنت و شاکد در رها کردن حزب خانه یهود و تشکیل حزبی تازه‌، «یک خطر» و «ضربه به جناح راست» است و بعید نیست برخی احزاب کوچک‌تر راست‌گرا حتی به یک کرسی هم نرسند و این امر جناح راست را تضعیف و آن را از تشکیل دولت بعدی ناتوان کند.

اما بنت و شاکد با رد اتهامات می‌گویند که اقدام آنها موجب تقویت جناح راست کشور خواهد شد.

زلزله به نفع بی بی

پیش از وقوع این تحولات و در زمان اعلام انتخابات زودهنگام، نظرسنجی ها و پیش بینی ها از آن حکایت داشت که نتانیاهو همچنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود و اکنون با شکل گرفتن انشعاب ها وی حضور خود در قدرت را استحکام می بخشد.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند نه تنها این تحولات، نظرسنجی‌های هفته گذشته را در خصوص سرنوشت انتخابات اوایل بهار ۹۸ تغییر می‌دهد بلکه اذعان روز دوشنبه نتانیاهو در سفر به برزیل، به این احتمال که ممکن است به خاطر پرونده‌های تحقیقات فساد او رسماً مورد تعقیب قضایی قرار گیرد، صحنه انتخابات رژیم صهیونیستی را تنها سه ماه مانده به انتخابات، به طرز کم سابقه‌ای هیجانی و زیر و زبر کرده است.

به نظر می رسد دست هایی در کار است تا رسیدگی به پرونده های فساد نتانیاهو درگیر گذر زمان و فراوشی شوند تا نتانیاهو همچنان در عرصه قدرت باقی بماند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس