کد خبر 924795
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
جام ملت های آسیا

تنها ۴ روز تا آغاز جام ملت‌های آسیا و تلاش ۲۴ تیم برای کسب جام قهرمانی باقی مانده است.

به گزارش مشرق، روز شنبه و با دیدار تیم‌های بحرین و امارات متحده عربی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. این نخستین باری است که جام ملت‌ها با ۲۴ تیم برگزار می‌شود و همین موضوع سبب افزایش تعداد مسابقات و همچنین حضور تیم‌های سطح پایین می‌شود که البته جنبه‌های مثبت و منفی زیادی را در خود دارد. با این حال، هر کدام از تیم‌ها با انگیزه‌های زیاد پای به امارات گذاشته‌اند و برای دستیابی به موفقیت پا پس نخواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید:

رکورد جالب لیگ ستارگان قطر در جام ملت‌های آسیا +عکس

گروه A:

امارات: علی مبخوت ۴ سال پیش با به ثمر رساندن پنج گل آقای گل جام ملت‌های آسیا شد. تیم ملی کشورش نیز به مقام سوم رسید.

تایلند: فیل‌های جنگی (لقب تایلند) تاکنون تنها یک بار از مرحله گروهی صعود کرده‌اند. آن هم در سال ۱۹۷۲ که میزبان بودند و در پایان به مقام سومی دست یافتند.

بحرین: نماینده غرب آسیا بهترین عملکردش را در سال ۲۰۰۴ نشان داد. آنها تا نیمه نهایی پیش رفتند اما آنجا مقابل ژاپن که به قهرمانی هم رسید، مغلوب شدند.

هند: از آخرین دوره حضور هند در جام ملت‌های (۲۰۱۱) تنها دو بازیکن در ترکیب هند حضور دارند؛ سونیل چتری و گورپریت سینگ ساندهو.

گروه B:

استرالیا: تیم کیهیل نخستین گل تاریخ استرالیا در جام جهانی را به ثمر رساند. جایی که در دقیقه ۹۲ بازی با عمان در بانگکوک ۲۰۰۷ توانست دروازه عمان را باز کند.

سوریه: عمر خریبین در بین ۳ برنده توپ طلای آسیا قرار دارد. او که سال ۲۰۱۷ به این جایزه رسید، ژنگ ژی، احمد خلیل و عبدالکریم حسن را در کنار خود می بیند.

فلسطین: این تیم با قهرمانی در چلنج کاپ ۲۰۱۴ به جام ملت‌های ۲۰۱۵ رسید. آنها اکنون می‌خواهند اولین امتیازشان در این بازی‌ها را کسب کنند.

اردن: اردن تا سال ۲۰۰۴ هیچگاه به جام ملت‌ها نرسیده بود اما از ۲۰۰۴ تا کنون ۲ بار توانسته به یک چهارم هایی برسد!

گروه C:

کره جنوبی: پس از اینکه کره جنوبی در سال ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ توانست به قهرمانی در آسیا برسد، هیچگاه موفق به تکرار قهرمانی نشد. آنها ۴ بار به فینال این رقابت‌ها رسیدند اما از دستیابی به جام بازماندند.

چین: اولین حضور تیم ملی چین در جام ملت‌ها به تورمنت ۱۹۷۶ تهران باز می‌گردد. آ ها در این مدت توانستند ۲ بار به فینال برسند یکی در سال ۱۹۸۴ و یکی هم ۲۰۰۴ که البته تلاششان برای قهرمانی در هر دو فینال با ناکامی همراه بود.

فیلیپین: آنها شانس خوبی برای رسیدن به جام ملت‌های استرالیا داشتند اما فینال چلنج کاپ را به فلسطین باختند. فیل یانگ‌هازبند بهترین گلزن ملی این کشور تاکنون ۵۲ گل برای تیمش زده و در مقدماتی جام ملت‌ها توانست از رکورد ۵۰ گل عبور کند.

قرقیزستان: ۲۶ سال قبل آنها اولین بازی ملی خود را برگزار کردند. آنها اولین بازی در جام ملت‌ها را نیز ۶ روز بعد برابر قرقیزستان برگزار خواهند کرد.

گروه D:

ایران: ایران تنها کشور آسیایی است که سه بار متوالی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. آنها در جام ۱۹۶۸، ۷۲ و ۷۶ به این مقام رسیدند اما از آن سال تاکنون حتی به فینال هم صعود نکردند. (سال ۱۹۷۶ برابر با ۱۳۵۴ شمسی)

عراق: شیرهای بین النهرین در سال ۲۰۰۷ با گل یونس محمود توانستند عربستان را شکست داده و به قهرمانی برسند؛ شکوه قاره‌ای پس از جنگ سخت.

ویتنام: آخرین بازی ستاره طلایی (لقب ویتنام) در جام ملت‌ها سال ۲۰۰۷ برابر عراق در یک چهارم نهایی بود. پس از ۱۲ سال نگوین آنح دوک تنها بازیکن باقی مانده ویتنام از آن تورنمنت است که فرصت انتقام گیری از عراق را دارد.

یمن: این تیم ۷ بازی از ۸ بازی خود در مقدماتی را شکست خورد اما از ژوئن ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۸ بی شکست باقی ماند و با پیروزی در پلی آف به جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

گروه E:

عربستان سعودی: فینال جام ملت‌های آسیا تنها ۲ بار به پنالتی کشیده شده است؛ یعنی در سال ۱۹۸۸ که عربستان کره جنوبی را شکست داد و یکی هم در سال ۱۹۹۶ که سعودی‌ها امارات را مغلوب کردند.

قطر: قطر و ایران تنها کشورهایی هستند که ۲ بار میزبانی جام ملت‌های آسیا را برعهده داشتند؛ قطری‌ها در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ میزبان این رقابت‌ها شدند. (امارات هم به این جمع اضافه می‌شود)

لبنان: پس از میزبانی در جام ملت‌های ۲۰۰۰، لبنان هرگز به جام ملت‌ها نرسید. آنها در آن دوره دو تساوی و یک باخت داشتند و خیلی زود از جام کنار رفتند.

کره شمالی: کره شمالی در جام ۱۹۸۰ کویت برای اولین بار در جام ملت‌ها بازی کرد و توانست با ۳ برد از ۴ بازی به نیمه نهایی برسد اما در ۳ حضور بعدی از برد ناکام ماند.

گروه F:

ژاپن: اولین حضور سامورایی‌ها در جام ملت‌ها در سال ۱۹۸۸ بود که حتی از دستیابی به یک پیروزی هم ناکام ماندند اما توانستند از ۷ تورنمنت بعدی ۴ تا را با قهرمانی به پایان برسانند.

ازبکستان: نسترف و سرور جپارف بازیکنان باسابقه تیم ازبکستان اگر در امارات هم بازی کنند، با ۵ حضور در جام ملت‌ها رکورددار خواهند بود.

عمان: عمان در سه دوره جام ملت‌ها با تیم‌های قهرمان هم گروه بوده است؛ ژاپن ۲۰۰۴، عراق ۲۰۰۷ و استرالیا ۲۰۱۵!

ترکمنستان: ترکمنستان در سال ۲۰۰۴ با ازبکستان هم گروه شد اما مقابل این تیم شکست خورد. ۱۵ سال بعد آنها بازهم دربی آسیای میانه را برگزار می‌کنند و امیدوار به برتری هستند.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس