کد خبر 92476
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار گفت: دبیرخانه جشنواره به دنبال تکمیل حلقه‌های موج نوی سینمای انقلاب اسلامی است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار امروز در نشست خبری ارائه کارنامه و برنامه‌های آینده این جشنواره، با بیان اینکه نکات مهمی درباره جشنواره در بیانیه پایانی هیئت داروان بود، گفت:  روند طبیعی جریان فیلمسازی انقلابی که شکل گرفته و رشد کرده است اقتضا داشت که محافل پیرامونی خود را داشته باشد که در این زمنیه جشنواره عمار شکل گرفت.
وی افزود: اگر مقایسه‌ای با سینمای روشنفکری و سینمای روشنفکری ایران داشته باشیم، این سینما در کنار حلقه هنری خود دارای حلقه‌های اندیشه‌ورزی و رسانه‌ای قوی است که حتی به نظر می‌رسد بیشتر از پاتوق‌های رسانه‌ای تاثیرپذیر است.
جلیلی با بیان اینکه موج نو سینمای انقلاب از این لحاظ دارای ضعف جدی است، تاکید کرد: موج نو سینمای انقلاب اسلامی هر چند دارای بخش متنی زیادی است اما به دلیل فقدان رسانه‌ای و اندیشه‌ای نتوانسته بروز و ظهور یابد لذا جشنواره عمار با این آسیب‌شناسی وارد عرصه شد.
وی افزود: در جشنواره عمار تلاش شد تا فضای پیرامونی برای موج نوی انقلاب اسلامی شکل بگیرد که بعد از جشنواره این امر ادامه خواهد داشت.

* ضلع چهارم موج نو سینمای انقلاب که همان مخاطب عام است در جشنواره عمار شکل جدی‌تر گرفت

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه جریان‌های فکری انقلاب اسلامی نیز در جشنواره عمار به موج نو سینمای انقلاب وصل شد، تصریح کرد: در این زمینه از حضور حجت‌الاسلام پناهیان، استاد رحیم‌پور ازغدی و حجت‌الاسلام همازاده استفاده کردیم و آنها هر کدام به نوع خود به نکات و پرسش‌های لازم در این زمینه پاسخ لازم را دادند که برای نمونه جلسه سخنرانی استاد رحیم‌پور ازغدی 4 ساعت طول کشید.
وی با اشاره به سه ضلع رسانه، اندیشه و هنر در جشنواره عمار، افزود: ضلع چهارم موج نو سینمای انقلاب که همان مخاطب عام است نیز در جشنواره عمار شکل جدی‌تری گرفت و ما در این زمنیه به نکات مهمی رسیدیم.
جلیلی ادامه داد: اکران‌های شهری و روستایی و آمارهای موجود این ضلع چهارم است که دوستان با حداقل امکانات و به صورت داوطلبانه  فیلم‌ها را اکران کردند که با استقبال مردم مواجه شد و ما همچنان شاهد تقاضاهایی برای اکران آنها هستیم.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار بر اصرار برگزار کنندگان این جشنواره بر وجهه مردمی بودن آن تاکید کرد و گفت: در همین راستا در افتتاحیه صف اول سینما فلسطین به مادران شهدا اختصاص داده شد و افتتاحیه با سخنرانی پدر شهید موحددانش بود بر خلاف جشنواره‌هایی که رسمی است.
وی افزود: هرچند که در جشنواره به روی همه باز است تعمد داشتیم که این جشنواره، جشنواره حزب‌الهی باشد و به جای پاتوق‌هایی که رسما و به صورت دولتی برای جریان روشنفکری ایجاد شده، این جشنواره پاتوقی برای حزب‌الهی‌ها باشد.

* رسانه‌های روشنفکری با بایکوت عمار نشان دادند کاملا برخورد ایدئولوژیک دارند

جلیلی حضور پیشکسوتان سینمای انقلاب اسلامی در جشنواره عمار را بخش مهم دیگر جشنواره عمار دانست و تصریح کرد: سطح بالای داوران جشنواره عمار از جمله حضور ابراهیم فیاض با سابقه داوری در جشنواره‌های فجر، ناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس برتر سینما، ابوالقاسم طالبی کارگردان برتر سینما و تلویزیون، مسعود ده‌نمکی رکورددار سینمای ایران و نادر طالب‌زاده کارشناس برجسته سینما و رسانه نشان از همین حضور پیشکسوتان در کنار جوانان موج نو سینمای انقلاب بود.
وی افزود: با این سطح بالای داوران جشنواره عمار توسط رسانه‌های روشنفکری بایکوت رسانه‌ای شد و و برخی سایت‌های سینمایی حتی یک خبر درباره این جشنواره منتشر نکردند و این نشان داد کسانی که شعار هنر برای هنر می‌دهند کاملا برخورد ایدئولوژیک دارند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: با این اقدام مطبوعات سینمایی و سایت‌های سینمایی روشنفکری برگ مشخصی از جانبداری سیاسی خود را نشان دادند و آنها که ادعا دارند نباید با هنر برخورد سیاسی داشت نشان دادند که تا بن دندان معقتد به حذف هر اعتقاد سیاسی و هنری هستند که بخواهد ظهور و بروز داشته باشد.

* اقدامات صداوسیما در 9 دی هیچ نسبتی با 9 دی نداشت

وجید جلیلی در بخش دیگری از این نشست به انتقاد به صدا و سیما درباره پوشش نامناسب جشنواره عمار، گفت: انتقاد ما به صداوسیما نشان از عدم وجود عناصر خدوم در این سازمان نبود بلکه برخی خبرنگاران صداوسیما جدا از مسئولان منفعل آن این جشنواره را پوشش دادند.
وی افزود: صداوسیما در حالی که رهبری بر معرفی 9 دی به عنوان پشتوانه مردمی نظام بدون شعار زدگی تاکید داشتند، در شب 9 دی به جشنواره جام جم پرداخت که هیچ نسبتی با 9 دی نداشت و حتی برخی برندگان آن کسانی بودند که با فتنه همراه بودند.
این کارشناس رسانه‌ای ادامه داد: البته هنوز کورسویی از امید در صداوسیما هست هرچند غلبه جریان روشنفکری و مدیریت محافظه‌کار در صداوسیما آشکار است.

* جشنواره عمار تک ساحتی نیست

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار همچنین با اشاره به تنوع فیلم‌ها در جشنواره عمار، گفت: انقلاب اسلامی شامل همه ساحت‌های زندگی بشر است و جشنواره مردمی عمار نیز تک ساحتی نیست و ما در این جشنواره از نقد نیروی انتظامی و نقد وضعیت فعلی مساجد تا طب سنتی و زندگی کشاورزان تا وضعیت منطقه در عراق، افغانستان و تونس را داشتیم.
وی با اشاره به سیاست‌های جشنواره عمار در بعد جنگ نرم مبنی بر ارائه داشته‌های انقلاب و تهدیدات، افزود: فیلم مستند «مشتی اسماعیل» که داستان یک پیرمرد امیدوار مومن مبتهج است در بخش بخش جنگ نرم حضور داشت.
جلیلی با بیان اینکه جریان روشنفکری سینمای ایران به دنبال در بن‌بست نشان دادن وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است، ادامه داد: در همین فضا ما بحث نقد درون گفتمانی را داشتیم که به ارائه چالش‌ها بدون پرده‌پوشی بپردازد و ذیل پارادایم بومی بدون آنکه انگشت به سمت غربو الگوهای غیربومی باشد به دنبال حل این چالش‌هاست.

* اعلام اهداف یازده‌گانه دبیرخانه دائمی جشنواره مردمی عمار

وحید جلیلی در بخش دیگری از نشست خبری با اعلام خبر دائمی شدن دبیرخانه جشنواره عمار، اهداف یازده‌گانه این دبیرخانه را اعلام کرد و گفت: اولین هدف ارتباط مستمر با فیلمسازان است که در این راستا به دنبال ارتباط مستمر با فیلمسازان و تقویت ارتباط فیلمسازان موج نو انقلاب اسلامی با یکدیگر و برقراری ارتباط بین این فیلمسازان با حلقه‌های اندیشه‌ای و رسانه‌ای هستیم.
وی استمرار اکران‌های مردمی را هدف دوم خواند و گفت: تلاش می‌کنیم منتخب فیلم‌های جشنواره مردمی عمار در همه نقاط کشور و در هرجایی که تقاضا داشته باشند ادامه یابد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار تثبیت محفل ماهانه‌ای برای جشنواره فیلم عمار را هدف سوم خواند و گفت: تلاش می‌کنیم هر ماه و یا هر دو ماه یکبار جدیدترین آثار موج نو انقلاب اسلامی در سینما فلسطین و یا مکانی دیگر به نمایش درآید.
وی اعلام فراخوان‌های فوری و فصلی را هدف چهارم دبیرخانه دائمی عمار عنوان کرد و افزود: به عقیده ما موج آفرینی جنگ نرم در حال حاضر روزانه شده است که نمی‌توان به یک حرکت سالانه اکتفا کرد لذا در همین راستا دیروز اعلام کردیم که از طرح‌های سینمایی درباره شهدای هسته‌ای حمایت خواهیم کرد.

* سینمای ایران، علیه انقلاب هر نیشی زده اما درباره ماجرای هسته‌ای هیچ اقدامی نکرده است

جلیلی ادامه داد: جریان روشنفکری سینمای ایران، علیه انقلاب هر نیشی زده است اما درباره ماجرای هسته‌ای که امری صد درصد ملی است و حتی برخی سلطنت‌طلبان منصف از آن حمایت کردند، هیچ اقدامی نکرده است.
وی ایجاد «بانک فیلمنامه انقلاب اسلامی» را هدف پنجم دبیرخانه دائمی جشنواره دانست و گفت: موضوعات بسیاری در تاریخ انقلاب بوده که علاوه بر بار محتوایی بار هنری و دراماتیک بسیاری داشته است اما جریان روشنفکری سینمای ایران سیم‌خاردرای به دور این موضوعات کشیده است؛ لذا همین جا فراخوان می‌دهیم که فعالان این عرصه ایده‌ها و طرح‌های خود را به بانک فیلمنامه انقلاب ارسال کنند.

* اکران‌های بین‌المللی و حضور در عرصه‌های جهانی فیلم‌های منتخب عمار

جلیلی اکران‌های بین‌المللی و حضور در عرصه‌های جهانی را هدف ششم دبیرخانه جشنواره مردمی عمار عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم منتخب فیلم‌های جشنواره عمار در غزه و قاهره نمایش داده شود و منتخب فیلم‌های جشنواره عمار نیز برای جشنواره الجزیره ارسال شد و برای دیگر جشنواره‌ها که ممکن باشد ارشال خواهد شد.
وی حمایت و معرفی طرح‌های ارزشی سینما به مسئولان ذی‌ربط را هدف هفتم دبیرخانه دائمی جشنواره عمار خواند و گفت: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امکان حمایت بالایی از کارهای سینمایی ندارد اما تلاش می‌کند علاوه بر معرفی به مسئولان ذی‌ربط سینمایی پیگیری خواهیم کرد.

* صنعت سینمای انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد

جلیلی تکمیل حلقه‌های سینمایی موج نو انقلاب اسلامی را هدف هشتم دانست و با تاکید بر اینکه صنعت سینمای انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد، افزود: هدف نهم دبیرخانه دائمی عمار، گسترش ادبیات سینمای انقلاب اسلامی است و انعکاس برخی جریانات سینمای بین‌الملل که مغفول مانده هدف دهم دبیر خانه است.
وی هدف یازدهم را رصد و ارائه گزارش از موج نو انقلاب اسلامی عنوان کرد و در توضیح هدف دهم گفت: نگاه به غرب در ایران متاسفانه کانالیزه است و اینگونه نیست که همه سینما در قبضه صهیونیسم باشد و از آمریکا تا آسیا عناصر و مراکزی را می‌بینیم که همراهی کامل و یا اشترکاتی جدی با شما دارند و دبیرخانه جشنواره عمار تلاش خواهد کرد انحصار ترجمه‌های سینمایی را بشکند.
جلیلی همچنین در پاسخ به سوال فارس درباره توزیع خانگی، گفت: اکران مردمی را ادامه خواهیم داد و به دنبال تجربه‌های بدیع در این زمینه هستیم اما این که جشنواره و فیلم‌های آن محدود به جمع نخبگانی شود آفتی است که تمام تلاش‌ها بر ارتباط مستمر با جامعه است.

* اکران فیلم‌های منتخب عمار در دهه فجر

در این نشست خبری حامد بامروت مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره عمار در گزارشی از عملکرد دومین جشنواره مردمی عمار با اشاره به اکران همزمان با 20 شهر و روستا و همچنین اکران پس از جشنواره در 10 شهر دیگر، گفت: تقاضاهایی رسیده و جشنواره عمار در دهه فجر نیز در شهرهای مختلف اکران خواهد داشت.
وی با ارائه آماری افزود: در قالب‌های جشنواره در بخش مستند 159 اثر رسید که 49 اثر در بخش مسابقه و 36 اثر در بخش مهمان حاضر شد، 25 اثر داستانی کوتاه رسید که 3 اثر در بخش مسابقه و 6 اثر در بخش میهمان حاضر شد، 5 داستانی بلند رسید که 2 اثر در بخش مسابقه حاضر شد، 22 پویانمایی رسید که 20 اثر به بخش مسابقه رفت و در بخش کلیپ و تیزر 65 اثر رسید که 10 اثر به بخش ماسبقه رفت.
بامروت به آثار در موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: 49 اثر در بیداری اسلامی، 5 اثر در فتنه 88، 44 اثر در جنگ نرم، 119 اثر در تاریخ انقلاب اسلامی و 25 اثر در بحث نقد درون گفتمانی حاضر شدند.
وی به آمار سنی کارگردانان حاضر در عمار نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه تا 20 سل 8 نفر، 21 تا 25 سال 26 نفر، 26 تا 30 سال 38 اثر، 31 تا 35 سال 31 اثر، 36 تا 40 سال 13 اثر و 40 سال به بالا 10 اثر در جشنواره داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس