رسول خطیبی

مهاجم ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ درباره حاشیه‌هایی که در تیم‌ملی وجود داشت و باعث شد ایران در آن رقابت‌ها موفق نشود، توضیح داد.

به گزارش مشرق، جام ملت‌های ۲۰۰۷ با حذف ایران در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی رقم خورد. فوتبال ایران پیش از این رقابت‌ها درگیر تعلیق بود و در جریان جام ملت‌ها هم با حواشی روبرو بود. در ادامه گفت‌وگو با رسول خطیبی، یکی از بازیکنان ایران در آن رقابت‌ها را می‌خوانید که درباره حواشی موجود در تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی صحبت کرده است:

* فوتبال ایران در آستانه جام ملت‌های ۲۰۰۷ به تازگی از تعلیق رها شده بود و شرایط نابه‌سامانی داشت. این شرایط چه تأثیری روی تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا گذاشت؟

قطعاً تعلیق تأثیر خیلی بدی روی تیم‌ملی داشت و من فکر می‌کنم که کادر فنی بیشتر از ما از نظر روحی و روانی آسیب دید. فکر می‌کنم سال ۲۰۰۷، کیفیت بازیکنان و کادرفنی خیلی خوب بود. ما کمبود بازیکن نداشتیم و جزو مدعیان بودیم و همه معتقد بودند که می‌توانیم قهرمان شویم اما در ادوار مختلف، بدشانسی‌هایی وجود داشت. شرایطی برای ما پیش آمد که نتوانستیم قهرمان شویم. ما آن زمان شرایط خوبی داشتیم و بازی‌های خوبی انجام دادیم و مقابل کره باید در ۱۲۰ دقیقه بازی را تمام می‌کردیم و برنده از زمین بازی بیرون می‌آمدیم. در کل فکر می‌کنم آن تیم می‌توانست قهرمان آسیا شود. امیدوارم این دوره این شرایط پیش نیاید. شرایط الان تیم ملی یک حسن دارد؛ کی‌روش هشت سال است که در تیم‌ملی حضور دارد و هیچ مربی‌ای در بین تیم‌های آسیایی مثل او چنین زمانی در اختیار نداشته است. کی‌روش شناخت کافی از فوتبال آسیا پیدا کرده است. تیم‌ملی تحت هدایت او در دوره اول جام جهانی راضی کننده نبود اما در دوره دوم شرایط راضی کننده‌ای داشت. این نشان می‌دهد که در هر دوره کیفیت تیم‌ملی با کی‌روش بهتر شده است. امیدوارم امسال بازیکنان با شرایطی که دارند، کاری کنند که بدشانسی گریبان ما را نگیرند.

بیشتر بخوانید:

کدام بازی برای کی‌روش حکم فینال جام ملتهای آسیا را دارد؟

* در آن زمان با وجود این که فوتبال ایران تازه رفع تعلیق شده بود، عنوان می‌شد که حضور کیومرث هاشمی از بدنه دولت باعث شده از منابع دولتی به تیم‌ملی برسد و شرایط تیم خوب باشد. آیا این طور بود؟

شرایط مدیریتی آن زمان طوری بود که نمی‌دانستیم چه کسی بالای سر تیم‌ملی است. اردوهای تیم‌ملی به هم ریخته بود و اردوی خوب نداشتیم. تنها حسن کار این بود که بازیکنان اکثراً لژیونر بودند و امارات یا اروپا بازی می‌کردند. در آن زمان اصلاً بازی دوستانه آن‌چنانی نداشتیم. یکی، دو تا بازی دوستانه داشتیم که در حد تیم‌ملی نبود. زمانی که کی‌روش در اختیار داشته مثل تعطیلات لیگ که باعث می‌شد بازیکنان در اردوی تیم‌ملی یا در بازی‌های دوستانه باشند، آن زمان نبود. همه این مسائل به خاطر مشکلات مدیریتی بود و به تیم‌ملی ضرر زد.

* تیم‌ملی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ با این که بازیکنان مطرح زیادی در اختیار داشت اما به نظر می‌رسید شاداب بازی نمی‌کند. دلیل عدم شادابی تیم چه بود؟

اگر شاداب نبودیم، دلیلش همین مشکلات بود. تعلیق و مشکلات مدیریتی، اردو نرفتن و نداشتن بازی‌های دوستانه، همه تأثیرگذار بودند. این مشکلات دست به دست هم داد که از همان ابتدای جام ملت‌ها مشکل داشته باشیم اما خدا را شکر در هر بازی بهتر شدیم. من فکر می‌کنم اگر پیش از جام ملت‌ها زمان کافی به کادرفنی داده می‌شد، باتوجه به کیفیت بازیکنان می‌توانستیم راحت به فینال برسیم.

* یکی از حواشی بزرگی که برای تیم‌ملی در جام ملت‌ها رخ داد، درگیری امیرحسین صادقی و امیر قلعه‌نویی در آخرین تمرین تیم‌ملی پیش از بازی با کره‌جنوبی بود. بین آن‌ها چه گذشت؟

درگیری در همه خانواده‌ها وجود دارد. یکی از این درگیری‌های کوچک هم در آن تیم رخ داد. اگر بگوییم تمام تیم‌ملی‌هایمان بدون حاشیه بوده، اشتباه است. من در تمام دوران فوتبالم سعی می‌کردم وارد این مسائل نشوم. من اصلاً در جریان درگیری این دو نفر نبودم. با این حال با درگیری صادقی و قلعه‌نویی، تیم‌ملی اصلاً تحت تأثیر قرار نگرفت و مقابل کره بهترین بازی‌مان را انجام دادیم. یکی از مشکلاتی که ما در کره داشتیم این بود که متأسفانه در مالزی هر روز باران می‌بارید، با این حال ما جلوی کره بهترین بازی‌مان را انجام دادیم.

* گفته می‌شد بازیکنان غذای مناسب در جام ملت‌های ۲۰۰۷ نداشتند و ملی‌پوشان از این قضیه رنج می‌بردند.

دقیقاً! یکی از شرایط بدی که تیم‌ملی داشت، شرایط غذایی بود. واقعاً شرایط بدی بود. کاری ندارم که آشپز چه کسی بود ولی شرایط غذا افتضاح بود. اولاً این که غذاهای کشور مالزی به ما نمی‌خورد، دوماً آشپزهایی که از ایران آورده بودند نه از ایران مواد اولیه آورده بودند و نه می‌توانستند مواد اولیه خوب در مالزی پیدا کنند به همین دلیل غذای خوبی به ملی‌پوشان داده نمی‌شد.

* درست است که آشپزهایی که از ایران آمده بودند، در زمان تمرین تیم‌ملی در گوشه‌ای از زمین فوتبال بازی می‌کردند؟

بله! البته طوری بود که تفریحی پشت دروازه بازی می‌کردند. ما واقعاً از لحاظ کیفیت غذا زجر کشیدیم. خدا را شکر یک رستوران ایرانی به نام "ناب" در نزدیکی هتل پیدا کردیم که غذاهای عالی درست می‌کرد. ما هم مجبور بودیم به خارج از هتل برویم و از آن‌جا غذا بگیریم چون غذای خودمان اصلاً خوب نبود.

* مسعود شجاعی که در آن زمان هم‌تیمی شما در تیم الشارجه امارات بود، در جام ملت‌های ۲۰۰۷ بازی نکرد. گفته می‌شود که بازی نکردن در جام ملت‌ها به قدری به مسعود شجاعی از نظر روحی و روانی فشار وارد کرده بود که تارهای صوتی‌اش با مشکل روبرو شده بود و نمی‌توانست به خوبی صحبت کند. ماجرا از چه قرار بود؟

آن زمان مسعود جوان‌تر از الان بود و بازیکنان باتجربه‌تری در تیم‌ملی حضور داشتند. ما نفرات خیلی قوی‌ای داشتیم. من و مسعود در آن زمان با هم در الشارجه بازی می‌کردیم. مسعود شرایط خوبی داشت ولی نظر مربی بود که تعیین می‌کرد چه کسی بازی کند و چه کسی بازی نکند. من فکر می‌کنم در مجموع، مسائلی که گفته شد باعث شد که تیم‌ملی در سال ۲۰۰۷ نتیجه نگیرد. مسائلی مانند غذا، تعلیق، نداشتن اردو و بازی‌های دوستانه و آب و هوای افتضاح کشور میزبان که آن قدر باران می‌بارید که نمی‌توانستیم تمرین کنیم.

*در ادوار مختلف جام ملت‌ها بحث این که بازیکنان به کافه یا جاهای دیگر رفتند مطرح می‌شود. این موضوع در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد؟

قطعاً اگر بازیکن بخواهد از هتل بیرون برود از کادرفنی اجازه می‌گیرد. همچنین بازیکن می‌داند که فردا یا پس فردا بازی دارد و باید از خودش مراقبت کند. قطعاً من نوعی یا شمای نوعی می‌دانید که بازی‌های سختی دارید و مراقب تغذیه‌تان هستید. این که بازیکنی بخواهد یک چای یا قهوه بخورد، فکر نکنم موردی داشته باشد. خیلی سخت است که ۲۰ روز در یک اتاق باشید و بیرون نروید ولی این طور هم نبود که اگر بازیکنی قهوه بخورد بدون اجازه باشد. یک مربی بیشتر استراحت می‌دهد و بعضی هم شاید تا آخر اردو اجازه خروج به بازیکنان ندهند.

* برخورد مردم پس از ناکامی در جام ملت‌های با بازیکنان و کادرفنی چطور بود؟

همه شرایط را می‌دیدند و به همین دلیل بعد از جام ملت‌ها بحث فنی نشد. البته پس از جام، ناجوانمردانه با کادرفنی بحث کردند. آن‌ها اول باید می‌دیدند که شرایط فراهم شده یا نه و بعد، آن بحث‌ها را مطرح می‌کردند. مردم فوتبال را می‌فهمند. آن‌ها می‌دانستند که شرایط بدی داشتیم و به همین دلیل زیاد انتقاد نشد.

* اوضاع پاداش در جام ملت‌ها چطور بود؟

فدراسیون پاداش هر بازی را به ما می‌داد. حتی یک جلسه با بازیکنان برگزار کردیم که چون همه برای تیم‌ملی زحمت می‌کشند، تمام بازیکنان به صورت یکسان پاداش بگیرند و این طور نباشد که بازیکن فیکس بیشتر از بازیکن ذخیره پاداش بگیرد. با این حال به طور دقیق یادم نیست که چقدر پاداش گرفتیم.

* صحبت پایانی؟

ما باید از گذشته درس عبرت بگیریم. امیدوارم شرایط طوری باشد که تا آخرین بازی از تیم ملی حمایت شود و انتقاد نکنیم. البته اگر پیش از این کسی انتقاد کرده به خاطر تیم‌ملی بوده اما از این به بعد، کادرفنی و بازیکنان باید در آرامش باشند و پیشکسوتان، مردم و رسانه‌ها به آن‌ها انگیزه و انرژی مثبت بدهند. امیدوارم تیم‌ملی بتواند طلسم ۴۰ و اندی سال قهرمان نشدن ما در جام ملت‌ها را بشکند.

 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 1
    تو بو رو با علیف عکستو بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس