اخبارویژه

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

شکسته‌نفسی مدعیان اصلاحات و اعتدال در سربالایی وعده‌ها!


سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره انتخابات ۹۲ و ۹۶ واکنش نشان داد.


مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتخاب»، در سخنانی کنایه‌آمیز گفت: به آقای واعظی بگویید شکسته‌نفسی می‌کنید، آقای روحانی با اتکا به تو پیروز انتخابات شد.


او در ادامه اظهاراتش خطاب به واعظی افزود: اصلاح‌طلبان که هیچ، حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقشی نداشتند؛ فقط شما بودید!


به گزارش «انتخاب»، ماجرا از اظهارات اخیر سعید حجاریان آغاز شد. او با تاکید بر دفاع اصلاح‌طلبان از روحانی در زمان انتخابات، گفته بود: من پیش‌تر هم گفته‌ام، ما با دکتر روحانی عقدی- به صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، بر اساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانیکه از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند.


در واکنش به اظهارات حجاریان، محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی و از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه که حلقه اول اطرافیان روحانی عمدتاً از همین حزب هستند گفت: این طبیعی است که در هر انتخاباتی عده‌ای از کسی حمایت می‌کنند و عده‌ای از فرد دیگری حمایت می‌کنند. او توضیح داد: اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶.


اظهارات واعظی که از آن بوی کنار زدن نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی در سال ۹۲ به مشام می‌رسید، با واکنش اصلاح‌طلبان مواجه شد.


محمدعلی ابطحی در توئیتی نوشت: آقای واعظی گفته ما با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶. یعنی رأی مال خود آقای روحانی بوده و نه به خاطر حمایت اصلاح‌طلب‌ها. به نمک‌نشناسی کاری ندارم، ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلاً همه رأی مال خود آقای روحانی بوده. همه افتخارات دولت و رئیسش هم مال خودتان. قبول؟


یادآور می‌شود اظهارات کسانی چون ابطحی و مرعشی نوعی فرار به جلو و مظلوم‌نمایی محسوب می‌شود؛ چه اینکه افراطیون مدعی اصلاحات ده‌ها بار مدعی شده‌اند: روحانی رأیی از خود نداشت، فاقد گفتمان بود، اعتدال روش است نه گفتمان، دولت رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است و...


همچنین کارگزارانی‌ها مدعی هستند اگر چوب خشک جای روحانی بود، بهتر از او مدیریت می‌کرد. آنها در بیانیه‌ای، دولت را فاقد کفایت و دولت بزمی توصیف کردند و این در حالی است که معاون اول دولت، کارگزارانی است.
منت‌گذاری اصلاح‌طلبان بر سر روحانی در حالی است که در انتخابات ۹۲ و تا ۳ روز مانده به انتخابات، رأی روحانی ۱۱ درصد و رأی عارف ۸ درصد بوده است.

در انتخابات ۸۸ رأی نداده بود اما به تقلب اعتراض می‌کرد!


یک فعال فتنه سبز پس از یک دهه اعتراف کرد که اصلاً در انتخابات شرکت نکرده و رأی نداده است.


مجید توکلی از سردمداران بازداشت شده اغتشاشات خیابانی سال ۸۸ است که با ادعای اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، تهران را به آشوب کشیدند.


وی زمانی قصد داشت با پوشش زنانه از کشور فرار کند که بازداشت شد. نامبرده اخیراً ضمن توئیتی تصریح کرد: «در انتخابات ۸۸ هم شرکت نکردم و رأی ندادم.»

سرشکستگی آمریکا آشکار شد / روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند


روزنامه‌های زنجیره‌ای که همواره اقدام به بزرگ‌نمایی تهدیدهای آمریکا می‌کنند، سفر دزدکی ترامپ به عراق و اعترافات توأم با سرشکستگی وی را سانسور کردند.


ترامپ در سفر مخفیانه به پایگاه نظامیان آمریکایی در الاسد، حتی نتوانست موافقت نخست‌وزیر عراق برای دیدار و ملاقات را جلب کند. او در گزارش این سفر تصریح کرد: «خیلی غم‌انگیز است. ۷ تریلیون (هفت هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کردیم اما متأسفانه ناچارم کاملاً مخفیانه به آنجا سفر کنم. دوبار قرار بود به عراق سفر کنم اما خبر آن درز کرد و سفر لغو شد.


همزمان با این سفر، سفارت آمریکا در بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفت. گروه‌های مردمی عراق نظیر النجباء نیز اعلام کردند دولت آمریکا تروریست است و از تروریست‌ها حمایت می‌کند و اگر خود عراق را ترک نکند، او را به اجبار از عراق بیرون خواهیم کرد.


اما این خبرها به ویژه اظهارات ترامپ، در تیترهای روزنامه‌هایی مانند اعتماد، سازندگی، آفتاب یزد، شرق، ایران، همشهری، هفت صبح و… سانسور شد. برخی در همین روزنامه‌ها زلزله در کابینه عربستان و برکناری عادل الجبیر وزیر خارجه شدید آمریکایی و ضد ایرانی این رژیم را هم سانسور کردند.

عملکرد دولت موجب شده تا نمایندگان همسو نیز پشت روحانی را خالی کنند


«حواشی سخنرانی روحانی در مجلس روشن کرد که برخلاف انتظار رئیس‌جمهور تعامل با مجلس دهم آن‌قدرها هم ساده نبوده است. نه کاسته شدن از تعداد تندروها به کار آمده و نه افزایش شمار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون. حتی ریاست علی لاریجانی نیز ثمری نداشته است که اگر داشت حداقل فضای آرام و جو مناسبی برای استماع سخنان روحانی در روز ارائه بودجه فراهم می‌شد».


سایت نامه‌نیوز از سایت‌های حامی دولت ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: حواشی جلسه علنی دوشنبه گذشته آن قدر بود که بودجه و عدد و رقم‌هایش چندان به چشم نیامد. برخورد نمایندگان مجلس با حسن روحانی و سر و صدایی که همزمان با سخنرانی‌اش به راه انداختند؛ یک‌بار دیگر نشان داد که تعامل با مجلس دهم آنچنان که آقای رئیس‌جمهور انتظار داشت، پیش نرفته است. روحانی که روی حذف بسیاری از تندروهای مجلس‌نشین و پیروزی لیست امیدی‌ها حساب کرده بود، گمان نمی‌برد که همکاری با مجلسی به ریاست


علی لاریجانی و حضور بسیاری از نیروهای اعتدالی تا این حد دشوار شود. تا این حد که کار به استیضاح‌های پی در پی وزرا، سوال از رئیس‌جمهور و اخلال در حین سخنرانی او برسد!


روحانی بیش از آنچه باید، روی حمایت فراکسیون امید و نیروهای اعتدالی راه یافته به مجلس حساب کرد و همین هم مشکل‌ساز شد. لیست امیدی‌ها اگرچه ظاهراً حامی و مدافع دولت هستند اما بعضاً علیه او موضع‌گیری کرده و زاویه خود را با تصمیمات دولت حفظ می‌کنند. چنان‌که ملاحظه شد در جریان سوال از رئیس‌جمهور کوتاه نیامدند. ناگفته نماند که در سوال از رئیس‌جمهور، خود روحانی هم کم مقصر نبود. شاید اگر لجبازی نکرده و نمی‌گفت که به حمایت کردن یا نکردن آنها اهمیت نمی‌دهد؛ کار به نحو دیگری پیش می‌رفت.


این را نیز باید در نظر داشت که هر وقت پای مسائل منطقه‌ای و قومی به میان آمده فراکسیون امیدی‌ها در ایجاد وحدت ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. محمدرضا عارف نیز رئیس مناسبی برای این فراکسیون نبوده و هیچ‌وقت موفق به ایجاد وحدت آن هم به نفع دولت، نشده است.


وضعیت تعامل روحانی و مجلسی‌ها وقتی بغرنج‌تر می‌شود که نقش علی لاریجانی و حامیانش در فراکسیون مستقلان را نادیده نگیریم. فراکسیونی که در موارد حساس تعیین‌کننده شده و با اعلام نظر خود بر رأی نهایی مجلس سایه می‌اندازد. روحانی گمان می‌کرد که روابطش با مجلس تحت ریاست لاریجانی صمیمانه‌تر باشد اما او سیاس‌تر از این حرف‌ها است و هرچه گذشت نشان داد که در موضع‌گیری و سیاست‌ورزی به منفعت دولت کاری ندارد. چرا که اگر داشت بسیاری از استیضاح‌ها یا سوال از رئیس‌جمهور اعلام وصول و عملی نمی‌شد.

سانسور نرخ تورم ۴۲ درصدی


یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد بانک مرکزی آمار تورم ۴۲ درصدی را سانسور کرده است.


دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: آمار بانک مرکزی از تورم آذر ماه پس از ۷ روز منتشر نشده، این در حالی است که براساس قاعده عرفی این آمار در روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت.


گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که تورم متوسط در آذرماه سال جاری به ۲۱ / ۴ درصد رسیده و نسبت به ماه قبل رشد ۲/۸ واحدی را ثبت کرده است.


گزارش تورم اقتصاد، معمولاً توسط دو نهاد «مرکز آمار» و «بانک مرکزی» منتشر می‌شود، مرکز آمار معمولاً گزارش شاخص بهای مصرف کننده را در نخستین روز هر ماه منتشر می‌کند که وضعیت تورمی ماه قبل را منعکس می‌کند. بانک مرکزی نیز روزهای چهارم یا پنجم هر ماه روایت خود از تورم ماه قبل را در اختیار مخاطبان و افکار عمومی قرار می‌دهد. این رویه عمدتاً در ماه‌های گذشته، وجود داشته است. حتی در تقویم آماری که بانک مرکزی سال گذشته برای اولین و آخرین بار منتشر کرده بود به جز ماه اسفند برای سایر ماه‌ها متعهد شده بود نرخ تورم هر ماه را چهارم یا پنجم ماه بعد منتشر کند.


با وجود اینکه تقویم آماری منتشر شده در ابتدای سال ۹۶ در سال ۹۷ تکرار نشد، اما رویه انتشار آمار براساس همان روند ادامه یافت و آمارهای تورمی در روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت. به بیان دیگر، اگر چه یک تقویم آماری برای سال جاری وجود نداشت، اما طبق یک قاعده عرفی این آمار تورم تا روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت. تا اینکه روز چهارشنبه ۵ دی ماه سال جاری، بانک مرکزی برخلاف رویه معمول، گزارش خلاصه شاخص بهای مصرف کننده در آذر ماه سال جاری را منتشر نکرد و در روز پنج‌شنبه ۶ دی نیز آمار تورمی بر روی سایت اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار نگرفت.


البته اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که در روز چهارشنبه، بانک مرکزی در بخش محاسبه‌گر تورم متوسط کل در آذر ماه را ۲۱/۲ درصد ثبت کرد کلیشه‌ای دیجیتالی نیز در برخی شبکه‌های اجتماعی از بخش محاسبه‌گر تورم منعکس شده بود. البته این منابع گزارش دادند ساعتی بعد به روزرسانی نرخ تورم در این بخش تعلیق شده و مجدداً نرخ تورم آبان در این بخش درج شده است. این موضوع باعث شد که ابهاماتی در خصوص قراردادن آمار تورم و حذف آن در اذهان به وجود آید.


اگر خبر غیررسمی منتشر شده صحت داشته باشد، می‌توان براساس آن، نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه را رمزگشایی کرد. براساس این آمار با فرض نرخ تورم میانگین ۲۱/۲ درصدی نرخ تورم ماهانه در آذر ماه رقمی معادل ۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل افزایش ۰/۵ واحد درصدی را ثبت کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز رقمی حدود ۴۲/۸ درصد خواهد بود که نسبت به ماه قبل افزایش ۲/۸ واحد درصدی را ثبت خواهد کرد. البته در خصوص این آمارها نمی‌توان اظهار نظر دقیق کرد و احتمال خطای ۰/۴ واحد درصدی وجود دارد؛ زیرا اظهارنظر دقیق نیاز به رقم شاخص بهای مصرف کننده دارد، اما می‌توان به طور قطع عنوان کرد که آمار ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه نسبت به آبان ماه افزایشی خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۲/۸ درصدی در دولت یازدهم و دوازدهم یک رکورد محسوب می‌شود و بیشترین رقم نرخ تورم از مرداد ماه سال ۱۳۹۲ است.

نیاز وزارت خارجه دوربرگردان است نه بولدوزر!


سخنان اخیر آقای ظریف علیه منتقدان، مصداق بارز فرافکنی است. وزارت خارجه برای جبران اشتباهاتش، نیاز به دور برگردان دارد و نه بولدوزر!


روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: زمانی که تیرماه سال ۱۳۹۴ توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۵+۱ به امضا رسید، دولت یازدهم از برجام تحت عنوان یک «نقطه ثقل» درحوزه اقتصاد و سیاست خارجی کشور یاد کرد. متأسفانه این بار «استراتژی اقتصادی» ما به دلیل نگاه حاکم بر دولت در خدمت تاکتیک «بزک برجام» توسط ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. در چنین فضایی متأسفانه سخنان صریح و نصایح حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم نهادینه‌سازی «اقتصاد مقاومتی» و تاکید معظم‌له بر احصای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی در داخل کشور به سرلوحه اقدام و عمل مقامات دولتی کشورمان تبدیل نشد.


امروز با گذشت بیش از ۳ سال از امضای توافق هسته‌ای، جناب آقای دکتر ظریف در سخنانی که از یک سو مصداق «پشیمانی» و از سوی دیگر، مصداق «فرار به جلو» تلقی می‌شود، منتقدان رویکرد وزارت امور خارجه طی ۵ سال اخیر را اینگونه تخطئه می‌کنند:


«مشکل ما این است کسانی که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کسانی که مخالف هستند و اسامی دیگری از جمله دلواپسان و… را بر خود می‌گذارند، یک باور غلط دارند و آن، این است که دنیا را در غرب می‌بینند. آنها غرب را مرکز جهان می‌بینند و به همین دلیل خود را در مقابل غرب می‌بینند اما تحول عمده‌ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است…».


بدون شک آقای ظریف به خوبی می‌دانند گزاره‌هایی مانند «لزوم معامله با کدخدا»، «نفی استراتژی نگاه به شرق» و «خضوع در برابر تروئیکای اروپا»، هیچیک منبعث از افکار و تئوری‌های منتقدان رویکرد سیاست خارجی کشور طی سال‌های اخیر نبوده است! به عبارت بهتر، وزیر امور خارجه به صورت خواسته یا ناخواسته، تصویر آینه مقابل خود را با تصویر دلواپسان اشتباه گرفته‌اند! رویکرد وزارت امور خارجه، از مدت‌ها قبل مشتاق شنیدن چنین جملاتی و از آن مهم‌تر، ابراز این جملات و رفتارهای برخاسته از آن در مجامع بین‌المللی و صحنه مذاکره با کشورهای غربی بوده‌اند اما دریغ از این اقدام...


سوال اصلی اینجاست: فارغ از خبطی که وزیر امور خارجه کشورمان در خطاب قرار دادن منتقدان سیاست خارجی کشور (به جای وزارت امور خارجه) صورت داده‌اند، آثار و خروجی اظهارات اخیر ایشان در تعیین مشی کلان، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دستگاه سیاست خارجی کشورمان چیست؟


آیا این سخنان به معنای نفی واقعی سلطه غرب در نظام بین‌الملل و حرکت بر مدار ۳ اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» است؟


همان‌گونه که اشاره شد، نسبت میان ۳ مؤلفه اساسی یعنی آرمان، استراتژی و تاکتیک در دستگاه دیپلماسی به‌هم ریخته است.


اگر اظهارات اخیر آقای دکتر ظریف، مصداق نوعی «خودآگاهی» باشد باید از آن استقبال کرد. با این حال اگر ایشان درصدد فرافکنی نسبت به وضعیت موجود و نسبت دادن کارنامه ناموفق سیاست خارجی کشور به منتقدان وزارت امور خارجه هستند، بدترین مسیر ممکن را انتخاب کرده‌اند! وزارت امور خارجه امروز در راستای اصلاح و بازگشت از مسیر گذشته خود، بیش از آنکه به «بلدوزر» نیاز داشته باشد، نیاز به «دوربرگردان» دارد!

ایران

انتقاد از بودجه حوزه‌ها



خبر اول اینکه، روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی براینکه حرکت‌های مخفی در بودجه باید آشکار شود، نوشته است: یک نمونه، نهادهای پرتعدادی هستند که در حوزه‌های علمیه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی سر برآورده‌اند و هرکدام یا ردیف دارند یا زیرمجموعه ردیف‌های دیگر هستند. چه بسا وجود این نهادهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی لازم باشد ولی نکته مهم اینست که حوزه‌های علمیه با تمام اجزا و زیرمجموعه‌هایشان نباید به دولت وابسته باشند.

تأکید مکرر امام خمینی و مراجع تقلید بر ضرورت استقلال حوزه‌های علمیه به همین نکته نظر دارد. تردیدی نیست که حوزه علمیه و نهادهای مرتبط با آن فقط در صورتی می‌توانند استقلال خود را حفظ کنند که با بودجه خودشان که داوطلبانه توسط مردم تأمین می‌شود ارتزاق کنند و بودجه دولتی، آنها را وابسته، تابع و قابل انعطاف و تغییر در برابر سیاست‌های دولت و حاکمیت بار می‌آورد و این خطر بزرگی برای رجال دین است. جمهوری اسلامی تأکید کرده: نمایندگان مجلس از فرصتی که دارند، برای جلوگیری از حرکت‌های مخفی در بودجه استفاده کنند و گام اول را برای شفاف‌سازی بردارند و ثابت کنند که نمایندگان واقعی مردم هستند.
 

ایران رتبه چهارم فرار مغزها



دست آخر اینکه، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور گفت: برخلاف باور عموم، ایران بالاترین رتبه فرار مغزها در جهان را ندارد، آمارهای موجود نشان می‌دهد ایران پس از هند، فیلیپین و امریکا- کانادا، رتبه چهارم را در فرار مغزها دارد. به گزارش ایرنا، بهرام صلواتی افزود: در سال ۲۰۱۸، تعداد دانشجویان مهاجر از ایران ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده که از این میان رتبه ۱۲ را میان دانشجویان خارجی امریکا دارا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به نبود آمارهای دقیق و رسمی درباره مهاجرت ایرانیان افزود: در مجموع ۵ تا ۶ میلیون دانشجوی مهاجر در دنیا داریم که با احتساب دانشجویانی که آنلاین در حال تحصیل هستند، ۱۳ تا ۱۴ میلیون مهاجر دانشجو در جهان داریم. صلواتی به نتایج پژوهشی میان ۴۲۵ مهاجر ایرانی اشاره و دلایل مهاجرت دانشجویان ایرانی را سد بزرگ کنکور، نبود فرصت‌های شغلی و سطح حقوق و دستمزد خواند.

خراسان

هشدار مهم یک مسئول درباره حق کشی یک نهاد بین المللی


یک مقام مسئول با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیران و معاونان رئیس جمهور، با اشاره به اینکه برخی تصمیمات ناموجه و رفتارهای غیرمسئولانه دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی موسوم به ICC، به وضوح به حقوق طرف‌های ایرانی لطمه وارد کرده است، به همه دستگاه‌های دولتی توصیه کرده در تعیین شیوه حل و فصل اختلافات در قرارداد با طرف خارجی، از داوری بین المللی با مدیریت و قواعد داوری ICC و انتخاب این سازمان به عنوان مقام صالح در داوری اجتناب کنند.


پایان مسئولیت مستقیم وزارت کشور در رسیدگی به یک تخلف


در حالی که بر اساس مصوبه شماره ۷۲۵۰۰ هیئت دولت در شهریور سال گذشته، مقرر شده بود به منظور هماهنگی و برخورد مؤثر و فوری با تخلفات ساخت و ساز در کشور به ویژه در استان‌های شمالی، کارگروه ویژه ای با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شود، طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رحمانی فضلی، این مسئولیت به استانداری‌ها واگذار شده و استانداران موظف اند گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یک بار به دفتر هیئت دولت ارائه کنند.

آرمان

ویزای فرودگاهی ارزان عمان برای ایرانیان

شنیده شد که عمان در فرودگاه مسقط، امکان صدور ویزای فرودگاهی یک ماهه به ارزش ۲۰ ریال (ریال عمان) معادل ۵۶۰ هزار تومان را برای عموم مسافران ایرانی فراهم آورده است. همچنین ویزای تک سفره عمان به شرط درخواست از سفارت این کشور معادل ۶ ریال (۱۶۸ هزار تومان) تعیین شده است.

حقوق ۵۰۰ دلاری سربازان خارجی سعودی

شنیده شد که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در اکانت توئیتر خود نوشت: بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، سربازانی که در لوای پرچم ائتلاف سعودی در یمن می‌جنگند، مزدوران خارجی عمدتاً از شورشیان سابق دارفور سودان هستند که با دریافت ماهانه ۵۰۰ دلار از سوی سعودی به جنگ رفته‌اند. تعداد آنها حدود ۱۴ هزار نفر تخمین زده می‌شود که تا ۴۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

شهرداران نباید سیگار بکشند

شنیده شد که پس از گذشت ۲۰ سال از مصوبه شهریورماه سال ۱۳۷۷ دولت اصلاحات درخصوص ویژگی‌های قانونی شهردار منتخب شورای شهر، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه‌ای به رحمانی‌فضلی وزیر کشور ضمن لغو مصوبه قبلی، مواردی را به‌عنوان شروط جدید این انتخاب اعلام کرد. خراسان نوشت؛ از جمله این شرایط، نداشتن هیچ‌گونه بدهی معوق به همان شهرداری، پروازی‌نبودن وی و خانواده‌اش و نیز اعتیادنداشتن به دخانیات است.

حساب توئیتر «آشنا» از دسترس خارج شد

شنیده شد که اکانت توئیتری حسام‌الدین آشنا برای دومین‌بار در یک ماه گذشته مسدود و یا محدود شده است، به‌طوری که بعد از انتشار پست‌های متعدد او در پاسخ به توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴، اکانت وی از دسترس عموم خارج شده است. برخی معتقدند دسترسی به اکانت آشنا محدود شده و برخی نیز می‌گویند صفحه او تعلیق شده است. پیش‌تر نیز در ۲۱ آذرماه اکانت توئیتری آشنا یا محدودیت مواجه شد.

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی منتفی شد

شنیده شد که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد. بهروز نعمتی اظهار کرد: در پی نشست دیروز متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با آقای محمود حجتی و رئیس مجلس، وزیر درباره قیمت تضمینی خرید گندم و تنظیم بازار وعده‌هایی داد. به گفته نعمتی، پس از برگزاری این جلسه تمامی متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی امضای خود را پس گرفتند و بر همین اساس استیضاح حجتی از دستور کار مجلس خارج شد.

بازداشت ۴ عضو دیگر شبکه صهیونیستی در البرز

شنیده شد که ترویج عقاید و افکار انحرافی مسیحیت در استان البرز مورد اعتراض رسمی مسیحیان قرار گرفته است. تسنیم نوشت؛ ۵ نفر از اعضای این گروه نیز با تلاش دستگاه‌های مسئول روز ۵ دی در استان البرز بازداشت شده بودند. جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فرق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه‌ها در سطح جهان اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان دیگر در قالب کلیساهای خانگی می‌کنند‎.

لقب عجیب دوستان برای کی‌روش

شنیده شد که کارلوس کی‌روش درباره پنج دوره حضورش در جام‌های جهانی مختلف گفت: دوستان نزدیکم به من لقب «دایناسور» را دادند چون من از زمان‌های خیلی قدیم در تورنمنت‌های جهانی حضور داشتم. اولین تجربه‌ام در سال ۱۹۸۲ به‌همراه برزیل برای جام‌جهانی اسپانیا بود. من در پرتغال و خارج از آن در تورنمنت‌های زیادی شرکت کردم. داستان همیشه تکرار می‌شود. قبل از برگزاری هر جام‌جهانی شک‌هایی درباره برگزاری خوب از سوی میزبان مطرح می‌شود. همچنین برخی می‌گفتند جام‌جهانی برزیل بد برگزار شد. یا برخی درباره میزبانی آفریقای‌جنوبی یا آمریکا این نظر را دارند.

بازداشت مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین

شنیده شد که مسئول روابط‌عمومی اداره کل بازرسی استان قزوین، بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی قزوین و دو نفر از کارکنان این اداره کل را تأیید کرد. ریاضی افزود: علت مشخص نیست و تحقیقات ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: گزارشی به دادسرا ارسال و بنا بر تشخیص بازپرس، مدیرکل میراث فرهنگی بازداشت شد و در حقیقت این امر به دستور دادسرا انجام شده است. خبری در فضای مجازی مبنی بر دستگیری دو نفر از کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین و مدیرکل این اداره منتشر شد. با پیگیری‌های انجام‌شده از دادگستری قزوین اعلام شد که این مساله توسط مسئولان قضائی در حال پیگیری است و نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

تمجید بسیج ورزشکاران از محمد صلاح

شنیده شد که محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول، این باشگاه را تهدید کرده در صورتی که در فصل نقل‌وانتقالات زمستانی، بازیکن اسرائیلی تیم سالزبورگ اتریش را به خدمت بگیرند، آن فیلد را ترک خواهد کرد. اقدام این بازیکن مسلمان با حمایت گسترده آزادیخواهان جهان روبه‌رو شد و سازمان بسیج ورزشکاران نیز که هرساله از ورزشکارانی که از به رسمیت‌شناختن رژیم صهیونیستی سر بازمی‌زنند، تجلیل به عمل می‌آورد، این اقدام ستاره مصری را ستود. داود آذرنوش در این‌باره گفت: «این حرکت محمد صلاح نشان داد روحیه آزادگی، مقاومت، ظلم‌ستیزی و کمک به مظلومان در جهان رو به افزایش است و اقدام ورزشکاران ایرانی در عدم‌رویارویی با نمایندگان رژیم جعلی صهیونیستی تأثیر خود را در جهان ورزش گذاشته است.»

اعتراض وکلای محکوم به حبس

شنیده شد که آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی، دو وکیل دادگستری که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به پنج سال حبس محکوم شدند، به حکم دادگاه اعتراض کردند. محمدحسین آقاسی، وکیل‌مدافع قاسم شعله‌سعدی با اعلام این خبر گفت: موکلم و کیخسروی لوایح اعتراضی خود را به شعبه دادگاه تقدیم کردند تا پرونده در محاکم تجدیدنظر استان تهران مورد بررسی مجدد قرار گیرد. کیخسروی و شعله‌سعدی ۲۷ مرداد به خاطر تجمع مقابل مجلس دستگیر و بازداشت شدند و نهایتاً پرونده آنها به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به دادگاه انقلاب ارسال شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هم بعد از برگزاری جلسه محاکمه که البته کیخسروی در آن حضور نیافت، متهمان را بابت تبلیغ علیه نظام به یک سال و به خاطر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کرد. کیخسروی و شعله‌سعدی با تودیع وثیقه آزاد هستند.

تلاش برای سرقت از بانک‌ملت ارمنستان

شنیده شد که یک شهروند ایرانی در ارمنستان به سرقت شعبه بانک ملت ایران در ایروان متهم شده است. تحقیقات مقامات ارمنستانی به این نتیجه رسیده که این شهروند با قصد سرقت وارد شعبه بانک ملت در مرکز شهر ایروان شده است. دوشنبه گذشته حوالی ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح یک مرد جوان وارد بانک ملت شد و به زبان فارسی از کارمندان بانک درخواست‌هایی کرد. او کارد و شوکر برقی در دست داشته و حتی از شوکر استفاده کرده است. پلیس ارمنستان متوجه شده که این جوان یک شهروند ایرانی به نام مرتضی‌قربان‌جوشعار (متولد ۱۹۸۲) و با تهدید استفاده از شوکر برقی، از کارمند بانک پول درخواست کرده است. پیش از این، شهروند، که در حال حاضر در بازداشت بسر می‌برد، در ۲۱ دسامبر ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه وارد یک داروخانه در ایروان شده و با تهدید به استفاده از شوکر برقی از کارمند آنجا هم پول درخواست کرده بود، اما به‌دلیل شرایط غیرقابل‌کنترل، نتوانست جرم خود را کامل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    4 1
    مطمئنم اگر امام زنده بود اول از همه از این نوه اش ابراز برائت می کرد
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 0
    مشرق جان اینطوری که طول و دراز می نویسی هیچ کی نمی خونه . ما تنبلیم اینها را تقسیم کنی بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس