نرخ تورم کل کشور

مرکز آمار با اعلام جزئیات تورم در آبان ماه ۱۳۹۷ ادعا کرد شاخص قیمت کل به عدد ۱۴۷,۸ رسید که نسبت به ماه قبل فقط ۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 سرویس اقتصاد مشرق - در شرایطی که افزایش شدید قیمت‌ها و گرانی در سال جاری فشار زیادی به مردم وارد می‌آورد، آمارهای مراکز دولتی چندان با واقعیت جامعه و بازار، تطابق ندارد.

از آنجا که کاهش نرخ تورم یکی از دستاوردهای دولت روحانی است، قابل انتظار بود که افزایش تورم و گرانی‌های بی‌سابقه‌ای که مردم در سال جاری تحمل می‌کنند، در آمار اعلامی دولت بروز و ظهوری نداشته باشد.

بیشتر بخوانید

دیگر کسی در دولت از تورم سخن نمی‌گوید +عکس

در نیمه اول امسال با این که قیمت کالاهای مصرفی مردم دو تا  سه برابر افزایش یافت تا چند ماه مرکز آمار و بانک مرکزی، همچنان شاخص تورم را تک‌رقمی اعلام می‌کردند تا اینکه در دو سه ماه گذشته به عبور تورم از سطح ۱۰ درصد رضایت دادند.

اما در حالی که تورم احساسی مردم بالای ۵۰ درصد است، تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی کمی بالاتر از ۱۰ درصد است به طوری که این شائبه ایجاد شده دولت در پی فرصتی است که در ماه‌های پایانی سال مجدداً نرخ تورم را به زیر ۱۰ درصد بیاورد و مدعی شود نرخ تورم همچنان تک‌رقمی است.

بیشتر بخوانید

تورم امسال به چند درصد می‌رسد؟

 مرکز آمار هم در گزارش جدید خود از کاهش تورم ماهانه در آبان خبر داده است. در مهرماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل به ۱۴۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌داد.بدین ترتیب در گزارش جدید مرکز آمار، اعلام‌شده تورم ماهانه از ۷.۱ درصد در مهرماه به ۲.۶ درصد در آبان ماه کاهش‌یافته است.

این موضوع مورد توجه حسن روحانی نیز قرار گرفته و او یکشنبه در دیدار مسئولان دولتی از یک سوم شدن تورم ماهانه خبر داده است.

مرکز آمار درصد تغییر شاخص کل در آبان ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل را ۳۴.۵ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ را ۱۵.۶ درصد اعلام کرده است. مرکز آمار اعلام کرده است در آبان ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۴۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۹ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۴.۹ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.

بیشتر بخوانید

تورم ماهانه از رکورد دولت احمدی‌نژاد هم عبور کرد+ نمودار

این ادعا در حالی مطرح شده که مردم برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» در سال جاری، قطعاً دو تا سه برابر پارسال باید هزینه کنند، اما معلوم نیست مرکز آمار چطور افزایش قیمت‌ها را ۳۴.۹ درصد اعلام کرده است؟

همانطور که روحانی در سال ۱۳۹۲ در انتقاد از آمار تورم دولت احمدی‌نژاد گفته بود، معیار تورم، جیب مردم است، بهتر است مسئولان دولت دوازدهم از مردم نظرسنجی کنند تا مشخص شود چند درصد از آنها قبول دارند که برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان»  فقط  ۳۴.۹ درصد بیشتر از پارسال مجبورند هزینه کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • رحمن IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    12 0
    تورم کدام است فقر حاکم است مسؤلین اصلا حالیشان نیست
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    33 0
    قیمت ارز قرار است از 4200 تومان به 5700 تومان در لایحه بودجه 98 برسد. یعنی نزدیک به 40٪. اگر تورم پایین آمده است پس چرا قیمت دلار افزایش می یابد؟
  • اشک تمساح IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    46 0
    دست دولت ها همیشه در جیب مردم بوده و مقداری از پول برداشته شده را تحت عنوان سبد کالا یا بسته حمایتی برای بستن دهان به آنان باز می گردانند.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    31 0
    همه آمار های منفی یا دستکاری می شن یا محرمانه میشن یا وارونه . مثل بقیه چیز ها. مثل آمار اشتغال صفر در ۸ سال احمدی نژاد.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      1 0
      آمار اشتغال صفر توسط مرکز آمار منصوب وزیر اقتصاد وقت در سال 91 اعلام شد
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      0 0
      شکر خورده هر کس اعلام کرده ، الان دوره احمدی چند فارغ تحصیل دانشگاهی داشتیم؟ اگر 4 ملیون داشته باشیم و 30% اینها هم طبق آمار بیکارند یعنی 70% رفتن سر کار پس شکر خوری ممنوع. این فقط دانشگاهیان، میخوای بقیه رو هم میشه گفت.
  • علی مه IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 2
    کاش کمی کارشناسی تر حرف می زدید، در این که تورم زیاد است حرفی نیست اما «قطعا و یقینا» دلیل نمی شود... در حد مشرق کار کنید...
    • رحمانی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      0 0
      به نظرم احتیاج به هیچ طنزپرداز تا وقتی مرکز امار هست نداریم و همچنین قویترین و دقیق ترین دستگاه دروغ سنج برای مدیران ما نصب کنند و قتی مدیران بقدری حرفه ای دروغ میگن که دستگاه هنگ میکنه
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 0
    دوره احمدی نژاد هرچی بود حداقل مرکز امارراستگو بود یا اصلاح طلب بود یا درستکار
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 0
    فقط رو به خدا آه کشیدم
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    2 0
    اعلام کردن کاهش تورم در دولت روحانی مثل رفتن به کره ماه با درشکه است. چقدر خنده داره.
  • طاهری IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 1
    هم روحانی در سال ۹۲ اشتباه کرد که آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی را زیر سؤال برد و هم شما الان دارید اشتباه می کنید که کار او را علیه خودش تکرار می کنید. کاش هر دو جریان سیاسی می پذیرفتند و توافق می کردند که دست از موج سواری و عوامگرایی بردارند و به جای آنکه برای برای همراه کردن عوام با خودشان,حرف اشتباه و بی پایه ی آنها را تکرار کنند ؛ عوام را روشن کنند و به آنها آگاهی بدهند و به فکر ماهی گرفتن از آب گل آلود نباشند. کاش!!!!!
  • محسن IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    2 0
    برای نمونه خدمت شما عرض کنم تسمه تایم برای ماشین 206 تیپ 5 سال گذشته 120هزارتومان بوده الان بنده خریدم 300هزارتومان شیر1100تومانی پارسال شده 2500 نظرشما چیه درباره تورم 10درصدجناب روحانی
  • ناشناس IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    عالی بود
  • ناشناس IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    موافقم
  • DE ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    در طفولیت عاشق صنعت و دستگاههای پیچیده بودیم وبا سعی و تلاش درس خواندیم تا مُهَنِس شویم و یک عمر مانند طویل الاُذُن از صبح تا شب کار میکنیم.اگر عقل داشتیم سیاست میخواندیم و به جای کار از صبح تا شب وراجی میکردیم و از جیب و درآمد دیگران به کفایت حظی وافر میجُستیم وراحت از پله های ترقی بالا میجَستیم ولی حیف که چقدر زود دیر شد.
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    این همان تهمتی بود که به دولت دهم می زدند.ادم یاد این ضرب المثل می افتد کافر همه را به کیش خود پندارد.دیگر اقتصادی وجود ندارد که تورمش چند درصد باشد.تمام شد فاتحه اش را خواندیم وحلوایش را خوردیم شما بگو دلار هم بشود هزار تومان اجناس هم ارزان بشود.قشر ضعیف از بین رفت دیگر درامدی ندارد که بخواهد ارزانش را هم بخرد.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    بر قوه محترم قضائیه لازم است با کسانیکه با اعلام آمارهای غلط مردم را نسبت به نظام دچار شک و دلزدگی کرده اند بر خورد شدید و انقلابی و اسلامی انجام دهند .
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 0
    چرا ((فروشگاه های زنجیره ای کوروش)) با قیمت های سرسام اورشان دارند ملت را می دوشند و می چاپند و هیچ کس هم پیگیری نمی کند؟ پشت این مجموعه چه کسی است ؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      0 0
      دقیقا درست است . چون تمام قیمتهای (فروشگاههای کوروش ) جعلی و تقلبی است و وقتی پای صندوق شان می رویم چندین برابر قیمت واقعی ان را حساب می کنند . چرا سازمان تعزیرات برای نمونه نمی رود و چند مورد را بررسی نمیکنه !!!!!!!!!!!!!!!!!
    • یاسر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      حسن روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس