کتاب تعلق آیت الله حائری شیرازی - کراپ‌شده

دفتر نشر معارف تازه ترین اثر از مرحوم آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه را منتشر کرد.

به گزارش مشرق؛ کتاب «تعلّق» گفتارهای آیت‌الله حائری شیرازی است پیرامون اصلی‌ترین محور تحول در وجود انسان یعنی «تعلق». استاد در ابتدای کتاب می‌گوید: «می‌خواهیم ببینیم اثر اخلاق در اسلام چیست و موضع آن کجاست. اخلاق یعنی موضع‌گیری انسان در قبال مسائلی که با او مرتبط است. این موضع‌گیری نتیجۀ دو چیز است: یکی آگاهی و دیگری تعلّق.» ایشان بر همین اساس به بحث تحول در وجود انسان می‌پردازد.

بخش‌هایی از کتاب:

ارادۀ انسان است که وضع او را مشخص می‌کند. حرکت انسان، تابع تعلّق اوست؛ یعنی انسان در جهت تعلّق خود حرکت می‌کند. انسان موجودی است متحرّک که حرکت او نتیجۀ تعلّق او و در جهت تعلّق اوست. تعلّق به خاک، انسان را موجودی خاکی می‌کند. تعلّق به مافوق خاک، انسان را مافوق خاکی می‌کند.

انسان به هر چیز که متعلّق شد، همان تعلّق مُبیّن هویت او می‌شود. اینکه آرزوها حجاب‌های انسان و خدا تلقی می‌شود، به این دلیل است که این آرزوها در انسان تعلّق به وجود می‌آورد و این تعلّق‌ها انحطاط می‌آورد و این انحطاط، انسان را نسبت به خدا در پرده قرار می‌دهد. پس اگر بنا باشد پرده‌ها دریده شود، باید تعلّق‌ها کنار زده شود.

دفتر نشر معارف تاکنون پنج کتاب «تعلق»، «آیینه تمام‌نما: گفتارهای عاشورایی»، «حکومت جهانی خدا: ۷۰ نکته اعتقادی و اخلاقی»، «با علی (ع) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج‌البلاغه» و «نماز» را از این اندیشمند و متفکر منتشر کرده است و تا ایام نمایشگاه کتاب در سال آینده، «تحجرگرایی»، «مقدمه‌ای بر تربیت دینی کودک»، «تفکر» و «اخلاق اسلامی» را از ایشان منتشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس