خبر ویژه

آیا عذرخواهی خاتمی و عبدالله نوری به عنوان دو تن از سران جریان اصلاحات می‌تواند به معنای اعلام اشتباهات و تجدید نگاه در این جریان سیاسی باشد؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سایت فرارو ضمن طرح پرسش‌های فوق نظر عباس عبدی را جویا شد. عبدی می‌گوید: درباره اینکه آقای خاتمی یا آقای نوری به چه اشتباهاتی ارجاع داده‌اند و چه رفتارهایی را اشتباه دانسته‌اند وارد نمی‌شوم.  دقیقا هم نمی‌دانم منظورشان چیست. به همین خاطر سلبا یا ایجابا درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم. ولی اولین مسئله‌ای که برایم اهمیت دارد این است که اشتباه در سیاست چه معنایی دارد؟


اگر ما کاری را براساس درک و تفاهمی عرفی انجام داده و اجازه نقد آزادانه و دموکراتیک به آن را داده باشیم آن کار در زمان خودش درست است و بعدا نمی‌توانیم بابت آن عذرخواهی کنیم. ولو آنکه نتیجه‌ای متفاوت از انتظاراتمان داشته باشد. تا هنگامی که مرتکب قصور و تقصیری نشویم نمی‌توانیم صرفا از نتیجه یک کار، مقدمات آن کار را تخطئه اخلاقی کنیم و بگوییم اشتباه است. وی می‌افزاید: ما نمی‌توانیم امروز کاری را انجام دهیم و ۲۰ سال بعد از آن عذرخواهی کنیم و طی این ۲۰ سال همواره بر درستی اخلاقی آن کار نیز تاکید کرده باشیم. این حرف بی‌معنی است. چطور در این ۲۰ سال متوجه آن نشدیم و بعد از ۲۰ سال که به خنسی خوردیم عذرخواهی می‌کنیم؟

بیشتر بخوانید:

چتر کدام جریان سیاسی بر روی سر مفسدان اقتصادی است؟

درباره عذرخواهی مزوّرانه عبدالله نوری

عوامانگی عباس عبدی عود کرد!

اصلاح طلبان و نهضت عذرخواهی


عبدی می‌گوید: باید از عذرخواهی‌های فانتزی عبور کرد. حتی اگر عذرخواهی می‌کنیم باید توضیح دهیم که درگذشته چرا این اشتباهات رخ داده است. صرف اینکه به یک اشتباه اشاره می‌کنیم کافی نیست. باید درباره علت آن توضیح دهیم و بگوییم از حالا به بعد چه تضمینی وجود دارد که آن اشتباهات دیگر رخ ندهد؟ آیا ما فرآیندهایی که در گذشته به آن اشتباهات منجر شده را اصلاح‌ کرده‌ایم یا آنکه عذرخواهی برای آن است که یک عده خوششان بیاید و بگویند این افراد چه آدم‌های مسئولیت‌پذیری هستند؟ این عذرخواهی‌ها دردی را درمان نمی‌کند. درگذشته خیلی از کارهای انجام شده که براساس فهم آن موقع قابل دفاع است. مسئولیت اجتماعی و اخلاقی هم حکم می‌کرد که همان کارها را انجام می‌دادیم ولو آنکه به نتیجه هم نرسیدند.


عبدی می‌گوید: مسئله کلیدی این است که دراین‌باره صحبت کنیم که یک تصمیم سیاسی، یک کنش سیاسی درست در لحظه تصمیم‌گیری چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا در تصمیمات گذشته این ویژگی‌ها رعایت شده‌اند یا خیر؟ اگر رعایت شده‌اند تصمیمات درستی بوده‌اند و نیازی به عذرخواهی نیست ولو آنکه نتایج ناخوشایندی داشته باشند. اما اگر این ویژگی‌ها رعایت نشده‌اند اشتباه است حتی اگر در کوتاه‌مدت نتیجه مثبتی هم داشته باشند. ما باید همان موقع از آن اشتباه‌مان عذرخواهی می‌کردیم و یا اگر چنین نکردیم تضمین کافی دهیم که در آینده چنین اشتباهی مرتکب نخواهیم شد و از این پس آن مقدمات را برای تصمیم درست رعایت می‌کنیم. اما اینکه به طور کلی در گذشته یک سری اشتباهاتی وجود داشته و بخواهیم برای آن عذرخواهی کنیم دردی را از جامعه درمان نمی‌کند.


یادآور می‌شود عبدالله نوری اخیراً مدعی شده بود که در دهه ۷۰ متوجه شده به فکر مصالح حاکمیت و حفظ نظام بوده و کمتر به مردم فکر کرده است. این ادعا در حالی است که وی در همان دهه ۷۰ در تدارک خرید کارخانه ایران الکتریک رشت با ثمن‌بخس و زدن آن به نام همسر خود و چند تن از دوستانش بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    0 0
    عذرخواهی برای کوتاهی است و برای مشرق و دوستانش اتش جهنم است .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    0 0
    فکر کنم کسی و یا کسانیکه که علیه نظرات و تفکرات آقاین کامنت هذی منفی میگذارذ از افراد روزنامه کیهان می باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس