کد خبر 921621
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
داورزنی

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: تا سن 65 سالگی هنوز 6 سال دیگر زمان دارم اما ما اگر دوست دارید بازنشسته می‌شوم.

به گزارش مشرق، محمدرضا داورزنی در مصاحبه با برنامه ورزشگاه شبکه تهران در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان عنوان کرد: 9 فدراسیون ما شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شدند. یکی از این عزیزان بهرام شفیع بود که متأسفانه همزمان با ابلاغ این قانون دار فانی را وداع گفت. 8 فدراسیون دیگر هم که شامل این قانون می‌شوند با همکاری خوبی که داشتند کار معرفی سرپرست‌ها و غیره را آغاز کردیم. در فوتبال مهدی تاج از ظرفیت ماده 60 ایثارگری استفاده کرد و در فدراسیون کشتی هم ما قبل از این با استعفای رسول خادم روبه‌رو شدیم.

بیشتر بخوانید:

داورزنی: استقلال و پرسپولیس نباید دست یک جریان خاص باشند

وی افزود: بحث دیگر در مورد مسئولان هیأت‌های استانی است، هیأت‌های استانی از زمره نهادهای غیردولتی هستند و ماهیت هیأت شغل محسوب نمی‌شود. صحبت‌های زیادی در این ارتباط صورت گرفت و اختلاف‌نظرهایی بین سازمان بازرسی و دیوان وجود داشت. در نهایت مشخص شد که این بخش از فدراسیون‌ها هم شامل نهادهای دولتی می‌شود و باید کنار بروند. 

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در ادامه تأکید کرد: مسعود سلطانی‌فر نامه‌ای به رئیس مجلس ارسال کرد تا در این مورد در شورای حکمیت که ترکیبی از رئیس سازمان بازرسی، رئیس دیوان محاسبات و معاونت حقوقی مجلس و ریاست جمهوری است در این مورد بررسی کنند و ابلاغ صورت بگیرد تا مشخص شود که شرایط به چه شکلی است.

داورزنی با بیان اینکه آیا با سرپرست می‌توان مجامع انتخابی را برگزار کرد، گفت: بله، می‌توانیم مجامع انتخاباتی استان‌ها را برگزار کنیم سرپرست مجمع فدراسیون را برگزار می‌کند طبق اساسنامه کسی که سرپرست استان است نمی‌تواند در مجمع شرکت کند. ما به دنبال این هستیم که اختلاف‌نظرات را حل کنیم، ما در صورت اینکه به این نتیجه برسیم که در مورد هیأت‌های استانی هم این قانون اجرایی باید این جابه‌جایی را صورت بدهیم. اگر این افراد شامل نشدند باید بلافاصله مجامع را برگزار کنیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما 31 استان داریم که باید در مجامع شرکت کنند و باید تکلیف رؤسای آنها مشخص شود. نباید حق کسی ضایع شود. در برخی از فدراسیون‌ها حدود 10 تا 7 نفر به عنوان سرپرست هستند و بعد از مطرح شدن ابلاغ قانون بازنشستگی تعدادی بازنشسته هم به آنها اضافه شدن است که در حال تلاش هستیم تا در یک فرصت زمانی کوتاه را حل کنیم.

وی در مورد اینکه آیا وزارت ورزش مهندسی انتخابات را انجام می‌دهد عنوان کرد: وضعیت این طور نیست مثلاً ما الان 10 فدراسیون بدون رئیس داریم که به جز فدراسیون کشتی 9 سرپرستی که در حال تدارک مجامع برای انتخاب رئیس فدراسیون هستند خودشان کاندید نیستند و نمی‌توانند ذینفع باشند. وقتی فردی بازنشسته می‌شود بر اساس آیین‌نامه سرپرست معرفی می‌شود در هیأت‌های استانی مدیرکل سرپرست را معرفی و رئیس حکم را صادر می‌کند. در مجامع بر اساس اساسنامه‌ای که ما داریم در مجمع انتخاباتی استان‌ها 19 نفر عضو هستند، نمایندگان ورزشکاران، رؤسای شهرستان‌های فعال در آن استان، نمایندگان آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها عضو مجمع هستند. این 19 نفر در این ارتباط تصمیم‌گیری می‌کنند. روز گذشته در اردبیل برای کشتی مجمع برگزار شد و در نهایت فرد موردنظر نصف به علاوه یک رأی نمی‌آورد. این مسأله در استان‌های دیگر هم است گاهی می‌شود رأی‌ها به مرحله دوم کشیده شود. چندی پیش مجمع گلف را داشتیم که در مرحله اول تعداد آرا 12، 10، 11 و 2 بود. در مرحله دوم 2 نفر بالا آمدند تا فردی که بیشترین رأی را می‌آورد انتخاب شود. یک زمان گفته می‌شود بر اساس شواهد وزارت ورزش به 31 استان اعلام کرده که فلان شخص رأی دهد. در هیچ مقطعی این اتفاق در ورزش کشور رخ نداده است. مسأله دیگر هم که باید توجه شود آرای رؤسای هیأت‌های استانی مخفی است به همین خاطر در برخی مجامع می‌بینیم فردی که رأی آورده خودش این آرا را کسب کرده اما کسی که رأی نیاورده بحث مهندسی را مطرح می‌کند. 

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در ادامه تأکید کرد: فردی که کاندید می‌شود باید برنامه‌های خود را ارائه کند، رؤسای هیأت‌های استان‌ها با 15 نفری که عضو مجامع هستند طبیعی است که به برنامه کاندیدها نگاه می‌کنند. هر کسی سعی می‌کند بهترین برنامه را ارائه دهد و در نهایت هم مجمع فرد مناسب‌تر را انتخاب می‌کند. در انتخابات کل دو نفر از کاندیدها عضو وزارت بودند اما فرد سومی به عنوان رئیس انتخاب شد. مجمع به یک نفر رأی می‌دهد و تنها یک نفر می‌تواند از این انتخابات بیرون بیاید. 

داورزنی در مورد اینکه آیا وزارت ورزش این مسأله را در انتخابات مدنظر قرار می‌دهد که چند سال است زمان بازنشستگی یک کاندید باقی مانده است، عنوان کرد: بر اساس همین قانون بازنشستگی افرادی که شامل این قانون شدند آنها حکم بازنشستگی داشتند و بر اساس قانون ایثارگری تا قبل از صدور این حکم امکان استفاده از این دوستان وجود داشت. بر اساس همین قانون افرادی که 65 سال سن دارند و مدرک فوق‌لیسانس دارند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در مورد لیسانسه‌ها 30 سال خدمت تا رسیدن به 60 سال را داریم اگر کسی طبق قانون بازنشست شود شامل این قانون خواهد بود اما کسی که تحصیلات فوق‌لیسانس به بالا دارد می‌تواند تا 65 سال به خدمت خود ادامه دهد. 

وی در مورد اینکه آیا گواری که در انتخابات ژیمناستیک شرکت کرده و یک سال و نیم زمان از زمان بازنشستگی او باقی مانده شامل این قانون نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نه او و نه سایر دوستان شامل این قانون نمی‌شود. طبق همین قانون که گفتم افرادی که جزو نیروهای متخصص هستند و نیاز بخش مربوطه هم به استفاده از آنها است می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. این بحث فقط مربوط به ورزش نیست. 

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد اینکه آیا این قانون شامل خودش هم می‌شود، عنوان کرد: من هنوز بازنشست نشده‌ام و اگر شما دوست دارید بازنشسته شوم این اتفاق بیفتد (با خنده). دوستانی که مثل رحیمی، درخشان، امیری، کریمی و ضیایی از فدراسیون‌ها رفتند چند سالی بود که حکم بازنشستگی آنها صادر شده بود و از صندوق بازنشستگان حقوق دریافت می‌کردند، دوستان دیگر هم که در فدراسیون‌ها کار می‌کنند کارمند دولت هستند، آنها یا در دستگاه ورزش، یا در سایر ارگان‌ها در حال فعالیت هستند و حکم بازنشستگی ندارند. 

داورزنی در مورد اینکه او چند سال دارد، عنوان کرد: من 59 سال دارم و تا 65 سالگی امکان فعالیتم است که باید دید در آینده چه می‌شود. 

وی در مورد وضعیت فریبا محمدیان، عنوان کرد: او از نیروهای خوب و متخصص وزارت ورزش بود که امیدواریم مسأله او حل شود، محمدیان بازنشستگی بیش از موعد با بیست و چند سال داشته است. او این امکان را دارد که بازگردد و از دیوان درخواست این مسأله را کرده است، پرونده محمدیان در حال بررسی است اما با توجه به اینکه هنوز رأی‌ای صادر نشده محمدیان هم استعفا داده است البته می‌دانید از افراد بازنشسته به عنوان مشاور می‌توان استفاده کرد. این مسأله قانون خاص خودش را دارد. افراد بازنشسته نمی‌توانند مسئول باشند و سمت بگیرند اما به صورت نیمه‌وقت و به عنوان مشاور می‌توانند فعالیت کنند. او در حوزه وزارتخانه با توجه به کارهای نیمه‌کاره‌ای که در حوزه معاونت بانوان وجود داشت فعالیت نیمه‌وقتی دارد تا ببینیم شرایط چه می‌شود. در حال حاضر موسوی به عنوان سرپرست معاون ورزشی بانوان وزارت ورزش فعالیت دارد تا بعد ببینیم وضعیت محمدیان چه می‌شود.

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در رابطه با اینکه قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس با صراحت اعلام کرده بود افراد بازنشسته باید بروند اما او الان بحث موضوع بازنشستگان در سن 60 و 65 سال را مطرح می‌کند عنوان کرد: این مسأله منوط به این است که دستگاه‌های اجرایی، نیروی مدنظر را بخواهد، این به نظر دستگاه اجرایی بازمی‌گردد. برای افراد 65 سالی که در حال فعالیت نیستند این قانون قابل اجرا نیست. مثلاً فردی که در حال فعالیت است و بازنشست می‌شود در صورت درخواست سازمان اجرایی می‌تواند بماند. تأکید مقام معظم رهبری در مورد همین قانون هم این بود که یک اصلاحیه‌ای انجام شود مثلاً نیروی خوبی در 55 سالگی بازنشست می‌شود و نباید از حضور او بی‌بهره ماند. برخی از دستگاه‌ها به برخی افراد نیاز جدی داشتند و مجوزهای خاصی گرفتند در حال حاضر دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی هستند تا راهکاری پیدا شود که از توانایی‌های برخی افراد خاص در زمینه‌هایی که فعالیت دارند استفاده کنند. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از دوستی و حمایت از احمد ضیایی پشیمان است، اظهار داشت: خیر او از نیروهای ارزشی و ارزشمند کشور ما است، او در طول عمرش فعالیت‌های زیادی کرده و سال‌ها فرماندار بوده است، در دوران جنگ در منطقه کردستان و ... منشأ خدمات مختلفی بوده که من 30 سال است افتخار دوستی با او را دارم.

داورزنی در پاسخ به این سؤال که آیا برای انتخاب ضیایی در پست ریاست فدراسیون والیبال پشیمان است، عنوان کرد: خیر عملکرد ضیایی مثبت بوده البته فعالیت او به یک سال هم نرسید و در این مدت اتفاق خاصی در والیبال نیفتاد ما فقط یک دوره مسابقه قهرمانی جهان و لیگ جهانی را داشتیم در جاکارتا والیبال قهرمان شد و نمی‌توان در یک مقطع کوتاه عملکرد یک نفر را بررسی کرد.

وی در مورد اینکه کارشناسان می‌گویند والیبال بعد از رفتن داورزنی رو به افول است، عنوان کرد: بعد از رفتن ولاسکو با حضور مربیانی مثل کواچ، لوزانو و کولاکوویچ نوساناتی داشتیم. هر مربی سبک و سیاق خاص خودش را دارد همه مردم انتظار داشتند همان مسیر قبل طی شود عملکرد کواچ بسیار خوب بود اما با توجه به اختلاف‌نظراتی که وجود داشت کواچ جای خود را به لوزانو داد در کل فعلاً وقت ارزیابی این مسأله نیست.

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد اینکه ضیایی هنوز استعفای مکتوب نداده است، عنوان کرد: اکثر دوستان در ورزش با توجه به الزامات قانون در رده بین‌المللی شرایط به این شکل است که افراد بین 30 تا 70 سال می‌تواند کاندید احراز فدراسیون‌های ورزشی شوند. در عرصه آسیا و جهان معدل سن این مسئولان 60 سال به بالا است. نکته‌ای که وجود دارد روی اصل این موضوع خیلی از دوستان نظر داشتند، ضیایی هم اعلام کرد هر جور که وزارت ورزش تصمیم بگیرد این مسأله را می‌پذیرد، او اعلام کرد وزارتخانه هر طور که می‌خواهد تصمیم می‌گیرد البته ضیایی پرونده‌ای در دیوان داشته است که به دنبال حل آن بودم، صدور رأی در مورد این پرونده متوقف شده بود که این موضوع یک مقدار به طول انجامید در کل ما سعی کردیم قانون را در تمام فدراسیون‌ها اجرا کنیم. 

وی در مورد وقتی ضیایی به صورت مکتوب استعفا نداده آیا انتخاب داوری به عنوان سرپرست ایجاد مشکل نمی‌کند، گفت: این اتفاقات بر اساس قانون افتاده است ما بر اساس قانون عمل کردیم، وزارت ورزش تا 15 آذر فرصت داشت تا در این مورد تعیین تکلیف کند ما شب 16 آذر ابلاغ داوری را انجام دادیم. 

داورزنی در مورد اینکه آیا خطری تعلیق فدراسیون والیبال را تهدید نمی‌کند، عنوان کرد: نگران این مسأله نباشید، وقتی شما قصد دارید قوانین داخلی را رعایت کنید با ضوابطی که وجود دارد این کار انجام می‌شود و قوانین مجلس ارجح است.

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد بحث خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس و استقلال و اینکه برخی می‌گویند این اتفاق رقم نخواهد خورد، عنوان کرد: دوستان بر اساس پیشینه‌ای که وجود دارد نگاه بدبینانه‌ای به این مسأله دارند و شاید نتوان به این مسأله هم ایراد گرفت اما اراده دولت در این رابطه جدی است. بعد از صحبت‌هایی که مسعود سلطانی‌فر با رئیس جمهور انجام داد موافقتی با این مسأله صورت گرفت یکی از موضوعاتی که سلطانی‌فر در زمان انتخابش به عنوان وزیر انتخاب کرد همین مسأله بود.بعد از موافقت شفاهی رئیس جمهور این مسأله را در دستور کار دولت قرار گرفت و درخواستی را به کمیسیون فرعی فرستادیم که مورد بررسی جدی قرار گرفت، در نهایت در کمیسیون اصلی که سلطانی‌فر هم حضور داشت موضوع به صورت جدی تأیید شد و هیأت دولت هم این مسأله را تصویب کرد و از این به بعد موضوع در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است که اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در مورد اینکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده مصوبه‌ای به دست آنها نرسیده است، عنوان کرد: چند روز قبل در مصاحبه‌ای همراه با پوری‌حسینی شرکت کردیم، مصوبه هیأت دولت بلافاصله ابلاغ شده بود و فردای آن روز هم ما به صدا و سیما رفتیم. خصوصی‌سازی کار خودش را دنبال می‌کند و ما مصر هستیم تا پایان سال این دو باشگاه واگذار شود. برای دولت و فدراسیون فوتبال نگاه به همه باشگاه‌ها یکسان است اینکه دو تیم را دولت مدیریت کند درست نیست از سوی دیگر به دلیل شرایطی که AFC دارد مالک دو باشگاه نمی‌تواند یک دستگاه باشد وظیفه ما این است که زیرساخت‌ها را برای همه باشگاه‌ها فراهم کنیم، اینکه ما به دنبال اصلاح نظام باشگاه‌داری باشیم درست است، همه باشگاه‌ها باید از منابع استفاده کنند، همه ما می‌دانیم ظرفیت مارکتینگ استقلال و پرسپولیس چقدر بالا است این دو باشگاه 50، 60 میلیون هوادار دارد، به قول معروف هر وقت حال آنها خوب است، حال تیم ملی هم خوب خواهد بود. 

داورزنی در مورد اینکه آیا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس درون‌دولتی است، عنوان کرد: من روی موضوع خصوصی‌سازی مطالعه کردم، مثال معروفی در این مورد وجود دارد اردک لنگ را نباید واگذار کرد، اردک باید بتواند پرواز کند. وقتی یک کارخانه ورشکسته است نباید انتظار داشت کسی آن را بخرد از سوی دیگر قوانین دست و پاگیری در کشور وجود دارد. خصوصی‌سازی اگر اتفاق بیفتد مقررات‌زدایی را به دنبال دارد، اگر این دو اتفاق نیفتد این خصوصی‌سازی صورت نمی‌گیرد ما نمی‌توانیم با قوانین دست و پاگیر به دنبال انجام این کار باشیم. در مورد بخش خصوصی باید این انگیزه را داشته باشد که به این مبحث ورود کند و اگر پولی پرداخت می‌کند توان اداره داشته باشد. دور گذشته که این بحث مطرح شد هر دو باشگاه حجم بزرگی از بدهی، بلاتکلیفی و پرونده در فیفا را داشته است. 

معاون توسعه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد اینکه آیا برای خصوصی‌سازی تراز مالی باشگاه‌ها باید سه سال مثبت بوده باشد، گفت: ما قیمت‌گذاری انجام نخواهیم داد همه چیز را سازمان خصوصی‌سازی بررسی می‌کند و این اتفاق بر اساس ظرفیت برند انجام می‌شود. باید همه چیز حسابرسی شود، هر دو باشگاه تا سال 92 منابع مالی‌شان تضمین‌ شده است همچنین آنها ظرفیت مارکتینگ قابل قبولی دارند و خیلی نیاز به بسته حمایتی ندارند.

وی در مورد اینکه یک سال و نیم تا شروع المپیک باقی مانده است  عنوان کرد: چند هفته‌ای است که ستاد بازی‌های المپیک کار خود را آغاز کرده، ما در مورد رشته‌های مختلفی که شانس کسب مدال را دارند بررسی‌های لازم را به عمل آوردیم همچنین در مورد رشته‌هایی که شانس کسب سهمیه کمتری را دارند. امسال کاراته هم در المپیک حضور دارد و خوشبختانه ما در این رشته شانس مدال داریم در مجموع 7، 8 رشته که شانس کسب مدال دارند را در اولویت قرار دادیم، برخی رشته‌ها در اولویت هستند اما از آنها انتظار کسب مدال نداریم بلکه انتظار کسب سهمیه داریم. در حال تلاش هستیم تا هیچ دغدغه‌ای با وجود مشکلات موجود نداشته باشم و بتوانم کار خود را به درستی انجام دهم. عده‌ای که شانس کسب سهمیه و مدال را دارند نباید مشکلی داشته باشند ما فرصت زیادی نداریم و 17، 18 ماه زمان زیادی نیست. سال بعد برای ما حیاتی است، بحث شرکت در المپیک یک بحث است و مسیری که باید برای رسیدن به المپیک انجام هم شود یک موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس