کد خبر 921450
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸
والیبال

متاسفانه ورزش ما از بابت این هنجارشکنی‌ها و کوتاه آمدن‌ها و ضعف مدیریت‌ها که در نهایت منجر به آفاتی همچون «بازیکن‌سالاری» شده، خیلی ضربه خورده است.

مشرق-

چندی پیش دبیر محترم فدراسیون والیبال از برگزاری قریبالوقوع جلسه کمیته انضباطی خبر داد، این کمیته تشکیل خواهد شد که به مسائل ناخوشایند و هنجارشکنانهای که اخیرا در این رشته ورزشی اتفاق افتاد، بپردازد. اقدام و کاری که حتما باید صورت بپذیرد و جامعه ورزش در انتظار است تا با تشکیل این کمیته، تکلیف کسانی که به خود اجازه میدهند پا را از گلیم خود فراتر بگذارند و درباره مسائلی نه فقط اظهارنظر، بلکه قلدرمآبانه ورود کنند و حتی رئیس فدراسیون را تهدید و تحقیر کنند و... روشن شود.

متاسفانه ورزش ما از بابت این هنجارشکنیها و کوتاه آمدنها و ضعف مدیریتها که در نهایت منجر به آفاتی همچون «بازیکنسالاری» شده، خیلی ضربه خورده است. این در حالی است که همانطور که بارها نوشتهایم و آخرین بار در شماره قبل در همین صفحه یادآور شدهایم، پیشرفت و تحقق اهداف در یک مجموعه و تشکیلات در گروی نظم و قرار گرفتن هر چیز و هر فرد در سر جای خودش است. با این حال این اصل خیلی ساده و بدیهی که هم در عرصه تجربه بشری ثابت شده است و هم از توصیهها و آموزههای مکتبی ماست، به دلایل مختلف که بدون شک عمدهترین آن ضعف و بیلیاقتی، مدیریتی است، پارهای وقتها و در بعضی جاها و... در ورزش ما رعایت نمیشود. و این از علتهای اصلی عدم رشد و پیشرفته بایسته ورزش و فقدان شتاب لازم در حرکت رو به جلو و پیشرفت آن است. حال آنکه ما هرگاه در جایی از ورزش و رشتهای از آن رشد و پیشرفتی داشتهایم، هر جا افتخار و سرفرازی و موفقیتی در عرصههای بینالمللی کسب کردهایم، آن جا و آن وقتی بوده که به اصول عمل کرده و شرایط رشد و پیشرفت که یکی از مهمترین آنها حاکمیت نظم و انضباط در امور و حرکت کردن هر جزء و عنصر و هر فرد در حوزه اختیارات خود، بوده است. همین رشته والیبال که امروز به لطف خدا و همت مسئولان و مدیران توانا و قاطعی که سالها پیش بنیان و اساس جهش و پیشرفت آن را گذاشتند و والیبال ایران را که در سطح همین قاره آسیا، جزو قدرتهای درجه ۲ و ۳ بود، طی یک کار حساب شده و فکورانه به قدرتی جهانی و المپیکی تبدیل نمودند، اگر به این نقطه وجایگاه رسیده، دلیل آن، حاکمیت حساب و کتاب و برقراری نظم و انضباط و رعایت اصول مهم پیشرفت و فراهم آوردن شرایط مناسب و سالم کاری بوده است، این سنت الهی و قانون تاریخ است که میگوید محال است در حوزه و عرصهای پیشرفت و ترقی در سایه بینظمی و گردنکشی و شلختگی و... به دست آید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مهندسی واضح وزارت ورزش در انتخابات +عکس

پازل به‌هم ریخته در والیبال/ "بچه معروفی" که ماهیتش را نشان داد

شر زیاده خواهان را از سر والیبال کم کنید!

آب در لانه فرقه "معروف"های والیبال/ کنار رفتن پرده‌ها از مدیریت شاه سلطان حسینی

متاسفانه علیرغم این واقعیات و اصول تجربه و ثابت شده و همچنین پیشرفتی که والیبال در رشته و حرکت رو به جلویی در پیش گرفته، شاهد آن هستیم که عدهای با دست زدن به حرکات و رفتار و اظهار حرفها و نظراتی که بیش از هر چیز از «عقبماندگی فرهنگی و اخلاقی» عوامل آن حکایت میکند، و حتی در سطح ورزش «محلات» هم تقبیح شده است و خریداری ندارد و اصلا با شأن و کلاس والیبال ایران که در سطح جهان و المپیک، مطرح است، همخوانی ندارد، میخواهند با حاکم کردن فضای بینظمی و قلدری و باندبازی و... برای تامین خواستهها و تحقق اهداف شخصی و باندی کاروبار والیبال ایران را به مخاطره اندازند و آن را «فشل» کنند. غافل از آنکه ریشه موفقیت والیبال حالا دیگر آنقدر مستحکم و قوی شده که با این بادها، کوچکترین لرزشی نخواهد کرد.

علیایحال امیدواریم، کمیته انضباطی این فدراسیون هرچه سریعتر تشکیل شود و به شکل اصولی و منطقی- و نه با مماشات و کدخدامنشی و من بمیرم، تو بمیری و...! که افت کار و بلای جان والیبال بلکه ورزش خواهد بود- مسائل به وجود آمده را بررسی و تکلیف مسببان این اتفاقات را مشخص کنند و جایگاه هر کسی را یادآور شوند و مجازاتهای قانونی و لازم را برای عاملان و نقشآفرینان این اتفاقات در نظر بگیرند.

در آخر کلام میخواهیم به یک موضوع مهمتر اشاره کنیم و آن این است که کمیته انضباطی والیبال در جلسات و بررسیهای خود فقط به افرادی که یا از روی غرور بیجا و یا فریب خوردن «رو» بازی کردند و «علنی» حرفهای بزرگتر از دهانشان زدند و پا را از گلیم خود فراتر گذاشتند بسنده نکند، بلکه موضوع را دقیقتر از این و فراتر از پرداختن به «معلول»ها ریشهیابی و بررسی کند، چرا که ما شک نداریم، کسانی در پشت پرده همه این اتفاقات قرار دارند که نقش اصلی و محرک را بازی میکنند. کسانی که هیچ بعید نیست، حتی در جایگاههای بالای مدیریتی ورزش هم به ناحق و بدون اینکه شایستگی و لیاقت و حتی تخصص لازم را، داشته باشند جا خوش کردهاند و حداکثر «میراثخوار» مدیران لایق و متعهد بودهاند به خاطر حفظ جایگاه و منافع خود و یا مهمتر و خطرناکتر از آن ارضای روحیات جاهطلبانه و عقدههای شخصیتی و انتقامهای شخصی، حاضرند با راه انداختن بازیهای پشت پرده، تفرقهافکنی، نفرتپراکنی، و... تحریک این و آن، به ویژه جوانترها، به اهداف پست و کوچک خود برسند. کسانی که پیش از این هم اثر انگشت و رد پای نحس آنها را در بعضی اتفاقات دو، سه سال اخیر ورزش و همین والیبال، مثل آنچه در جریان مراسم رژه المپیک ریو، اتفاق افتاد و مثل دخالت در انتخابات بعضی فدراسیونها، مثل چوگان و تیراندازی و... دیده شده و حتی با توجه به شواهد و قرائن و اخباری که از این سو و آن سو به گوش میرسد، درباره آینده والیبال و تعیین مدیریت دلخواه و قرار دادن مدیران دستنشانده و گوش به فرمان، نقشههایی در سر دارند و اتفاقات اخیر در واقع مقدمهچینی تحقق عملی شدن نقشههای این بازیگران پشت پرده است...!

* سیدمحمدسعید مدنی (مدیرمسئول و سردبیر مجله کیهان ورزشی)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس