کد خبر 920406
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
یادداشت| سفر ناگهانی "عمرالبشیر" به دمشق و پیام‌های آن

سفر عمر البیشر به سوریه در شرایطی صورت گرفت که پس از گذشت ۷ سال از بحران سوریه ، ورق به یک باره برگشته و بسیاری از کشورهای عربی که خواستار براندازی نظام سوریه بودند در مواضع خود در قبال دمشق تجدید نظر کرده‌اند .

به گزارش مشرق، عمر البشیر رئیس جمهور سودان در سفیر غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده بعد از ظهر روز یکشنبه به دمشق رفت و مورد استقبال بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار گرفت . روسای دو کشور بعد از آن به کاخ الشعب رفتند تا در آنجا مذاکرات خود را پست درهای بسته و بدور از چشم خبرنگاران درباره روابط دوجانبه و نیز تحولات داخلی سوریه و منطقه از سر بگیرند.
بیشتر بخوانید:
البیشر پس از دیدار با بشار اسد در همان روز به سودان بازگشت.

سفر عمرالبیشر به دمشق در شرایط فعلی از اهمیت بسزایی برخوردار است . این سفر اولین دیدار رسمی یک مقام عربی از مارس 2011( از زمانی که جرقه بحران سوریه زده شد) به دمشق به شمار می رود  . این سفر بدون اعلام قبلی رسمی مقامات رسمی سودان صورت گرفته است و مقامات سودانی هم بدون اشاره به محورهای پشت پرده این دیدار آن را با اهمیت ارزیابی کردند .

کشورهای عربی بعد از گذشت 8 ماه از بحران داخلی سوریه عضویت سوریه  را در اتحادیه عرب تعلیق کردند و تحریم های سیاسی و اقتصادی را علیه دمشق وضع کردند و از ارتش این کشور خواستند تا به زعم خود از خشونت علیه آن چه آنها "مخالفان دولت سوریه می خواندند"، بپرهیزد .

سفر عمر البیشر به سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از گذشت 7 سال از بحران سوریه بسیاری از کشورهای عربی که خواستار براندازی نظام سوریه بودند در مواضع خود در قبال دمشق تجدید نظر کرده‌اند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش از تروریست های سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کرد، بارها اعلام کرده بود که بشار اسد یا با توسل به زور و یا با راه حل سیاسی باید کنار برود.

به هر حال سفر عمرالبشیر به دمشق نشان می دهد که تغییر راهبردی در سیاست کشورهای عربی در قبال سوریه حاصل شده است. اکنون دیگر کسی از رفتن بشار اسد حرفی به میان نمی آورد و همه از راه حل و انتقال سیاسی قدرت در سوریه سخن می‌گویند. صحبت های روز گذشته وزیر خارجه ترکیه نیز موید این مطلب است که بیشتر کشورهایی که خواستار برکناری نظام بشار اسد شده بودند امروز از فرایند سیاسی در سوریه حرف می زنند و دیگر موضوع بشار اسد به عنوان پیش شرط مطرح نیست. کشورهای عربی با درک شرایط میدانی و تغییرات راهبردی در منطقه در صدد عادی سازی روابط خود با نظام سوریه هستند .  پیش از این یک هیات اردنی به سوریه سفر کرده بود و امارات نیز در صدد بازگشایی سفارت خود در این کشور است.

البته این تغییر رویکرد کشورهای عربی به این آسانی به دست نیامده بلکه حاصل 7 سال دفاع و پایداری ملت و نظام سوریه و مقابله با تروریست ها و حامیان مالی و تسلیحانی آنها رقم خورده است . اکنون ارتش سوریه کنترل بیشتر اراضی این کشور به جز ادلب را در دست دارد که این امر دست برتر سوریه در صحنه میدانی را نشان می دهد که در جای خود، قدرت این کشور را در چانه زنی های سیاسی در عرصه دیپلماتیک بالا برده است .

هنوز مشخص نیست که در جریان مذاکرات پشت درهای بسته عمرالبشیر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه چه گذشت (غیر از مطالب منتشر شده در رسانه رسمی سوریه)  به خصوص اینکه رئیس جمهور سودان به محور تحت رهبری عربستان سعودی هم پیوسته و بعید نیست که این مذاکرات با چراغ سبز مقامات سعودی صورت گرفته باشد  و حتی حامل پیامی از جانب ریاض برای دمشق بوده باشد به خصوص اینکه عمر البشیر در دیدار با بشار اسد قول داد که تمام تلاش خود را به کار می بندد که امنیت و آرامش به سوریه باز گردد و این کشور به آغوش امت عربی به تعبیر وی باز گردد که این به این معنا است که کشورهای عربی حالا به فکر بازگشت سوریه به صف اتحادیه عرب هستند . سازمانی که به نوعی شبیه به یک گردهمایی می ماند که هر از گاهی با تشکیل جلسه به صدور یک بیانیه اکتفا می کند و نقش تعیین کننده ای در حل و فصل منازعات منطقه ندارد .

اینکه سفر عمرالبشیر به سوریه با چه اهدافی دنبال شده ولی حامل یک پیام روشن است و آن اینکه بحران سوریه با پیروزی نظام سوریه به پایان خود رسیده است و کشورهای مخالف سوریه که روزی شعار برکناری بشار اسد را سر می دادند، چاره ای جز این ندارند که با به رسمت شناختن نظام سوریه با این کشور وارد تعامل و گفت‌وگو شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    8 1
    حتما پیامی از بن سلمان اورده و گرنه تجربه نشان داده حاکمانی مانند او هیچ اراده سیاسی و ایدهءلوژی برای ملت خود ندارند فقط نوکر پول هستند !!!!!
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      7 0
      بن سلمان پاش رو پوست خربزه است ، شاید عمر خواسته پیش دستی بکنه و ...
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    13 6
    بله وقتی رهبر حرفی بزنه همون میشه گفتند بشار اسد باید بماند و ماند
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    10 5
    عمر البشیر حزب باده. یادش به خیر چه قدر محمود به این باج داد
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    15 0
    این عمر البشیر مزدوره پول بهش بدند مثل تو یمن با نیروهای مردمی و انقلابی می جنگند اگر بهش پول می دادند حاضر بود در مقابل سوریه هم بجنگد یک بلک واتر دولتی است پول بده سر میاره پول بدی *** رو هم برات میاره
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    6 0
    خوب سودان میدونه نون دونی یمن دارد بسته می شود و الن می خواهد خودش را به ایران و قطر نزدیک تا دوباره ایران و قطر و ترکیه را بدوشد عربستان دیگر به سودان نیاز ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس