نخستين عقب نشيني ترامپ از خروج از پيمان هاي بين المللي

200 کشور شرکت کننده در نشست جهانی آب و هوا از جمله امریکا در باره پیش نویس اجرای توافق آب و هوایی پاریس به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق، نمایندگان حدود دویست کشور شرکت کننده در بیست و چهارمین نشست جهانی آب و هوا که در شهر کاتوویتس لهستان برگزار شد پس از حدود دو هفته مذاکرات فشرده بر سر پیش نویسی در باره چگونگی اجرای توافق پاریس برای مبارزه با گرم شدن زمین توافق کردند. به این ترتیب، توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دست آمد، از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته خواهد شد.

دستیابی به این توافق از این جهت مهم است که نماینده امریکا نیز در این نشست سند نهایی مذاکرات برای اجرای توافق پاریس را امضا کرد آن هم در حالیکه دونالد ترامپ ژوئیه  2017 میلادی گفت آمریکا از توافق آب و هوای پاریس خارج می‌شود.
بیشتر بخوانید:
ترامپ حتی در جریان تظاهرات ضد سرمایه داری در فرانسه، در توئیتی این اعتراضات را نتیجه هزینه دولت پاریس برای استفاده از انرژی پاک دانست و نوشت: بسیار خرسندم که دوستم امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و معترضان در پاریس با تصمیمی که من دو سال پیش به آن رسیدم موافق هستند.
به زعم ترامپ توافق آب و هوای پاریس فشار بسیاری را به خاطر  سیاست‌های حامی محیط زیست بر مالیات دهندگان آمریکایی اعمال می‌کند.  این دیدگاه ترامپ در حالی است که چندین نهاد دولتی در آمریکا اخیرا در گزارش جامع خود در باره تاثیرات زیان‌بار تغییرات اقلیمی بر اقتصاد آمریکا و سلامت آمریکاییها هشدار دادند.
گزارش ملی وضعیت اقلیمی آمریکا که در تهیه آن ده‌ها آژانس دولتی و سازمان رسمی این کشور نقش دارند، اعلام کردند "با توجه به رشد بی‌سابقه تولید گازهای گلخانه‌ای، بخش های مختلف اقتصاد آمریکا تا پایان قرن میلادی حاضر (۲۱۰۰) میلیاردها دلار متضرر خواهند شد به نحوی که جمع این ضررها از درآمد ناخالص بسیاری از ایالت‌های آمریکا فراتر خواهد رفت.
این گزارش بیانگراین نکته مهم است که دیدگاه کاسبکارانه ترامپ، کوتاه مدت و بر خلاف منافع ملی امریکاست و احتمالا دولت عمیق در امریکا صرف نظر از دیدگاه ترامپ، با ملاحظه منافع حیاتی این کشور، رئیس جمهور را وادار کرده است که به این توافق پاریس بپیوندد.
چه بسا عقب نشینی ترامپ از خروج از پیمان بین المللی آب و هوای پاریس، نخستین عقب نشینی او نباشد و با توجه به تهدید منافع امریکا او مجبور شود بار دیگر به دیگر پیمان های بین المللی که امریکا را از آنها خارج کرده است باز گردد و چه بسا باز گشت به توافق هسته ای (برجام) هم یکی از این عقب نشینی ها باشد.
البته ممکن است تا کنون هم ترامپ به این درک رسیده باشد که خروج از توافق هسته ای با ایران اشتباه بوده اما فشار لابی های صهیونیستی مانع از عقب نشینی او شده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    6 6
    بلاخره شاخش شکست!
    • سید IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      22 1
      احتمالا کلی امتیاز گرفته تا حاضر شده نسخه‌ای کم‌تعهد را امضا کنه فقط ایرانه که بدون گرفتن هیچ امتیازی این قراردادها را با بیشترین تعهد ممکن امضا می‌کنه (دم ابتکار گرم)
    • پسر IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      1 1
      شاخش نشکست با حساب وکتاب امضا کرد.این ابتکار بی سواد بود که ایران تو گند انداخت با اون تعهد چند میلیون دلاری
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      2 0
      نه عزیزم از توافق خارج شد تا توافق اضلاح شه و دیدید که همه اومدن دوباره نشستن سر میز مذاکره و به توافقی بهتر رسیدن
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      0 1
      ظریف رو هم میفرستادیم تا یه معامله خوب نون و آب دار برا کشور رقم بزنه ..... ببو گلابی
  • سید IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    8 2
    فردا هست که روزی نامه های زنجیره ای اصلاح طلب به تعریف و تمجید و مجیزه گویی و پاچه خاری دولت آمریکا بپردازند!
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    11 0
    به هر پیمانی بازگردد از سوی اسرائیل اجازه ندارد به برجام بازگردد
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      0 0
      مگر وقتی که از برجام بیرون نرفته بود با الآن فرقی داشت!
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    2 0
    دمدمی مزاج روی چه چیزیش میشه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس