موشک

در سالهای اخیر با نسل جدیدی از اخلالگرهای رادار مواجه هستیم که دست به نوعی تهاجم الکترونیک می زنند و تراشه های الکترونیکی به کار رفته در سامانه های راداری و یا کامپیوتری نظامی را از کار می اندازند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پنهانکاری و جنگ الکترونیک یکی از مباحث بسیار مهم در فضای نبردهای امروزی و آینده محسوب می شود و طبیعتا هر کشور و نیروی مسلحی سعی می کند به نوعی سطح مقطع راداری وسایل پرنده خود را کاهش دهد و در عین حال توان اخلال  روی رادارها و سیستم های ارتباطی دشمنان خود را در اختیار داشته باشد. بعد از تجربیات رزم های هوایی از دوره جنگ ویتنام به این سو، کشورهای مختلف به این مسئله پی بردند که تهدید موشک های ضد هوایی یا هوا به هوا در رزم های هوایی در حال گسترش است و لذا، مفهوم پنهاکاری به معنی کاهش سطح مقطع راداری و سیگنال های فروسرخ خارج شده از یک هواپیما یا هر وسیله پرنده‌ای از آن دوران تعریف شد. در حوزه پنهانکاری در برابر امواج رادار دو بحث اصلی مطرح شده؛ یکی طراحی و دیگری مواد جذاب امواج رادار.

با نگاهی به هواپیماهای پنهانکار مثل سری F-۱۱۷ و F-۲۲ شاهد نوعی طراحی خاص و متفاوت به نسبت طرح های معمولی پرنده های رزمی هستیم. این مسئله مربوط به طراحی این گونه از پرنده‌ها بر می‌گردد و هدف از آن این است که در زمان تابیده شدن امواج راداری به آنها بخشی از امواج نه در جهت گیرنده‌های راداری و بلکه در سایر جهت‌ها انعکاس داده شده و احتمال کشف پرنده پایین بیاید.

هواپیمای پنهانکار F-۱۱۷ ساخت آمریکا

اما این همه داستان نبود. بسیاری از کشورها با پخش کردن گیرنده های راداری در مناطق مختلف، سعی کردند تا با این حرکت مقابله کنند و امواج بازتاب داده شده به جهت های دیگر را دریافت کرده و هدف را شناسایی کنند که در این جا مسئله پوشش های جاذب امواج رادار پیش آمد. این مواد که نوع ترکیبات تشکیل دهنده آنها متفاوت است، به صورت یک لایه رنگ روی بدنه موشک، هواپیما یا پهپاد مورد نظر اسپری می شوند و بخشی از امواج راداری ارسال شده را جذب می کنند.

مواد جاذب امواج رادار به صورت کلی از چند نوع کلی تشکیلی می شوند. نوع بسیار پر استفاده از آن که در برخی هواپیماهای غربی نیز مورد استفاده قرار گرفته از ترکیباتی بر پایه پودر بسیار ریز آهن با درجه خلوص بسیار بالا استفاده می کند.   نوع دیگری از این مواد بر پایه ماده کاربید سیلیسیوم است که با رنگ های مقاوم در برابر حرارت ترکیب شده و سپس بر روی سطح هواپیماهای پنهانکار اسپری می شود. گونه دیگری از این مواد بر پایه فناوری نانو و ترکیبات کربنی قرار دارد که که باعث می شود رادارهای که در فرکاس هایی با امواج ماکریوویو بین ۳۰۰ مگا هرتز تا ۳۰۰ گیگا هرتز فعالیت می کنند هدف مورد نظر را با سطح مقطع راداری کمتری مشاهده کنند و شانس کشف برای این نوع رادارها در برابر این مواد پایین می آید.

اگرچه خبر مربوط به دستیابی کشورمان به این تکنولوژی، در دهه ۸۰ منتشر شده و نشان می دهد بیش از یک دهه است که جمهوری اسلامی به این هدف مهم دست پیدا کرده، اما انتشار اخبار جدیدی از فعالیت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در این حوزه طی روزهای اخیر، باعث شده تا بار دیگر نگاهها به این موضوع و اهمیت آن جلب شود. این خبرها، نوید دستیابی جمهوری اسلامی به نسل جدید رنگ های جاذب رادار را می دهد که نقش مهمی در ارتقاء پهپادهای نظامی و موشک های ایرانی بویژه بالستیک ها ایفا می کنند.

البته یک اشتباه مرسوم این است که برخی فکر می‌ کنند این مواد، می‌توانند اشیا را در برابر امواج رادار نامرئی کنند در صورتی که آنها فقط میزان سطح مقطع راداری اشیا را در یک فرکانس مشخص کاهش می‌دهند که صد البته، همین عملکرد نیز در شرایط حساس، بسیار تاثیرگذار و نقش آفرین است.

اخلال های فرکانسی؛ میدانی برای جنگ های قرن جدید

در عین حال، موضوع مهم دیگر، مسئله اخلال های راداری و سیستم های جنگ الکترونیک است که یک مسئله بسیار جدی و با عمومیت بیشتر در بین ارتش های جهان محسوب می شود. شاید خیلی از کشورها به پرندها و یا موشک های پنهانکار دسترسی نداشته باشند ولی سامانه های اخلال گر راداری به نسبت، در ارتش های بیشتری وارد خدمت شده و در کشورهای زیادی نیز به صورت بومی در حال تولید است. اخلالگرهای راداری در وضعیت های مختلف فعالیت می کنند اما یک تعریف ساده برای نحوه عملکرد آنها این است که طرف اخلال کننده، امواجی را از خود ارسال می کند که باعث اخلال در امواج اهداف مورد نظر می شود. در سالهای اخیر با نسل جدیدی از اخلالگرهای رادار مواجه هستیم که دست به نوعی تهاجم الکترونیک می زنند و تراشه های الکترونیکی به کار رفته در سامانه های راداری و یا کامپیوتری نظامی را با استفاده امواج الکترومغناطیسی از کار می اندازند.

طبق این اخبار جدید منتشره در رسانه ها، اخیرا یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید رنگی شده که در زمینه مقابله با تداخل الکترومغناطیسی به کار می آید. این رنگ رسانای الکتریکی و تک جزیی ترموپلاست است که برای اعمال بر روی تمام سطوح به منظور حفاظت EMI فرموله شده است. این رنگ محافظ، برای استفاده در منازل مسکونی، اتاق‌های جراحی و بخش‌های مختلف پزشکی، آزمایشگاه‌ها و ساختمان‌هایی که دارای دستگاه‌های حساس به نویز هستند، مناسب است.

بیشتر بخوانیم:

«حائل» واقعی برای کروزها، رخ‌نمایی «صیاد» ارتشی و ارتقاء مهم «طائر» سپاه

همچنین به راحتی و با استفاده از تجهیزات استاندارد معمولی رنگ‌کاری مانند قلم‌ مو، غلطک و اسپری و با حداقل زمان خشک شدن، قابل استفاده بر روی سطوح است.  انتخاب پیگمنت‌ های مناسب با اندازه زیر یک میکرون و شکل ویژه آن و نیز، فناوری فرآیند تولید این رنگ، باعث افزایش کیفیت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه شده است، از جمله اینکه این رنگ به مدت طولانی قابل نگهداری بوده و برخلاف نمونه‌های دیگر، فاقد ته‌نشینی ذرات است. همچنین در مقایسه با نمونه‌های محدود داخلی، دارای اثر حفاظتی به مراتب بالاتری است که میزان استفاده از این رنگ را کاهش می‌دهد و قیمت آن نیز حدود یک پنجم نمونه‌های خارجی است.

اما دیگر کارایی این رنگ ها، که به نوعی یکی از مهم ترین کارایی های آن به حساب می آید حفاظت از تاسیسات حساس نظامی، خصوصا در بخش پدافند هوایی است. قطعات به کار رفته در سامانه های راداری، شنود و جمع آوری اطلاعات الکترونیک و سیستم های مخابراتی از جمله حساس ترین و استراتژیک ترین بخش ها نه فقط برای بحث پدافند هوایی و بلکه برای کل عملیات یک نیروی نظامی محسوب می شود. با استفاده از این پوشش در محل های استقرار این سامانه ها می توان تا حجم بسیار بالایی امواج اخلالگر را جذب کرده و به سیستم های خودی اجازه داد تا به فعالیت خود ادامه بدهند. طبیعتا کاهش استهلاک و هزینه های جانبی نیز یکی از دستاوردهای مهم این طرح محسوب می شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا که دارای صنعت پیشرفته دفاعی هستند، بخش خصوصی، دانشگاه ها و نیروهای مسلح تشکیل دهنده یک مثلث هستند که از برآیند همکاری بین آنها طرح های بسیار پیشرفته نظامی خلق شده و در عین حال سریز تکنولوژی آن می تواند بخش های غیر نظامی از ارتباطات و مخابرات گرفته تا بخش بهداشت و درمان، حمل و نقل و بسیاری از دیگر حوزه ها را دستخوش تغییرات جدی کند. بخش نظامی با توجه به در اختیار داشتن بودجه های مناسب می تواند حامی بسیاری از دانشجویان و شرکت های تازه تاسیس خلاق باشد و به آنها در مسیر رشد کمک کند و از این طریق به توسعه علم و اشتغالزایی در کشور کمک کند.

همچنان که فرماندهان و پرسنل نیروهای مسلح، دهه هاست با شدیدترین تحریم ها، در حال پیشرفت و تولید محصولات به روز در سطح جهان هستند، بد نیست مدیران اجرایی نیز در شرایطی که کشور با تحریم اقتصادی رو به رو است، نگاه عمیق تر و حمایت بیشتری از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان داشته باشند که می توانند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تامین کرده و در عین اینکه با کمک به خودکفایی کشور، از خارج شدن بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور جلوگیری می کنند، می توانند به صادرات و ارز آوری برای کشور نیز بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • DE ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    خوشم میاد برای برجسته کردن یک محصول جدید دفاعی ، مشرق همیشه از شاهکارهای نظامی امریکا و نه روسیه اسم می بره ! خودتون هم باور دارید تکنولوژی نظامی امریکا چقدر برتر از بقیه هست.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      106 8
      این صحبت ها کیلویی نیست شاخه به شاخه متفاوته مثلا روس ها در اژدر و موشک و جنگال و شنود از آمریکایی ها قوی ترن همان اژدر اشکوال 100 متر بر ثانیه سرعتشه و فقط روسیه داره و ایران به اسم حوت و آمریکا نزدیک این تکنولوژی هم نیست .
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      73 3
      اگه به حرفهایی که گفتی اعتقاد داشتی و درست بود اسرائیل از تحویل سامانه از رده خارج و بسییار قدیمی اس 300 به سوریه هراسناک نمیشد
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      9 41
      دوست عزیز ! اژدر اشکوال رو برو دقتش رو بخون تا بدونی امریکا چرا سمتش نرفته. موشکی که بر اساس "کاویتاسیون" کار میکنه به هدف خوردنش کار خداست ! در بعضی از تستها, تقریبا اژدر به سمت موضع شلیک چرخیده است. بر عکس , فلسفه ارتش امریکا, شلیک بهینه است. به همین دلیل در کل , قیمت سلاح های امریکایی گران تر از روسی هست. البته دو موشک روسی "اسکندر"و "کینژال" در جهان بی همتا هستند.
    • قریشی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      95 1
      زیاد خوشت نیاد . چون همون آر کیو170 که شاهکار تکنولوژی شما بود الان خیلی راحت توی دست ماست و این یعنی اینکه نهایت تکنولوژی و اتنهای علم شما پیش ما کشک هم محسوب نمیشه
    • ایرانی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      47 2
      ابله جان ، این مقایسه کردنها بخاطر اینه که امریکا مهد پیشرفت و قبله آمال شماست و این شما غربزده های بی هویت و بی وطن هستید که قبولش دارید، لذا این قیاس برا شما انجام میشه.میفهمی بوقتش.
    • ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      11 2
      ابله جان ، این مقایسه کردنها بخاطر اینه که امریکا مهد پیشرفت و قبله آمال شماست و این شما غربزده های بی هویت و بی وطن هستید که قبولش دارید، لذا این قیاس برا شما انجام میشه.میفهمی بوقتش.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      13 3
      منظورت اینکه که ما خودمان را با تسلیحات پیشرفته عربستان مقایسه کنیم؟!
    • DE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      13 0
      beshin baba boozine boro lastik bmw ro avaz kon ye loghe noon begir az goshnegi namiri
    • رضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      34 0
      اونوکاربری که میگه آمریکا به سمت موشک اشکوال نمی ره لطفاً برو تحقیق کن آمریکا بیست میلیون دلار هزینه کرد برای کپی سازی از اشکوال و حتی جاسوس فرستاد برای دزدیدن فن آوری بکار رفته در اون موشک . ولی بغیر از دماغ سوخته چیزی نسیبش نشد. .
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      7 0
      اقای محترم انها 200 ساله که دارند زحمت می کشند اما ما 40 سال خیلی انها از ما عقب هستند
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
      3 0
      ما همین تازگی ها خبر گرفتن ریپر را شنیدیم . منتظر پرواز نمونه ایرانی آن هستیم .
  • F35 US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    بیصبرانه منتظر آن روز فرخنده هستم که با جمعی از خلبانان حرفه ای جرارد فورد دور میز گرد با صرف نوشیدنی نقشه تهران را بررسی کنیم و بیصبرانه منتظر آن شب رویایی هستم که در هدفونم کلمه " تیک آف " را بشنوم و با بمب های سنگرشکن به سوی تهران حرکت کنم ، سعی میکنم نزدیک مرکز شهر که رسیدم ماسکمو بردارم و ارتفاعمم کم کنم تا بتونم باهاتون بای بای کنم خخخ .
    • دوکوهه IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      90 8
      شتر درخواب بیندپنبه دانه
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      98 3
      و بعد چشمانش را باز می کند و می بیند باز هم خواب دیده است!
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      100 1
      همیشه یادت باشه خدای انقلاب در صحرای طبس و بقیه این خاک مقدس شده با خون شهیدان در کمین شماست یک روز با دانه شن و امروز با شهاب و رعد و صاعقه
    • صالح IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      57 2
      اون حرفه ای ها تورم راه میدن تو جمع خودشون؟ :))))
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      23 2
      rq170 تکولوژی برتر از f35 و b2 داشت:) البته چیزیم نیست سی پی یوش داغ کرد سقوط کرد نه تو رادار دیده میشد چطوری جولان میده نه تونستن نفوذی کنن بهش!
    • FR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      26 0
      الاق خان شخصیت جالبی داری
    • نیزه های مرگبار IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      49 0
      ما هم بیصبرانه منتظر هستیم خبر فرود موشک های فاره پیما ایران رو در پایتخت امریکا بشنویم جوجه......
    • LA US ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      46 0
      ظاهرا شما ace combat زیاد بازی میکنی ، پیشنهاد میکنم با عینک بازی نکنید چون یکی از دوستان بنده این موضوع تجربه کرده بود و بعدش دقیقا یه همچین حسی بهش دست داده بود و میخواست تهران nuke کنه :)))
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      35 0
      زارت. ا تقی تو میتونی
    • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      44 0
      آی آی بازم قرصاتو یادت رفت بخوری شیطون؟!!!!!
    • ايزي لايف فراموش نشه IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      37 0
      يعني الان كه ناو جرارد فورد تو ويرجينيا پهلو گرفته داره سوتي هاش گرفته ميشه شما ها نشستيد توش !!! مال اين هفته نيستيد ! بريد هفته هاي ديگه بيايد تا ٢٠٢٠ عملياتي نميشه ! تازه f 18 ها برا تست روش نشستن اون هم تست نه عملياتي! تو با f 35 هاي زمين گير دنبال چي هستي شتر در خواب بيند پنبه دانه ... موشك هاي ما از ما مشتاق ترن براي ثبت ركورد
    • ایرانی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      36 0
      حرامزاده وطن فروش مگه توی خواب ببینی
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      32 0
      زیادی زدی تو رگ، بدجور جفنگ می بافی ....
    • احمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      39 0
      همین که ماسکت رو برداشتی من رو میبینی که یک دونه میزنم زیر گوشت و از خواب بیدارت می کنم و بهت میگم که پاشو برو هواخوری تموم شد، باید بری تو بندت،داشتی خواب می دیدی،تو زندانی نیروهای قهرمان ایرانی هستی، خخخخخ، شماها مگه فقط توی خواب یا توی فیلمهای هالیوودی که میسازید بتونید ادای قهرمان ها رو در بیارید و به سرزمین شیرهای نر نزدیک بشید و گرنه توی بیداری دست هاتون رو میزارید روی سرتون و مثل زن ها گریه میکنید،خخخخخخخ،
    • عبدالله IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      24 1
      ومکرومکرالله ان الله خیروالماکرین خدای ما بزرگتر ازاونی هست که به خیالها راه پیدا کند، تکیه اصلی ما فقط و فقط اوست و چون به امر و اطاعت او تلاش می کنیم یقین داریم که بر شیطانهایی مثل شما حتما غالبیم ، میدونم که نمیدونید ولی در شب اول قبر حتما خواهید دانست
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      10 0
      البته اين شتر در خواب هم چنين پنبه دانه اي نخواهد ديد!!!!
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      18 0
      منتظر دیدن آن روز هستیم که قبل از بلند شدن از عرشه ناو ، به علت خیس کردن شلوارتان به دنبال خرید پوشک تخفیف دار هستید.
    • حق جو IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      13 0
      F35 سر صبحی چی زدی اینقدر سرخوشی؟!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      10 0
      خفه، خوکِ عجیبِ احمق!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      7 0
      باز با f22 توی خواب همچین چیزی رو می دیدی قبول بود.ولی توی واقعیت همچین خوابی به سر عمو ترامپتون هم نمیزنه .
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      9 0
      اثرات مخرب فیلم هندی و هالیوودی مراقب خودت باش
    • قاهر ۳۱۳ BE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      6 0
      ساکت باش ابو طیاره ، میگم حوثی ها با قلاب سنگ بزننتا ، بچه پررو
    • جعفر IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      0 0
      شما هنوز سعی کن اها اها ماشالله سعی کردی؟ خوبه پسرم برو لا لا جبش تو کردی ؟
    • محمد IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      1 0
      و بعد با دماغ بخوری تو کوه دماوند
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    37 44
    مشرق تشکر. از اینکه دانشمندان عزیزمونو رسانه ای می کنی. تا دشمن کارش اسان تر بشه. واقعا متاسفم.
    • FR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      8 26
      اول ميرن سراغ ان خبر نگار كه خودش را كاملا معرفي ميكنه و بعد مكان و ديگر متخصصان را پيدا ميكنن و بعدش هم .....
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    13 62
    برو دانشگاه مالک اشتر تا دلت بخواد از این پروژه 1000 تومنی ها ریخته داره خاک میخوره
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      17 3
      اینا که هزارتومنی باشه، بس میلیونی و میلیاردی هاش چی باشند.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    16 0
    اگر بتونید روی ناوشکن ها و قایق های تندرو و جنگنده ها سیستم جنگ الکترونیک نصب کنید تا بتونن cpu و تراشه های دشمنو با مغناطیس از کار بندازن شاهکار کردید
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      11 1
      انجام شده. همونطور که چند صد متری و چند ده متری ناوها و ناوشکن های امریکا پرواز میکنند یا با قایق دور میزنند، خودش نشون از اینه
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      6 1
      اینجوری که تجهیزات الکترونیکی خود ناو هم که از کار میوفته! به نظرم یه ژیروسکوپ بگذارن داخل ناوها برای نشست و برخواست جنگنده و حرکت پایدار ناوها در اقیانوس های مواج، تا حداقل یه سر بریم دریای کارائیب و در خلیج مکزیک دوردور کنیم چارتا بوق هم جلوی امریکایی ها بزنیم!
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      0 1
      اینجوری که تجهیزات الکترونیکی خود ناو هم که از کار میوفته! به نظرم یه ژیروسکوپ بگذارن داخل ناوها برای نشست و برخواست جنگنده و حرکت پایدار ناوها در اقیانوس های مواج، تا حداقل یه سر بریم دریای کارائیب و در خلیج مکزیک دوردور کنیم چارتا بوق هم جلوی امریکایی ها بزنیم!
    • CA ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      0 1
      میتونن قسمتی که تجهیزات خودی هست رو داخل محفظه سربی بگذارند تا امواج ازشون رد نشه
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    26 3
    سپاه جووون مادرت کی دیگه خودرو ایرانی با کیفیت میزنی تا ما رو از شر این مافیای ایران خودرو با این ماشین های بی کیفیت گرونش خلاص کنی؟!!!!!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      26 2
      هروقت ما مردم به خود بياييم و عقلمون رو دست مشتي غربزده خودباخته بي شخصيت كدخداپرست ندهيم.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      3 0
      خودرو هزینه و درامد و بازار داره ما فقط بخش بودجه و مصرف هستیم
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    5 31
    لاف سر صبح. راست می گین یه نفربر درست حسابی تولید کنید
  • امید IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    13 1
    اگر دولت از دست لیبرالها و غرب گداها خارج شودو به دست انقلابیون بیفته با سرعت نور به پیشرفت همه جانبه خواهیم رسید.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    7 3
    مشرق نام محل - چهره دانشمندان و نشانی هم دادی که تیم های ترور جان دانشمندان جوان ایرانی را به خطر بیاندازند؟ تا وقتی احمق داریم نیاز به جاسوس نیست.
    • اکبر IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      7 0
      در جنگ تحمیلی تعداد زیادی از خلبانان شیعه عراق بمب را به بیابانها می ریختند می رفتند و صدام هم بی خبر بود تا اینکه یکی از مسولای اون موقع رفت جلوی تربیون گفت خلبانان عراقی ایران را بیشتر از عراق دوس دارند که باعث شد صدام 150 نفر از خلبانان شیعه عراق را اعدام کند
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      0 0
      گاف مسئولین همه چیز دادن ایرونی، گاهی وقت ها باید جداً جلوی اظهارنظرهاشون رو گرفت !!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    5 1
    الان ترور به فعالین حوزه ی نانو مولکولی هم سرایت میکنه
  • سید رضا - پاسخ متوهم هی F35 و 23: 20 IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    5 0
    اگر دین ندارین ! حداقل آزاده باشین و با نوکری دشمنا ( چه در حرف و چه عمل ) خودتونو خوار و ذلیل نکنین ! خیانت به میهن ؛ هنر و افتخار نیست ! امان از بی غیرتی و خودفروشی !!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 10
    به f.35دمت گرم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    8 5
    فعلا زاینده رود آب ندارد.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    3 9
    به به بی سواد های بسیجی پامنبری کف و سوت به مقاله های حکومتی مشرق زدند......اگر رنگ ساز بودین رنگ رادم تامکتها را تجدید میکردید...
  • ایمان IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    2 0
    اگر همین رنگ تو زیر دریایی ها استفاده بشه خیلی کارایی هم میتونه داشته باشه
  • عبادالله IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    4 0
    درورد برشرف ایرانی خدا کند آنهایی که در خوابند بیدار شوند ایرانی با شرف هر کاری را اراده کند می تواند بشرت آنکه به خود باوری برسیم همه از اختلاف افکنی دست برداریم همه درود بر امام عزیز سلام بر حسین شهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس