یکی از مسائلی که در میان جمعیت رو به رشد کره زمین بسیار حیاتی است موضوع کار و اشتغال است. شغل علاوه بر نقشی که در تأمین مادیات زندگی افراد دارد در افزایش اعتماد به نفس و جایگاه اجتماعی آن ها نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. لذا یکی از چالش‌های زندگی بشر پیدا کردن شغل مناسب با روحیات و تخصص او است. این مسئله در کشورهای توسعه نیافته پررنگ‌تر است و گاهی عدم یافتن شغل به دلیل نبود ساختارهای استاندارد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مشکلات بسیار زیادی را برای فرد و جامعه به وجود می آورد. بنابراین می‌توان گفت که بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی با اشتغال حل می‌شود از این رو دولت ها باید نگاهی ویژه به این بخش داشته باشد. امروزه انتخاب شغل فرآیندی پیچیده است که عوامل بسیاری در آن دخالت دارند. این پیچیدگی نیاز به مشاوره شغلی و مشاوره کاری را بیش از پیش بوجود آورده است. دسته ‏ای از این عوامل به خود فرد مربوط می شود که از آن جمله می توان وضع جسمانی، استعداد و رغبت را نام برد. دسته ای دیگر عوامل محیطی و بازار کار و مشاغل را شامل می‌شود. پس هرچه اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره ‏ی ویژگی های شخصیتی خود و فرصت های استخدامی‏ و مشاغل داشته باشید، انتخاب شما درست و مناسب خواهد بود.

امروزه با گسترش آموزش همگانی، امکان پیشرفت و رشد برای تمامی افراد جامعه میسر گشته است و لذا نکته ای که در این بین نباید فراموش کرد اثرات این ساختار آموزشی بر این افراد است. در این نظام متأسفانه تمامی افراد به یک صورت سنجیده و ارزیابی می‌شوند و استعداد های آن ها تنها در مسیر خاصی بدون توجه به نیازهای شغلی جامعه هدایت می‌شود و لذا استعدادها به درستی سنجیده و ارزیابی نمی‌شود در صورتی که جامعه به تمامی این استعدادها نیازمند است. در نتیجه در این میان لزوم استعدادیابی به شدت احساس می شود.

لزوم توجه به مشاوره شغلی، مشاوره کاری و استعدادیابی

در مشاوره شغلی و استعدادیابی خدمات متنوعی ارائه می‌شود که براساس شرایط افراد و انتظارات آن ها از شغلی که می‌خواهند متفاوت است. اگر فکر می‌کنید در مواردی مانند سردرگمی شغلی، نارضایتی شغلی، تصمیم برای تغییر کار وشغل خود، انتخاب رشته تحصیلی نیاز به مشاوره دارید، متن زیر را مطالعه نمایید.

امروزه شاهد هستیم که افراد بدون در نظر گرفتن علایق و استعداد خود در مشاغلی کار می کنند که رضایت چندانی برایشان به ارمغان نمی‌آورند هرچند که ممکن است در سطح و مرتبه های بالای شغلی قرار گرفته باشند. در نتیجه دچار تنش‌های روحی و در نهایت فرسودگی شغلی می‌گردند. لذا در مشاوره شغلی و مشاوره کاری نقاط قوت ها و ضعف‌ها، استعداها و توانمندی ها شناسایی شده و شغل متناسب با توجه به ویژگی‌های فردی معرفی می شود. در این بین سه گروه عمدتاً نیاز مبرمی به مشاوره شغلی دارند که عبارتند از:

دانشجویان و تازه‌ فارغ‌التحصیلان: این گروه از افراد به دلیل عدم شناخت کافی دچار سردرگمی شده و ممکن است شغلی را قبول نمایند که متناسب آن‌ها نباشد.

افراد تازه‌کار و غیرحرفه ایی: این افراد به دلیل عدم شناخت از خود و شغل متناسب در این مسیر دچار اشتباه شده و در نتیجه تصمیمات درستی اتخاذ نمی کنند.

دسته آخر متخصصین و کارشناسان و افرادی که سابقه کاری دارند می باشد، این افراد برای اینکه بخواهند جایگاه شغلی و کاری خود را بالاتر ببرند نیاز به مشاوره شغلی دارند.

چه کسانی به مشاوره شغلی و مشاوره کاری نیاز دارند؟

چه کسانی به مشاوره شغلی و مشاوره کاری نیاز دارند؟

در کشف استعداد شغلی به مواردی مانند استعدادها و مهارت‌های فردی، توانایی‌ها و ویژگی‌های جسمی و هوش حرکتی، علایق و سلایق، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و در نهایت هوش که شامل هوش تصویری، هوش منطقی، هوش کلامی و ... است توجه شود.

در نهایت می‌توان گفت انتخاب شغل به عوامل مختلفی مانند شناسایی توانایی‌ها و استعدادها، علایق و محدویت های فردی، شناسایی ویژگی های انواع مشاغل و عواملی که منتهی بر رضایت شغلی می‌شود، و ایجاد پیوندی عقلانی بین خصوصیات شغلی و شرایط شغلی، بستگی دارد.

مشاور شغلی وظایفی مانند شناسایی و ارزیابی استعدادها و علایق و توانایی های افراد، آشنا نمودن افراد با موارد آموزشی و شغلی، انجام تست های روانشناسی و شخصیت شناسی برای انتخاب شغل مناسب، ارائه‌ی راهکارهای لازم برای سرمایه گذاری، آشنا ساختن به تمام جنبه‌های شغل در زمینه‌های کارآفرینی، راه‌های افزایش درآمد و ارتقای شغلی، ارائه راهکار برای موفقیت در آزمون‌های شغلی و مصاحبه های کاری، آشناسازی با مباحث قوانین کار و حقوق کارگری و کارمندی، ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل تعارضات شغلی، کاهش غلبه بر استرس، مشکلات ناشی از کار و افزایش رضایت از کار، ارائه راهکارهایی برای کاهش و مبارزه با فرسودگی شغلی و ارتقاء توانمندی های سازمانی را ارائه می نماید.

افزایش بازدهی کارکنان با کمک مشاوره شغلی

مشاوره شغلی، مشاوره کاری و استعدادیابی چه کمکی به افراد و سازمان ها می‌کند؟

مشاوره شغلی و استعدادیابی سعی می‌نماید که با توجه به نیازها و امکانات جامعه و بررسی توانمندی‌ها و امکاناتی که برخوردارید، شغل مناسب‌ را به شما معرفی کند. همچنین در این راستا به افرادی که به دلایل مختلفی از شغل خود رضایت ندارند یا کسانی که خواهان پیشرفت مضاعفی در حوزه کاری خود هستند، یاری می نماید. یکی از خدمات مشاور شغلی ارائه مشاوره به افرادی است که دارای سرمایه و اندوخته‌ای هستند، ولی نمی‌دانند کجا و چگونه سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. می‌توان گفت مشاوره کاری و استعدادیابی به شما کمک می‌کند تا بفهمید که هستید و می‌خواهید چه نتیجه ای از تحصیل، شغل و زندگی تان بگیرید. در نهایت مشاوره شغلی یا مشاوره کاری به سازمان ها کمک می‌نماید تا کارکنان بازدهی بهتری نسبت به سازمان شان داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس