احمد توکلی نمایه

اظهارات احمد توکلی درباره پذیرش مشروط FATF، در تناقض با اظهارات قبلی اوست.

به گزارش مشرق، احمد توکلی هفته گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: عدم الحاق به FATF، هزینه‌های کشور را زیاد می‌کند، بنابراین باید با افزودن چند شرط، آن را بپذیریم.

وی افزود: سازمان‌های جهانی به‌وسیله قدرت‌های بزرگ تاسیس شده و به گونه‌ای کار می‌کنند که سهم و قدرت آنها همیشه محفوظ باشد، با این وجود نمی‌شود جدای از دیگر کشورها زندگی کرد.

توکلی گفت: اختلاف درمورد FATF بر سر این است که آیا شرط و شروط ایران پذیرفته می‌شود، یا مورد قبول آنها قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

الحاق ایران به FATF مشکلات بانک‌ها را حل نخواهد کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکا یک کشور ظالم و زورگو است و همه کشورها از او حساب می‌برند. اگر به اف.ای.تی.اف ملحق نشویم ضربه‌های بیشتری به کشور وارد می‌شود و با چند تهدید و تلفن آمریکا نسبت به شرکت‌های خارجی، آنها را از ادامه کار با ایران منع می‌کنند.

این اظهارات درحالی است که اولا آمریکا، با وجود برجام و قطعنامه 2231، هم‌اکنون شرکت‌ها و بانک‌های خارجی را از همکاری با ایران منع می‌کند. بنابراین، برجام و FATF و قبیل آن، مانعی بر سر راه آمریکا نیست.

ثانیا مفاد FATF دو سال است اجرا می‌شود و بهانه‌جویی‌ها باز هم ادامه دارد.

ثالثا آقای توکلی مهرماه امسال، برخلاف اظهارات اخیر به خبرگزاری فارس گفت: FATF تحفظ‌پذیر نیست. تحفظ آنجا پذیرفته می‌شود که هدف و موضوع FATF را نقض نکند. در کنوانسیونی که قبلا تصویب شده آمده است که حق تحفظ اگر ناقض موضوع یا هدف کنوانسیون باشد مورد قبول نیست. اینها (گروه FATF) می‌گویند که کار شما موضوع FATF را نقض می‌کند و این پذیرفته نیست. حتی در نامه‌ای که بعد از امضای FATF توسط آقای طیب‌نیا داده‌اند به صراحت گفته‌اند شما باید نقض‌هایی که در مصوبه‌تان راجع به این کنوانسیون است برطرف کنید ازجمله به قدر کفایت تامین مالی تروریست‌ها را جرم‌انگاری کنید؛ شامل حذف استثناهایی که قائل شده‌اید ازجمله تلاش برای پایان اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر FATF را نپذیریم محدود می‌شویم به غرب‌گرایان انتقاد کرده و گفته بود: «ما از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم. FATF به ما می‌گوید از کارهایی که ما به طور مسلم وظیفه خود می‌دانیم دست بکشیم. اگر ما FATF را بپذیریم آیا رابطه آمریکا با ما بهتر می‌شود؟ آیا آمریکا مشکل دیگری با ما نخواهد داشت و بهانه‌ای دیگر را دست نمی‌گیرد؟ آقای ظریف وزیر  محترم خارجه  می‌گوید ما تضمین نمی‌دهیم که مانند برجام اگر ما FATF را بپذیریم چه می‌شود، بلکه اگر نپذیریم محدودیت بر ما شدیدتر می‌شود. واقعا ساده‌اندیشی است که کسی تصور کند این آمریکایی که حداقل در این سه چهار سال خودش را به خوبی نشان داده، اگر ما FATF را بپذیریم دیگر بهانه‌گیری نمی‌کند و همه چیز حل می‌شود. من این اعتقاد را ندارم، بلکه معتقدم اگر این بهانه را از آمریکا بگیرید بهانه دیگری پیدا می‌کند.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    0 4
    کم کم خود نیروهای انقلابی هم متوجه میشوند که چقدر دست ما بسته است. بفهمید که "چاره ای نداریم" .
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    0 0
    ساده لوح ساده زیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس