کد خبر 917444
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
دریای خزر

در اجرای این پروژه تنها 200 میلیون مترمکعب از آب دریای خزر در هر سال منتقل می‌شود؛ درحالی که حجم آب موجود در دریای خزر بدون احتساب آب‌های ورودی به آن بیش از 78 هزار میلیارد مترمکعب است.

به گزارش مشرق، پس از اعلام رئیس جمهور مبنی بر موافقت دولت با موضوع انتقال آب دریای خزر و حل همه مشکلات زیست‌محیطی این پروژه، بر آن شدیم تا بسیاری از پرسش‌های احتمالی را که در اذهان مخاطبان مطرح می‌شود را در میزگردی خبری طرح و پاسخ‌های آن را منتشر کنیم.از این رو احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر در جمع خبرنگاران حضور یافته و به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید

روزی ۲۲ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس شیرین می‌شود

ربیعی در این گفت‌وگوی چندساعته با اشاره به تاریخچه این پروژه ملی گفت: این طرح یک‌بار در سال‌های 88 تا 90 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس این مطالعات حتی عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در سال‌های 91 و 92 انجام شد اضافه کرد: لیکن به دلایل سیاسی و به بهانه ناکافی بودن مطالعات و کم‌اطلاعی مدیران ذیربط آن زمان از جزئیات این طرح ـ و به تعبیر پروفسور کردوانی لجبازی برخی از عناصر محیط‌زیست ـ اجرای آن به تعطیلی کشانده شد.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با اشاره به پیگیری شدید مسئولان استان‌های کشور و نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی برای اجرای این پروژه ملی و تأثیرگذار برای توسعه کشور اظهار داشت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران مجددا در سال 93 توسط شرکت مشاورین مهاب قدس وابسته به وزارت نیرو بازنگری و در سیر مراحل تصویب در وزارتخانه قرار گرفت.

ربیعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که همچنان ـ به قول پروفسور کردوانی ـ این لجبازی‌ها ادامه داشته باشد؛ ابراز امیدواری کرد که با تأکید رئیس جمهور و اعلام موافقت وی برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در سفر اخیر هیئت دولت به سمنان، این پروژه وارد مراحل اجرایی شود.

وی با اشاره به رویکرد جهانی برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف (آب‌های دریاها و دریاچه‌ها) و نیز سابقه شیرین‌سازی آب در حوزه دریای خزر عنوان کرد: کشور عربستان سعودی در حوزه خلیج فارس، سالانه 6 میلیارد مترمکعب از آب این خلیج را برداشت می‌کند. همچنین کشورهای امارات و کویت نیز هرساله به ترتیب، 2.8 میلیارد و 1 میلیارد مترمکعب از آب خلیج فارس برداشت پس از شیرین‌سازی آن را استفاده می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر اضافه کرد: این کشورها حتی پساب دارای چندین برابر شوری را به خلیج فارس برمی‌گردانند

ربیعی با اشاره به سابقه برداشت و استفاده از آب در حوزه دریای خزر نیز یادآور شد: در این حوزه نیز کشورهای ترکمنستان و قزاقستان سالیانه بیش از نیم میلیون متر مکعب از آب دریای خزر را شیرین‌سازی و متأسفانه پساب آن هم را که دارای شوری 2.5 برابری است به این دریا برمی‌گردانند.

وی با اشاره به سابقه استفاده از آب‌های غیرمتعارف در دیگر کشورهای دنیا نیز گفت: کشورهای آمریکا و اسپانیا به ترتیب 6 و 3.8 میلیارد مترمکعب از آب دریاها را برداشت و شیرین‌سازی کرده و همچنین استرالیا و بسیاری ازکشورهای اروپایی نیز به همین منوال عمل می‌کنند. بنابراین موضوع استفاده از آب‌های غیرمتعارف موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای دنیا از آن بهره می‌برند.

* میزان واقعی برداشت آب از خزر چقدر است؟ 2 قطره از مخزن 780 لیتری

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان دقیق آب برداشتی از دریای خزر با اجرای این پروژه و اثرات آن بر سطح آبی دریای خزر افزود: در اجرای این پروژه تنها 200 میلیون مترمکعب از آب دریای خزر در هر سال منتقل می‌شود؛ درحالی که حجم آب موجود در دریای خزر بدون احتساب آب‌های ورودی به آن بیش از 78 هزار میلیارد مترمکعب است.

ربیعی اضافه کرد: این آمار بدین معنی است که با اجرای این پروژه سالانه تنها معادل 25 صدهزارم درصد از این آب و معادل 2 سی‌سی آب از یک مخزن 780 لیتری برداشت می‌شود.

وی افزود: این میزان معادل برداشت نیم میلی‌متر آب به مدت هزار سال از سطح 386 هزار کیلومتر مربع مساحت این دریاچه است؛. در حالی که سالانه بیش از 275 میلیارد مترمکعب آب شیرین وارد دریای خزر می‌شود که این میزان بدون احتساب نزولات آسمانی است که از طریق 130 رودخانه به دریای خزر می‌ریزد.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با اشاره به اینکه منابع آبی زیادی برای جبران برداشت آب از دریای خزر وجود داشته و ورود برخی از این منابع آبی حتی سبب شیرین شدن این حوزه آبی می‌شود افزود: بخشی از آب ورودی به دریای خزر از طریق کانال ولگا ـ دن وارد آن می‌شود که این کانال از یک سو به دریای خزر و از سوی دیگر به دریای سیاه متصل است و بنابراین هیچ نگرانی مبنی بر کاهش سطح آب این دریا وجود ندارد.

ربیعی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 246 میلیارد متر مکعب آب شیرین ناشی از ذوب شدن کوه‌های یخی در سیبری وارد دریای خزر می‌شود عنوان کرد: بخش زیادی از آب ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر نیز آب شیرین است؛ بنابراین بر خلاف عقیده و بیان برخی‌ منتقدان، برداشت آب از دریای خزر حتی می‌تواند منجر به شیرین‌تر شدن این آب نیز شود.

وی با بیان اینکه روسیه همواره سطح آب دریای خزر را پایش کرده و ویزان ورودی و خروجی آب این دریا را کنترل و از طریق دریچه‌های ورودی کانال ولگا تنظیم می‌کند عنوان کرد: در صورت وقوع تغییرات جوی در سطح دریای خزر و عدم توجه به سطح آب این دریاچه استراتژیک امکان رسیدن آسیب به بیش از 150 میلیون نفر افرادی که در شهرهای ساحلی دریای خزر سکونت دارند؛ وجود دارد و بر این اساس دریچه کانال «ولگا ـ دن» ابزار مهمی برای جلوگیری از این خطر خواهد بود و روسیه بر همین اساس همواره سطح آب دریای خزر را پایش می‌کند و حتی در بسیاری موارد اجازه ورود بیش از حد آب به دریای خزر از طریق این کانال را نمی‌دهد.

* پروژه انتقال آب دریای خزر از سوی ایران می‌تواند الگوی جهانی شود

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال ممانعت روسیه با اجرای این پروژه وجود دارد یا خیر بیان کرد: پاسخ این سؤال منفی است؛ چراکه اکنون کشورهای ترکمنستان و قزاقستان نیز در حال انجام مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به دریاچه آرال با اطلاع روس‌ها هستند و روسیه نیز مانع آن نشده است.

ربیعی با بیان اینکه امروز سال‌های سال است که کشورهای ترکمنستان و قزاقستان با نصب آب‌شیرین‌کن‌ها آب دریای خزر را به شهرهای خود انتقال داده‌اند تأکید کرد: حتی کشور قزاقستان انتقال آب دریای خزر را جزو مسائل استراتژیک کشور خود می‌داند.

وی انتقال آب دریای خزر را عاملی برای رونق گردشگری دانست و با اشاره به نصب کارخانه شیرین‌سازی آب در نزدیکی دریای خزر در سواحل ترکمنستان افزود: ترکمنستان بیش از 2 میلیارد دلار اعتبار برای این پروژه صرف کرده و آب شیرین را به منطقه آزاد گردشگری آواره در نزدیکی دریای خزر انتقال می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با بیان اینکه همه این کشورها پساب ناشی از شیرین‌سازی آب را دوباره به دریای خزر می‌ریزد خاطرنشان کرد: در طرح مطالعه‌شده انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، هیچ گونه پسابی ناشی از تصفیه و شیرین‌سازی آب تولید نمی‌شود و بنابراین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به الگویی جهانی برای روش‌های نوین انتقال آب از دریاها تبدیل شود.

ربیعی از این رو چنان‌چه ایران اقدام به نصب آب‌شیرین‌کن‌هایی کند که پساب نداشته باشد، می‌تواند در اجلاس‌ها و کنوانسیون‌ها با قدرت و مدعی حاضر شود و از اجرای طرح‌های سنتی و نصب آب‌شیرین‌کن‌های دارای پساب جلوگیری کند.

* هیچ پسابی به دریای خزر باز نمی‌گردد/شیرین‌سازی آب خزر با روش‌های روز دنیا و اشتغالی که برای شمالی‌ها ایجاد می‌شود

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با اشاره به برخی انتقادهایی که مبنی بر اشکالات زیست محیطی شیرین‌سازی و برداشت آب، به اجرای این پروژه ملی وارد می‌شود خاطرنشان کرد: درباره شیرین‌سازی آب باید گفت که با استفاده از روش نوین و روز موسوم به «E.C.R.O» هیچ پسابی به دریا بازنمی‌گردد.

ربیعی با بیان اینکه پساب فرآوری شده با روش جدید حاوی مواد معدنی ارزشمندی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، برم و ده‌ها عنصر مفید دیگر است که ارزش افزوده ویژه‌ای برای کشورمان خواهد داشت عنوان کرد: این مهم و فراوری مواد برجای‌مانده از شیرین‌سازی آب خزر بیش از یک هزار شغل برای مردم شمال کشور ایجاد می‌کند.

وی با تشریح نحوه و مراحل شیرین‌سازی آب با استفاده از این روش اظهار داشت: با شیرین‌سازی حجم 200 میلیون‌ لیتری که قرار است به صورت سالانه از دریای خزر برداشت شود بر اساس مطالعات انجام شده حدود 2 میلیون و 500 هزار تن انواع مواد معدنی بسیار با ارزش به صورت «خشت خشک» بر جای می‌ماند که به «کیک قهوه‌ای» معروف است.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با بیان اینکه فراوری این خشت‌های خشک و جداسازی محصولات در واحدهای فراوری مجزا مرحله دیگر کار در این پروسه مهم و نوین است افزود: تولید نمک خوراکی و صنعتی و ده‌ها ماده مهم معدنی دیگر علاوه بر تأمین نیازهای کشور منجر به صادرات این محصولات نیز می‌شود که در این زمینه نیز به صرفه‌ترین راه صادرات از طریق بنادر شمالی یا فرودگاه‌های شمال کشور است و این نکته نیز توسعه ناوگان دریایی و هوایی شمال کشور را در پی خواهد داشت.

ربیعی با اشاره به دیگر ایراد بیان شده برای اجرای این طرح مبنی بر برهم خوردن تعادل زیستی در تالاب‌های شمالی کشور گفت: برای این مهم با وسواس و دقت فراوانی مطالعه صورت گرفته است و بر این اساس باید گفت که بیش از استانداردهای مرسوم فاصله محل آب‌گیری و آب‌شیرین‌کن‌ها با تالاب‌های حفاظت‌شده رعایت شده است.

وی اضافه کرد: برای مثال فاصله این تأسیسات تا تالاب راغمرز بیش 16 کیلومتر بوده و تا تالاب میانکاله نیز بیش از 25 کیلومتر فاصله دارد. ضمن اینکه فاصله آن تا تالاب آشوراده در گرگان به بیش از 108 کیلومتر می‌رسد.

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با تأکید مجدد بر اینکه هیچ‌گونه پسابی با استفاده از روش جدید شیرین سازی آب در این پروژه به دریای خزر و تالاب‌های آن وارد نمی‌شود مدعی شد که با استفاده از این روش حتی می‌توان از ورود پساب ناشی از شیرین‌سازی آب در دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر به این دریا جلوگیری کرد.

* نیاز آبی مازندران هم از آب دریای خزر رفع می‌شود؛ شمال کشور از تشنگی رهایی می‌یابد؟

مدیرعامل بنیاد آب دریای خزر با اشاره به مزایای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر برای مردم شمال کشور تصریح کرد: با اجرای این پروژه می‌توان نیاز آبی شمال کشور را نیز برای همیشه رفع کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه امروز استان مازندران با کمبود 30 درصدی آب مورد نیاز خود مواجه است خاطرنشان کرد: می‌توان با افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب دریای خزر کم‌آبی و نیاز استان مازندران و دیگر استان‌های شمالی کشورمان در همین پروژه برای همیشه حل شده و اراضی حاصلخیز شهرها و روستاهای شرق استان مازندران که هم‌اکنون با کم‌آبی شدید مواجه‌اند؛ از آن بهره‌مند شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • غلامحسین IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    34 23
    امیدواریم ان شاء الله بلای آرال بر سر کاسپین عزیز نیاد. تازه این اعداد و ارقام ماست معلوم نیست توسعه ما و کشورهای میرامون این ذخیره بی بدیل در آینده برای برداشت لطمه ای بر آن وارد نسازد. و من الله توفیق
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    39 48
    خزر دریا نیست . دریاچه است . دریا یعنی به اقیانوس و آبهای آزاد متصل باشد . بلایی که سر دریاچه ارومیه آوردند ، حالا می خواهند سر خزر بیاورند !
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      0 0
      نترس بابا. در کشور ما چیزی که زیاده افتتاح پروژه و کلنگ زنی هست. تا اتمام پروژه هزار سال وقت لازمه
    • محمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      3 1
      عزیز دل وصله اما از طریق کانال آبی کنترل میزان آب ورودی دست روسیه می باشد.
    • رضا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      6 4
      اگر همه مقاله را می خواندی متوجه می شدی که دریای خزر با دریای سیاه ارتباط دارد. در ضمن از دریاچه ارومیه هیچ برداشتی نشد. اگر سواد یا حوصله خواندن ندارید اظهار نظر هم نکنید
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      3 6
      کسی گوش به این حرفها نخواهد داد. وقتی فاجعه درست شد مثل جریان بحران جمعیتی که در دهه هفتاد با تنظیم خانواده اجباری شروع شد و الان همه فهمیدن که خیلی دیر شده و نسلی دیگه از ایرانی ها باقی نخواهد ماند ، دریای بزرگ کاسپین هم نابود میشه.
  • علیرضا IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 0
    ای کاش ماهم در فلات مرکزی بودیم
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 1
    بهتر بود رودخانه هایی که اب شیرین به دریای خزر میبرند رو مدیریت میکردند و اب اونها رو منتقل میکردند البته در منطقه ساحل خزر که اضافه بر استفاده کشاورزان بود تا اتقال اب شور و اسیب رساندن به خزر
  • حمیدرضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 3
    درستی افکار دکتر احمدی نژاد به مرور در حال اثبات شدنه
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 2
    شما در این چند ساله هر کاری کردید جز نابودی محیط زیست ، خشک سالی و ایجاد بیابان و طوفان شن چیزی عاید مردم نشده است .بهتر است دست از سر طبیعت و مردم بردارید تا به مرگ طبیعی بمیرند.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 2
    چند سال قبل با انتقال آب زاینده رود به یزد موجب فلاکت مردم اصفهان شده اید و مردم حاشیه خزر بایستی از واقعه درس بگیرند و مانع این کار شوند.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    4 0
    باز دوباره یک مسئله گفته شده مردم ناآگاه و تلگرام باز ریختند نظرات کارشناسی بدهند. برخی حتی دو دو تا چهار تا رو هم قبول ندارند. وقتی قزاقستان و ترکمنستان که بارندگی سالیانه بیشتری از ما نیز دارند دارن این کار رو می کنند، چرا ما نباید این کار رو بکنیم؟ بعلاوه، 2 قطره از مخزن 780 لیتری یعنی هیچ.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 3
    خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد
  • علی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 3
    بلایی که سر مردم اصفهان با انتقال اب به یزد و قم اوردن حالا میخوان سر مردم مازندرا ن بیارن چرا با خشک کردن تالاب گاوخونی دریاچه ارومیه جازموریان و .... هنوز دست از سر محیط زیست بر نمیدارید
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 2
    پروژه خوبیه .خشک هم شد شد فدا سر سمنان
  • محمدجواد IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 3
    انتقال آب خزر از زمان استقرار سلسله سمنانیان در قوه مجریه مطرح شد. طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی از طرف مجلس غیر کارشناسی تلقی شد. که رئیس جمهور منتخب در جمع هم استانی ها مجددا وعده اش را دادند
  • میلاد IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 1
    طرح بسیار خوبی است.ان شالا که با قوت اجرا بشه.فقط لطفا به جای نام خزر از نامهای مازندران یا کاسپی استفاده کنیم ریشه ایرانی دارند.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 2
    جناب روحانی می خواهید کویر آباد کنید اما دریاچه ارومیه یک ریال پول نمی دهید فقط وعده می دهید
  • شهاب IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 3
    به به فقط همین رد کم داشتیم که خزر رو هم خشک کنیم بعدش میریم سراغ اقیانوس ها چه شود
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 3
    طرح احمقانه
    • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      2 0
      انشالله خیره هرچی خدا بخواد.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    زمان احمدي نژآد کار غيرکارشناسي بود اما دوران روحآني ميتواند الگوري جهاني شود!! عجب!! يه نگاه به آرال و اروميه بندازيد شرم کنيد فقط استارت اين رو ميزنيد که بقيه هم شروع کنن انتقال آب تا چيزي ازش نمونه
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 2
    اصولا با انتقال موافق نیستم . راستی مشرق میدونم به این خبر ربطی نداره ولی چرا در مورد تراریخته مطلب کار نکردی میگت میخوان کشت پنبه تراریخته رو آزاد کنن خاکمون نابود میشه ... یه سری به پیچ پروفسور کرمی بزنید .
  • پیشگو IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 1
    بعد از چهارسال خرج کردن پول انگاه چند استاد و سمن و افراد داخل و خارج خواهند گفت اشتباه است و وسط کار فعالیت قطع میشود و اه و ناله فقط خواهید کرد برای دهها سال بعد.
  • فرشاد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 3
    کاش به این مهم هم اشاره می کردند که چند ده هزار هکتار از جنگل های ارزشمند هیرکانی شمال کشور، برای اجرای این پروژه و ایجاد مسیر عبور لوله کشی از بین خواهد رفت. خیانت خیانت به طبیعت و نسل های آینده
  • هم موافق و هم مخالف IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 0
    دولت باید خزر را به عمان وصل کند چون با این کار ارز آوری کلانی برای ما دارد.
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    دریای عمان چی ؟ سیستان و بلوچستان به اب دریای عمان که دریای ازاد و اقیانوسی هست نیاز داره جا داره مسئولان عملیات اجرایی رو زودتر شروع کنند
  • محمدرضا وثوق IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 1
    فقط کاش با مطالعه و کار علمی باشه نه مثل سد سازی (سد گتوند)نونی برای پرکردن جیب برادران و بچه ها نباشه کاش یک مورد پروژه یا طرح سراغ داشتیم که در این چهار دهه بعد از حرف های دهن پرکن و تبلیغ به نتیجه مطلوب یعنی به نفع مردم و آینده کشور تمام شده تا به این طرح هم خوش بین بودیم ولی راست حسینی باید گفت تمام طرح ها نتیجه مطلوب داشت اما نه برای مردم و ایران، بلکه برای اهلان نامحرم و ناهلان محرم!
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    4 5
    آرزوی انتقال آب دریای مازندران را به سمنان بگور خواهندبرد
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 2
    حالا چرا از خزر !!! از خلیج فارس نه؟؟!! خلیج فارس که به اقیانوس راه داره و ابش کم نمیشه
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 4
    خدا به دادمان برسد فقط خزر و خليج فارس مونده آنها هم خشک بشوند کار تمومه
  • US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    4 3
    گند زدن به زاینده رود، دریاچه ارومیه، تالاب بختگان، کارون و ...... بس نبود حالا می خواهید دریای خزر را هم خشک کنید؟ اگر می خواهید آب انتقال بدهید از خلیج فارس یا دریای عمان بکنید که دریای آزاد است.
  • شمالی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 5
    چرا از دریای عمان که به اقیانوس وصل می باشد استفاده نمی کنید؟ دست از سر این دریاچه بردارید وگرنه به خدا سوگند میخورم اگر چنین مجموعه ای را درست کنید حتما حتما این مجموعه را نابود خواهیم کرد و از دید شما اقدام علیه امنیت ملی می کنیم ولی برای حفظ دریاچه خزر اجرمان را از خداوند متعال می گیریم و در تاریخ حتما از ما بعنوان قهرمان ملی یاد خواهند کرد. و من الله التوفیق
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      0 1
      اوازه تاریخی افتخاراتتون در جهان پیچیده با همه همسایگان هم مشکل دارید با اردبیل قزوین زنجان تهران سمنان اب خزر ارثیه شما نیست و ربطی به شما نداره 5 کشور ساحلی تتصمیم گیرنده هستند
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 3
    توجیهاتی که از نداشتن دانش و علم سرچشمه گرفته است . به زودی
  • امیین GB ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    4 2
    فعالان محیط زیست نگران خزر نباشند ، خزر صاحب داره ، اگر قرار باشه آب زیادی برداشت کنیم روسیه حواسش هست شما نگران نباشید
  • سید رضا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    6 0
    دولت بی تدبیر ! بجای خود شیرینی برای هم استانی ها ! بهتره یه فکری برای بی آبی و خشکسالی طولانی مدت سیستان و بلچستان بکنه !!
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    مردمای خطیه سر سبز نباید اجازه بدن این کار انجام بشه،این کار باعث نابودی کل ایران میشه از نظر اکوسیستمی غلطه این کار ،این کار اشتباه اشتباه.د ریای خزر دریاااااچه هستش نه دریا یه مشت بی سواد شدن مدیر.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    خواهشا بیشتر برسی کنید.توکل به خدا
  • حسین DE ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 4
    کار احمقانه ایی هست مدیران بی لیاقتـ
  • DE ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    سسسس
  • احمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    موفق باشید خدا قوت.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    انتقال آب و شیرین سازی رو سر در نمیارم، ولی فقط ایجاد "کانال" بدون شیرین سازی و غیره چه از بُعد ترانزیت و انتقال کالای کشورهای شمالی به خلیج فارس و بالعکس و چه از منظر گردشگری به خاطر مسیر شگفت انگیزش، پول خوبی رو نصیب کشور میکنه. اگر از بُعد موقت به پروژه نگاه کنی، روند سازه و عمرانی آن اشتغال وسیعی رو شامل میشه و اگر پایدارتر نگاه کنی مسیری که وجود داره به شدت مستعدِ اقتصادِ گردشگریست. دوسر سود هست حتی اگر شیرین سازی هم نشود.
  • حسین IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    به نظرم الان دیگر وقتشه خلیج فارس را هم آسفالت کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس