سرویس اقتصاد مشرق - بهرام شهریاری، نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: برای مبارزه با قاچاق پوشاک نیازمند بستر مناسبی هستیم که از حدود دو سال پیش و با برگزاری جلساتی با حضور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت و بخش خصوصی پوشاک آغاز شده است.
بیشتر بخوانید
* اقدامات برای مبارزه با قاچاق پوشاک چیست؟
وی اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با قاچاق پوشاک را دو مورد اعلام کرد و گفت: اولین اقدام به شهریورماه سال ۹۵ برمیگردد که وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی را ابلاغ کرد تا هر برند خارجی که بخواهد در ایران فعالیت داشته باشد، گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکتهای خارجی عرضهکننده پوشاک را دریافت کند و به عبارتی باید نماینده رسمی آن برند باشند. اگرچه این دستورالعمل در شهریورماه ابلاغ شد اما هیچکدام از برندها تا اسفندماه ۹۵ این اقدامات را انجام ندادند و هیچ ثبتی صورت نگرفت.
شهریاری ادامه داد: با فشارهایی که از سوی بخش خصوصی صورت گرفت، در نهایت ثبتسفارش در اسفندماه ۹۵ بسته شد و دیگر هیچ فردی نمیتوانست به صورت قانونی پوشاک به کشور وارد کند مگر آنکه گواهی فعالیت دریافت کند.
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی تصریح کرد: پس از این ماجراها، برخی واردکنندگان پوشاک خارجی به وزارت صنعت مراجعه کرده و تا به امروز، ۴۰ شرکت در سایت «ایرانیان اصناف» اقدام به اخذ نمایندگی برای برندهای وارداتیشان کردهاند؛ به عبارت دیگر، تنها ۴۰ شرکت دارای نمایندگی رسمی جهت واردات پوشاک برندشان هستند.
وی گفت: دومین اقدام صورت گرفته مربوط خردادماه سال ۹۶ است که با استناد به «دستورالعمل اخذ شناسه کالا ذیل آییننامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، ثبت سفارش پوشاک منوط به اخذ شناسه کالا شده است. از ابتدای مردادماه سالجاری نیز به استناد «دستورالعمل ماده ۷ آییننامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» مهلت عرضه پوشاک خارجی بدون شناسه کالا، در سطح خردهفروشی به پایان رسیده است؛ بنابراین از این تاریخ به بعد، تمامی پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا در سطح خردهفروشی بر اساس متن صریح «ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق»، کالای قاچاق تلقی شده و باید از سطح بازار جمعآوری شوند.
شهریاری افزود: شناسه کالا همان GTIN است که فروشندگان برندهای خارجی پوشاک باید بر روی تمام اجناس موجود در فروشگاههای خود نصب کنند؛ با نصب این شناسه، مشخص خواهد شد که این پوشاک از چه نوعی است، از کجا آمده است و اینکه این پوشاک متعلق به چه برندی است.
*جولان پوشاک برند محرز قاچاق در سطح بازار
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: متأسفانه در حال حاضر برندهای پوشاک خارجی در کشور عرضه میشود که طی دو سال اخیر، نه تنها هیچ اقدامی برای گرفتن گواهی فعالیت نداشتهاند، بلکه حتی اقدام به اخذ شناسه کالا برای پوشاک خود نکردهاند؛ به عبارت بهتر، محصولات این فروشگاهها، برندهای محرز قاچاق هستند و این نامگذاری از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.
این فروشگاهها، فروشگاههایی نیستند که در مغازههای ۲۰ متری و در محلههای خاصی باشند بلکه ما در خصوص فروشگاههایی با متراژ بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر صحبت میکنیم که در مجتمعها و به خصوص مجتمعهای تجاری تازه تأسیس قرار دارند.
وی اظهار داشت: در جلسات برگزار شده، مقرر شد تا به دارندگان پوشاک در سطح عرضه که فاقد شناسه کالا هستند، مهلت داده شود تا این کالاها را بفروشند و این تاریخ، اول مردادماه امسال بود؛ به این ترتیب، دیگر هیچ پوشاکی نباید پس از تاریخ مذکور، بدون شناسه در فروشگاهها حضور داشته باشد.
*تعلل ۱۳۰ روزه در برخورد با فروشگاههای برندهای محرز قاچاق
شهریاری تأکید کرد: طبق آخرین جلساتی که در مردادماه با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برگزار شد، قرار بر آن شد تا برای استقرار طرح، در مرحله اول، با فروشندگان برندهای محرز قاچاق برخورد صورت گیرد اما تا کنون حتی یک مورد برخورد هم صورت نگرفته است؛ من به عنوان نمایندهای از بخش خصوصی که دو سال است در جلسات شرکت کرده و با همفکری با سایر افراد، راهکارهایی برای مبارزه با قاچاق پوشاک ارائه کردهاند، این گلایه را دارم که چرا برخوردها با تعلل حدود ۱۳۰ روزه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ناجا و وزارت صمت همراه بوده است.
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: برخی از افراد صنف پوشاک از من گلایه میکنند که گفته شده برندهای داخلی باید شناسه کالا بگیرند و ما هم این کارها را انجام دادیم اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هیچ برخوردی در سطح عرضه با این افراد صورت نگرفته است در حالیکه بنا بود ما شناسه کالا بگیریم تا به راحتی با برندها برخورد شود. البته مبارزه با برندهای محرز قاچاق اصلاً نیازی به داشتن شناسه کالا برای تولیدات داخلی ندارد چراکه این فروشگاهها به راحتی قابل شناسایی هستند بنابراین اگر گفته میشود تولیدات داخلی باید شناسه کالا بگیرند، این آدرسی غلط است.
*دو آدرس غلط
شهریاری با اشاره به اینکه برخی مسئولان دولتی دو آدرس غلط را مطرح میکنند، گفت: برخی از این افراد ادعا میکنند که اگر ما این برندها را جمع کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم، آیا شما تولیدکنندگان داخلی میتوانید جوابگوی بازار باشید؟ در جواب به این افراد باید گفت که از سال ۸۰ تا سال ۹۰ که هیچ وارداتی نداشتیم و در آن زمان حتی کشورهای چین و ترکیه واردات پوشاکی به کشور ما نداشتند، ما توانستیم در این دهه کل نیاز بازار ایران را تأمین کرده و حتی هر ساله ۱۵۰ میلیون دلار را به آلمان صادر میکردیم. علاوه بر آن صادراتی را هم به کشورهای انگلستان داشتیم. بنابراین نباید اینگونه ادعا شود که اگر ما قاچاق را صفر برسانیم، آیا شما میتوانید نیازهای بازار را تأمین کنید یا خیر.
وی گفت: نکته مبهم دیگری را که این افراد بیان میکنند این است که اگر برندهای خارجی موجود، کشور ما را ترک کنند، کارمندان آنها بیکار خواهند شد؛ این آدرس غلط است چراکه در سال گذشته اگر به یکی از پاساژهای معروف تهران مراجعه میکردیم، فقط سه برند ایرانی در آن وجود داشت اما امروزه با رفتن برخی برندهای خارجی، ۲۵ درصد از این فضاها توسط برندهای درجه یک ایرانی پر شده است. بنابراین ما میتوانیم اشتغال آنها را حفظ کنیم، مضاف بر آنکه هر جنسی که ما بفروشیم، کارگر ایرانی منتفع خواهد شد.
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی در پایان اظهار داشت: طبق اطلاعات موثق، در جمعه هفته گذشته، یکی از مجتمعهای تجاری توانسته در یک شب، یک میلیارد تومان پوشاک محرز قاچاق بفروشد در حالیکه این حق کارگر ایرانی بوده است.