سوروس

در پی کمپینی که در کشور مجارستان علیه «جرج سوروس» میلیاردر صهیونیست به راه افتاده، یک دانشگاه معروف آمریکایی که وی بنیانگذارش بود، تعطیل شد.

به گزارش مشرق، دانشگاه آمریکایی «اروپای مرکزی» در مجارستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که به دلیل کمپینی که علیه «جرج سوروس» در این کشور به راه افتاده، مجبور به جابه‌جایی از بوداپست به وین شده است.

بنا بر گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست»، این دانشگاه آمریکایی حدود ۲۵ سال پیش به منظور پرورش رهبران و محققان نسل جدید پس از فروپاشی کمونیسم در اروپای مرکزی و شرقی در مجارستان راه‌اندازی شده بود و موسس آن نیز «جرج سوروس» میلیاردر صهیونیست بوده است.

دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان در اردیبهشت‌ماه گذشته اعلام کرده بود که قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای شرکت‌های غیردولتی اعمال می‌کند و این اقدام را تحت لایحه «توقف سوروس» صورت می‌دهد. بر همین اساس در تاریخ ۲۵ اردبیهشت‌ماه، بنیاد سوروس مجبور به ترک مجارستان و انتقال دفتر خود به برلین شد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی «سوروس» درباره کناره‌ رفتن «ترامپ» از قدرت

اشپیگل: ترامپ هر چه بیشتر حرف می‌زند، بیشتر دروغ می‌گوید

اوربان بارها سوروس و سازمان وی را به تضعیف فرهنگ ملی مجارستان متهم کرده است. وی که بار دیگر در انتخابات فروردین‌ماه در مجارستان پیروز شد در جریان مبارزات انتخابات خود از بنرهایی با عنوان «سوروس را متوقف کنید!» استفاده کرده بود. با این حال سوروس اتهام‌های اوربان را رد کرده است.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش کرد، «این نخستین بار است که یک دانشگاه مجبور می‌شود یک کشور اتحادیه اروپا را ترک کرده و مجموعه‌های وابسته خود را از آن خارج کند.

این دانشگاه که به لحاظ رتبه علمی یکی از بهترین دانشگاه‌های مجارستان به شمار می‌رفت، حدود دو سال است که از جانب مقامات دولت جدید این کشور هدف انتقاداتی ضد جرج سوروس قرار گرفته است.

مقامات این دانشگاه امروز اعلام کردند که بدون هیچ گزینه انتخابی این کشور را ترک می‌کنند و سال آینده به مقر اصلی این دانشگاه در وین ملحق می‌شوند.

این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که دولت اوربان از به رسمیت شناختن توافقنامه‌ای که به این دانشگاه اجازه جذب دانشجویان جدید در بوداپست را می‌داد، خودداری کرده است.

بنا بر این گزارش، از آنجایی که این دانشگاه هم در مجارستان و هم در آمریکا یک دانشگاه شناخته‌شده به شمار می‌آمد و از اعتبار کافی در هر دو کشور برخوردار بود، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نیز در کنگره آمریکا بهره‌مند بوده که همین مسئله باعث بوجود آمدن نگرانی‌هایی در میان مقامات آمریکایی در خصوص نحوه برخورد یکی از متحدان اروپایی آمریکا با یک نهاد آموزشی آمریکایی شده است.

این دانشگاه از حمایت‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز بی‌بهره است، به گونه‌ای که «دیوید کورن‌استاین» سفیر آمریکا در مجارستان هنگام ورود به بوداپست در تابستان گذشته گفته بود تلاش خواهد کرد تا توافقنامه جدیدی میان این دانشگاه و مقامات دولت مجارستان به امضا برساند تا این دانشگاه آمریکایی بتواند به فعالیت خود در مجارستان ادامه دهد.

اما زمانی که هفته گذشته مشخص شد مقامات این دانشگاه با دولت مجارستان به توافق نرسیده‌اند، سفیر آمریکا در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست سیاست قبلی خود را تغییر داد و بدون انتقاد از نخست‌وزیر مجارستان که از وی با عنوان «دوست» یاد کرد، سوروس را بابت این اتفاق به باد انتقاد گرفت و تأکید کرد که رفتارهای وی در قبال دولت مجارستان نادرست بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس