برای مدت زمانی نسبتاً طولانی، بازه 50 تا 60 میلیون تومان به یکی از شلوغ ترین و پر فروش ترین بازه های قیمتی در بازار خودرو تبدیل شده بود و چینی های رنگارنگ در کنار فرانسوی های قدیمی، عمده محصولات این رده را به خود اختصاص می دادند. به واسطه افزایشی که در نرخ ارز شاهد بودیم، و بازگشت تحریم های خودروسازی که زمینه ساز خروج رنو را از ایران فراهم کرد، این محصولات با افزایشی دو برابری اکنون قیمتی فراتر از صد میلیون تومان دارند.

از آن جایی که رانندگان ایرانی این روزها مدت زمان بیشتری را در ترافیک سپری می کنند، و به دنبال سهولت بیشتر در رانندگی هستند، خرید و فروش خودروهای اتوماتیک نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده و به دلیل استفاده های مختلف ایرانیان از خودروها، خرید یک سدان اتوماتیک می تواند هدف بسیاری از خریداران باشد. در محدوده یاد شده، که اکنون خودروهای آن به فراتر از صد میلیون تومان رسیده اند، دو محصول متمایز به چشم می خورند که عبارتند از تندر 90 اتوماتیک و برلیانس H330.

تندر 90 از سالهای میانی دهه هشتاد خورشیدی در ایران حضور یافت و نمونه های مختلفی از آن، در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو (سایپا) به تولید می رسیدند. به واسطه تحریم های خودروسازی که در سال های 90 و 91 صنعت خودرو کشور را زمین گیر ساخت، تولید نمونه های فیس لیفت و اتوماتیک این خودرو به تعویق افتاد و زمانی شاهد عرضه انبوه تندر 90 اتوماتیک و تندر پلاس بودیم که سالها از پایان تولید این نسل از رنو لوگان در بازار جهانی می گذشت و خودرویی تاریخ گذشته به مشتریان ایرانی تحویل داده شد.

در زمینه هایی مانند طراحی داخلی و خارجی و امکانات، تندر 90 اتوماتیک رقابت را به برلیانس H330 اتوماتیک واگذار می کند، و علاوه بر آن از ترمز های ضعیف تری در مقایسه با برلیانس بهره می برد که در عقب از نوع کاسه ای هستند. تنها مزیت رنو تندر 90 اتوماتیک نسبت به رقیب چینی، کیفیت ساخت و دوام بالاتر است که با توجه به افزایش قیمت شدیدی که داشته، نمی تواند از این مزیت بهره چندانی ببرد.

موتور این خودرو که با کد K4M شناخته می شود، قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور است که آن را در رقابتی نزدیک با دو پیشرانه دیگر، یعنی TU5 پژو و BM16 برلیانس قرار می دهد. دید راننده به اطراف خوب است و پنجره های بزرگ رنو، میدان دید خوبی را برای راننده فراهم می کنند، اما آینه های کوچک برای استفاده در خیابان های کوچک و باریک دردسر ساز هستند. سیستم فرمان غیر مستقیم به همراه تعلیق نرمی که برای تندر 90 تدارک دیده شده، هندلینگ خوبی را برای خودرو فراهم نمی کند و در صورت رانندگی غیر ایمن، خطر واژگونی وجود دارد. تمامی این موارد هنگامی که رنو تندر 90 به عنوان یک محصول ارزان قیمت و اقتصادی با هدف کاهش هزینه های خانواده ها شناخته می شد، قابل چشم پوشی بودند، ولی اکنون که قیمت بالای این خودرو دست بسیاری از خریداران را از آن کوتاه کرده و مشکلات خدمات پس از فروش در مورد آن به چشم می خورند، دیگر نمی توان رنو تندر 90 را دارای ارزش خرید دانست.

برلیانس H330 نسبت به تندر 90 بسیار جوان تر بوده و از سال 94 در خط تولید پارس خودرو حضور دارد. این شرکت به دلیل همکاری نزدیکی که با خودروساز معروف آلمانی، بی ام و دارد، توانست تا میزان قابل قبولی به فروش خوبی در بازار دست یابد. در مقابل رقیبی همانند تندر 90 اتوماتیک، برلیانس از ضعف قدرت در موتور رنج می برد و پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو، نمی توانست رنو را به چالش بکشد، اما پس از آنکه از بهمن ماه سال گذشته پارس خودرو، برلیانس H330 را با پیشرانه قوی تر 1.65 به بازار عرضه نمود، توانست در رقابت با تندر 90 اتوماتیک دست بالا را پیدا کند. چهره بروز تر، داشبورد زیباتر، موتور قدرتمند تر و ترمز های قوی تر از عمده مزایای برلیانس H330 اتوماتیک در مقابل رقیب به شمار می روند.

جعبه دنده اتوماتیک برلیانس H330، ساخت کمپانی هیوندای پاورتک است که محصولات آن، به بهره مندی از اطمینان بالا معروفند و بنابراین اگر علاقمند به رانندگی هیجان انگیز هستید، بهتر است تا به دنبال خودرویی غیر از برلیانس H330 باشید. در مقابل گیربکس رنو که تعویض های ناگهانی دارد، گیربکس برلیانس عملکردی بسیار نرم و روان دارد که برای مشتری دلچسب خواهد بود. همچنین بر خلاف فرمان غیر مستقیم تندر 90، فرمان برلیانس از نوع برقی بوده که عملکردی فوق العاده خوب و رضایت بخش ارایه می دهد. متاسفانه همانند محصولات رنو، تولید برلیانس نیز در پارس خودرو با مشکل مواجه شده و با توجه به اینکه این خودرو سابقه چندانی در بازار ایران ندارد، و اینکه قطعات برلیانس گران هستند، مشتریان با دردسرهای تامین قطعات مواجه خواهند شد.

با توجه به اینکه هر دو خودرو اکثر مزیت هایشان را به واسطه افزایش قیمت خودرو از دست داده اند، در نهایت این برلیانس H330 است که در شرایط استاندارد می تواند رضایت مشتری را بهتر جلب کند، اما اگر به دنبال این هستید که خریدی بهتر و با ارزش تر داشته باشید، نیاز دارید تا سایر گزینه های این رده نظیر بسترن B30 ، جیلی GC6 ، جک J5 و ام وی ام 550 را مورد بررسی قرار دهید. برای مشاهده تست و بررسی کامل این خودروها می توانید به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس