کد خبر 915946
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
مسعود اسداللهی

در جریان اجلاس 11 آستانه کاملا مشخص بود که ترکیه در صدد کسب پیروزی هایی است که نتوانسته در جریان جنگ سوریه از طریق حمایت از گروه های مسلح تروریستی به دست آورد.

به گزارش مشرق، مسعود اسعداللهی عضو مذاکره کننده ایرانی در نشست آستانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

یازدهمین اجلاس آستانه در خصوص بحران سوریه در روزهای 7 و 8 آذرماه 1397 در پایتخت قزاقستان برگزار شد.

محور اصلی این اجلاس، موضوع

 "نحوه تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه" بود؛ هر چند که چند موضوع فرعی دیگر نیز در دستور کار اجلاس قرار داشت.

در جریان اجلاس 11 آستانه کاملا مشخص بود که  ترکیه در صدد کسب پیروزی هایی است که نتوانسته در جریان جنگ سوریه از طریق حمایت از گروه های مسلح تروریستی به دست آورد. به همین خاطر، هیئت مذاکره کننده ترکیه تلاش می کرد که نحوه تشکیل و نحوه تقسیم کرسی های آن به نحوی باشد که گروه های مسلح مخالف دست بالا را در آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

اظهارات پوتین درباره حل بحران سوریه

پیشنهاد اردوغان به پوتین در مورد استان ادلب

این دیدگاه دولت ترکیه، نشان می دهد که اردوغان هنوز شکست گروه های مسلح تروریستی سوریه را باور نکرده و ناامیدانه تلاش می کند تا شکست نظامی را با پیروزی سیاسی جبران کند.

موضع قاطع هیئت مذاکره کننده سوریه و حمایت هیئت و پشتیبانی هیئت ایرانی و همراهی هیئت روسی باعث شد که تلاش های ترکیه به جایی نرسد و به دور بعدی مذاکرات منتقل گردد.

دمیستورا (نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه) تلاش فراوانی کرد که در این اجلاس نحوه تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی نهائی گردد اما به علت اختلاف نظر موجود، تلاش های وی به نتیجه ای نرسید. دمیستورا که در پایان ماه جاری مسیحی از این پست کناره گیری خواهد کرد، تلاش فراوانی نمود تا با یک دستاورد مهم کار خود را به پایان برسد لذا از عدم دستیابی اجلاس به توافق موردنظر بسیار ناراحت بود.

استعفاء و کناره گیری #دمیستورا در واقع به وی تحمیل شده است زیرا با نزدیک شدن به پایان فاز نظامی در بحران سوریه، روند سیاسی حل این بحران بسیار اهمیت پیدا کرده و دولت های حامی گروه های مسلح تروریستی از جمله ترکیه درصدد جبران شکست نظامیان از طریق امتیازگیری سیاسی می باشند لذا با وادار کردن دمیستورا به استعفاء، یک دیپلمات نروژی به نام گایر پدرسن را که به طرفداری از اسرائیل معروف می باشد، جایگزین وی نموده اند.

بدین ترتیب، می توان پیش بینی نمود که در روند سیاسی بحران سوریه، در صورتی که ترکیه واقعیتی به نام شکست گروه های مسلح تروریستی را بپذیرد و روسیه نیز مواضع محکم تری اتخاذ نماید، راه حل سیاسی دور از دسترس نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    4 19
    اسد که هیچ کارس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس