کد خبر 915938
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
آمریکا و چین نمایه

پس از مذاکرات پرمخاطره بین دونالد ترامپ و زی جینپینگ، آمریکا و چین با آتش‌بس جنگ تجاری موافقت کردند. نتیجه این مذاکرات عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود .

به گزارش مشرق به نقل از رویترز ، پس از مذاکرات پرمخاطره در آرژانتین بین دونالد ترامپ و زی جینپینگ رئیس جمهور چین، آمریکا و چین با آتش‌بس جنگ تجاری تلخ موافقت کردند. نتیجه این مذاکرات عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود .

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .

بیشتر بخوانید:

ترامپ چگونه تولیدکنندگان نفت آمریکا را تضعیف می‌کند؟

در این بیانیه آمده است:« چین توافق کرده مقدار زیادی محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و ... از آمریکا خریداری کند تا عدم تعادل تجاری بین دو کشور کاهش یابد. هنوز در مورد مقدار این خرید توافق نشده است ».

«چین موافقت کرد خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان ما را فوراً آغاز کند» .

این دو کشور توافق کردند مذاکراتی در مورد تغییرات ساختاری با توجه به انتقال اجباری تکنولوژی، حفاظت از مالکیت فکری، موانع غیر از عوارض، مزاحمت‌های سایبری و دزدی سایبری، خدمات و کشاورزی آغاز کنند .

هر دو کشور موافقند که این معامله را طی 90 روز آینده کامل کنند ولی اگر این اتفاق نیفتد، آن وقت عوارض 10 درصدی تا 25 درصد بالا میرود .

وانگ یی، یک دیپلمات ارشد در دولت چین گفت که مذاکرات در فضایی دوستانه و صمیمی انجام شده است .

وی با اشاره به توافق دو طرف برای معاملات بیشتر در زمان مناسب گفت:« هر دو رئیس‌جمهور توافق کردند که دو طرف می توانند و باید روابط دوجانبه را درست کنند» .

وانگ گفت:« بحث در مورد مسائل اقتصادی و تجاری بسیار مثبت و سازنده بوده است. هر دو طرف به توافق رسیدند افزایش دو جانبه عوارض جدید را متوقف کنند» .

«چین می‌خواهد واردات را طبق نیازهای بازار داخلی و نیازهای مردم افزایش دهد که می‌تواند شامل واردات محصولات قابل فروش از آمریکا باشد تا به تدریج عدم تعادل در تجارت دو طرف کاهش یابد» .

«دو طرف موافقت کردند بازارهایشان را باز کنند و با انجام دور جدید اصلاحات توسط چین نگرانی های قانونی آمریکا هم به تدریج حل می‌شود» .

وانگ گفت دو طرف مذاکراتی در مورد حذف کامل تمام عوارض اضافی برگزار می‌کنند .

این اطلاعیه ها پس از این منتشر شد که ترامپ و زی پس از گردهمایی دو روزه رهبران جهان در بوینس آیرس یک شام کاری با هم خوردند. درگیری این دو طرف بازارهای مالی جهانی را ضعیف کرده بود و بر اقتصاد جهان فشار می آورد .
پس از این جلسه 2 ساعت و نیمه، لری کودلو، اقتصاددان ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت:« مذاکرات خیلی خوب پیش رفت ولی هیچ ویژگی خاصی نداشت» .

هدف چین قانع کردن ترامپ به دست کشیدن از افزایش عوارض به 25 درصد در ماه ژانویه بود. ترامپ تهدید کرده بود این کار را انجام می‌دهد و اگر مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد، احتمالا بر 267 میلیارد دلار واردات چین عوارض وضع خواهد کرد .

بازارهای مالی تحت تاثیر این مذاکرات هستند. بنابراین جلسه بین ترامپ و زی مهمترین نشست این سالهای آمریکا و چین است .

این دیدار پس از آن اتفاق افتاد که کشورهای صنعتی گروه 20 از بازسازی سازمان تجارت جهانی پشتیبانی کردند. با این کار درگیری‌های تجارت بین الملل مهار می شود که یک پیروزی برای ترامپ، منتقد اصلی این سازمان است .

ترامپ در ابتدای جلسه به زی گفت که امیدوار است به دستاوردی در مورد تجارت دو طرف برسند. با اینکه رئیس جمهور آمریکا قبلا تهدید کرده بود سال آینده عوارض جدیدی بر واردات چین وضع می کند ولی با دیدی مثبت رو به روی زی نشست .

زی به ترامپ گفت آمریکا و چین فقط از طریق همکاری می توانند باعث صلح و موفقیت شوند .

ترامپ در بیانیه اشاره کرد:« این یک نشست فوق‌العاده و سازنده با احتمال ها و امکان های نامحدود برای چین و آمریکا بود. برای من باعث افتخار است که با رئیس‌جمهور زی کار کنم» .

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس