عبدالله شهبازی

به گزارش گاردین (۳ آذر)، محبوبیت مکرون به ۲۶ درصد کاهش یافته یعنی فقط ۲۶ درصد فرانسویان او را شایسته مقام ریاست جمهوری می‌دانند در حالی که جنبش ژیله ژون از حمایت حدود ۸۰ درصد مردم فرانسه برخوردار است.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامی خود نوشت:

فرانسه پیشتاز انقلاب‌های دوران معاصر است تا بدانجا که واژه «انقلاب»، به معنای جدید آن، بطور عمده با انقلاب‌های پیاپی فرانسه در اواخر سده هیجدهم و نیمه اول سده نوزدهم میلادی، به فرهنگ سیاسی وارد شد.  
 
اینک دولت ایمانوئل مکرون با جنبشی مواجه است که «ژیله ژون» (جلیقه زردها) نام گرفته به دلیل پوشیدن جلیقه‌های زرد شب‌نما که در فرانسه همراه داشتن آن در اتومبیل اجباری است. این جنبش در دو روز تعطیلی پیاپی آخر هفته (شنبه، ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان و شنبه، ۲۴ نوامبر/ ۳ آذر) پاریس را به صحنه تظاهراتی غافلگیرکننده تبدیل کرد و به تعبیر هفته‌نامه «اکونومیست» به جنبش «ژیله ژون» چهره‌ای «دراماتیک و انقلابی» علیه «خواص مرفه پاریس‌نشین» و دولت ایمانوئل مکرون داد. در دومین تظاهرات (۳ آذر)، خیابان شانزلیزه، یکی از زیباترین و معروف‌ترین خیابان‌های جهان، به صحنه سنگربندی خیابانی و زدوخورد با پلیس تبدیل شد. هزینه بازسازی خیابان شانزلیزه پس از این نبرد خیابانی بسیار سنگین است. فقط فروشگاه لوکس «دیور» میزان خسارت خود را یک میلیون یورو اعلام کرده است.  

دیگر یادداشت‌های عبدالله شهبازی:

«قحطی بزرگ» و زمینه‌سازی BBC برای ورود وزیر خارجه انگلیس به ایران

دو روستایی که بزرگترین تاثیرات را در تاریخ ایران داشتند

تحلیل عبدالله شهبازی از تصویب FATF در مجلس


 سنگربندی اخیر در خیابان شانزلیزه یادآور شورش معروفی است که در تاریخ بنام «کمون پاریس» ثبت شده. این شورش از ۱۸ مارس ۱۸۷۱ در پاریس آغاز شد و در ۲۸ مه همان سال، با سرکوب خونین و اعدام شورشیان در اطراف خیابان شانزلیزه، پایان یافت.  
 
ژیله ژون جنبشی خودجوش و فاقد سازماندهی است که از درون مردم عادی و فقیر برخاست؛ مردمی که افزایش قیمت سوخت بر ‌آنان تأثیر مستقیم جدی دارد. اینان عموماً در مناطق حومه و غیرشهری زندگی می‌کنند و اتومبیل ارزان در زندگی‌شان نقش مهمی دارد. یکی از اینان نجاری ۶۶ ساله و بازنشسته بنام برونو بینلی است که به خبرنگار گاردین گفت:
 
«من عضو هیچ حزب سیاسی نیستم. اغلب به جبهه ملی [حزب «راست جدید» خانم لوپن] رأی داده‌ام ولی هوادار این حزب نیستم. این کار را به خاطر اعتراض می‌کنم تا اعلام کنم اوضاع خوب نیست و اگر به همین وضع ادامه پیدا کند به انتخاب کسی [بعنوان رئیس‌جمهور] از راست افراطی منجر می‌شود. ولی به حرف ما گوش نمی‌دهند. مکرون به هیچ کس گوش نمی‌کند. او ناگهان نگران محیط زیست و آلودگی هوا شد ولی این دروغ است. این پوششی است تا مالیات‌های ما را بیشتر کند. ما دیگر نمی‌دانیم چه نوع ماشینی باید بخریم؛ بنزینی، دیزل، برقی؟ کسی نمی‌داند. من یک ون کوچک دیزل دارم و پولی ندارم که ماشین جدید بخرم بخصوص که بازنشسته هستم. احساس ما این است که مردم غیرشهرنشین فراموش شده‌اند.»
 
برخورد مکرون، که او را «بانکدار» [+] و «رئیس جمهور اغنیا» خوانده‌اند، به شورش ژیله ژون متکبرانه بود. وزیر کشور مکرون، کریستف کاستانه، مسئولیت خشونت در خیابان شانزلیزه را متوجه خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «اجتماع ملی» (جبهه ملی سابق)، کرد و خانم لوپن این اتهام را رد کرد.  
 
بجز راست افراطی، چپ‌گرایان نیز می‌کوشند رهبری جنبش ژیله ژون را به دست گیرند. ولی روشن است که این جنبش کاملاً غیرسازمان‌یافته و غیرمنتظره و ناشی از فشار اقتصادی بر بخش مهمی از مردم فرانسه است؛ آن بخش از جامعه که شورش‌های عظیم و خونین ۱۷۸۹ و ۱۸۳۰ و ۱۸۴۸ و ۱۸۷۱ فرانسه را پدید آوردند و واژه «انقلاب» را به فرهنگ سیاسی جدید افزودند.

به این دلیل، فایننشال تایمز تیتر زیر را برای گزارش خود (۶ آذر) برگزید: «فرانسویان چنگه‌های خود را علیه مکرون به دست گرفته‌اند.» منظور از «چنگه» چهارشاخ‌هایی است که دهقانان برای باد دادن گندم و جدا کردن کاه از دانه استفاده می‌کنند. این ابزار در مناطق مختلف ایران با اسامی چون «اوسه» و «هرچون» و «چنگه» (در مازندران) شناخته می‌شود. تیتر فایننشال تایمز اشاره به انقلاب‌های پیاپی فرانسه است که روستائیان با چهارشاخه‌های خود به پاریس و شهرها یورش بردند. فایننشال تایمز نوشت: «فرانسه تاریخی طولانی و غنی از شورش دارد. از شورش دهقانان ژاکری در دوران جنگ صد ساله، تا تصرف قلعه باستیل [در انقلاب ۱۷۸۹] تا انقلاب‌های ۱۸۳۰ و ۱۸۴۸ تا کمون پاریس ۱۸۷۱ تا اعتراضات و اعتصاب‌های مه ۱۹۶۸. از این منظر هیچ کشوری قابل مقایسه با فرانسه نیست.»  
 
اکونومیست (۶ آذر) نوشت: تداوم جنبش ژیله ژون بدان بستگی دارد که آیا می‌تواند به جنبشی سازمان‌یافته بدل شود یا خیر. ژیله ژون هم‌اکنون فاقد سازمان و رهبری است که هم قوت و هم ضعف آن بشمار می‌رود. رقابت‌های داخلی و اهداف متضاد می‌تواند آن را دچار انشقاق کند و اگر جنبش رادیکال شود می‌تواند حمایت عمومی را از دست دهد. برخلاف اجتماعاتی که از سوی اتحادیه‌ها برگزار می‌شود، برای دولت مذاکره با جنبش ژیله ژون دشوارتر است به دلیل فاقد شکل و ساختار بودن آن.

به گزارش گاردین (۳ آذر)، محبوبیت مکرون به ۲۶ درصد کاهش یافته یعنی فقط ۲۶ درصد فرانسویان او را شایسته مقام ریاست جمهوری می‌دانند در حالی که جنبش ژیله ژون از حمایت حدود ۸۰ درصد مردم فرانسه برخوردار است.  
 
پی نوشت:
 
+ ایمانوئل مکرون از سال ۲۰۰۸ کارمند بانک روچیلد بود. به این دلیل، زمانی که بعنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد فایننشال تایمز (۲۸ مارس ۲۰۱۷) نوشت: ارتباطات مکرون با روچیلدها او را به طعمه آسانی برای مخالفانش تبدیل می‌کند و فارین پالیسی (۱۸ مه ۲۰۱۷) نوشت: مکرون در دوره پنج ساله ریاست جمهوریش با «تئوری توطئه روچیلدها» مواجه خواهد بود.  
 
فرانسه در سده نوزدهم میلادی خاستگاه مهم‌ترین جنبش‌های سیاسی علیه خاندان روچیلد بوده بویژه به دلیل پیوندهای عمیق این خاندان با ناپلئون سوم و شکست او در جنگ با پروس و پرداخت غرامت سنگین ۵ میلیارد فرانکی (معادل حدود ۵۰ میلیارد یورو امروز). در پی این شکست ویلهلم اول، پادشاه پروس، وارد پاریس شد و در ۱۸ ژانویه ۱۸۷۱ در کاخ ورسای موجودیت امپراتوری آلمان را اعلام کرد و خود را «امپراتور آلمان» خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    20 7
    کارگران جهان متحد شوید
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    29 0
    حقشه مکرون همجنس باز کثافت
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    3 43
    درود بر سوسیالیسم
  • رازك RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    0 34
    حرف مفت كيلويي چند ؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    0 44
    ولی حتی یک کشته ندادند. در حالی که در حوادث سال پیش 25 نفر در ایران کشته شدند.
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
      4 0
      ها از کجات عدد در میاری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس