جایزه جلال آل احمد

داوری که پول یک سال را می‌گیرد اما فقط دوماه کار می‌کند، موجب بحران می‌شود. نهایتا اینها روی آثاری متمرکز می‌شوند که از ابتدا هم خودشان می‌خواهند به آنان جایزه بدهند. بقیه نیز در حد کاغذپاره می‌مانند.

به گزارش مشرق، برنامه زنده ادبی «شب روایت» شامگاه گذشته در میزگرد ادبی خود که با حضور آراز بارسقیان، نویسنده و برگزیده جایزه کتاب سال روی آنتن شبکه چهار سیما رفت، به نقد جوایز ادبی ازجمله رویکرد منفی جایزه جلال آل احمد پرداخت.

بیشتر بخوانیم:

شعار «شاه باید برگردد» به خاطر نخواندن تاریخ است

«لم یزرع» قصه از بین رفتن عراق و عراقی ها

 بارسقیان، نویسنده رمان «یکشنبه» با اشاره به اسناد تأسیس این جایزه ادبی گفت: آنچه که شورای انقلاب فرهنگی درباره جایزه جلال می‌گوید با آخرین کتاب‌هایی که این جایزه را برده‌اند واقعا چه ارتباطی دارد؟ سند این جایزه مشخص است اما چرا به آن عمل نمی‌شود.

منتظرند فلان نویسنده سرش را بر زمین بگذارد

وی تصریح کرد: تنها جوایزی مثل مهرگان و شهید غنی‌پور هستند که گاه یکی دو سال برای برگزاری‌شان برنامه‌ریزی و فکر می‌کنند اما بقیه اینگونه نیستند. مخاطب دوست دارد کتابی که برگزیده شده را بخواند و به قولی کیف کند اما الان اینگونه نیست.

این مترجم ادبیات نمایشی اعتقاد داشت: عده‌ای منتظرند که بعضی از چهره‌های مطرح ادبیات و داستان‌نویسان فعلی، سرشان را بر زمین بگذارند که از اسم او استفاده کنند و صرفا نامش را بر جایزه‌ای بگذارند.

بارسقیان همچنین در واکنش به نوع داوری جوایز ادبی مثل جایزه جلال تأکید کرد: داوری که پول یک سال را می‌گیرد اما فقط دوماه کار می‌کند، موجب تولید بحران می‌شود. نهایتا هم داوران روی آثاری متمرکز می‌شوند که از ابتدا هم خودشان می‌خواهند به آنان جایزه بدهند. بقیه نیز در حد کاغذپاره می‌مانند.

یک جایزه به خانم روشنفکر و یکی به هم انقلابی

همچنین در این گفتگو مسعود دیانی، مجری «شب روایت» عنوان کرد: دولت فعلی درباره جایزه جلال هیچ موضعی نمی‌گیرد و اصلا نمی‌خواهد تکلیف مخاطب را با جایزه مشخص کند. وقتی سند موجود است دوباره همین دولت، محافظه‌کارانه از کنارش عبور می‌کند. وزیر فرهنگ ما دوست دارد که جایزه را اینطور تقسیم کند که یکی به خانم روشنفکر و یکی هم به چهره انقلابی برسد.

وی ادامه داد: جوایز ادبی در کشورمان داریم که نمی‌خواهد متر و سلیقه‌شان را اعلام کنند. همینطور هم که معلوم نیست نامی که بر جوایز ادبی گذاشته می‌شود، فقط برای قدردانی از اوست یا نکته دیگر.

جایزه ادبی جلال، نویسنده را تمام می‌کند

دیانی همچنین تأکید داشت: چطور می‌شود کتابی هم در جایزه جلال و هم احمدمحمود و گلشیری با ذهنیات مختلف، جایزه بگیرد؟ فکر می‌کنم اگر جایزه رضا رهگذر هم بگذارند دوباره به آن جایزه می‌دهند. وقتی جوایز ما بی‌برنامه هستند همین اتفاق خواهد افتاد. تنها جایزه‌ای که پشت انتخابش می‌ایستد به نظرم مهرگان است حتی جایزه جلال نیز نویسنده‌اش را تمام می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس