معلمی که لحظه‌های زندگی‌ را با دانش‌آموزانش قسمت کرده است+ فیلم و عکس

معلم که باشی، لحظه‌هایت را درون کلاس درس و با دانش‌آموزان قسمت می‌کنی و آن کلاس درس می‌شود تمام زندگی معلم و دانش‌آموزان؛ سمیه روحی معلم دبستانی که کلاس درس بسیار متفاوتی را ایجاد کرد است.

به گزارش مشرق، معلمی از آن دست مشاغلی محسوب می‌شود که جدا از داشتن مهارت لازم در تدریس و تحصیلات عالیه، عشقی می‌خواهد به اندازه خالق و مخلوق، زیرا معلمان در کلاس‌های درس، مخلوقات خداوند را آموزش و به سمت رشد و بالندگی هدایت می‌کنند.

در گوشه و کنار این سرزمین زیبا بسیاری از معلمان هستند که با تمام توان و در نهایت عشق و علاقه وارد کلاس‎های درس می‌شوند و فرزندان این مرز و بوم را مانند فرزندان خودشان دوست دارند و در راه اعتلای این آینده سازان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عجیب ترین مدرسه ایران در پادنای عُلیا +عکس

بدون شک تمام فرهنگیان و معلمان ایران عزیز با نهایت تواضع و فروتنی و با داشتن علم و دانش کافی به کلاس‌های درس خود می‌روند و در این بین معلمان مقطع ابتدایی آن هم در پایه‌های اول تا سوم که کار سواد آموختن به نوگلان ورودی به مدارس را به عهده دارند، بسیار سخت‌تر و متفاوت‌تر است.

گفت‌وگوی متفاوت را با معلم یکی از مدارس ابتدایی استان گیلان می‌خوانید که کلاس درس بسیار متفاوتی را برای دانش‌آموزانش رقم زده است.

این خانم معلم، «سمیه روحی» آموزگار پایه اول ابتدایی در استان گیلان و شهر رشت است؛ او تحصیلاتش را در رشته کارشناس آموزش ابتدایی و کارشناس نرم افزار کامپیوتر ادامه داده است و حدود 5 سال سابقه تدریس دارد.

* از شعر، داستان، بازی و مسابقه در تدریس دروس استفاده می‌کنم

چه نوع و چند نوع شیوه تدریس دارید؟

با توجه به سطح آموزش کلاس، شیوه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود، اما از  شعر، داستان، بازی، مسابقه و استفاده از ابزارهای ساده و کم هزینه در تدریسم استفاده می‌کنم.

در کلاس درس چگونه تدریس می‌کنید که مورد توجه قرار گرفته است؟ 

تدریس همراه با شعر یکی از تأثیرگذارترین و جذاب‌ترین روش‌های آموزش علی الخصوص برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به شمار می‌رود. از آن جایی که علاقه بسیاری به کودکان دارم، تمامی اشعاری که در کلاس گفته می‌شود فی البداهه و شاعر تمامی اشعار خودم هستم.

با توجه به تجربه چندین ساله خود به خاطر ندارم که دانش‌آموزانم از شعر خسته شده باشند و روزی نرسد که از من درخواست شعر نکنند.

برای آموزش مباحثی که ممکن است دانش‌آموزان مطالب را فراموش کنند از داستان‌هایی استفاده می‌کنم که به واقعیت نزدیک‌تر باشد و در ذهن دانش‌آموزان ماندگار باشد تا در صورت فراموش کردن مطلبی، با به خاطر آوردن داستان، هرچه سریع تر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند و عموما موضوع داستان‌هایی که مطرح می‌شود، آموزنده و توسط بنده انتخاب می‌شود.

روش دیگری که در دانش‌آموزان انگیزه لازم را ایجاد می‌کند بازی است که با در نظر گرفتن شرایط سنی دانش‌آموزان نوع بازی تعیین می‌شود.

از آنجایی که دانش‌آموزان حس رقابت را دوست دارند به جهت پیشرفت روند تحصیل، ایجاد انگیزه و تقویت دست ورزی دانش‌آموزان در کلاس درس یا حیاط مدرسه مسابقه انجام می‌دهیم.

مسابقاتی مانند پرتاب توپ‌هایی که بر روی هر کدام یک کلمه یا جمله نوشته شده است به داخل سبد و در نتیجه شمارش توپ‌های داخل سبد و خواندن متن نوشته شده بر روی توپ‌ها صورت می‌گیرد که به نوعی تلفیق درس فارسی با درس ریاضی محسوب می‌شود.

روش آخر استفاده از ابزارهایی است که به صورت ملموس و مشاهدات عینی تدریس را آسان‌تر و یادگیری را برای دانش‌آموزان جذاب تر می‌کند، از جمله ابزارهای استفاده شده «دگمه، شانه تخم مرغ، بطری‌های غیرقابل استفاده، لیوان‌های یکبار مصرف، درب بطری و... است».

البته گاها برای مشاهدات عینی از خود دانش‌آموزان و زبان بدن نیز در تدریس استفاده می‌شود.

* کتاب‌های راهنمای تدریس معلم را مطالعه می‌کنم

آیا در زمینه‌های تدریسی که انجام می‌دهید، مطالعه هم دارید؟

بله، با مطالعه کتاب‌های راهنمای تدریس معلم در ارتباط با پایه اول، ایده‌های خود را برای هر مبحث از هر درس آماده کرده و اجرا می‌کنم. البته اضافه می‌کنم که این روش‌ها و ایده‌هایی که در کلاس درس انجام می‌دهم، هیچ منبع خاصی ندارد.

آیا دوره‌های آموزشی همسو با روش تدریس را گذرانده‌اید؟

خیر ، تنها در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان آموزش دروس فارسی، ریاضی و علوم  شرکت داشته‌ام.

*معلم موفق باید دانش‌آموزان ضعیف را به سطح کلاس نزدیک کند

میزان یادگیری دانش‌آموزان با شیوه‎های شما چگونه است؟

از نظر بنده معلم موفق معلمی است که دانش‌آموزان ضعیف را به سطح آموزش کلاس نزدیک کند و هنر و خلاقیت خود را در راستای پیشرفت آن دسته از دانش‌آموزان در نظر گیرد.
به طور کلی این روش‌ها برای دانش‌آموزانی که از نظر وضعیت درسی نیاز به تلاش بیشتری دارند بسیار تأثیرگذار است که نتیجه‌اش شیرین و خستگی ناپذیر است، زیرا اکثر دانش‌آموزانی که در چنین شرایطی هستند نیاز به حمایت و تشویق دارند که با استفاده از این روش‌ها و تلاش خودشان حمایت و انگیزه لازم ایجاد می‌شود.

آیا برای هر دانش‌آموز شیوه تدریس مجزا دارید؟

بله، مطابق آنچه که گفتم حتی گاهاً تکلیفی هم که برای دانش‌آموزانم در نظر می‌گیرم متفاوت است، زیرا  برای برخی از دانش‌آموزان نیاز است سؤالات آسان تر مطرح شود تا اعتماد به نفس خود را از دست ندهند.

اما به طور کلی همیشه سعی کردم رفتارم با دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که تفاوت را احساس نکنند چه از نظر آموزشی و چه رفتاری.

*«شعر» کودکان را به دنیای کودکانه خودشان نزدیک‌تر می‌کند

چقدر نقش شعر و استفاده از کلمات و جملات مختلف در تدریس مفید است؟

با کودکان باید کودکی کرد، در واقع اگر کودک درون خود را فعال کنیم نتیجه بهتری از تلاش‌های خودمان خواهیم داشت. شعر کودکان را به دنیای کودکانه خودشان  نزدیک‌تر می‌کند و به نوعی خلاقیت را در کودکان افزایش می‌دهد، به طوری که دانش‌آموزانم از خودشان شعر می‌سازند و می‌خوانند.

آیا برنامه جدید و جذابی برای تدریس دارید؟ موضوع منحصر به فرد؟

در حال حاضر خیر، اما در آینده جزء برنامه‌های بنده است که ایده‌های جدید و نو ارائه دهم.

*به خاطر عشق و علاقه به دانش‌آموزانم هر روز با ایده جدید به کلاس درس می‌روم

آیا با عشق، علاقه و مطالعه سر کلاس درس حاضر می‌شوید؟

هر روزی که آماده رفتن به مدرسه می‌شوم به خاطر عشق و علاقه به کودکان و وابستگی به دانش‌آموزانم با تفکری نو و ایده‌های جدید و به روز در کلاس حاضر می‌شوم.

آیا حمایتی از سوی نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش داشته‌اید؟

خیر

در مسابقات علمی آموزشی شرکت کرده‌ید؟ مثلا مقاله‌ای برای ارائه به دیگر کشورها جهت استفاده از تجربیات تدریس ارائه کنید.

تاکنون خیر، اما در آینده نه چندان دور حتما شرکت خواهم کرد.

*نویسنده کتاب شعر و داستان‌های کودکانه هستم

شما در حوزه قصه گویی هم فعالیت دارید؟ 

بنده نویسنده کتاب شعر و داستان‌های آموزنده کودکان هستم، گاها قصه‌های خود را به صورت فایل صوتی نیز به اشتراک قرار می‌دهم.

* و اما جمله «خانم دل ما برای شما تنگ می‌شود»

میزان رضایتمندی دانش‌آموزان، اولیا و کادر مدرسه از روش‌های تدریس شما چقدر است؟

هر سالی که می‌گذرد با ابراز احساسات شیرین دانش‌آموزان سال‌های گذشته خود و شنیدن جمله «خانم دل ما برای شما تنگ می‌شود»، هر سال پر قدرت‌تر از سال گذشته تلاش می‌کنم. یکی از جملاتی که از سوی اولیا همیشه در ذهن من ماندگار شده این است که «هرگز شما را فراموش نخواهیم کرد که با کودکان ما، مانند فرزند خودتان زندگی کردید».

* دانش‌آموزان را با گذشته خودشان مقایسه کنیم

پیشنهاد شما به همکاران معلمتان چیست؟

قبل از هرچیز خدمت همکارانم خسته نباشید عرض می‌کنم که با تمام وجود برای داشتن جامعه‌ای موفق تلاش خود را اثبات می‌کنند. تنها پیام بنده این است که قبل از آموزش، انگیزه لازم را در کودکان ایجاد کنیم و دانش‌آموزان را با گذشته خودشان مقایسه کنیم و نه با دیگر هم کلاسی و دوستان آنها را قیاس نکنیم.

خانم معلم و شعرهایش

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس