کد خبر 914511
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
ماهی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه قیمت ماهی سفید دریایی از 70 هزار تومان به 140 هزار تومان رسیده است دلایل گرانی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته ماهی هم از افزایش‌ قیمت بی‌بهره نماند و قیمت این محصول مهم و ضروری نیز رو به افزایش گذاشت. این در حالی است که صفر تا صد تولید و پرورش ماهی در کشور انجام می‌شود و صادرات هم وجود دارد. یعنی اینکه تولید این محصول هیچ ارتباطی با افزایش ارز که این روزها بهانه خوبی برای بالا بردن قیمت‌ها شده است، ندارد.

بیشتر بخوانید:

زمینه سازی یک مسئول برای گران‌شدن مرغ

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران می‌گوید قیمت برخی ماهی‌ها دو برابر شده است  هر کیلو ماهی سفید دریایی از 70 هزار تومان سال گذشته به 140 هزار تومان رسیده است؛ یعنی افزایش صد درصدی قیمت در بازار رخ داده است. 

*تولید کم و دلالی عامل بالا رفتن قیمت ماهی

مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل بالا رفتن قیمت ماهی در بازار گفت: تولید کم شده است و حتی باله ماهی‌های تولید شده در شهرکرد که مرکز اصلی تولید این محصول است، به بازار تهران نمی‌رسد. دلال‌ها آماده‌اند و ماهی را به دیگر استان‌ها که خریدار دارد و مسیر نزدیک‌تری هم است ارسال می‌کنند. 

*کمبود آب تولید ماهی پرورشی را کم کرد

وی درباره دلیل کاهش تولید ماهی گفت: کمبود آب باعث شده تولید ماهی‌های پرورشی کم شود. همچنین کاهش ذخایر ماهیان دریاها هم صید ماهیان دریایی را کاهش داده است بنابراین با کاهش عرضه در بازار قیمت بالا رفته است.

از یوسف‌خانی درباره صادرات سؤال شد که پاسخ داد: صادرات اندکی وجود دارد اما آماری در این زمینه ندارم. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به اینکه آیا عدم نظارت بر بازار هم عاملی برای افزایش قیمت شده است، گفت: معمولاً افزایش قیمت در ابتدای زنجیره یعنی تولید اتفاق می‌افتد و صنف ما یعنی فروشندگان آن نرخ معمول 8 تا 10 درصد را جزو حاشیه سودشان مبنا قرار می‌دهند و می‌فروشند. 

وی مرغ را هم مثال می‌زند که افزایش قیمت مرغ نه در بازار بلکه از سوی تولیدکنندگان یعنی زنجیره اولیه ایجاد می‌شود. 

آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش قیمت معمولاً پس از تولید و تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد. مثلاً در مورد محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا رسیدن به دست مردم در برخی مواقع تا 300 درصد افزایش قیمت وجود دارد و در دیگر محصولات هم روند مشابهی قابل مشاهده است. چنانکه به عنوان مثال یک کیلوگرم شیر خام 2 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود اما شیر 900 گرمی را در مغازه 4750 تومان می‌فروشند.

*دلایل کاهش سرانه مصرف ماهی در ایران

یوسف‌خانی درباره اینکه چرا سرانه مصرف ماهی در کشور پایین آمده است، گفت: قیمت ماهی در کشور بالاست، قیمت‌ها دو برابر شده است؛ آیا حقوق شما هم دو برابر شده است؟ افزایش اخیر سه برابری ارز ارزش درآمد ما را به یک سوم کاهش داد بنابراین قدرت خرید پایین‌ آمده است. 

به گفته معاون سازمان شیلات ایران سرانه مصرف ماهی در ایران 10.6 کیلوگرم اما میانگین مصرف جهانی 20 کیلوگرم است.

از یوسف‌خانی درباره راهکار پایین آوردن قیمت ماهی در بازار سؤال شد و گفت: تنها راهش این است که تولید بیشتر شود و امیدواریم با بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد در فصل گرما شاهد بهبود وضعیت تولید و پایین آمدن قیمت باشیم. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران قیمت ماهی پرورشی قزل‌آلا را که پرمصرف‌ترین ماهی است را کیلویی 28 هزار تومان و ماهی سالمون را 31 هزار تومان اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    20 1
    خودمونیم ها ، چقدر راحت برای گرانی دلیل می سازیم .. ببخشید می آوریم .
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      1 0
      آره از نظر اینها یک ماهه هم خشک سالی اومده و هم ماهی ها منقرض شدن و هم آب رودخانه ها رفته توی زمین
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    15 1
    پدر ما که در اومده از این همه گرانی پشت سر هم و بی‌ضابطه... پنیر سفید کیلویی 8500 بعدا یکهو کیلویی 14500 بعد 15000 بعد 15500؛ و باقی اجناس... . لعنت خدا به عاملینش.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    7 0
    آخه ماهی ها گفتند کرایه خانه ها دوبرابر شده ، هرچی لباس و کفش و لوازم منزل و غیره می خواهیم بخریم دوبرابر شده ، ما هم باید دوبرابر بشیم دیگه . باور کنید . خودم با ماهی ها صحبت کرده ام .
  • ترسو IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 0
    تحریم !!!
  • افشار DE ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 2
    علت تمام گرانیها قیمت دلار است بقیه حرفها بیخود است همه قیمتهای اجناس براساس دلار در خارج از کشور محاسبه می شود یک ماهی ده دلار ی سابق می شود 140000 تومان
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      0 0
      بهانه همه گرانی ها قیمت دلار است نه دلیل. اگر با قیمت دلار حساب می شد باید با کاهش قیمت دلار، قیمت ها کم می شد و یا با افزایش مثلاً 20 درصدی دلار در یک روز قیمت ها دو برابر نمی شدند.
  • مهدی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    8 0
    مردم را چی فرض کردن ، کمبود آب دلیل گرانی!!!!
  • بهروز AE ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    10 1
    باسلام ادب خدایا جنسهایی که توایران تولید میشود مثل ماهی که پرورشی باشه کل یوم فکرنکنم کیلوی500تومن هزینه اش اضافه شده باشه لعنت براون کسایی که وسایل خوردنی رو گرون میکنند ومردم درشرایطی قرار دادند که مردم بزور تا اخربرج بصورت بخور نمیر چیزی میخورند یکی مثل من کارمند بادومیلیون حقوق بابچه دانشگاهی مدرسه ای امروز تازه ششم اذر هست حقوقم تمام شده مجبورم نسیه خرید کنم اینارو کی جوابگو هست لعنت برکسانی که برای ریالی اضافه تر مردم رو دربدترین شرایط قرار دادند بابا این تحریمها ربطی به ترامپ نداره والله من بجای دولت مردان بودم وقتی انبار کالایی کشف میکردم میاوردم بین قشرضعیف توضیح میکردم
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    12 0
    به همان علت که همه چی گران شد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    5 0
    چون مردم عادی نه می خرند و نه می خورن فقط مخصوص افراد خاص است ،خرج چو از کیسه مهمان بود یعنی غارتگران بیت المال
  • مرتضی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    1 0
    مگر چیز ارزانی هم داریم. روی ارزانها ماندر بدهید نمایش بس است
  • اصغر IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 1
    کارشناس محترم درسته که تولید داخل هست ولی به نظر خودتکلیه تولیدات ما در همه رسته های شغلی مونتاژ کاری نیست.همه مواد اولیه غذای ماهی مثل انواع آنزیم ها ویتامین ها و غیره تولید خارج هستن.غذای ماهی کیلویی 4500 تومان شده کیلویی 7000 تومان و بقیه وسایل هم چند برابر شده
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    4 0
    وقتی همه چیز بادلار بالا میره ماهی ولبنیات احتمالا خوراکشان دلار است
  • پارسا IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 0
    دولت بی نظارت یعنی همین
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    2 0
    این گرونی ها توی خورد و خوراک مردم تاثیر میذاره و بعدا تو زمینه سلامت باید بیمه ها 100 برابر هزینه بدن! کاش مفهمیدین که الان که گرون میکنه دولت دلار رو، بعدا باید یه جا دیگه جبران کنه! البته شاید حساب کردن تا زمان جبران کردن برسه، دیگه نسل رو نابود کردن با این روند! خدا لعنت کنه!
  • ستار ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    3 1
    تمام ماهی ها رو چینی ها صید کردند دلیلش فروش دریاهاست
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    4 1
    چون تا دونه آخر داره صادر میشه . پراید لگن رو مفتم نمیتونن صادر کنن دوپشته گیر دادن به مواد غذایی . البته برگ درخت فراوانه
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    1 0
    دولت مردان سلطان سکه رو گرفتند و اعدام کردند اما خبری از ۵۸۰۰۰ سکه ای که گفتند این ملعون خریده نشد . مدیرعامل چندتا شرکت موبایلی رو‌گرفتند اما خبری از ۱۸۰۰۰ موبایلی که گرفتند نشد
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    به قران قسم من یک کیلوماهی زبیده درشیراز درتاریخ سوم اذرماه ۹۷ خریدم ۲۵۰هزارتومان اره دومیلیون وپانصدهزارریال مملکت صاحب نداره هرکه هرکاری خواست میکنه
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 0
    همش تقصیرشمامردمه کی به روحانی رای داد؟چرامامردم بااگاهی کامل به نامزد خوب رای ندادیم ؟کاش حواسامون روبیشترجمع کنیم حالا اگه ایرانی موندبااین سومدیریت ها وگرانیها تا1400انشالا درست میشه ازماست که برماست خودمون سواریه ماشین قراضه شدیم حالاهم دودش بایدتحمل کنیم اصلن همه زنگ بزنید دبه دفتررئیس جمهوری وسازمان حمایت ازمصرف کنندوبانک مرکزی وخواسته های برحقتون رومبنی برکاهش دلاروقیمتهاوبرخوردبا قانون شکنان بشید ومطالباتتون روبگید زنگ بزنید تاسروصداهامون روبشنوندنبایدساکت بشینینیم بایدازشون بخواهیم بایددددددهمینحالا هموطن عزیزم زنگ بزنیدومطالبه های برحقتون روبگید به رسانه هاهم بگید به صداوسیما وبه مجلس
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 0
    اینا برای مردم درس عبرت بشه که موقع انتخابات برن دور از جوزدگی و ماهواره و اینستاگرام ، تحقیق کنند تاریخ بخوانند کسی را انتخاب کنند که فنداسیون فکری صحیح تری داره دولت فعلی ما باوجود شعارهای انقلابی که می دهد یک دولت غربگراست نتیجش شده بدترین وضعیت معیشت مردم پس از انقلاب ، حتی در دوران جنگ تحمیلی هم معیشت بهتر بوده خیلی از اجناس صد در صد داخلی هم چند برابر شدن مثلا رب قیمتش 3برابر شده !!! این وضعیت برای کشوری با پتانسیل بالا که سانت به سانتش قابلیت تولید ثروت داره اسفناکه .
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    0 0
    نکنه ماهی هم ذخیره نظام شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس