به گزارش ايسنا، هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (93) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي ـ مصوب 1378- اصلاح آييننامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را تصويب کرد که بر اساس آن ميزان حقالزحمه براي آن دسته از کارکنان دولت يا نيروهاي مردمي که به صورت داوطلبانه براي رأيگيري، قرائت و شمارش آرا با هياتهاي اجرايي يا هياتهاي نظارت بر انتخابات همکاري ميکنند، براي هر دوره بنا به پيشنهاد مشترک وزارت کشور و شوراي نگهبان در سقف اعتبارات مصوب مربوط به تصويب هيات وزيران ميرسد.
بر اين اساس، پرداخت هرگونه وجهي خارج از چارچوب اين بند تحت هر عنوان ممنوع ميباشد.
همچنين فرماندار يا بخشدار يا رييس هيات نظارت ميتواند براي قدرداني از تلاشهاي مجريان يا ناظران انتخابات تقديرنامه کتبي صادر کند و تقديرنامههاي صادر شده از سوي رؤساي هياتهاي نظارت استان و شهرستان از نظر برخورداري از مزاياي اداري به ترتيـب معادل تشويقنامه استاندار و فرماندار است.
بر اساس اين اصلاحيه، داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي براساس ماده (45) قانون و تبصرههاي (1) و (2) آن ظرف مهلت مقرر قانوني به فرمانداري يا بخشداري مرکز حوزه انتخابيه و يا وزارت کشور و در خارج از کشور به سفارتخانهها، کنسولگريها و نمايندگيهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران مراجعه و آمادگي خود را براي شرکت در انتخابات اعلام ميکنند.
بر اين اساس، هياتهاي اجرايي فرعي به استناد ماده (44) قانون ميتوانند براي مناطق صعبالعبور، کوهستاني و مسافتهاي دور و نقاطي که تأسيس شعب ثابت اخذ رأي مقدور نيست، با اطلاع هيات نظارت و تصويب هيات اجرايي مرکز حوزه، شعب اخذ رأي سيار در نظر بگيرند.
بر اين اساس، هيات اجرايي مربوط بايد مسير تردد شعب اخذ رأي سيار (اعم از بيمارستان، پادگان، روستاها، دهستانها و غيره) را تعيين کند و اعضاي شعب، حق خروج از مسير تعيين شده را ندارند و حرکت شعب اخذ رأي در صورتجلسه نتايج آراي شعبه در پايان اخذ رأي توسط نماينده هيات نظارت قيد و تأييد ميشود.
همچنين شعب اخذ رأي سيار جهت شمارش آراي صندوق پس از انقضاي مهلت اخذ رأي بايد به محل فرمانداري يا بخشداري (حسب مورد) يا مکاني که از قبل توسط فرمانداري يا بخشداري (حسب مورد) تعيين شده است، مراجعه کنند.
بر اساس اين اصلاحيه، پس از تعيين و معرفي کتبي ناظر يا ناظران براي هر يک از شعب ثبت نام و اخذ رأي حوزه انتخابيه از طرف هيات نظارت مرکز حوزه انتخابيه، فرمانداران و بخشداران نسبت به اعزام آنان به محل شعبه ثبت نام و اخذ رأي اقدام کنند.
بر اساس اين مصوبه، نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي با لحاظ ماده (55) قانون، ميتوانند نماينده يا نمايندگان خود را جهت حضور در شعب اخذ رأي با ارائه فهرست مشخصات سجلي و يک قطعه عکس سه در چهار به هيات نظارت حوزه انتخابيه معرفي کنند.
بر اين اساس، نماينده نامزد در شعبه اخذ رأي حداقل پنج روز قبل از شروع اخذ رأي بايد معرفي شود و تأمين نيازهاي نماينده نامزد در روز اخذ رأي بر عهده نامزد مربوط است
بر اساس اين مصوبه، نمايندگان نامزدها ميتوانند بدون دخالت در انجام وظايف ساير مسوولان شعبه، تا پايان زمان اخذ رأي، شمارش آرا و تنظيم صورتجلسه در شعبه حضور داشته باشند.
همچنين نمايندگان نامزدها در صورت مشاهده تخلف، بايد مراتب را به صورت کتبي به مسوولان شعبه يا هياتهاي اجرايي و نظارت اعلام کنند و چنانچه نماينده نامزد در شعبه اخذ رأي له يا عليه نامزدي تبليغ نمايد، برابر مقررات مربوط با وي رفتار خواهد شد.
بر اساس اين مصوبه، برنامه ثبت نام، اخذ رأي و قرائت و شمارش آرا به اين روال است که؛ اعضاي شعب ثبت نام و اخذ رأي بايد حداقل يک ساعت قبل از شروع اخذ رأي در محل شعبه حاضر شده و ابتدا هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي نامزدها را که در اطراف محل شعبه نصب شده است، امحا و بعد از آن نسبت به ثبت اسامي هيات رييسه، ناظران، نماينده فرماندار، بازرس وزارت کشور (در صورت حضور) در صدر فرم صورتجلسه نتيجه اخذ رأي شعبه اقدام و حاضران آن را امضا کنند و سپس صندوق اخذ رأي بايد در حضور نماينده هيات نظارت بر حوزه انتخابيه و نماينده فرماندار يا بخشدار و بازرس وزارت کشور (چنانچه نمايندگان فرماندار يا بخشدار و بازرس وزارت کشور حضور داشته باشند) باز و پس از حصول اطمينان از خالي بودن صندوق، آن را با بستههاي انتخاباتي مخصوص اجرايي و نظارت (با همکاري ناظران) در محلهاي مشخص پلمب نموده و نمايندگان هيات نظارت موضوع را در صورتجلسه گواهي کنند و برنامه اخذ رأي و قرائت آرا در شش مرحله انجام ميپذيرد.
بر اين اساس، پس از پايان ساعت رأيگيري، تمام افرادي که جهت دادن رأي داخل صف قرار دارند، به داخل شعبه هدايت شده و درب شعبه بسته ميشود و مسوولان شعبه پس از بستن درب شعبه، اجازه ورود به هيچ شخصي را جهت اخذ رأي نخواهند داد.
اين مصوبه از سوي معاون اول رييسجمهور براي اجرا ابلاغ شده است.