اخبار ویژه روزنامه ها

چرا وزارت خارجه نسبت به گستاخی‌ها، اهانت‌های مقامات آمریکایی و بی‌حرمتی اروپایی‌ها ساکت است و منفعل عمل می‌کند؟

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان




قانون اقدام متقابل، شرط برجام بود چرا آن را به اجرا نمی‌گذارید؟

قانون اقدام متقابل در مقابل بدعهدی طرف‌های برجامی چه شد؟ چرا اجرا نمی‌شود؟


روزنامه رسالت ضمن طرح این پرسش نوشت: ما در برابر بدعهدی و نقض عهد آمریکا چه اقدامی کرده‌ایم؟ یکی از شروط 9 گانه در پذیرش برجام این بود که با وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب می‌شود و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه با اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی، برجام را متوقف و عملیات غنی‌سازی 190 هزار سو را عملیاتی نماید.


برجام از روز اول نقض شد، دارایی‌های ایران مصادره شد، تحریم‌های 10 ساله قانون داماتو تمدید شد، قانون کاتسا تصویب شد و آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و از برجام خارج شد. نه تنها این فجایع در نقض تعهدات صورت گرفت، بلکه با پررویی از براندازی نظام و اعمال تحریم‌های جدید در وسعت 700 شخص حقیقی و حقوقی سخن به میان آوردند. علی‌رغم همه این تبهکاری‌ها و زدن زیر تعهدات، هر از چندی آژانس گزارش می‌دهد ایران مو به مو به تعهدات خود عمل می‌کند.


هزینه راهبردی «توافق به هر قیمت» ما را به کجا می‌برد؟ چرا اقدام متقابل صورت نمی‌گیرد؟ چرا غنی‌سازی 190 هزار سو را عملیاتی نمی‌کنیم؟


برجام نه به بار بود، نه به دار، به دیپلمات‌های مذاکره کننده مدال درجه یک خدمت دادند. حالا که معلوم شده است دستاوردهای برجام تقریباً هیچ بوده، تکلیف آن مدال‌ها و مزایای پرداخت شده به حضرات چیست؟


با کمال تأسف باز دنبال توافقاتی هستند که از پیش می‌گویند اگر فلان پیمان یا بهمان کنوانسیون را نپذیریم، نمی‌توانیم قول دهیم مشکلات حل شود! یکی نیست از این حضرات بپرسد اگر قول نمی‌دهید، پس چرا اصلاً سخن از توافق و مذاکره و پیوستن به پیمان‌های مشکوکی به میان می‌آید که فقط شمار «داده‌»های ما را بالا می‌برد و سخنی از «ستانده‌»ها نیست؟


سه سال است از اجرای برجام می‌گذرد، حتی یک اقدام متقابل و مشروع که در متن برجام هم پذیرفته شده، صورت نمی‌گیرد.


اروپایی‌ها دستگاه دیپلماسی کشور را سر کار گذاشته‌اند. اول یک مهلت سه هفته‌ای دادیم، خبری نشد. گفتند 3 روز مانده به 13 آبان به عهد و پیمان خود عمل می‌کنند. 13 آبان گذشت، کاری نکردند.

حالا می‌گویند بهمن ماه! معلوم نیست بهمن ماه چه خواهند کرد؟ آمریکا و اروپا در یک تقسیم کار تبهکارانه در مقابله با ملت ایران قرار دارند، اما دستگاه دیپلماسی ما درک درستی از این تبهکاری‌ها ندارند. اولی مهر باطل به تعهدات خود زد و تحریم‌های ظالمانه جدیدی را وضع کرد، دومی مأموریت یافته است ایران را در برجام نگه دارد تا مبادا با اقدام متقابل به نقطه صفر مذاکرات برگردد.


این وضع تا کی ادامه دارد و پاسخگوی این خسارات عظیم تاریخی به ملت ایران کیست؟ چرا مجلس مهر سکوت بر لب زده است و به وظایف خود حداقل در اقدام متقابل و عملیاتی کردن شروط خود وفق بند 3 مصوبه نیست؟ هیئت نظارت بر اجرای برجام چه می‌کند؟


آن کسی که قبل از امضای برجام گفت؛ ما چیزی را امضاء نمی‌کنیم، مگر این که قبل از آن همه تحریم‌های اقتصادی برداشته شود، امروز باید پاسخگوی دولت، ملت و رهبری باشد. حاشیه‌سازی نمی‌تواند این بار پاسخگویی را به تأخیر بیندازد.


چرا وزارت خارجه نسبت به گستاخی‌ها، اهانت‌های مقامات آمریکایی و بی‌حرمتی اروپایی‌ها ساکت است و منفعل عمل می‌کند؟ تولید حاشیه و تقابل دو قطبی‌سازی تا کی می‌تواند پرسش‌های کلیدی در مورد برجام را سرپوش بگذارد؟

بازی «کی بود، من نبودم» درباره بزک برجام

محمد جواد ظریف که تا دیروز از باغ برجام، عناوینی چون «امیرکبیر» را دشت می‌کرد، امروز معتقد است دولت نباید برجام را بزک می‌کرد و توقع مردم را بالا می‌برد؛ این در حالیست که تاریخ می‌گوید ظریف خود مهم‌ترین عامل بزک کردن برجام و بالا رفتن توقع مردم بوده است.


به گزارش رجانیوز جواد ظریف 19 آبان ماه سال جاری در مصاحبه با برنامه پارک شهر رادیو تهران گفته است: «برخی برجام را در حد یک معامله اقتصادی می‌دانند، در صورتی که این توافق بین‌المللی فراتر از این موضوعات است. براساس برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل حق غنی‌سازی ایران به عنوان یک واقعیت پذیرفته شد.»


ظریف گلایه کرده که چرا برخی با ربط دادن برجام به معیشت مردم، توافق هسته‌ای را در حد یک معامله اقتصادی تقلیل داده‌اند. البته ظریف خود چندی پیش در برنامه حالا خورشید اعتراف کرده بود که کار، کار خود دولت بوده و اتفاقاً اشتباه هم بوده است.

ظریف 4 شهریور ماه در آن برنامه گفته بود: «برخی اعضای دولت و رسانه‌ها توقع مردم از برجام را بالا بردند.» این ادعا در صورتی است که شخص محمد جواد ظریف شهریور ماه سال 1394 در کمیسیون برجام گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.»


از طرفی ظریف، که شنبه 26 دیماه سال 1394 به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود، در بدو ورود به فرودگاه اعلام کرده بود: «ما فکر می‌کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسماً لغو شود.»


این تأکید ظریف بر روی لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق برجام، خود عاملی بود که دست رسانه‌های غربگرا و دیگر شخصیت‌های دولت را برای بالا بردن توقع مردم باز می‌گذاشت. بنابراین بی‌راه نیست اگر ظریف را از مهمترین عوامل بزک کردن برجام و ارائه نگاه غیرواقعی به آن بدانیم.


«کلید چرخید، ایران خندید»، «پیروزی بدون جنگ»، «ظریف گل زد، ایران خندید» و... این‌ها بخشی از تیترهای صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب در 24 تیر 1394 - یک روز پس از امضای برجام- است. همین روزنامه‌ها در دی ماه 1394 نیز با تیتر درشت نوشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» فرا رسید و «فروپاشی تحریم‌ها» رخ داد!


نکته قابل توجه آن است که در همان زمان، یک بار هم جناب ظریف به رسانه‌های طرفدار دولت تذکر نداد که این گونه بزک کردن برجام باعث بالا بردن توقع عموم مردم خواهد شد. گویا آن زمان خیلی بد هم نبوده تا برجام دستاوردی بی‌بدیل شناخته شود، تا هم ظریف تبدیل به «امیرکبیر» زمان شود و هم تضمینی باشد برای در قدرت ماندن روحانی و اصلاح‌طلبان.


خزانه‌داری آمریکا خودی است که تحریم‌های آن را به اجرا گذاشتید؟!

حرکت در مسیر الحاق به FATF و CFT، ادامه حرکت غلط برجام است.


روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محمدکاظم انبارلویی نوشت: «اف‌ای‌تی‌اف» در آخرین بیانیه خود شروط 9 گانه‌ای را برای ایران تعیین کرده است و در اولین شرط آن تاکید می‌کند، جمهوری اسلامی باید تعریف «اف‌ای‌تی‌اف» از تروریسم و مصادیق آن را بپذیرد و در این مورد حق تحفظ ندارد.


ادعای موافقین «سی‌اف‌تی» که در قطعنامه‌های سازمان ملل و لیست خزانه‌داری آمریکا نام هیچ نهاد و نیز مسئولان و سرداران ایرانی به عنوان تروریست وجود ندارد، یک دروغ آشکار است. کافی است با رجوع به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی این دو، خلاف واقع بودن این ادعا ثابت شود. با پذیرش «سی‌اف‌تی» ایران باید بودجه سپاه، نیروی قدس، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع را قطع و حساب‌های بانکی آنها را مسدود کند و با پذیرش این «خودتحریمی» تحت نظارت بازرسان «اف‌ای‌تی‌اف» درآید.


محمدجواد ظریف می‌گوید: «برای اینکه جلوی بهانه آمریکا را بگیریم، باید بپیوندیم.» بهانه چیست؟ بهانه عدم حمایت از تروریسم! اولا مگر بهانه‌های آمریکا تمامی دارد، ثانیا آنها حمایت از حزب‌الله، حماس و مردم یمن را حمایت از تروریسم می‌دانند، اما در عوض خودشان را که مدافع منافقین تروریست هستند، مخالف تروریسم جلوه می‌دهند. آنها مدافع القاعده و داعش هستند که جهان اسلام را با ترور و وحشت، به آتش کشیده‌اند، اما می‌گویند، ما مخالف تروریسم هستیم!


انصافا باید از اقدام هوشمندانه، مستدل، قانونی، شرعی و شجاعانه شورای نگهبان تشکر کرد که جلوی یک «کاپیتولاسیون پولی و مالی» را گرفتند.


موافقان لایحه با رای علنی در مجلس مخالفت کردند و گفتند رای باید مخفی باشد. این نشان می‌دهد خودشان هم از عواقب ننگین پذیرش چنین امری بیمناک هستند.


واکنش‌های موافقین لایحه در مورد نظر شورای نگهبان هم جالب است. برخی گفتند؛ رد لایحه، هدیه به ترامپ بود، پشت مردم را خالی کردند، گل به خودی بود. ملت را تحریم کردند!


نقد یا انتقاد با حقه‌بازی، وارونه‌نمایی، خلاف‌گویی و ادعاهای بی‌سند و مدرک فرق دارد. یک مرزبندی باید داشته باشند. اگر رد لایحه، هدیه به ترامپ بود، چرا خزانه‌داری آمریکا اصرار دارد ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» و به ویژه «سی‌اف‌تی» بپیوندند؟!


اگر رد لایحه «سی‌اف‌تی» خالی کردن پشت مردم است، چرا هنوز لایحه به تصویب نرسیده، برخی بانک‌ها وقیحانه نامه نوشتند به نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در فهرست تحریم خزانه‌داری آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند و گفته‌اند نمی‌توانیم به شما سرویس مالی بدهیم. اگر گل به خودی بود، آقایان بیایند خودی و غیرخودی را تعریف کنند تا معلوم شود بالاخره آمریکا، خزانه‌داری این کشور خودی است یا غیرخودی.

«اف‌ای‌تی‌اف» و به ویژه «سی‌اف‌تی» یکی از مبانی و مبادی تحکیم زیرساخت تحریم‌هاست. این را کسی که یک واحد حقوق هم نخوانده، می‌فهمد. از 200 کشور جهان فقط 37 کشور عضو «اف‌ای‌تی‌اف» هستند و چرخ اقتصاد 160 کشور جهان بدون الحاق به «اف‌ای‌تی‌اف» می‌چرخد چرا خلاف واقع می‌گویند همه پیوسته‌اند، ما هم باید بپیوندیم؟


بی‌میلی مفرط دولت درباره انتشار حقوق دریافتی مدیران


مدیران دولتی از شعار شفافیت می‌گویند اما مردم را محرم نمی‌دانند. همچنان خبری از سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان و دسترسی مردم به آن نیست.


سایت الف در این زمینه می‌نویسد: متاسفانه باید گفت یکی از چالش‌های اصلی امروز نه تنها نبود شفافیت بلکه حاکم شدن شفافیت گریزی است.


در این باره می‌توان به عدم پیگیری تصویب قانون شفافیت آرا توسط نمایندگان مجلس اشاره کرد. همین اتفاق نیز در دولت بارها و بارها رخ داده است. به عبارتی در قوه مجریه اراده‌ای مبنی بر این‌که شفافیت بر اقدامات دولت حاکم شود وجود ندارد. ایجاد نابسامانی‌ و فساد در واردات خودروهای خارجی، تخصیص ارز، پیش‌فروش طلا و ... در ماه‌های اخیر نیز ناشی از همین نبود شفافیت است. در این باره می‌توان به ماجرای حقوق‌های نجومی هم اشاره کرد که در نبود عدالت و شفافیت، مدیران مسئول از حقوق‌های چندصد یا چند ده میلیونی برخوردار بودند.


بعد از ماجرای جنجالی حقوق‌های نجومی، نمایندگان مجلس در ماده 29 برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند «طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا و مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی و... را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»


اما دولت هربار بنا به دلایلی از انجام این حکم قانونی سر باز زد تا اینکه در 18 اردیبهشت ماه سال‌جاری دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده 29 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه توسط معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی به دستگاه‌های اجرایی مشمول ابلاغ شد. دستورالعملی که خود نقض‌کننده قانون برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند بالادستی بود.


قرار بود سامانه ثبت حقوق و مزایا تا پایان شهریورماه راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گیرد، اما با  وجود گذشت حدود یک ماه از اعلام این موعد عملا اتفاقی رخ نداده و مشخص هم نیست چه زمانی قرار است از این سامانه رونمایی شود.


در این بین دولت حاضر است قانون‌شکن و متخلف از قانون نامیده شود، اما اقدامی در راستای شفاف شدن حقوق و مزایای مدیران و آگاهی مردم انجام ندهد.


با توجه به این شرایط وظیفه نمایندگان مجلس است از ابزارهای نظارتی خود برای اجرای قانون استفاده کنند و پیگیر عملیاتی شدن ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه باشند.

شورای آتلانتیک: ترامپ نخواهد توانست خود را به ایران تحمیل کند


مدیر یک اندیشکده آمریکایی گفت: ایران مهم‌ترین چالش دولت «دونالد ترامپ» در دو سال آینده است که مقامات این دولت با وجود اختلاف‌نظر درباره تاکتیک‌های برخورد با این چالش، بر سر اهمیت و فوریت آن اتفاق‌نظر دارند.


فرد کمپه در تحلیل منتشر شده در تارنمای شورای آتلانتیک نوشت، «دونالد ترامپ» از طریق انتخابات میاندوره‌ای، احیای تمایل برای اقدام در زمینه آن دسته از مسائل سیاست خارجی را به نمایش گذاشت که روسای‌جمهوری قبلی از انجام آنها خودداری کردند.

مایل نبودن سازمان (ناتو) به پذیرش هزینه‌ها و مسئولیت‌های دفاعی کافی، اقدامات تجاری چین، نقض پیمان موشک‌های کوتاه و میان‌برد از سوی روسیه، اشاعه هسته‌ای کره‌ شمالی و رفتار ایران، از جمله موارد یاد شده هستند.


از میان همه این موارد، نمایش ایران، بهترین لنز برای ردیابی این مسئله است که آیا ترامپ می‌تواند خواستش را به نتیجه‌ای راهبردی تبدیل کند یا خیر.


بدون به حداقل رساندن سایر چالش‌ها، مسئله ایران ممکن است به مشخص‌ترین چالش سیاست خارجی دولت ترامپ در دو سال آینده تبدیل شود.


به گفته یکی از مقامات عالی‌رتبه آمریکا، کارزار فشار حداکثری بر ایران شامل تشدید تعامل دیپلماتیک به منظور جلب بیشتر حمایت بین‌المللی و پایبندی به تحریم‌ها، افزایش بازدارندگی در برابر رفتار ایران از طریق دنبال کردن جدی مسئله پول، موشک و تسلیحاتی که باعث نفوذ منطقه‌ای ایران می‌شود و نیز تلاش‌هایی که به نظر برسد ما در کنار مردم ایران هستیم.


ترامپ توافقنامه کاملی را ترجیح می‌دهد که شامل خروج ایران از سوریه و دست برداشتن از اقدامات تروریستی و جنگ نیابتی باشد. اما درست این است اگر بگوییم آمریکا موفق نخواهد شد در آینده‌ای معلوم و قابل پیش‌بینی، ایران را به پای میز مذاکره آورد و درباره موارد یاد شده با تهران مذاکره کند.


حتی ایران ممکن است با اقدامات نظامی و افراطی‌تر و یا با تلاش‌های مخفیانه برای تدارک ورود به مرحله جهش هسته‌ای به تشدید فشار آمریکا پاسخ دهد.


برخی معتقدند، این تصور مقامات دولت ترامپ که این رویکرد به نتایج مورد نظرشان منتهی می‌شود، ساده‌لوحانه است.


نویسنده در ادامه مقاله با اشاره به مقاله اخیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، در نشریه فارین افرز نوشت: ظاهرا مقامات دولت ترامپ واقع‌بین‌تر از آنچه روزنامه‌ها خبر می‌دهند، هستند. معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران تاکیدی بر ماهیت واقع‌بینانه و خویشتندارانه رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران است. البته، ترامپ تاکنون  در عرصه سیاست خارجی به نتایجی دست نیافته است که بتوان از او به عنوان مرد معامله یاد کرد. منتقدان ترامپ می‌گویند، علت امر به این برمی‌گردد که رویکرد مخرب او فاقد راهبرد منسجم و یا پیگیری است.


مبارزه با ایران احتمالا سال‌های بسیار و بدون نتیجه مشخصی طول خواهد کشید. مقامات ایران با استفاده از کودتای 1953 و انقلاب اسلامی 1979، سیستمی در ایران روی کار آوردند که در برابر تهدید داخلی و خارجی شکننده نیست.


 


ایران


مخالفت روسیه با امریکا درخصوص حضور ایران در سوریه

 خبر اول اینکه،وزیر امور خارجه روسیه موضع اخیر امریکا درخصوص حضور ایران در سوریه را به چالش کشید و آن را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای گفت که با موضع وزارت امور خارجه امریکا که ادعا کرده حضور ایران در سوریه مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند، مخالف است.

لاوروف تصریح کرد: امریکا حضور خود در سوریه را به  بهانه لزوم مقابله با داعش توجیه می‌کند و می‌گوید تا زمانی که بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) و ایران در سوریه حضور دارند، شکست داعش غیرممکن است. این یک منطق کاملاً عجیب و غریب است و امیدوارم  شما با آن هم‌نظر نباشید و به علاوه امیدوارم همه به این اصل که مردم سوریه خودشان باید سرنوشت‌شان را از طریق انتخابات  تعیین کنند، متعهد باشند.

جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در سوریه هفته گذشته مدعی شد که هدف از حضور نیروهای امریکایی در سوریه بر مقابله با داعش و خارج کردن نیروهای همپیمان ایران از سوریه متمرکز است. وی همچنین در صحبت‌هایی مداخله‌جویانه از مسکو درخواست کرد که ایران را از سوریه خارج کند. 

 

همایش گروه تروریستی الاحوازیه در دانمارک

خبر دیگر اینکه،گروهک تروریستی الاحوازیه در سایه حمایت دولت دانمارک، در پایتخت این کشور همایش برگزار کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هنوز یک ماه از طرح اتهام های واهی دولت دانمارک علیه ایران نمی‌گذرد که پایتخت دانمارک روز شنبه سوم آذر، میزبان نشست یکی از گروهک‌های جدایی‌طلب ضدایرانی بود.

در این گردهمایی که در شهر کپنهاگ برگزار شد، برخی از شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی مخالف ایران از کشورهای عربی حضور داشتند. عناصر گروهک «حرکة النضال العربی لتحریر الأحواز» که خود را نماینده شهروندان عرب ایران وانمود می‌کند، این گردهمایی را برگزار کردند. شرکت کنندگان در این گردهمایی، جمهوری اسلامی ایران را به انجام «اقدامات تروریستی» متهم کرده و خواستار حمایت از این گروهک و محور مخالف ایران در منطقه شدند.  

 

ممانعت از سخنرانی نماینده مجلس در دانشگاه

شنیدیم که،دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: هیأت نظارت دانشگاه علامه طباطبایی با مخالفت‌های مکرر با حضور چهره‌های سرشناس علمی و دانشگاهی و حتی محمدجواد فتحی نماینده مجلس، امکان برگزاری برنامه‌های شاخص را از تشکل‌های دانشجویی سلب کرده است.

هادی خورشیدی در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی به صورت گسترده با حضور میهمانان پیشنهادی این تشکل برای برنامه‌های مختلفش، مخالفت کرده است، افزود: به عنوان مثال با سخنرانی محمدجواد فتحی نماینده‌ فعلی مجلس، یوسف اباذری و سوسن شریعتی برای برنامه‌ای با عنوان «تببین مفهومی نهاد دانشگاه» مخالفت شده است. 

 

بازداشت یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه در کرج

دست آخر اینکه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه در استان خبر داد.

حاجی رضا شاکرمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه، اظهار کرد: وی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی بود. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اینکه به همراه این فرد همسر و تعدادی دیگر از اعضا دستگیر شده‌اند، گفت: این دستگیری طی روزهای اخیر بوده است و احتمال ارسال پرونده به تهران برای بررسی‌های بیشتر وجود دارد.



 


خراسان

ارسال نامه های مکتوب اداری را متوقف کنید


یک مقام اجرایی طی روزهای اخیر با ارسال بخشنامه ای برای تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به تاکیدات سال های اخیر دولت مبنی بر لزوم دیجیتال سازی و توسعه فرایندهای الکترونیکی مکاتبات اداری، مدیران مربوط توجه داشته باشند ضمن تسریع در حذف گردش کارهای به اصطلاح "یدی" و فیزیکی، اولویت خود را بر حذف کامل ضمایم نامه های با حجم بالا و اوراق فراوان قرار دهند و جلوی هدررفت اموال بیت المال و وقت نیروی انسانی مربوط را بگیرند.


تذکر ویژه به مدیران درباره استعلام همکاران خارجی


یک نهاد مسئول در دولت در ابلاغیه  ای جدید به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، به آن ها متذکر شده با توجه به ضرورت اطلاع دقیق از هویت اشخاص خارجی طرف همکاری و قرارداد با دستگاه های اجرایی، برای استعلام هویت این اشخاص از طریق شناسه ملی ثبت شده آن ها در داخل کشور به صورت آنلاین اقدام و مفاد آیین نامه الزام تعریف شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی را به صورت کامل و از طریق کارگروه ارتقای سلامت اداری محقق کنند.   


 


آرمان
 

اتهام احمد عراقچی اعلام شد

شنیده شد که رئیس کل دادگستری استان تهران از ارجاع پرونده احمد عراقچی معاون ارزی ولی‌ا... سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی، به دادگاه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، ارزی و پولی کشور خبر داد.

بازداشت شهردار اسبق کرج

شنیده شد که یک منبع آگاه از بازداشت شهردار اسبق کرج خبر داد. وی افزود: علی ترکاشوند شهردار اسبق کرج و عضو فعلی هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دو هفته پیش توسط دستگاه قضائی بازداشت شده است. تخلفات ترکاشوند در دوران تصدی‌گری وی در سمت شهردار کرج علت بازداشت وی بوده است.

پول‌فروشی در ورزشگاه آزادی!

شنیده شد که فردی با استفاده از دستگاه کارتخوان اقدام به فروش پول به هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی کرده بود که پلیس نیروی انتظامی در اقدامی او را دستگیر کرد. این فرد در نبود دستگاه‌های خودپرداز بانکی، در ازای پرداخت پول نقد به هواداران، مبلغ بیشتری را با استفاده از دستگاه کارتخوان به حساب خود واریز می‌کرد.

پرواز کرمانشاه-عسلویه در شیراز نشست

شنیده شد که شرایط نامساعد جوی اجازه فرود به هواپیمای مسیر کرمانشاه-عسلویه را نداد. احسان استوار مدیر روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی شهیددستغیب گفت: ظهر یکشنبه پرواز 6933 هواپیمایی کاسپین در مسیر کرمانشاه-عسلویه به دلیل نامساعدبودن هوای مقصد، در فرودگاه بین‌المللی شیراز به زمین نشست. استوار تصریح کرد: مسافران حتما برای اطلاع از وضعیت پروازها با شماره ۱۹۹ در تماس باشند. گفتنی است فرودگاه بین‌المللی شهیددستغیب شیراز سومین فرودگاه پرترافیک ایران است.

دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه در استان خبر داد. حاجی‌رضاشاکرمی با اشاره به دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه، اظهار کرد: وی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی بود. وی با اشاره به اینکه به همراه این فرد، همسر و تعدادی دیگر از اعضا دستگیر شده‌اند، گفت: این دستگیری طی روزهای اخیر بوده است و احتمال ارسال پرونده به تهران برای بررسی‌های بیشتر وجود دارد.

خودکشی زن ۲۲ ساله در رودخانه کارون

شنیده شد که رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از نجات یک زن جوان پس از اقدام به خودکشی خبر داد. علی تراب پور اظهار کرد: ساعت ۱۰ صبح دیروز یک زن ۲۲ ساله با اقدام به خودکشی خود را از پل هفتم به رودخانه کارون پرتاب کرد. وی افزود: پس از این اقدام، زن جوان توسط عوامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز از آب بیرون آورده شد و نجات یافت و پس از آن به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تحویل داده شد.

هدیه سام درخشانی به فرزندش

شنیده شد که سام درخشانی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا تمایل داشته است فرزندش را در کانادا به دنیا بیاورد، بیان کرد: من اقامت کانادا را دارم و خواستم یک هدیه ارزشمند را با تولد فرزندم به او بدهم؛ برای او این یک امکان است که می‌تواند بعدها از آن استفاده بکند یا نکند. این به آن معنا نیست که من ایران را دوست ندارم، چون من عاشق کشورم هستم و وقتی می‌بینم یک زن انگلیسی از کشور من مستند می‌سازد به پهنای صورتم اشک می‌ریزم که چرا ما قدر کشورمان را نمی‌دانیم.

جزئیات درخواست احمدآبادی برای اقامت آمریکا

شنیده شد که نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: احمدآبادی سال گذشته در دبی درخواست سفر و اقامت در آمریکا را داشته است و فشارهایی را به وزارت خارجه آورد تا به عنوان کارمند سازمان ملل مشغول به کار شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه خواهر احمدآبادی در آمریکا زندگی می‌کند، افزود: وی با سربرگ مسئولیت خود از طریق کانادا مکاتبه و تمام اطلاعات خود را به سفارت آمریکا در دبی اعلام و درخواست اقامت پنج‌ساله را مطرح می‌کند.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: در اوج بحث مربوط بهFATF در کشور احمدآبادی قصد داشته در قالب گردشگر از کشور برود که تاکنون میسر نشده است.

برپایی گشت‌های مشترک در سطح استان قم

شنیده شد که فرمانده سپاه قم با اشاره به گشت‌های مشترک بین بسیج، نیروی انتظامی و قوه قضائیه تحت عنوان رضویون، اظهار کرد: این گشت‌ها برای پیشگیری از وقوع سرقت و جرائم مشهود در سطح استان قم دنبال می‌شود.

سردار شاه‌چراغی ایجاد امنیت پایدار را از اهداف اساسی بسیج دانست و تاکید کرد: در طرح رضویون گشت‌های بسیج در محلات استان حضور پیداکرده و زمینه‌های پیشگیری از وقوع سرقت را فراهم می‌کنند، بسیجیان باید در تمام امور و فعالیت‌ها پایبند به اصل قانون و قانون مداری باشند. وی ادامه داد: مردم قم باید امنیت کامل روانی و اجتماعی را به‌خوبی درک و لمس کنند، عدم احساس امنیت در استانی مانند قم به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

بازداشت چوپان خائن با بالگرد!

شنیده شد که جانشین فرماندهی انتظامی یزد گفت: با تلاش ماموران انتظامی شهرستان تفت، یک چوپان خائن با استفاده از تیم پروازی بالگرد دستگیر شد.

سرهنگ سیدرضا مکی افزود: این چوپان با سوءاستفاده از اعتماد صاحب‌کار خود، 114 رأس دام را ربوده بود تا در فرصتی مناسب آنها را از استان خارج کند. به گفته وی در پی تماس تلفنی یکی از شهروندان تفتی مبنی بر سرقت دام‌ها، شناسایی و دستگیری سارق در دستورکار ماموران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارشناسان، ارزش دام‌های کشف‌شده را یک‌میلیارد و 900میلیون ریال برآورد کردند، خاطرنشان کرد: با تلاش ماموران و همچنین تیم پروازی بالگرد، محل سارق شناسایی و بلافاصله وی دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد.

تخلف در واگذاری زمین‌های کلاردشت به پیمانکاران

شنیده شد که بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: از نمایندگان پیمانکار آزادراه تهران - شمال، نماینده بنیاد مستضعفان، شهرداری کلاردشت، امور اراضی و سازمان منابع طبیعی دعوت شد تا با حضور در کمیسیون توضیحات خود را ارائه کنند که این اتفاق نیز اخیرا رخ داده است.

ظاهرا یک‌سری از اراضی در کلاردشت و برخی از شهرها که واگذاری آنها منع قانونی داشته، طی قراردادی فی مابین پیمانکاران آزادراه تهران - شمال در قبال طلب‌های آنها واگذار شده است.

اساسا شروع این قرارداد که بر مبنای تهاتر بوده، اشتباه و سئوال برانگیز است. آنطور که شاکیان اعلام کرده‌اند برخی از اراضی واگذار شده در کنار تپه تاریخی کلاردشت قرار دارد که از سازمان میراث فرهنگی این موضوع را استعلام شده تا نظرات خود را اعلام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    13 17
    افرین. همه ما آروزی نوکری آمریکایی ها و اروپایی های برتر رو داریم
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      1 0
      خاک بر سر همتون....
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    14 5
    خاک بر سر احمدی آباد
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 6
      بابا رسما تکذیب کرده. خبر سوخته را پخش نکن مشرق جان. اینقدر فرافکنی نکن عزیز من! منظورت از این کارا چیه؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 5
    میگن دولت هوا را خوب کرده خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 3
      قدوم اربعینیها برکات را هرساله در این ایام‌در کشور پخش،میکند
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 1
      خاک بر سر شون
  • رضا IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    3 4
    برررررجام
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    5 9
    گیهان دلسوز کشور است و واقعیتها را بدون در نظر گرفتن منافع شخصی مطرح میکند. زنده باد گیهان
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    7 5
    خاک بر سر برجام
  • فقط. س IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    7 1
    دولت اگه اوضاع زندگی مردم رو درست کنه نیازی نداره نگران واکنش های مختلف آمریکا باشه ولی اگه نتونه مردمش رورازی نگه داره انگار که برای آمریکا جای خای برای نفوذ باز میکنه
  • میثم IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    5 3
    بجای احمد ابادی باید نوشت(( نفوذ ابادی ))
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    10 2
    چرا قرارداد برد برد با نتیجه صد به هیچ بنفع آمریکا را زیر سئوال می برید شما چه میدانید شاید این هم یه جور بازی برد برد جدید باشه که باخت صد تایی هم برد بحساب بیاد . اگر فکر کنید گند زدند انوقت میشه باخت واقعی !
  • US ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    تيك تاك تيك تاك تيك تاك

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس