کد خبر 914067
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
ظریف

ظریف که تا دیروز از باغ برجام، عناوینی چون «امیرکبیر» را دشت می‌کرد، امروز معتقد است دولت نباید برجام را بزک می‌کرد؛ این در حالیست که تاریخ می‌گوید ظریف خود مهم‌ترین عامل بزک کردن برجام بود.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف که تا دیروز از باغ برجام، عناوینی چون «امیرکبیر» را دشت می‌کرد، امروز معتقد است دولت نباید برجام را بزک می‌کرد و توقع مردم را بالا می‌برد؛ این در حالیست که تاریخ می‌گوید ظریف خود مهم‌ترین عامل بزک کردن برجام و بالا رفتن توقع مردم بوده است.

به گزارش رجانیوز جواد ظریف ۱۹ آبان ماه سال جاری در مصاحبه با برنامه پارک شهر رادیو تهران گفته است: «برخی برجام را در حد یک معامله اقتصادی می‌دانند، در صورتی که این توافق بین‌المللی فراتر از این موضوعات است. براساس برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل حق غنی‌سازی ایران به عنوان یک واقعیت پذیرفته شد.»

بیشتر بخوانید:

«هرچه تهران بگوید» دروغ بود!

ظریف گلایه کرده که چرا برخی با ربط دادن برجام به معیشت مردم، توافق هسته‌ای را در حد یک معامله اقتصادی تقلیل داده‌اند. البته ظریف خود چندی پیش در برنامه حالا خورشید اعتراف کرده بود که کار، کار خود دولت بوده و اتفاقاً اشتباه هم بوده است. ظریف ۴ شهریور ماه در آن برنامه گفته بود: «برخی اعضای دولت و رسانه‌ها توقع مردم از برجام را بالا بردند.» این ادعا در صورتی است که شخص محمد جواد ظریف شهریور ماه سال ۱۳۹۴ در کمیسیون برجام گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.»

از طرفی ظریف، که شنبه ۲۶ دیماه سال ۱۳۹۴ به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود، در بدو ورود به فرودگاه اعلام کرده بود: «ما فکر می‌کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسماً لغو شود.»

این تأکید ظریف بر روی لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق برجام، خود عاملی بود که دست رسانه‌های غربگرا و دیگر شخصیت‌های دولت را برای بالا بردن توقع مردم باز می‌گذاشت. بنابراین بی‌راه نیست اگر ظریف را از مهمترین عوامل بزک کردن برجام و ارائه نگاه غیرواقعی به آن بدانیم.

«کلید چرخید، ایران خندید»، «پیروزی بدون جنگ»، «ظریف گل زد، ایران خندید» و... این‌ها بخشی از تیترهای صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - یک روز پس از امضای برجام- است. همین روزنامه‌ها در دی ماه ۱۳۹۴ نیز با تیتر درشت نوشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» فرا رسید و «فروپاشی تحریم‌ها» رخ داد!

نکته قابل توجه آن است که در همان زمان، یک بار هم جناب ظریف به رسانه‌های طرفدار دولت تذکر نداد که این گونه بزک کردن برجام باعث بالا بردن توقع عموم مردم خواهد شد. گویا آن زمان خیلی بد هم نبوده تا برجام دستاوردی بی‌بدیل شناخته شود، تا هم ظریف تبدیل به «امیرکبیر» زمان شود و هم تضمینی باشد برای در قدرت ماندن روحانی و اصلاح‌طلبان.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    0 0
    ببخشیدکی بودکه میگفت اب خوردنمون هم بابرجام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس