پهپاد

بحث حمل مهمات در داخل بدنه پرنده های رزمی یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه کاهش سطح مقطع راداری یک هواگرد محسوب می شود که امروزه در هواپیماهایی مثل B-۲ ، F-۲۲ و F-۳۵ قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در جریان حمله هفته گذشته سپاه پاسداران به گروه تروریستی داعش در پاسخ به حمله در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز شاهد یک تهاجم ترکیبی توسط نیروی هوا فضای سپاه بودیم. تهاجمی که توسط موشک های بالستیک و ۷ پهپاد انجام شد. در ساعات و روزهای اولیه پس از تهاجم مثل همیشه بحث موشک های به کار رفته در این عملیات داغ تر بود و آنچنان که باید به جنبه پهپادی این حمله پرداخته نشد با این که این بخش از حمله دارای نکات بسیار جالبی بود که بخشی از آنها برای اولین بار به نمایش در آمده است.

در این حمله ۷ فروند پهپاد شرکت داشتند که می توان آن را سنگین ترین حمله پهپادهای رزمی تاریخ ایران و به نوعی نیروهای مسلح جهان از لحاظ تعداد پهپادهای شرکت کننده در تهاجم توصیف کرد چراکه درست است برخی تروریست ها در مناطقی چون سوریه یا عراق، از تعدادی پرنده بدون سرنشین جهت اجرای عملیات های خود استفاده می کنند اما آن پرنده ها در حد کوادکوپتر بوده و پهپاد رزمی در کلاس تعریف شده جهانی آن محسوب نمی شوند.

کدام پهپادها به داعش حمله کردند؟

علاوه بر تصاویر منتشر شده از این عملیات، صدای فیلم منتشره توسط رسانه ملی هم منبعی برای آنالیز بهتر این عملیات مهم و افتخارآمیز است که بر این اساس، می توان گمانه زنی کرد حداقل دو نوع پهپاد رزمی و دوربرد سپاه در این حمله شرکت داشته اند که یکی از آنها از پیشران جت بهره برده و دیگری از موتور توربوپراپ استفاده می کرد. در تصاویر منتشر شده، اولین پهپاد شباهت خاصی به گونه سیمرغ داشت که در حقیقت مدل مهندسی معکوس شده ایران از روی پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ است که چند سال پیش در کشور ما به دام افتاد. پهپاد بعدی که بر اساس صدای پخش شده از یک موتور ملخی بهره می برد شاید گونه صاعقه یا شاهد باشد که از موتور ملخی بهره می برد.

فیلم مربوط به حمله پهپادی سپاه به داعش در هفته گذشته

تصویر مربوط به لحظه جدا شدن مهمات از این پهپادها نیز پخش شد که خود حاوی نکات جالبی بود. به نظر می رسد در جریان این حمله از نسل جدید مهمات سری سدید استفاده شده که نمونه های سابق آن چندین سال است روی پهپادهای شاهد ۱۲۹ عملیاتی شده و در عراق و سوریه نیز بر علیه تروریست ها به کار رفته است. در حمله اخیر و بر اساس تصاویر منتشر شده، مهمات مورد نظر در درون بدنه پهپاد نصب شده بودند و بعد از باز شدن دریچه بمب ها رها شده و پس از باز شدن بالچه ها به سمت هدف سرازیر می شدند. مسئله جمع شدن بالچه ها نشان از انجام تغییراتی در بمب سدید برای استفاده از این پهپاد دارد تا قابلیت های رادارگریزی آن حفظ شود. تصاویر پیش از این بمب مذکور نشان دهنده ثابت بودن بالچه های نصب شده بر روی این بمب بوده است.

سدید یک بمب هدایت شونده است که می تواند در صورت لازم به سمت هدف گلاید (پرواز بدون نیاز به موتور) کند. وزن کلی آن ۳۴ کیلوگرم است و از سر جنگی شدید الانفجار و ترکش شونده بهره می برد و نحوه فعال شدن آن برخورد مستقیم به هدف اعلام شده. این بمب هدایت شونده می تواند بر اساس سفارش مشتری به سامانه های هدایت اپتیکی، لیزری یا فروسرخ مجهز شود.

در بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه، بمب های سدید با جستجوگر تصویرساز حرارتی نیز مشاهده شد. بمب های سدید قابلیت حمله به اهداف ساکن و متحرک را در تمام شرایط آب و هوایی (با جستجوگر حرارتی) دارند. با توجه به قابلیت های مذکور، تکفیری ها در سوریه و عراق و تروریست های حاضر در برخی از مرزهای کشور، از این سلاح مخصوص پهپادهای ایرانی هراسی عجیب دارند.

پهپاد سیمرغ

این مسئله نشان دهنده به کار رفتن اصول طراحی پنهان کار در ساخت پهپاد مورد نظر آنهم در بالاترین و دقیق ترین درجات است. بحث حمل مهمات در داخل بدنه پرنده های رزمی یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه کاهش سطح مقطع راداری یک هواگرد محسوب می شود که امروزه در هواپیماهایی مثل B-۲، F-۲۲ و F-۳۵ قابل مشاهده است. هنوز به جزییات بیشتری از این حمله و پهپادهای مورد استفاده در آن برای آنالیز دقیق نیاز است ولی تا همین جا می توان گفت ایران به عنوان اولین کشور جهان از یک پهپاد تهاجمی پنهانکار به صورت عملیاتی استفاده کرده است آنهم دشمنی در فاصله حدودا ۶۰۰ کیلومتری که با محاسبه مسیر بازگشت، نیازمند ۱۲۰۰ کیلومتر پرواز بوده است.

پهپاد صاعقه

ذکر این نکته مهم است که هم اکنون تعداد بسیار محدودی طرح مربوط به پهپادهای پنهانکار، خصوصا با الگو گیری از طرح بال پرنده در دنیا وجود دارد که یکی از آنها مثل RQ-۱۷۰ عملیاتی شده اند. منتها در نقش تهاجمی، هنوز پهپاد پنهانکاری در نیروهای مسلح دنیا به صورت رسمی عملیاتی نشده است. در عین حال حضور این تعداد از پهپادها در محل حمله کمک می کند تا تصویر کاملی از حمله و همچنین میزان خسارت وارد شده به دشمن بعد از این حمله مشخص شود. بخشی از تصاویر مربوط به بقایای اهداف حملات موشکی توسط پهپادها ضبط شده بودند که در روزهای گذشته منتشر شدند. در حملات قبلی موشکی سپاه به داعش و تروریست ها در شمال عراق نیز از پهپادها برای ثبت لحظه اصابت موشک ها به هدف استفاده شده بود.

تمرین واقعی برای حملات موجی

یکی از مباحثی که اخیرا به شدت در محافل نظامی دنیا درباره آن بحث و تبادل نظر میشود، مسئله ای به نام حمله موجی یا یورش فوجی با استفاده از سامانه های بدون سرنشین است. در این نوع حمله شاید ده ها یا در آینده نزدیک صدها فروند پهپاد با ماموریت های گوناگون مثل شناسایی، انتحاری یا در نقش گول زننده پدافند هوایی به ناگاه وارد منطقه مشخصی شده و سامانه های دفاع هوایی دشمن را با حجم گسترده ای از مهاجمین رو به رو می کنند که عملا دفاع در برابر آن یا ناممکن یا بسیار سخت می شود. البته اجرای این نوع حملات نیازمند سطح بالایی از دانش در حوزه پهپادی در کنار داشتن سامانه های پیشرفته کنترل و ارتباط و در مراحل پیشرفته تر بحث هوش مصنوعی است.

«مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در گزارش بهمن ماه سال گذشته خود، ایران را در آستانه رهایی از تحریم‌های تسلیحاتی و دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و «یورش فوجی» توصیف می‌کند که نشان از جهش تکنولوژی های فنی و نیز فرماندهی - کنترل در نیروهای مسلح کشورمان دارد.

حمله هفته گذشته به داعش توسط ۷ پهپاد رزمی، پنهانکار و دوربرد که از مبداء ایران انجام شد در حقیقت گام اول و یک آزمایش واقعی برای شبیه سازی یک حمله پهپادی در تعداد بالا بود که در فضایی واقعی و عملیاتی و بیخ گوش سامانه های راداری و شناسایی ارتش آمریکا که جهت حفاظت از نیروهای خود و فرماندهان داعش مستقر بودند، انجام شد که با توجه به توصیفات فوق، می توان این حمله را از جهاتی در تاریخ پرنده های بدون سرنشین دنیا بی سابقه قلمداد و معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    اگر از نظر اقتصادی مردم مقاومت کنند... انشاالله تا ۱۰ سال آینده جزو کشورهای طراز اول دنیا در زمینه سیاسی- نظامی خواهیم بود که این موضوع خود به خود باعث پیشرفت در بخش اقتصادی و افزایش رفاه عمومی خواهد شد... اندکی صبر... سحر نزدیک است...
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      آقا ما مقاومت می کنیم هرچند به نظرم لازم نداریم ما باید دزد ها رو بکشیم پایین
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      مقاومت به شرط ساده زیستی همه مسئولان.
    • کریم شیره ای AE ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      67 4
      مگه در برجام مقاومت ایران شکست مشکلات اقتصادی و فساد حل شد!!! موضوع اصلا مقاومت نیست موضوع نفتی بودن اقتصاد ایران هست که مثل یک زیست بوم باعث شد انگل ها میشه نمی دونم چرا این قدر ما ایرانی ها راحت طلب شدیم بابا والله قسم اقتصاد ایران با پایان عصر نفت گران از 2040 به بعد به تاریخ خواهد پیوست اقتصادی که با چند ضربه و شوک قیمتی نفت این بلا سرش میاد...مردم ایران باید فرهنگ مصرف گرایی پول خرج کردن زنانه در بازار رو با فرهنگ تولید گرایی و پول ساختن از کار تولیدی و نه کار حبابی و دلالی و سفته بازی عوض کنن حکومت ایران هم باید شعاری حرکت کردن بر اساس چاپ پول و فروش بشکه های نفتی و چاپ ریال های نفتی رو کنار بزاره چون بانک مرکزی معال ریالی که ضرب میشه مجبور هست از حساب های بانکی خودش در طرف خریداران نفت ایران کالا وارد کنه و بریزه در بازار تا مردم بخرن و ریالش رو به جیب بزنه الآن فقط در کشاورزی ایران 30 میلیارد دلار واردات دانه های روغنی کنجاله غلات گوشت و برنج داره که فاجعه هست چون وقتی نفتی نباشه دیگه چطور می خوان واردات کنن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      94 57
      40 ساله مردم دارن مقاومت میکنن نوبتی هم باشه نوبت مسئولانه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      62 36
      رهبری این مجلس عین الدوله ای را که مصیبتی شده برای انقلاب و همواره آرزوهای استعمار را بر آورده میکند منحل کند .. هیاتی منصف مامور اجرای عدالت شوند همه چیز سریعا درست میشود در انگستان نیز بعد از جنگ اول وضع استراری اعلام شد و دموکراسی های نمایشی و مخرب کنار رفت بکار اصلی پرداختند تا کی شاهد حکومت سلیبریتی ها و مفتخور ها و وابستگان استعمار باشیم و حقوق های نجومی و محرومیت قشر عظیمی ارز جامعه بنام اسلام و دین 40 سال طی شد و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
    • عباس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      88 21
      به نظر من اگه همه کارها توی مملکت به دست سپاه باشه ما به اون چیزهایی که میخوایم زودتر میرسیم...الان پیشرفتهای نظامی تو مملکت رو با پیشرفتهای غیر نظامی نمیشه یمقایسه کرد
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      13 12
      ما به جز بخش موشکی و پهپاد که هزینه پایینی نسبت به هوایی دارن پیشرفت در سطح تولید انبوه گسترده نکردیم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      14 4
      عالی بود ولی کم بود ایشالا دفه دیگه با پایگاهای آمریکا شروه میکنیم با غرق اسرائیلیا کارو تمام
    • کریم شیره ای IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      19 2
      اصولا باید اقتصاد ایران از 70 درصد دولتی-نفتی بودن خارج بشه اول انقلاب به پشتوانه پول نفت 70 درصد اقتصاد ایران دولتی شد و یک آموزش پرورش نفتی با هدف تولید کارمند و یک مشت ارادجات نفتی با هدف استخدام کارمند ها تشکیل شد اما این شرایط رو دیگه نمیشه ادامه داد چون جمعیت ایران سه برابر شده و صادرات نفتی ایران از شش به دو میلیون رسیده با پیر شدن چاه های نفتی هزینه حفظ تولید سال به سال بیشتر میشه از اون طرف سال به سال به پایان عصر نفت گران نزدیک میشیم باید برای تک تک استان ها و شهرهای ایران برنامه عملیاتی داشت یعنی چی یعنی باید هر شهری در ایران حداقل 50 درصد غذای خودش رو با استفاده از کشاورزی مدرن گلخانه ای خودش تولید کنه فقط در استان خوزستان و فارس اگر به سمت کشاورزی گل خانه ای هیدروپونیک برن و روش دو هزار سال پیش ول کردن آب روی زمین رو ها کنن کل گوجه سبزیجات و سیفیجات خاورمیانه رو می تونن تامین کنن!!..موضوع اراده مردم و مسئولین هست جنگ جهانی سوم جنگ جهانی اقتصاد و جنگ اراده هاست
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      22 71
      اگر با شما باشد ، به لنگ بستن و نون خشک خوردن مردم هم قانع نخواهید شد !!! همینکه مردم را نچاپید و مسخره شان نکنید کافی است .
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 2
      رباتهای منافقین ضد انقلاب خارج نشین وداخلی وفارسی زبانان اجیر شده عربستان در فضایی مجازی به پیشرفت ایران نظر منفی دادند
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      13 0
      حرف شما درست اما مسئولان که از دل همین مردم هستند وظیفه سنگینتری دارند! دزدی وزیر و کیل و برادر رئیس کم شود مملکت گلستان می شود!
    • حسن IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      9 4
      اگه رییس جمهور و وزرا گوش به فرمان رهبری بودن اینقدر سختی به مردم تحمیل نمیشد و پیروزی در جنگ اقتصادی هم تا الان بدست امده بود
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
      2 0
      ما با حقوق 1.500 زندگی یک ماه رو می بندیم، به بیستم که میرسه با 200 تومن ماه رو سر می کنیم! ببین، من مدیرم بقیه اداشو در میارن! ببین، مقاومت خود منم! مسئولی که ماهی 40 میگیره، لابد آخر ماه دیگه دو تومن پس انداز داره! با پول نفت مدیریت کردن کار شاخی نیست، بابا بزرگ منم سواد نهضتی داره بگذارید به جای هر مسئولی در کشور ببینید فرقی داره یا نه!!!!
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    اگر آمریکا دورتادور ما نبود قطعا به اپسیلونی از این حد پیشرفت در پهباد نمی رسیدیم درواقع در تماس با نیروهای متخاصم آمریکایی قدرت رشد پیدا کردیم این قضیه نه فقط درمورد پهبادها که در مورد پدافند ، شنود و جنگال و ... هم صادقه مثلا یکی از روش های اصلی که ایران در عراق و سوریه ، سلفی تکفیری ها را شناسایی و مورد حمله مستقیم قرار می داد یا به واحدهای عراقی سوری مخابره می کرد استفاده از تصاویر پهبادهای آمریکایی که هک شده بودند بود مستند ارباب جنگ بخشی از قدرت وحشتناک نیروهای مسلح ایران را نشان می دهد ببینید . عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد .
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      31 8
      خیلی جالبه..... نتایج دو نوع تفکر مدیریتی در کشور چقدر از هم فاصله دارند... تفکر انقلابی و تفکر لیبرالی.. تفکر انقلابی منجر به انقلاب در صنایع نظامی و موشکی و هوافضا و ... شده و تفکر لیبرالی منجر به خسارت محض در همه زمینه‌های تحت مدیریتش شده کاش برخی هموطنان کمی.. فقط کمی وسعت دیدشان را زیاد میکردند
    • یاور انقلاب IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      29 20
      آمار این منفی ها در کل نظراتی که داده شده ، تابلوه که توسط ربات یا چندتا نفهم داده می شه . کاری به خوب یا بد بودن نظر ندارن فقط باید منفی بدهند . زنده باد ایران و ایرانیان
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    احسنت بایداین تحلیل ها رو توصداوسیما پخش نموددرراستای رسیدن جوانان ما به بالاترین تکنیک ها وشکست آمریکا درتحریم علمی ومبارزه با ناامیدی شیمیایی واررسانه های دشمن
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 47
      مردم نون میخوان.کی میشینه تحلیل های ترقه بازی رو نگاه کنه؟ مردم باید امید رو تو زندگی روزمره لمس کنن
  • علی IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    یاد اون روز اوفتادم اوباما میگفت تروخدا پهپاد مون رو پس بدید. 7 تا شونو براتون فرستادیم ندید خخخخخخخخخخخخخ
  • حسین PL ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    این عزیزان ایران و ایرانی و مردم آزاده و حق طلب را سرافراز کردند د نام این دلیرمردان در تاریخ به نیکی جاودان خواهد بود و خدا و رسدل خدا از اونها راضی خواهد بود و در طرف دیگر نام بعضی از مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس که با کارهای زشت و سیاستهای ناجوانمردانه مثل تصویب لوایح مشکل ساز از قبیل fatf باعث ضرر به کشور شدند به بدی و جه بسا نفرین و ننگ برده خواهد شد .
  • جاویدایران IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    21 4
    فرق بین صاعقه و سیمرغ چیه؟ اگه یکی اطلاع داره کامل توضیح بده چون توی اینترنت هر دوی اینهارو نوشته از روی RQ-170 هستش
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      11 4
      اندازشون . صاعقه کوچیکتر و بمب افکن هست
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      6 1
      صاعقه مدل رزمی پرنده سیمرغه یعنی صاعقه قابلیت حمل تسلیحات داره ولی سیمرغ شناساییه
    • سید رضا - پاسخ جاوید ایران IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      2 1
      ظاهرا ؛ سیمرغ ازنوع خودپرواز و صائقه از نوع سکو پرتابه !
  • شایان GB ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    اخوی با اینکه خدا قوت جانانه به همه دلاور مردان نیروهای امنیتی چه سپاه و ارتش و .... ولی چطور پنهانکاری که چراغ و فلاشر ها ش روشن!!!!
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      36 21
      شازده این مال فرودگاه هست
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      41 7
      به نظر میرسد اون چراغا که به رنگ پرچم کشورمونه به صورت نمادین روشن شده و زمان رسیدن به منطقه عملیات خاموش بشه..
    • ايراني IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      17 4
      داداش جون عقاب نيست كه چند نفر بشينن پهپاد ديد بزنن همه جاي دنيا با رادار دارن آسمون رو رصد ميكنن نه چشم سر از ديد رادار مخفي هستن
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      11 2
      اون چراغ های قرمز و سبز نمادین نیست ، یک استاندارد بین المللی است برای این که مشخص بشه بال چپ و راست هواپیما کدومه و اینجوری هواپیما های دیگه درصورت از کار افتادن رادار و یا ارتباط رادیویی ، توی تاریکی مفهمن که هواپیما بهشون نزدیک میشه ، یا ازشون دور میشه
  • US ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    این خوب بود.از موشکا بهتر بود
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو سفیدمون کردید موفق و موید باشید
  • AE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    افرین مشرق اینکه سامانه های راداری پدافندی امریکا نتونستن بزننش بینهایت توش حرف و نکتس افرین سپاه عزیز و باهوش و باخدا
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      11 2
      منفی ها رو خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ کی سوخته اینقدر!!
  • حمید رضا IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    خدا قوت دلیر مردان سپاهپاسداران انقلاب اسلامی که در ایمن برهه از زمان مظلومانه با انواع تحریمهای دشمن و حتی تحریم های خودی! از جمله تصویب لایحه ی دیروز مجلس طبق فرموده ی مقام معظم رهبری در قله ی پیشرفت های کشور و در حال رسیدن به تمدن اسلامی در زمینه ی خود هستید همیشه پاسدار انقلاب بوده، هست و انشاالله خواهید بود مدیون شما هستیم ... تنها غرور آفرینان ملت
  • مهران IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    الان یه عده ... میگن اصلا این پهپاد ها اصلا از کشور رد نشده و در کرمانشاه بمب هاشون افتاده خخخخ
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    ایران به عنوان اولین کشور جهان از یک پهپاد تهاجمی پنهانکار به صورت عملیاتی استفاده کرده است !!! زیادی جو گیر شدی مشرق جان
    • امین ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      خطاب به 7:29، آی کیو ، ایران از یک پهپاد استفاده نکرده، از هفت پهپاد بمب افکن پنهانکار به صورت همزمان استفاده کرده، این کار را یورش فوجی می گویند که در جهان بی سابقه است، اگر نمونه دیگری را در دنیا سراغ داری نام ببر و گرنه بهتره ببندی.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      23 5
      به جای جوک گفتن بهتر بود تحقیق میکردی ببینی کشور دیگری در دنیا پهپاد پنهانکار بمب افکن دارد یا خیر پهپادایکس 47 آمریکا هنوز عملیاتی نشده و در مراحل آزمایش است. کشورهای دیگر هم که اصلا پهپاد پنهانکار ندارند. در حال حاضر تنها کشور دنیا که پهپاد پنهانکار عملیاتی در اختیار دارد ایران است.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      7 11
      منفیارو ببین خودت ببند!!
    • محمد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      1 1
      ۷.۲۹جان ی کم تحقیق کنی بعد حرف بزنی خیلی بهتره شما الان کارشناسی کردی مثلا
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      6 2
      منفی ها دستکاریه داداش.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    باریکلا به سپاه
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    تاکشوری ازنظراقتصادی قوی وپیشرفته نباشه اینا واسش مسغره بازیه ومردمش پشت نظام روموقع جنگ خالی میکنن
    • حمید ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      خطاب به 8:12، افزایش قدرت اقتصادی و بالا رفتن رفاه مردم، جزو وظایف نیروهای مسلح نیست، جنابعالی این حرف را باید به مسئولین اقتصادی کشور بزنی، حالا که نیروهای مسلح دارند وظایف محوله را به بهترین شکل انجام می دهند، به جای تحسین کردنشان، کم کاری بقیه را به آنها گوشزد می کنی؟!!!!!!!
    • سعید ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      خطاب به 8:12، بی خود مغلطه نکن، مگه کسی لزوم بهبود وضعیت اقتصادی کشور را انکار کرده؟!!!!! هر چیزی به جای خود، مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی مردم، باید نهایت تلاش خود را انجام دهند، ولی این به معنی غافل شدن از افزایش قدرت نظامی کشور نیست، نکنه جنابعالی منظورت اینه که ابتدا صبر کنیم تا مشکلات اقتصادی حل بشه، بعد به فکر افزایش توان نظامی بیفتیم؟!!!!!!!!!!! بهتره مسائل را با هم قاطی نکنی. در اوائل انقلاب اگر قدرت حالا را داشتیم، محال بود صدام حسین به ایران حمله کنه.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      23 2
      داداش من تا وقتی مردم میرن به لیبرال های تاجر و دلال و غرب زده رای میدن وضع اقتصادی همینه همین خودباخته های غرب زده تمام تلاششون رو میکنن از نظر نظامی هم همه چیو تقدیم کنیم بره
    • FR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      12 7
      تا کشوری از لحاظ نظامی قوی نباشه هم اقتصاد نداره!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      19 3
      عراق اردن مصر لیبی تونس افغانستان توان نظامی رو کنار گذاشتن قدرت اقتصادی شدن؟؟ در منطقه امریکا هدفش مشخصه اشغال و بس
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    غرب پرستان داخلی کور بشن
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    اسباب بازی
    • رامین ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      خطاب به 8:29، بهتره دهنتو ببندی ابله، همینشم غرب پرستان بی عرضه داخلی توان ساختشو ندارند، نمونه تفکرات امثال شما را به خوبی در صنایع خودروسازی مشاهده می کنیم.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      بچه پستونکتو گم نکنی . برو قاقا لیلیتو بخور. توی کوچه هم که رفتی خاک بازی نکنی. خب ؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      14 5
      اگر ایرانی هستی فعلا که همین اسباب بازیها باعث شده ریشت تا سر زانوت نباشه خانوادت هم با روبنده بیرون نرن پرچم کشورتم سیاه با دایره سفید وسطش نیست.به البغدادی هم سیدی نمیگی.گرچه ممکنه 180 درجه برعکس سر از لاسوگاس دربیاری که دیگه خلایق هرچه لایق
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    32 6
    آقا نمی شه این برادران عزیزی که در این صنعت ما را جهانی کرده اند به کارخانه های خودروسازی بروند و صنعت خودروی ما را هم جهانی کنند؟!!!
    • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      والا؛ اونوقت بنز و لامبورگینی جلو خودروی ایرانی زانو خواهد زد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    جالب این بود که این هواپیماها بالای سر آمریکایی ها بودند اما احمق ها نتوانستند ردیابی کنند. امیدوارم هواپیمایی بسازیم که تا خود نیویورک و لس آنجلس هم بتونه بره.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
      0 0
      منفی ها رباتند
  • مردم IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    9 676
    توصيه ميكنم از پهباد هاي هسته اي استفاده شود
  • جانباز 70 درصد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    16 2
    ایکاش می توانستیم از این تکنولژی برای ساخت خودروی بهتر استفاده کنیم و پراید را از صفحه روزگار محو کنیم این خودروی داخل فرودگاهی و داخل محوطه کارخانه ایی بلایی بزرگ برای ایران و ایرانی است اما افتخار و غروری شده است برای کره ایی ها ..................پراید یعنی غرور و افتخار به انگلیسی
    • کریم شیره ای IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      11 0
      تا زمانی که دولت ایران دنبال آرمان مقدس بشکه نفت هست واردات قطعات پراید و غیر پراید از چین و کره و..برای مونتاژ ادامه داره چون در واقع پول خود نفت هست که داره با واردات ریالش چاپ میشه روزی که دیدی عصر نفت گران تمام شد و این اقتصاد نفتی از هم پاشید کل صنعت مونتاژ هم جمع میشه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    در نقش "گول زننده" !!!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    و اما یورش یا حمله ی موجی رو توضیح میدم بلکه اوسگلی مثل شما بهتر متوجه بشه: به آن دسته از هوش مصنوعی در ادوات و تسلیحات نظامی گفته می شود که بتواند با متمرکز نمودن هدفِ این ادوات، شلیک و آتش همزمان به هدفِ دشمن را به گونه ای فراهم نماید که کمترین برخورد در همین ادوات و تسلیحات دوست صورت گرفته باشد. یعنی اینکه ادوات همدیگر را بتوانند بشناسند، از آسیب به هم اجتناب کنند و در نهایت شلیک همزمان.
    • سعید ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      خطاب به 9:13، آی کیو ، اگه مخاطب حرفت مشرق نیوزه، بهتره بدونی در حمله همزمان هفت پهپاد بمب افکن پنهانکار سپاه هم دقیقاً همین اتفاقی افتاده که جنابعالی بهش اشاره کردی، هم شلیک همزمان اتفاق افتاده و هم ادوات و تسلیحات دوست توانسته اند همدیگر را بشناسند، چون در غیر این صورت ممکن بود به هم برخورد کنند، در حالیکه همه پهپادها با موفقیت ماموریت خود را انجام داده اند و صحیح و سالم ( با طی مسافت 1200 کیلومتر ، رفت و برگشت) به پایگاه خود بازگشته اند، جنابعالی رفتی معنی یورش فوجی را سرچ کردی، اومدی اینجا کپی پیست کردی که مثلاً درافشانی و اظهار وجود کنی؟!!!!!
    • NL ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      5 0
      مهم، استقلال سامانه های هدایت از مرکز فرماندهی است که دشمن با جنگ الکترونیک با شکست روبرو شود. #هدایت_خودکار به نوعی.
  • امید IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    آمریکا و غرب فهمیدند و قبول کردندجمهوری اسلامی به خاطر خون شهدا و تلاش مجاهدان و جوانان با ایمان به یک ابر قدرت منطقه ای تبدیل شده است و سپاه هم تنها یک نیروی نظامی نیست بلکه دژ بزرگ نظامی ، سیاسی و اقتصادی ، فرهنگی در خاور میانه و حتی جهان است ولی با تاسف مدعیان بی سواد و دروغین اصلاحات ، کارگزاران فاسد و لیبرالهای همراهشان که سی سال است دولت را در دست دارند، غش میکنند به سوی غرب فاسد، چون ایمان و باورشان به انقلاب و اسلام آبکی است.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    10 6
    میشه ار کیو 170 رو 3تا 4 برابر بزرگتر بسازین با 4 موتور اوج و الکترو اویونیک و اویونیک جنگنده کوثر و بدنه الیاف کربن و کامپویت به صورت سرنشین دار درش بیارن که بتونه تعداد بالاتری بمب و مهمات رو حمل کنه. چون هم بدنه الیاف کربن میتونیم بسازیم هم فناوری بال پرنده رو داریم هم اویونیک و الکترواویونیک نسل چهار ساختیم هم سیم کشی جنگنده رو می تونیم انجام بدیم هم بمب های لیزری داریم هم الکترواپتیک و رادار سار همه چی هست واسه ساختنش
  • FR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    مدیر کل فرودگاه ها: نصف ناوگان مسافری کشور زمین گیره
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    13 8
    ای کاش همه چیزرا می سپردند دست سپاه . منظورم هرسه قوه است
  • US ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    10 0
    Aftf چه خبر ؟
  • شاغلام AU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    17 7
    سپاه به دشمن حمله می کنه, دولت و مجلس به ایران حمله می کنه!!!
  • امانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    12 5
    عزیزان هموطن به استناد آمار ها وهمچنین کسانی از خانواده ها که در خارج از کشور زندگی میکنند انصافا ریخت وپاشهای ما ایرانیان اگه نگیم حداقل 3برابر حتی کشورهای اروپایی هست از قبیل سوخت وآب ومواد غذایی با کمی تعدیل میتوانیم از تفاوت ان در راه رفاه عمومی جامعه بهره گیری کرد بشرط اینکه دولتیان ومجلسیان ومسئولین قوه قضاییه بشدت در راه منکوب کردن مختلسین ودست انداران به بیت المال حتی در رده فرزندان خودشان کوتاهی نکنند بعد واقعا افتخار هست برای کشور ما که اینچنین در زمینه نظامی وحفظ وحراست از کشور توانمند شده روزی بود برای یک موشک التماس میکردیم حتی کره شمالی اما الان موشکهای نقطه زن ما در کره شمالی هستند بگواه سازمانهای اطلاعاتی غرب خصوص امریکا
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    9 8
    اگر اقتصاد مردم درست نشود سرنوشت شوروی در انتظار ایران است شوروی هم پیشترفته ترین موشکها و هواپیماها و ادوات نظامی را داشت اما چون اقتصاد رها شد نابود نیست شد
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      17 1
      شوروی بعد از مذاکره با امریکا و بستن 7 برجام با امریکا و نیز به خاطر کشور گشایی و اشغال خاک کشورهای آسیای میانه قفقاز و.. نابود شد همین روسیه الان اگر دومین ابرقدرت دنیا هست به خاطر توسعه شدید اقتصادی و نظامی و سیاسی زمان شوروی بود وگرنه الان مثل مصر متحد امریکا در منطقه بود که چهل ساله تسلیم اسراییل شده و چهل ساله منبع درآمدش تن فروشی روسپیهاست
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 1
    ما باید نیروی هوایی خودمونو قوی کنیم هرچه به جلوتر میرویم جنگ با اسرائیل اجتناب ناپذیر تره و نیاز ما به اسکادران های هوایی پیشرفته تر بیشتر از هر روز احساس میشه
  • ت-م IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 13
    اولین عملیات بمب‌افکن‌های پنهانکار در دنیا به نام سپاه ثبت شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدایا خودت ظهور کن.
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      3 1
      متنو لطفا بخون بعد کامنت بده.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 9
    وقتی فیلتر سانسور مشرق کار نمی کند تعدااد منفی و مثبت ها واقعی می شود
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      11 5
      اتفاقا سایتی مثل مشرق وقتی چند برابر کل بازدید کننده هاش در یک روز منفی در اون ثبت میشه مشخصه که دو ماهه حضرت ربات با تمام قوا فعاله
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      5 0
      کدام سایت اصلاح طلب جرات دارد نظر یک کارشناس علوم اقتصادی را نشر دهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ebi IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 6
    با این مدیریت درست انشاالله به یاری آقا امام زمان عج باید آرم سپاه رو تا چند سال دیگه روی سطح کره ماه ببینیم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    5 6
    مشرق دمت گرم هر وقت یک مقاله مثبت می نویسی اون سه نفر ضد انقلاب به شدت فعال میشن و رگباری کامنت می زارن و منفی میدن خودت می دونی دیگه یا علی
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    7 7
    مشرق دمت گرم هر وقت یک مقاله مثبت می نویسی اون سه نفر ضد انقلاب به شدت فعال میشن و رگباری کامنت می زارن و منفی میدن خودت می دونی دیگه یا علی
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 2
    باید ابروی نداشته این بی عرضه های دولتی ومجلس را برد که در دیگر بخشهای کشور چنین پیشرفتی نداشتیم
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 8
    واعدولهم مااستطعتم من قوه ومن ربط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم. آینده از آن حزب الله است.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 3
    سؤالم ازکارشناسان امر این هست:آیامیشودپهپاد هارابه هم شبکه کردبه طریقی اهداف رابه دور یانزدیک بودن گروه پهپاد به هدف،زاویه حمله از سمت تابش خورشید و انتخاب اولویت حمله اول به کدام هدف،پهپادها به صورت خودکار تشخیص بدهند وحمله به اهداف رابین خودشان تقسیم کنندبه نسبت تغییرات میدانی لحظه به لحظه دشمنانی که بایدمورد اصابت وهدف قرارگرفته شوند؟طوری که ارتباط بین یکدیگرهم رمزگشایی یالو نرود،این امکان پذیرهست؟
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    11 5
    از اون دوستی که فرموده( سپاه به دشمن حمله میکند مجلس و دولت به ایران حمله میکند!!) خیلی صریح و راست گفته وکلی خندیدم
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    17 8
    تعداد منفی و مثبت ها واقعی نیست چون برخی نظرات اصلا 2 تا مثبت و منفی خورده برخی 800 تا منفی مثلا اونجایی که نوشته اسب بازیه 800 تا مثبت خورده اینا ارتش سایبری منافقین سبک مغز هستن که ربات درست می کنند دیوث ها بزودی اربابتون امریکا رو به زیر می کشیم و سراغ اسرایل و شما ها می اییم
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      1 2
      من که دیدم قشنگ یه شک خنده گرفت منو واسه یک دو ثانیه! مثل اینکه امروز اعصاب معصاب نداشتنا!!!!!!!!!
  • GB ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    6 2
    کاش مشرق به جای منفی مینوشت اگر دردت اومده منفی بده و اگرنه مثبت ...هههههه
  • هابیل IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    حملات از مبدا ایران انجام شد یا سوریه ؟
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    امروز امنیت کشورمون رو مدیون بچه های سپاه هستیم سبزپوشان ولایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس