کد خبر 913591
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
خودروسازی

در روزهای اوج افزایش قیمت خودرو که بیشتر به بهانه نرخ ارز صورت گرفته بود، تب ثبت نام خریداران خودرو به اوج رسید، خریدارانی که امروز دستشان برای دریافت خودرو به جایی بند نیست.

به گزارش مشرق، تحولات نرخ ارز از ابتدای امسال وضعیت بی سابقه ای را در اکثر بازارها رقم زد. اتفاقی که حاصل بی تدبیری و بی توجهی مقامات دولتی به هشدارهای چندین و چند ماهه فعالان اقتصادی، کارشناسان و اقتصاددانان بود؛ اما اکنون تاوان این سوء مدیریت را در سطوح مختلف، مردم می پردازند.

بیشتر بخوانید:

شفاف‌سازی قیمت‌های امدادخودرو برای مردم

زمان تحویل سیتروئن C3 اعلام می شود

سایه سنگین بازار سیاه خودرو بر سر خریداران

ماهها است که به خاطر افزایش نرخ ارز، بسیاری از فروشندگان به این بهانه ، هر رفتاری را که دلشان می خواهد با مشتریان انجام می دهند. قیمت را بدون ضابطه بالا می برند، فروششان را کم می کنند، بازار سیاه راه می اندازند و بعد با تبلیغات اغواکننده تلاش دارند که مشتریان را به سمت خرید کالاهایشان بکشانند. اما موضوع از آنجا حادتر می شود که این کالاها، سرمایه ای بوده و مصرف کننده و خریدار مجبور می شود بابت تأمین نیاز خود مبالغ هنگفتی را بپردازد و در برخی موارد مجبور شود برای تأمین نیازهای خود به هر شرایطی که فروشنده برایش تعریف می کند، تن بدهد.

این موضوع را به صراحت می توان در فروش های فوری و پیش فروش های خودرو به صراحت مشاهده کرد. آنگونه که بررسی های میدانی نشان می دهد بازار خودروهای داخلی و وارداتی اکنون دیگر یک بازار نیست بلکه بهتر است نام آن را آشفته بازار نامید به این معنا که فروشندگان و نمایندگان خودروسازان خارجی که نماینده رسمی بودن یانبودن آنها هم با اما و اگرهای فراوانی هم مواجه است، ثبت نام های متعددی را برای فروش خودروهایی که حتی پای آنها هنوز به گمرک ایران نرسیده، انجام داده اند اما برای تحویل آنها به مشتریان این پا و آن پا می کنند. به نحوی که مشتری کل مبلغ را به حساب نمایندگی واریز کرده و اکنون با مشقات بسیاری در حوزه تحویل خودروی خود مواجه شده است.

یکی از خریداران خودرو با اشاره به خریدی که از نمایندگی های خودروسازان خارجی صورت داده، گفت: بیش از سه ماه است که مبلغ خودروی ثبت نامی را به حساب نمایندگی واریز کرده ام و قرار بود خودرو را ۴۵ روزه تحویل دهند اما با گذشت سه ماه،  هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده ام. بعد از پیگیری های متعدد، کارمند بخش فروش این شرکت وارد کننده گفتند که در ترخیص خودروها، مشکل وجود داشته و دعوایی میان وارد کننده، گمرک و وزارت صنعت در حال پیگیری است.

وی افزود: من به قوانین کشور احترام گذاشته ام، طبق قانون و ضابطه، به یک شرکت بزرگ که فعالیت قانونی در کشور داشته و نمایندگی رسمی یک خودروساز بزرگ خارجی است، اعتماد و اقدام به پیش خرید خودرو کردم. در زمان پیش خرید هیچ صحبتی از مشکل بر روی ثبت سفارش و ترخیص خودروها مطرح نبود. انتظار به حق من است که خودروی خود را ۴۵ روزه و در موعد مقرر تحویل بگیرم  گویا بخاطر مشکلی که بوجود آمده ، کشمکشی بین شرکت واردکننده با سازمان توسعه تجارت و گمرک بوجود آمده و می گویند برای ترخیص خودروهای ما،  سازمان توسعه تجارت ایران باید پاسخ استعلام گمرک و شماره گذاری را بدهد تا شرکت بتواند خودروی ما را تحویل بدهد.

وی ادامه داد: خب اگر مشکلی وجود داشت چرا به این شرکت اجازه پیش فروش دادند و اینطور مردم را سرگردان کردند؟

مقام مسئول: واردکنندگان متخلف تحت پیگرد هستند

در این میان یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش در گزارش ذکر نشود،  گفت: اموال برخی از واردکنندگانی که از سوی مراجع نظارتی و اطلاعاتی دستگیر شده‌اند و در مورد آنها هم از سوی مراجع نظارتی پرونده قضایی تشکیل شده است، توقیف شده و باید با دستور قضایی، هر گونه واگذاری اموال آنها انجام شود. بنابراین ممکن است مدتی زمان طول بکشد تا خودروها به دست مشتریان برسد.

وی افزود: در این رابطه واردکنندگان باید تحت نظارت بیشتری قرار بگیرند تا مشکلی برای خریداران خودرو پیش نیاید.

فرار برخی واردکنندگان متخلف خودرو

در این میان برخی خبرهای رسمی و غیر رسمی از متواری شدن مدیران عامل برخی شرکت های وارداتی حکایت دارد؛ به نحوی که واردکنندگان برخی برندها در پرونده واردات غیر قانونی خودرو که از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است، متخلف شناخته شده و از کشور متواری شده اند.

البته هنوز مراجع قضایی به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده اند اما در برخی محافل، زمزمه متواری شدن این افراد وجود دارد و حال انبوهی از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی، با پرونده های بلاتکلیفی روبرو هستند که تحویل خودروهای آنها را به آینده ای مبهم موکول می کند.

البته پیش از این نیز مدیر عامل شرکت مفتاح رهنورد به عنوان یکی دیگر از متخلفان حوزه واردات خودرو متواری شده بود که بعدا دستگیر و جهت رسیدگی به تخلف، به مراجع مربوطه تحویل داده شد. هم اکنون بسیاری از خریداران خودرو از این کمپانی ماههاست برای تحویل خودروهای ثبت نامی شان بلاتکلیف هستند.

بی‌تفاوتی سازمان حمایت در مواجهه با قربانیان تخلفات

نکته حائز اهمیت در این میان بی توجهی به حقوق مصرف کنندگانی است که به دلیل سوء مدیریت سیاست گذاران و فقدان نظارت واقعی بر بازار خودرو ، ماههاست دچار سرگردانی و بلاتکلیفی هستند و هیچ پاسخ روشن و واضحی به انتظاراتشان داده نمی شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان متولی تولید و واردات خودرو گوشه عافیت انتخاب کرده و هیچ اظهارنظر و اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد و مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی ضرر و زیان مردم باشد.  سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز  یکی از خنثی ترین سازمان های مسئول است که در بیشتر بازارها، نسبت به تحولات بی تفاوت است و تنها در صورت اذن و دستور، به مسائل ورود می کند  و در چنین آشفته بازارهایی عموما حضور فعال و موثری ندارد.

برخورد عجیب و قریب خودروسازان داخلی با خریداران

در مورد بازار خودروهای داخلیدهم فروش ها و پیش فروش ها وضعیت بهتری ندارد. اکنون انبوهی از خریداران خودرو که به هر دلیلی اعم از مصرفی و سرمایه گذاری، خودرو خریده و از موعد تحویلشان هفته ها و ماه ها گذشته است، پاسخ روشنی برای تحویل خودروهای ثبت نامی شان دریافت نمی کنند.

طی هفته های گذشته برخی تخلفات خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی، جنجال های بسیاری را در محافل رسانه ای به وجود آورد چرا که برخی خودروسازان به جای خودروهای ثبت نامی، تصمیم گرفته بودند دو خودروی ایرانی در کلاسی متفاوت از خودروی ثبت نام شده را به مردم تحویل دهند که البته موعد تحویل آن حتی در سال جاری هم نبود تا بلکه بخشی از ضرر و زیان بازار خودرو جبران شود.

اگرچه در صنعت خودروسازی ایران، مشکلات متعددی وجود دارد که بسیاری شان برآمده از چالش های ساختاری این صنعت است اما  تجربه سالهای گذشته نشان داده که خودروسازان هم در ایفای تعهدات خود به شدت ضعیف بوده و مسئولیت پذیری اندکی دارند. چرا که مسائلی همچون تحریم یک شبه رخ نداده و زمزمه های اعلام آن از سوی ایالات متحده آمریکا از ماه ها قبل به گوش می رسید اما خودروسازان با ولع بسیار، ثبت نام خودرو انجام دادند اما به تعهداتشان عمل نکردند.

حال باید منتظر ماند و دید، رضا رحمانی وزیر تازه نفس صنعت، معدن و تجارت چه تدبیری برای مدیریت آشفته بازار خودرو، لغو مجوز نمایندگی خودروسازان خارجی بی مسئولیت و تعیین تکلیف مردمی که ماههاست از موعد تحویل خودروهایشان گذشته، اتخاذ خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    62 3
    هر کی خیالنت کنه بالاخره رسوا میشه این قاعده خلقته
  • محمد IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    59 7
    چرا کسی با زنگنه برخورد نمیکنه.***
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      22 6
      ربطشو توضیح میدی برامون؟
    • پسرخاله IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      21 7
      خودرو چه ربطی به وزارت نفت داره؟
    • قلی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      8 0
      گودرز چه ربطی به شقایق داره؟؟؟!!!
    • FR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      1 1
      جالبه 57 تا هم مثبت گرفته.معلومه این مثبت های ارزشی چه جوری به دست میاد
  • حسن IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    43 0
    دعوتنامه های جدیدی که شرکت سایپا صادر کرده با افزایش قیمت تقریبا 30درصدی هستش.برای نیسان دوگانه قیمت تمام شده برای مشتری 55468000تومان اعلام کرده.دولت هم میگه افزایش قیمت تصویب نشده.اگر نظارت باشه چطور میتونن تخلف به این بزرگی انجام بدن؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    59 2
    من بزودی میخوام مهاجرت کنم کشوری که خودرو در آن کالای مصرفی هست نه سرمایه ای.
    • محسن DE ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      26 1
      خوشبحالت میتونی فرار کنی
    • مملی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      2 39
      تو بهتره بری قبرس و الاغ سوار بشی!
    • احمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      0 3
      فرار کن، ولی یادت باشه، اونجا پولی برای بنزین یک سال ماشینت میدی به اندازه پول خود ماشینه. مهم ترین دلیل اینکه ماشین اونجا کالای مصرفی میشه همینه. بنزین قیمتش دوروبر یه دلاره نه ده سنت!!
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
      2 0
      داداش اگه بنزین قیمتش دوروبر یه دلاره نه ده سنت!! عوضش حقوقشون ماهی 3 تا 5 هزار دلاره !!
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    87 2
    یک مرد پیدا نمیشه مردم ایران رو از دست این خودرواندازها نجات بده
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      20 16
      پیدا میشه، منتهی شما به کس دیگه رای میدی
    • GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      10 0
      نه
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      23 1
      به نظر من اصلا خودرو سازان مقصر نيستند هر كي بجاي اونا بود قيمتش رو بالا ميبرد وقتي اين مردم مثل... حمله ميكنند براي خريد،اونا هم از خداشونه كه اين ملت اينجوري باشند هي هر روز قيمت رو بالا و بالاتر ميبرند يه دو روز طاقت بياريد تا ببينم كدوم .... قيمتاش رو بالا ميبره
    • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      21 0
      اون مرد کسی جز ما مردم نیستیم که متاسفانه اصلا باهم متحد نیستیم و بجای گرفتن حق،یا چند برابر کار میکنیم،یا دست در جیب دیگران میکنیم و یا از سروته زندگیمون میزنیم...همه منتظر معجزه هستیم...
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    11 4
    در انتخاب هامون دقت کنیم.
  • پ-س IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    12 0
    بنده یکی ازخریداران ساندرو باتحویلی تیرماه 97 هستم. زمانی که رنو ازایران رفت خودروهای مادرانبارموجود بود وچون شرکت میخواست ازآشفته بازار ارز سوءاستفاده کند به بهانه برجام و... ازتحویل آن امتناع کرد.هرجای دنیا بود چنان برخوردی با این مدیران میکردندکه عبرتی برای دیگران باشدولی متاسفانه آقای وزیر خریداران را دسته بندی کرده وشرکت ،بحث غربالگری را برای فریب مردم مطرح میکند. متاسفیم برای خودمان که به این مسئولین اعتماد کرده وپس انداز کارمندی مان را تقدیمشان کردیم.
  • جواد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    16 0
    وقتی خود مردم حمله میکنن برای خرید خودرو وسایت قفل میکنه,نباید انتظار از خودرو ساز داشت چون اون به فکر منافع خودشه.توی گروههای تلگرامی کمپین میگذارن که خودرو نخرید ولی زمانی که اعلام میشه ثبت نام کنید یا وام میدن,همه خواهان خودرو هستند. خودمان خراب کردیم.
  • فرهاد IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    5 1
    سلام پارسال آذر ماه برای دریافت ساندرو ثبت نام کردم وموعد صدور دعوت نامه شهریور بود اکنون دوماه گذشته و هنوزم خبری نیست .دیگه نمی دانم چه کار کنم از بی تدبیری مسولین.جان به لب شدیم.میخوام برم جلوی سایپا این پرایدی رو هم که دارم آتش بزنم
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      9 7
      تو بهتره بری و خودتو آتیش بزنی! وقتی اتومبیل داری،مرض داری که هجوم میبری و ثبت نام میکنی؟! انگلهایی مثل تو بازار را بهم ریخته اند!
  • FR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    11 2
    این مملکت صاحب داره؟ اینا چیکار می کنن پس؟
  • سعید حیدری زاد US ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    6 1
    منم سه ماهه یه تیبا ثبت نام کرده ام بهم نمیدند اینا شعور ملت را به بازی گرفته اند
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    10 2
    واقعا ارزش داره که هشتاد میلیون ادم ضرر جانی و مالی بکنند تا چند هزار کارگر حقوق بگیرند و جنس بنجل تحویل مردم بدهند بروید از نظامی ها یاد بگیرید که در اوج تحریم و کمبود بودجه هم جانشان را در طبق اخلاص گذاشته اند و هم هرروز یک اختراع و کشف نظامی جدید بیرون میدهند و هم حقوقشان یک دهم مدیران خودروسازی نیست واقعا تاکی باید خسارت این تبعیض ها را بدهیم تا کی
  • پناهی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    9 0
    با سلام باید باور کنیم ما خودرو سازنیستیم ما تابوت مرگ میسازیم.
  • GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    9 0
    فرض بر اینکه وارد کننده و خودروساز و قطعه ساز در حالی که با ارز دولتی کار میکنند !!!! قیمت محصولات خود را بالا ببرند .ایا فکر میکنید دلال و بازار ساکت میشینه .دوباره همین اش و همین کاسه .حای بدتر میشه و نارضایتی از نظام را در پی داره .این چیزی هست که بعضی بدنبال اون هستند .پس این کار اشتباه هست . بهترین کار واردات انبوه هست .واردات با سود و عوارض بسیار پایین برای رضایت مردم .تا از شرایط تحریم بیرون بیاییم .همزمان روی تولید داخلی هم کار شود .تحویل فوری در تمام استانها رقم بخوره و فروشها هم قطعی باشه .بازار که اشباع شد فروشهای قسطی شروع شود .غیر از این هر طرحی در شرایط تحریم محکوم به شکست هست .واردات هم از روسیه و افریقای جنوبی و کره و چین و هند و برزیل و ژاپن و کره در ازای پول صادرات نفتی و غیر نفتی .
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    5 0
    مگه این همه از همه تریبون‌های رسمی و غیر رسمی اعلام نشد مردم نقدینگی رو بیارید تو تولید؟ خوب مردم این کار رو کردند. حالا هر گونه افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده به هر بهانه ای ، باعث میشه مردمی که به حرفهای مسوولین اعتماد کردند بعد از این پول‌هایشان رو بدن فقط دلار بخرند .
    • داریوش IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      5 1
      تو هم روغن ریخته را نذر امامزاده نکن لطفا!!!!!!!!!!! اینها پولشان را وارد چرخه تولید کردن یا از روی حرص و طمع ریختن در چاه فاضلاب؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!! از قدیم میگن طمع از ..... نجس تره همینه دیگه!!!
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      2 1
      حرف خنده داری زدی!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ چندسالته؟؟؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    10 0
    مملکت خیلی بهم ریخته خیلی اصلا معلوم نیست کی به کیه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    5 0
    اصلا معلوم نیست کی به کیه
  • رضا پشواز ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    11 0
    دوستان عزیز توی کشور ما نظارت وجود نداره پراید رو میخوان 33 میلیون بفروشن و اینو مطمین باشین دو روز دیگه دعوتنامشم میفرستن برای خریداران - هیچ نظارتی نیست و هر قیمتی بخوان خود خودرو ساز اعلام میکنه - این صنعت باید جمع بشه چون فقط وارد کننده هستش و خودروهای پرسوخت و بیکیفیت رو سرهم میکنه و با قیمت گزاف به ملت به اجبار میفروشن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    6 0
    ترا خدا اسم اینا رو خودرو ساز نزارین . خودرو در سال 2018 تعریف دیگه ای داره . اینا ارابه های فیلمهای چارلی چاپلین رو با چزاغ تزئین میکنن و میدن دست مردم
  • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    11 1
    ما مردم سزاوار این برخورد ها هستیم مجبور نیستی که نخر برادر نخر ماشین نون نیست که گشنه بمونی نخر یکسال هیشکی نخره اینها مثل ..... به دست و پای مردم میوفتن نخرید
  • مهندس IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    5 0
    شرکت های خارجی مثل رنو پژو آلمانی ها ژآپنی ها و کره ای ها و.. فرار کردن خودروهای اونها هم که در داخل مونتاژ میشد رفته لالا زیاد جای تعجب نداره!..جدیدا که خود صنعت خودرو و فولاد ایران رو هم تحریم کردن و کل شرکای زنجیره تامین قطعات اونها از خارج قطع شده
  • ایرانی چشم انتظار 14 ماهه برای یک خودرو ملی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    12 0
    متاسفانه وزرات صنعتی به عنوان حامی اول خودروسازان به آنها جولان داده و در حالی که برخی مشتریان سال گذشته براساس دلار 3800تومانی اقدام به پیش خرید کرده و پول قطعات را پرداخت کرده اند اما الان بعد از گذشت بیش از یک سال از زمان ثبت نام و گذشت چند ماه از زمان تحویل نه تنها خودرو خود را دریافت نکرده اند بلکه استرس افزایش قیمت را هم دارند و وقتی به وزارت صنعت هم شکایت می کنیم اظهار می کنند که جریمه تاخیر پرداخت میشه در حالی که این جریمه چه سودی داره وقتی افزایش قیمت شامل ما بشه، کل سود و جریمه به اندازه افزایش تیرماه هم نخواهد شد چه برسه به افزایش فعلی. این در حالی است که براساس آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کننده خودرو مصوب سال 95 در جلسه هیات وزیران، قیمت خودرو پیش فروش عادی باید براساس زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه بشه اما وزیر محترم ظاهرا از این آیین نامه هم اطلاعی ندارند و فرمودند فقط فروش قطعی مشمول افزایش قیمت نمیشه. در آخر اینکه خودروسازان هر کاری می خواهند انجام می دهند و وزارت صنعت و سازمان حمایت فقط با سکوت خود مهر تاییدی هستند بر اونها. از خرداد ماه از صدور دعوتنامه برخی خودروها خودداری کرده، قیمت آنها را به بالای 80 میلیون رسانده و حالا صحبت از فروش در حاشیه بازار می کنند. جالبه همین خودروها هم توسط نمایندگی هاشون به صورت آزاد در حال فروش هستند. جالب تر اینکه برای دعوتنامه های جدید هم برخلاف قرارداد در حال حذف برخی آپشن ها هستند از جمله تغییر رینگ آلومینیومی به فولادی. دلمون خون هست و فریادرسی هم نداریم و برایمان مسجل شده دست وزارت صنعت هم در دست خودروسازان هست و تحریمها اثری بر خودروسازی نخواهد داشت چون دستشون در جیب مردم خواهد رفت و فشار بر مردم هست نه خودروساز که حتی از این آب گل آلود ماهی هم خواهد گرفت. یا حق
    • farhad IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      1 0
      چقدر خوب حرف دل ما رو گفتی دوست عزیز.
  • حسن IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    11 0
    هرکی بخره خره!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    3 0
    بهتراست دولت خودرو وارد کنه وگمروکیش را برداره
  • محمد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    2 0
    دست مردم به هیچ جا بند نیست همه قراردادها بصورت یکطرفه به نفع دولت و زیرمجموعه هایشه ملت مجبورن هرسازی زدند برقصند واین ظلمیست آشکار و هر روزه!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    3 1
    یه زمانی نوشابه که فقط زمزم بود تو ساندویچیها پیدا میشد اونم نوشابه فقط با ساندویچ با سرمایه گذاری های شرکت پپسی و کوکاکولا مشکل حل شد و چقدر نیروی کار شاغل شدند زمزم هم مجبور شد تلاش کنه کیفیتشا بالا ببره. کاش همین اتفاق واسه فورقون سازی سایپا و ایران خودرو هم میفتاد
    • علی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
      1 0
      فرغون سازی سایپا و ایران فرغون .
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    0 0
    در ایران حتی لبو فروشی هم بر اساس دلار لبو می فروشه و قیمت می زنه چه رصد صنعت خودرو که به شدت وابسته و ارز بری داره
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    3 0
    حقمونه تا خم نشی هیچکس سوارت نمیشه.
  • مسعود IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    6 0
    این مملکت احتیاج به یکی مثل رضا شاه داره تا تمام این نامردها رو به خط کنه نه دولتی که دستش با اینا تو یک کاسه است و رفیق دزد و شریک قافله است مدیران این شرکت های خود رو سازی را کدام بی کفایتی انتخاب میکنه؟
  • على IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    1 0
    از قديم گفتن خلايق هر چ لايق
  • سبزوار IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    1 0
    همه از طمع می افتند تو چاه من در سال هفتاد پیکان نوشتم روزی صد هزار تومان گران شد تا موقع تحویل بعد ایرانخودرو به قیمت ازاد به من داد اگر روز اول از بازار تهیه کرده بود م ارزانتر تمام می شد
  • هاشم IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    2 0
    فقط و فقط باید مردم متحد باشن اگه یک نفر تو نمایندگی خواستار حقش شد ما بقی مثل ماست نباشن برن حمایتش کنن سالی چند هزار کشته میدیم فقط به بهانه تولید ملی این چطور تولید ملی بود که الان یک پراید نمیتونن بزنن
  • رسول IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    1 0
    بهتر این خودروسازان گورشونو گم کنن برن تا یه ملت از دستشون راحت بشن الهی امین
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    1 0
    قیمت نهایی خودرو داخلی رو دلالهای عمده فراتر از قانون تعیین میکنن از یه طرف خودرو سازهافراتر از قانون به تعهداتشون هیچ عملی نمیکنن میگن خودرو موجود نیست از طرف دیگه تو بازار سیاه زدو بند مافیایی هر خودرو صفر بخای میتونی تهیه کنی
  • ناشناس IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    0 0
    از خودروسازها و هر مسئولی که قیمت ها رو برد بابردلا جوابش خدا بده زودتر برچیده بشه .
  • نا شناسن IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    0 0
    دولت و خودرو ساز شریکندهر دو دستشون تو جیب مردمه مردم باید مواظب جیبشون باشن .مگر اینکه یه نفر بخواد بی کش و پیمون پولش رو هر جوری به هر کسی بده .حرف اخرم ظلم و ظالم هیچ وقتی پایدار نیس .مردم ایران حق بهترین وسایل رو دارن همینطور خودرو .مردم بعد این همه سال خودرو سازها رو نشناخته بودن که تو یه دو دقیقه سایت باز بشه این طووری خرید کنن!!!!!!
  • سلام زيتون IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    0 1
    این اقتصاد از پای بست ویران است..خواجه در پی تعمیر ایوان است....
    • پدرداماد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      1 0
      زپلشک! دوکلمه هم از مادرعروس شنیدیم!!!
  • امیر IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    0 0
    ظالم به سزای اعمالش خواهد رسید ما نباید چوب بی تدبیری خودروسازها رو بخوریم افزایش قیمت مساوی با از بین رفتن صنعت خودرو ملی
  • Kf DE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    1 0
    چرا نظر من رو ارسال نکردید بروید بمیرید همتون جیره خور نظام هستید
  • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    مقصر اصلی وضعیت بازار خودروسازه... چرا؟ چون با دلال بازی ورانت بازی تو بازار وفروش خودرو بصورت غیر رسمی وغیرقانونی تو بازار آزاد وعدم تحویل خودرو های ثبت نامی دنبال پر کردن جیب خودشه... خوب که نگاه کنی میفهمی خودروساز با دلال بازار یکی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس