افغانستان (1).jpg

جدیدترین خبرها از تحولات میدانی استان غزنی حاکیست، درگیری‌های سنگین میان نیروهای ارتش افغانستان و شبه نظامیان طالبان در ۱۰ روز گذشته به اوج رسیده است.

به گزارش مشرق، جدیدترین خبرها از تحولات میدانی استان غزنی حاکیست، درگیری های سنیگن میان نیروهای ارتش افغانستان و شبه نظامیان طالبان در ۱۰ روز گذشته به اوج رسیده است؛ استان غزنی در شرق افغانستان واقع شده است.

شبه نظامیان طالبان هفته گذشته عملیات گسترده و وسیعی را در غرب استان غزنی انجام دادند و پس از چند روز درگیری سنگین توانستند شهرستان» «مالستان» را به تصرف دربیاورند و بر تمامی مراکز دولتی، پایگاه نظامی و ایستگاه دفاعی ارتش و پلیس سیطره پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

شکست‌های سنگین نیروهای ارتش افغانستان در استان فاریاب/ فرمانده ارشد میدانی طالبان در حملات خمپاره‌ای کشته شد + نقشه میدانی و تصاویر

به گفته منابع میدانی، در جریان درگیری ها که منجر به تصرف شهرستان مالستان توسط نیروهای طالبان شد، ۷۰ تن از نیروهای ارتش و مردمی افغانستان جان باختند و دهها تن دیگر هم زخمی شدند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: شبه نظامیان طالبان از ماه های گذشته برای سیطره بر شهرستان مهم و راهبردی مالستان برنامه داشتند چرا که درصدد هستند راهی  را از این طریق به سمت استان های «سرپل، دایکندی و بامیان» باز کنند و این نقاط را به مناطق تحت تصرف خود متصل کنند.

این منبع میدانی با بیان این که شهرستان مالستان در غرب استان غزنی شیعه نشین است، افزود: چند گروه از نیروهای مردمی که تحت نظارت وزارت کشور افغانستان بودند در سال های گذشته به همراه نیروهای ارتش از این شهرستان محافظت می کردند.

وی تصریح کرد: شبه نظامیان طالبان در ۵ سال گذشته حملات مختلف سنگین و گسترده را برای تصرف این شهرستان انجام دادند اما با واکنش به موقع نیروهای مردمی و ارتش افغانستان ناکام ماندند.

این منبع میدانی اضافه کرد: نیروهای طالبان زمانی که به سد محکم نیروهای مردمی و ارتش برخورد کردند، راهبرد خود را برای تصرف شهرستان مالستان تغییر دادند و با سیطره بر پایگاه ها و مناطق حومه این شهرستان را شبه محاصره و در نهایت ضربه اصلی خود را وارد کردند.

به گزارش مشرق، دولت افغانستان که از اهمیت شهرستان مالستان در غرب استان غزنی آگاه است از اوایل هفته جاری چند گروه از نیروهای کمکی ارتش را به همراه تجهیزات سنگین به حومه شهرستان اعزام کرد تا نیروهای طالبان را عقب برانند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای ارتش افغانستان ضد حملاتی را برای بازپس گیری شهرستان مالستان انجام دادند و پس از درگیری های سنگین ۲۴ ساعته موفق شدند حدود ۷۰ درصد این شهرستان را بازپس بگیرند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای افغان در حال تثبیت مواضع خود در مناطق تازه آزاد شده هستند تا اسیر ضد حملات نیروهای طالبان نشوند؛ دهها تن از نیروهای طالبان در جریان درگیری ها کشته و زخمی شدند.

در حال حاضر، برخی مناطق در شهرستان مالستان میان طرفین دست به دست می شود اما منابع میدانی می‌گویند اگر حمایت های دولتی ادامه یابد نیروهای ارتش و دفاع مردمی می توانند این شهرستان را به طور کامل به کنترل دربیاورند.

به گزارش مشرق، ۶۰۰ تن از نیروهای محلی در شهرستان مالستان در حال آموزش و گذران دوره های نظامی هستند تا در آینده‌ای نزدیک به عنوان نیروهای دفاعی بتوانند در کنار سایر نیروها از شهرستان مالستان محافظت کنند.

شهرستان مالستان در غرب استان غزنی، دروازه شرقی برای ورود به مرکز افغانستان به شمار می آید و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است، در حال حاضر ۳۰ درصد از خاک استان غزنی در کنترل نیروهای دولتی است و در سایر مناطق درگیری ها ادامه دارد.

استان غزنی به مرکزیت شهر غزنی از شرق و شمال شرق با استان های «پکتیکا، لوگر و وردک»، از شمال و شمال غرب با استان های «کایل و بامیان» و از سمت غرب و جنوب با استان های «ارزگان و زابل» هم مرز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IT ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    13 12
    دوباره طالبان و دوباره شیعه کشی خدایا به شیعیان و مردم مظلوم افغانستان رحم کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس