کد خبر 912912
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
شب شعر

عبدالسلام بزرگ زاده عنوان کرد: پیامبر اسلام در بین امت اسلامی آنچنان عمیق جای دارد، که باید از همان ۱۴۰۰ سال قبل در هر شهر و روستایی این کنگره برگزار می شد./ ما در کاربرد کلمه در بخش دانشگاهی کم کار ک

به گزارش مشرق، هفتمین نشست «شب شعر»، با موضوع «زوایای شعر نبوی» و اجرای محمود اکرامی فر، شامگاه ۲۸ آبان، روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. مهمانان این برنامه دکتر فاروق صفی زاده شاعر و پژوهشگر از کردستان، عبدالسلام بزرگ زاده شاعر و پژوهشگر از سیستان و بلوچستان، محمد انور بجارزهی فرماندار شهرستان سرباز، استاد دانشگاه و شاعر سیستان و بلوچستان بودند.
در ابتدا صفی زاده در مورد جایگاه شعر نبوی در کردستان توضیح داد: کردها شاعر به دنیا می آیند و شعر با گوشت و خونشان آمیخته است. زبان کردی زبان شعر است. بعد از انقلاب هزاران کتاب به زبان کردی چاپ شد که در اوج پیدا کردن زبان کردی نقش مهمی داشت. در دیوان همه شعرای کرد در مورد پیامبر اسلام و اهل بیت شعر وجود دارد که اکثرا از شاهکارهای ادبیات فارسی هستند.

سیستان و بلوچستان، نام پایتخت وحدت اسلامی
چرا کنگره های پیامبر مهربانی در سیستان و بلوچستان برگزار می شود؟
بزرگزاده پاسخ داد: پیامبر اسلام در بین امت اسلامی آنچنان عمیق جای دارد، که باید از همان ۱۴۰۰ سال قبل در هر شهر و روستایی این کنگره برگزار می شد. سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن اقوام مختلف که سالهاست در کنار هم زندگی می کنند به نام پایتخت وحدت اسلامی نامگذاری شده است وبه این علت این افتخار نصیب ما شده است.

شعر می تواند رویکردها و دگرگونی هایی را به وجود آورد که هنر های دیگر نمی توانند
دکتر بجار زهی در مورد وضع شعر نبوی در سیستان و بلوچستان گفت: شعر می تواند رویکردها و دگرگونی هایی را به وجود آورد که شاید هنر های دیگر نتوانند. شعر نبوی در دوره معاصر در بین شاعران بلوچ پر رنگ بوده است اما به نظر می رسد در زمان حال این شعر آنچنان که باید سخته و پخته باشد نیست و شاید این به دلیل کم کاری ما در بخش آموزش بوده است.

مهاباد و سنندج اوج ادبیات کردی
صفی زاده در مورد وضعیت شعر نبوی در کردستان بیان کرد: در حال حاضر بیشتر اشعار به زبان کردی و در قالب شعر نو سروده می شوند. در مهاباد و سنندج اوج ادبیات کردی هست.

شعر امروز سیستان و بلوچستان موضوع مند است یا موضع مند؟
بزرگزاده در پاسخ به این سوال گفت: در موضوع بیشتر قوی هست. مردم بلوچ با شعرخصوصا شعر نبوی که دائم در تمام مراسم ها می شنوند عجین هستند.در شعر کلاسیک بلوچ ابتدای تمام اشعار حمد و ثنای خداوند است و بعد مدح پیامبر و بعد مدح ائمه اما در شعر امروز شاید مستقیما به اسم و صفات پیامبر پرداخته نشود اما همان وظیفه با ایما و اشاره انجام می شود.

کاربرد درست کلمات، دلیل ماندگاری
مبحث مربوط به نبوت در ادبیات شفاهی سیستان و بلوچستان چگونه است؟
بزرگ زاده گفت: در ابتدا ترانه ها بود که شعر ها را شکل می داد. میل ذاتی آدمی به سمت و سوی ریتم هست که بدون کلمه این ممکن نخواهد شد. این ترانه ها ،خصوصا در لالایی مادران، کم کم به شعر نبوی گره زده شد.
 وی در مورد کاربرد کلمات افزود: برد همیشه با کلمه است. کسانی ماندگار خواهند شد که کلمه را به درستی و با محبت به کار ببرند. به نظر می رسد ما در کاربرد کلمه در بخش دانشگاهی کم کار کرده ایم.
دکتر صفی زاده در مورد ادبیات شفاهی کردستان گفت: ترانه های قدیمی کردی اکثرا ده هجایی هستند.لالایی های بسیاری در مورد شخصیت و سیره پیامبر داریم.

تجلیل پیامبر در ادبیات کلاسیک و تحلیل در ادبیات معاصر
شعرهای کلاسیکی که در مورد پیامبر وجود دارند تحلیلی هستند یا تجلیلی؟
بجارزهی پاسخ داد: هر دو مورد هست. در ادبیات کلاسیک ما بیشتر بحث تجلیل وجود دارد اما به نظر می رسد در ادبیات معاصر، اشعار بیشتر به سمت تحلیل رفته اند و گزار در حال صورت گرفتن از تجلیل به تحلیل است.

بیشترین اشعار آئینی بلوچستان، مدح امام حسین(ع)
بزرگ زاده در مورد جایگاه ائمه در شعر سیستان و بلوچستان گفت:" ورود دین اسلام به بلوچستان با تصوف بوده است.در شعر و ادبیات بلوچ از نظر تعداد بیشترین اشعار آئینی در توصیف و مدح امام حسین هستند.علت آن این است که مردم سیستان و بلوچستان استوره را دوست دارند."
صفی زاده در مورد جایگاه ائمه در کردستان گفت: ما در مورد امام رضا و امام مهدی اشعار بسیاری، هم به فارسی و هم به کردی داریم.
 وی در ادامه شعری در مدح امام حسین از یک شاعر سنی خواند.

در ادبیات ما کدامیک در مورد پیامبر بیشتر نمود دارد، اسوه بودن یا استوره بودن؟
بجارزهی: در ادبیات کلاسیک ما این اسوه به استوره تبدیل شده است و تقصیر آن با شاعران است.در شعر معاصر این اسوه در حال رفتن به سمت تحلیل است.
بجارزهی در صحبت پایانی از مردم خواست در بخش مدرسه سازی به سیستان و بلوچستان کمک کنند.
مجله ادبی "شب شعر" از مجموعه «شب های هنر» به تهیه کنندگی کوروش انصاری ، هر دوشنبه شب ، ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس