کد خبر 912537
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
کتاب های آهوانه

جشن امضا و رونمایی مجموعه 8 جلدی آهوانه اثر محمدسادات اخوی در کتابخانه و موزه ملی ملک، برگزار شد.

به گزارش مشرق، جشن امضا و رونمایی مجموعه ۸ جلدی آهوانه اثر محمدسادات اخوی در کتابخانه و موزه ملی ملک، برگزار شد.

رضا دبیری‌نژاد معاون فرهنگی موزه ملک در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به بنیانگذاری حاج حسین ملک و وقف هزاران کتاب، گفت: حاج‌حسین ملک کتابخانه و موزه خود را با نیت ترقی معارف وقف مردم کرده است. ما نیز میزبان کتاب‌های جدیدی  هستیم که امیدواریم پیوند بیشتری با اهالی کتاب داشته باشیم.

بیشتر بخوانیم:

کتاب عکس نفیس «اربعین» رونمایی می‌شود

برگزیده‌های کتاب سال عاشورایی معرفی شدند

همایش نوجوانان در حاشیه‌ نمایشگاه "مردم و رمضان"

احمد میرزاده معاون تولید به‌نشر در این مراسم با بیان اینکه قلم و قلم زدن در راه اهل بیت نصیب هر کسی نمی‌شود، گفت: بر این باوریم که قلم زدن و قدم زدن در راه اهل بیت توفیق نظر کردگان حضرت می‌شود، اینطور نیست که کسی با تلاش بسیار موفق شود اثر ادبی دینی موفق به وجود آورد.

وی با بیان اینکه آثار ادبیات دینی عمدتا آن دسته از آثاری که موفق هستند جوششی بوده‌اند، گفت: یکی از دلایل این امر تنگناهای آثار دینی به عبارتی ادبیات دین است چرا که ترکیب ادبیات دینی دارای پارادوکس است. از سویی ادبیات عرصه تخیل و خلاقیت است و از سوی دیگر بدعت در دین نهی شده است؛ نویسنده ادبیات دینی روی یک مرز باریک و خطیر حرکت می‌کند که از هر سو امکان سقوط دارد.

میرزاده ضمن اشاره به این مطلب که تولید اثری که ادبیات به معنای کامل داشته باشد، باید همراه تخیل و لذت‌بخشی و رعایت اصول و ضوابطی باشد که در دین مشخص شده، گفت: رعایت تمامی این موارد کار را برای نویسنده و شاعر مشکل می‌کند.

این مسئول تولید در بخش دیگری به تنگناهای تولید آثار دینی اشاره کرد و افزود: یک نویسنده دینی، یک داستان نویس عرصه دین نیازمند داشتن جزئیات است. چرا که جزئیات احساس همذات‌پنداری را در مخاطب به وجود می‌آورد ولی منابع تنها به گفتن کلیات اکتفا کردند در صورتی که نویسنده در این مرحله باید به تخیل خود روی آورد.

نکته دیگر اینکه شاعر یا نویسنده ادبیات دینی برای همدلی بیشتر با مخاطب معمولا از لحن صمیمانه استفاده می‌کند اما مرزهای صمیمیت ادبی و ادب شرعی تا کجاست؟

وی افزود:‌ مسئله دیگر متون کلاسیک شیعه مثل اصول کافی و ... است. این آثار کتاب‌های سهل و ساده‌ای برای شخصی که تخصصی در امور دینی ندارد، نیستند. بنابراین توقعی از داستان نویس نیست تا از آنها استفاده کند از این رو نویسندگان به بازنویسی‌های دست چندم دسترسی پیدا کرده و از سرچشمه دور می‌شوند.

میرزاده گفت: کسی که آشنا به تأویل نیست گاهی ممکن است حاصل کارش اثر قابل توجهی نباشد. مخاطب ادبیات دینی با مخاطب پژوهشی و دینی متفاوت است. نکته دیگر حساسیت موجود بر آثار دینی است از این رو اینگونه آثار مورد ممیزی دقیق‌تری قرار می‌گیرند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: آهوانه‌ها سبک خاص محمد سادات اخوی است که به جز او از عهده هیچ کسی برنمی‌آمد.

در این مراسم غلامرضا صنعتگر،‌ آریا عظیمی‌نژاد و دو تن از ویراستاران با نام‌های ابراهیم‌پور و بخشی در مورد کتاب صحبت کردند.

صنعتگر ضمن اشاره به اینکه کمتر از دو ماه دیگر عازم کشور آلمان است،‌گفت: برای درمان تا کمتر از دو ماه دیگر به کشور آلمان سفر می‌کنم.

سادات اخوی در پایان مراسم اظهار داشت: ۸ سال است در هیچ جمعی حاضر نشدم و دلایل خاص خودم را دارم. برنامه‌های رسمی را دیگر دوست ندارم. من ۲۶ سال مدیریت فرهنگی بودم اما الان دنبال جایی هستم که بویی از صفا از آن بیاید. حتی کتاب‌نویسی هم برایم مهم نیست. کار تلویزیون هم، اما به معنای بی‌ارزشی کار برایم نیست. ما باید زمانی را اختصاص دهیم تا به دل‌مان برسیم.

وی در پایان خاطره‌ای از دوران کودکی خود که بسیار بیمار بود و امام رضا شفایش داده است، تعریف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس