خبر ویژه

خبرگزاری بلومبرگ معتقد است اتحادیه اروپا، اعتبار خود را در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دست داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش فرارو، عدم قاطعیت کشورهای اروپایی، به خصوص سه امضاکننده برجام، اعتبار اتحادیه اروپا را زیر سؤال برده است. لئونید برشیدسکی، ستون‌نویس بلومبرگ، با اشاره به عدم توانایی اروپایی‌ها در پیش بردن طرح ساز و کار ویژه، تصریح کرد اروپا در زمینه تحریم‌های ایران اعتبار خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید:

چرا اتحادیه اروپا نمی‌تواند برجام را نجات دهد؟

کاهش اعتبار اروپا در مسئله تحریم‌های ایران

به گفته برشیدسکی رهبران اتحادیه اروپا، برای مدت طولانی خواستار این بودند که اتحادیه‌شان به شکل مستقل‌تر رفتار کند و نقش بین‌المللی‌اش را تقویت کند. اما ناکامی‌شان در ایجاد راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان داد آن‌ها تا چه اندازه از آن هدف دور هستند.


این ستون‌نویس نوشت: «این بسیار زیانبار است که کشورهای بزرگ اروپایی به جای اینکه خودشان برای میزبانی از SPV داوطلب شوند، مسئولیت را به گردن همسایگان کم‌قدرت‌تر می‌اندازند. انگیزه‌شان واضح است: هر چه یک کشور بزرگ‌تر باشد، ریسک خشمگین کردن رئیس‌جمهور دونالد ترامپ هم بیشتر است.»


فرارو که از سایت‌های حامی دولت به شمار می‌رود، در تحلیل ماجرا نوشت: سه کشور اروپایی امضاکننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بریتانیا، فرانسه و آلمان که نسبت به برجام تعهد دارند تمایلی برای میزبانی از SPV نشان نداده‌اند. هر سه این کشور، به اتریش برای پذیرش میزبانی فشار آورده‌اند. بلژیک، لوگزامبورگ و فرانسه به عنوان گزینه‌هایی برای میزبانی مشخص شده‌اند. بلژیک و لوگزامبورگ با  میزبانی مخالفت کرده‌اند و فرانسه هم به اتریش چشم دوخته است. فرانسه و آلمان هر دو از میزبانی خودداری کرده‌اند.


در همین حال سایت نامه نیوز، دیگر سایت حامی دولت، فرانسه را متهم به فریبکاری کرد و نوشت: «ژان ایو لویان» وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین مکالمه تلفنی خود با محمدجواد ظریف ‌اشاره‌ای نسبت به زمان دقیق اجرایی شدن ساز و کار مالی ویژه اروپا درخصوص برجام نکرد.


این اظهارات لودریان، گمانه‌زنی‌های موجود درخصوص عدم اجرایی شدن ساز و کار مالی اروپا در آینده‌ای نزدیک(طی روزهای آتی) را تقویت کرده است. چندی پیش و قبل از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده بودند که مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد.


اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه به خوبی نشان می‌دهد که وی و دیگر مقامات اروپایی عجله‌ای برای اجرایی کردن ساز و کار ویژه مالی خود در مواجهه با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا ندارند. نکته قابل تامل اینکه منابع آگاه، طی ماه‌های اخیر از مذاکرات لودریان و مقامات آمریکایی و خصوصا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بر سر برجام و نحوه مواجهه با آن پرده برداشته‌اند. این مذاکرات نه تنها پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای متوقف نشده، بلکه شاهد استمرار آن هستیم. سؤال اصلی اینجاست که آیا اظهارات اخیر لودریان، آدرس توافقی پنهان میان کاخ سفید و کاخ الیزه بر سر برجام را می‌دهد؟


ناامید شدن سایت‌های حامی دولت نسبت به رفتار فریبکارانه سه دولت اروپایی در حالی است که عباس عراقچی معاون وزارت خارجه در مادرید گفت هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده‌ایم.


او نگفته که بعد از ۷ ماه (و به یک معنا ۳ سال) وقت‌کشی اروپایی هنوز منتظر چیست و قطع کامل امید یعنی چه؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    22 1
    اینها از رویای دروغ اروپا بیدار نمی شوند. اعتمادشان فقط به غرب است.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    14 0
    چه خبر از برادر زاده گرامی ایشان؟
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    8 0
    عراقچی در بانک مرکزی و عراقچی در سازمان گسترش و عراقچی در همه جا- اوج امید توهمیست فعلا- بخدا اینا یکبار دیگه احمدی نژاد میخوان تا زمینگیرشون کنه و سینه خیز برن
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    14 0
    اقای عراقچی تاسال1400امیدواره
  • سید رضا IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    1 0
    داداش ! چند گرفتین ؟ تا تهش وفادار باشین ؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس