سعد الحریری نمایه

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان مدعی شد حزب الله تصمیم گرفته روند تشکیل دولت را به تأخیر بیندازد.

به گزارش مشرق، «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان امروز در کنفرانسی مطبوعاتی به آخرین تحولات درباره روند تشکیل دولت لبنان پرداخت. 

به گزارش «العربیة»، الحریری در ابتدای سخنان خود مدعی شد حزب‌الله تصمیم به تعویق انداختن تشکیل دولت گرفته است. 

بیشتر بخوانید:

نصرالله: نقطه قوت قدرت مقاومت همان توانایی موشکی است

 وی ضمن اشاره به اینکه تشکیل دولت اکنون به مانع سنی‌های مستقل برخورد کرده، ادامه داد: از اول به اطلاع حزب الله رساندم که من هیچ کدام از شش نماینده (سنی‌های مستقل) را به عنوان وزیر در دولت جدید انتخاب نمی‌کنم.

الحریری سپس در اشاره به ریاستش بر جریان سنی‌مذهب «المستقبل» گفت: من پدر سنی‌ها در لبنان هستم و می‌دانم مصلحت آنها چیست.

وی اتهام‌زنی‌هایش به حزب‌الله را ادامه داد و مدعی شد برخی بر روی مانع «القوات‌اللبنانیه» در روند تشکیل دولت (اختلاف بر سر تعداد وزرای وابسته به این جنبش در دولت جدید) حساب کرده بودند؛ پس از اینکه این مانع برداشته شد گره حزب‌الله نمایان شد. سیاستی که حزب الله در پیش گرفته منجر به فروپاشی لبنان خواهد شد. 

الحریری تصریح کرد: نمی‌پذیرم کسی من را به فرقه‌گرایی متهم کند؛ سنی‌ها یک طیف اصلی در لبنان هستند و وابسته به احدی نیستند. 

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد: تشکیل کابینه آماده است و من نقش خودم را انجام داده‌ام؛ همه باید به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی هفته جاری خود ضمن اعلام اصرار حزب‌الله مبنی بر ضرورت حضور سنی های مستقل در دولت جدید، افزود: به آنها افتخار می‌کنیم. سنی‌های وابسته به هشت مارس همواره در کنار مقاومت و مسأله فلسطین بوده‌اند، این یک تهمت یا ناسزا نیست بلکه افتخار است. سنی‌های مستقل همان کسانی هستند که مانع شدند درگیری سیاسی در کشور به جنگی مذهبی تبدیل شود؛ مسأله‌ای که آمریکا برای تحقق آن تلاش می‌کرد. 

وی افزود: از روز اول به نخست‌وزیر مکلف (سعد الحریری) و طرف‌های مربوطه تأکید کردیم سنی‌های مستقل حق حضور در دولت را دارند. عدم قبول نمایندگان حقیقی (ملت) در دولت موضوعی تحقیرآمیز است که نمی‌توان آن را قبول کرد.

سعد الحریری از سوم خردادماه امسال (۱۳۹۷) مأمور به تشکیل کابینه لبنان شد اما وجود گره‌ها بویژه اختلاف گروه‌های سیاسی بر سر کرسی‌های کابینه، این امر را به تأخیر انداخت؛ در حال حاضر مخالفت سعد الحریری با سنی‌های وابسته به جریان هشت مارس (حزب‌الله و امل) گره اصلی در این مسیر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    5 3
    عجیبه که مردم لبنان این سگ سعودیها رو تحمل میکنند
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    0 0
    نوکر سعودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس