کد خبر 90936
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵

وزیر نفت گفت: ایران به تکنولوژی حفاری در آب‌های عمیق که کشورهای معدودی آن را در اختیار دارند، دست یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، رستم قاسمی ظهر امروز در مراسم آغاز کلنگ‌زنی سایت پشتیبانی نفت خزر اظهار داشت: ایران کشوری وسیع و دارای مردمانی بزرگ است که نقش بی‌بدیل آن در معادلات بین‌المللی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: امروز ایران اسلامی که همه برای جلوگیری از رشد و شکوفایی آن همت کرده‌اند، با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود نقش‌آفرینی کرده است.
قاسمی افزود: اگر هر کشوری در سال‌های گذشته به این صورت زیر فشار قرار می‌گرفت اکنون این وضعیت را نداشت اما ویژگی‌های ایران قابل وصف نیست.
وزیر نفت وجود منابع فسیلی و انرژی در کشور را به عنوان نقطه عطفی در بازار بین‌المللی دانست و تصریح کرد: منابع فراوان نفت و گاز که 17 درصد گاز و 12 درصد نفت جهان در ایران وجود دارد، این کشور را به محل انرژی پایدار تبدیل کرده است.
وی ابراز داشت: اگر در جنوب کشور چنین منابع درآمدی از ذخایر نفتی وجود دارد امروز نیز این ذخایر در شمال کشور است.
قاسمی با بیان اینکه مردم گیلان همواره در طول تاریخ مرزدار کشور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز وجود این منابع ذخیره نفتی می‌تواند آینده استان را متحول کند.
وزیر نفت به لرزه‌نگاری، ساخت شناور و ... برای کشف میدان‌های نفت و گاز دریای خزر اشاره کرد و گفت: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توانیم به ظرفیت نفت دریای خزر امیدواریم باشیم.
وی ذخیره نفتی دریای خزر را برای مصرف نفت و گاز شمال کشور و صادرات عنوان کرد و بیان داشت: اتصال این میدان به خطوط شمال ـ جنوب تحول اساسی ایجاد می‌کند.
قاسمی با برشمردن دو ویژگی مهم کشف میدان گازی، یادآور شد: در حال حاضر به تکنولوژی دانش و فناوری در آب‌های عمیق که کشورهای معدودی آن را در اختیار دارند، دست یافته‌ایم و این امر به لطف خدا و فکر، هوش و ذکاوت مهندسان ایرانی است که هر روز به دانش و فناوری جدیدی دست می‌یابیم و این یک موفقیت بزرگ است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای این حجم ذخایر نفتی و گازی باید سایت‌های پشتیبانی متعددی داشته باشیم، اذعان داشت: کشف میدان‌های جدید قابل برداشت در گیلان و مازندران نیازمند توسعه جدی است.
وی حفاری در عمق زیاد را زمان‌بر دانست و تصریح کرد: وزارت نفت مصمم است که در شمال کشور تحول اساسی به وجود آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس