شهید حاج اسماعیل رضایی - کراپ‌شده

حاج اسماعیل بر خلاف طیب، پیشینه ای منزه داشت و از متدینین بازار به شمار می رفت. پس از رحلت آیت الله بروجردی، از امام تقلید می کرد و وجوه شرعیه خویش را نیز به ایشان می پرداخت.

به گزارش مشرق، محمدرضا کائینی از فعالان تاریخ و رسانه در مطلبی نوشت:

آن دو که در صبحگاه یازدهمین روز از آبان ماه چهل ودو، به جوخه پادگان حشمتیه تهران سپرده شدند، کسانی بودند که شاه با ذهنیتی سطحی، تصمیم گرفته بود تا کاسه و کوزه وقایع پانزده خرداد را برسر آنها بشکند!

از قضای روزگار، هردوی آنها در وقایع آن روز نقشی نداشتند.

درباره طیب حاج رضایی، ساواک و به طور مشخص نعمت الله نصیری، از اواسط دهه سی، کینه او را به دل گرفته و در پی فرصت تسویه حساب با وی بود. حاج اسماعیل رضایی اما، اساسا در موسم نیمه خرداد در تهران نبود و در پی کاری به مسافرت رفته بود. درباره این دومین نفر اما،کمتر سخن رفته و هویت و سیره او تحت الشعاع اولی قرار گرفته است.

حاج اسماعیل بر خلاف طیب، پیشینه ای منزه داشت و از متدینین بازار به شمار می رفت. پس از رحلت آیت الله بروجردی، از امام تقلید می کرد و وجوه شرعیه خویش را نیز به ایشان می پرداخت. این گرایش از چشم بسیاری از دوستان و آشنایان وی پنهان نماند و از همین سربند، ساواک را پس از پانزده خرداد، به صرافت دستگیری وی افکند.

شکنجه های غریب حاجی از دوران دستگیری تا نیمه شب ظلمانی جمشیدیه، حکایتی دگر دارد.آنها که توانسته بودند در آن فرصت وی را ببینند، تنها بهت و حیرت خویش را از این فقره به تاریخ سپرده اند. از حاج اسماعیل در روزهای آخر حیات نقل کرده اند که:"گیرم که سی سال دیگر هم در این جهان زیستم، دیگر از کجا چنین مرگ پرافتخاری را پیدا کنم؟"

صاحب این قلم آلبوم عکسی از حاجی در اختیار دارد که حالات وی را در واپسین ساعت حیات نشان می دهد. چهره ای دارد متکی به نفس و آرام. پس از تیرباران، سربازی به شکلی که در تصویر منتشرنشده فوق می بینید، به سر او چند تیر خلاص زد!... این وجیزه را نگاشتم برای زنهار از بقایای عمله سلطنت که چهار دهه پس از اخراج مذلت بار از ایران، هوس نکنند تا به مدد پول پاشی آل سعود، در گوش نوباوگان این مرز و بوم لالایی آزادی و دموکراسی زمزمه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    61 25
    وسابقون السابقون طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی و امثال شهید عراقی الگوی خوبی برای امروز و بویژه بازاریان هستند انها که با تمام مکنت از همه چیز برای نیل به حکومت اسلامی گذشتند و این قصه از روزی که خدیجه کبری تمام اموال بیشمارش را به پای نهال نوپای اسلام ریخت شروع شد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    49 13
    متاسفانه حتفظه سیاسی مردم ایران حداکثر چهار ساله است و بعد از آن کلا همه چیز را فراموش می کنند
  • علی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    58 30
    سلام آفرین بر این مطلب ... امروزه به دلیل وجود برخی مشکلات اقتصادی یه عده نادان و کینه توز حرف از شکوه دوران پهلوی میزنند که معلوم نیست کدوم شکوه رو میگن!!! امروز به این نوع مطالب نیاز اساسی داریم
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    50 22
    با گردان هندی که زیر فرمان انگلیس جنوب ایران تصرف شد همین حالت هم درشمال ایران اتفاق افتاد چطوری رضاخان کبیرشما از قدرت خلا وبه افریقا تبعید شد چطوری بحرین از ایران جدا شد چیزی نمانده بود اذربابجان وکردستان از ایران حدا بشوند ..رضاخان انگلیس اوردند خودشان بردند پسرش هم دچار سرنوشت پدرش شد اگرنوه رضاخان می خواهد سرنوشت پدربزرگش وپدرش دچارشود ملت ایران حرفی ندارد تغکرات نژاد پرستی وتحریف جعل تاریخ این سرزمین وکوروش سازی واسطوره سازی جعلی وتاریخ سازی.جعلی واریایی سازی جزبخشی از تفکرات نژاد پرستی پهلوی ها هست اگرملت ایران دوباره به این تفکرات ونفرات وبازماندگان پهلوی ها دل ببندند ایران صدرصد تجزیه خواهد شد اقوام غیر فارس هنوز هم ازتفکرات نژاد پرستی پهلوی درعذابند ادامه انحصاری زبانی تجزیه ایران به همراه خواهد اورد
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    4 0
    افرین
  • علی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    5 0
    قدر شرایط موجود را بدانیم، به امید خدا این تنگناهای اقتصادی رفع شود و دست دزدان بی دین کوتاه تا ببینیم واقعا با این نظام و رهبری نجیبش میتوان به همه جا رسید. انشا ا...
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 2
    دارودسته مشرق :فقط مطالبی که به مذاقتون خوش میاد می ذارید.............
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    4 0
    تیترتون رو خیلی بد زدین.. مفهوم رو بر عکس می رسونه
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
      0 0
      واقعا! منم اول فکر کردم شهید حاج اسماعیل عمله سلطنت بوده!!!!
  • آنتی صهیونیسم IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    1 0
    به جای عبرت باید از واژه ی " یادآوری " استفاده میکردید .
  • سید رضا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    7 0
    جنایات و ظلم های حکومت منحوس و نوکر صفت پهلوی ؛ باید برای آنها که خبر ندارند، بخص جوانان و نوجوانان ، تبیین شود ؛تا بدانند که آن دوران واقعا دوران بدبختی ملت ایران بود ! و گول تبلیغات دروغین را نخورند ! ولی متاسفانه در این مورد بسیار کوتاهی شده است !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس