طيب حاج رضايي فرزند حسين علي متولد 1280 شمسي در ميدان تره بار تهران به خريد و فروش ميوه وه اشتغال داشت و از ميدان داران مشهور سالهاي 1320 تا 1324 بوده است.

به گزارش مشرق، او با اينکه بارها در درگيريها و نزاعها شرکت داشته و به زندان رفته بود اما روزنه هاي نور ايمان و تعاليم آسماني در وجود او بود که در اثر يک تحول روحي به نهضت اسلامي پيوست و از کساني شد که در راه امام خميني (ره) مبارزه کرد و به شهادت رسيد.
در ايران سالهاي قبل و طي قرنهاي گذشته ، عشق به اسلام و خصوصاً سيد الشهداء عليه السّلام با خون مردم عجين شده و اين عشق به امام حسين عليه السّلام را ارزان از دست نمي دهند. در دوران رژيم شاهنشاهي نيز چنين بود و حتي مردمي که به ظاهر اخلاق حسنه اي نداشتند ، روضه و گريه برسيدالشهداء را يک اصل زندگي خويش مي دانستند . مرحوم طيب نيز اينگونه بود .
او نور حسين عليه السّلام را در دل داشت و افتخار او خدمتگزاري در تکيه ها و حسينيه ها بود و در اياّم عاشوراي حسيني تکيه عظيمي به راه مي انداخت و با دعوت از سخنرانان برجسته به سينه زني و عزاداري براي امام حسين عليه السّلام مي پرداخت.
او حتي با علماء و روحانيون نيز ارتباط داشته و در گزارشات ساواک آمده است که وي به منزل آيت الله کاشاني رفت و آمد داشته است. در جريان 15 خرداد 1342 شهيد طيب به عنوان يکي از محرکين اصلي شناخته شد و شاه براي تحريف مسير حرکت مردمي 15 خرداد، از قالب دين و اسلاميت ، بسيار ميکوشيد که نهضت را به صورت يک آشوب هرج و مرج طلبانه، و براساس اغراض و هدفهاي مادي جلوه دهد ، به همين منظور طيب را دستگير و روانه زندان کرد و شرط آزادي او را اين موضوع قرارداد که وي اعتراف کند براي ايجاد درگيري و تظاهرات و بوجود آوردن بلوا و کودتا ، از مرجع تقليد امام خميني(ره) پول دريافت داشته و اقدام به اغتشاش نموده است .
اما شهيد طيب چنين ننگي را به دامن خود نپسنديد و برسردوراهي زندگي و مرگ ، مرگ جوانمردانه و شرافتمندانه را انتخاب کرد و بارها به دوستانش گفته بود حاضر نيستم به خاطر چند صباحي بيشتر زيستن دامان مرجع تقليدي را لکه دار سازم.
سرانجام شهيد طيب حاج رضايي و هم رزم شهيدش حاج اسماعيل رضايي که با وي در ميدان ميوه تره بار(امين السلطان)همکار بود به اعدام محکوم شدند و حکم صادره در تاريخ 11/8/1342 به مرحله اجرا گذاشته شد . اين دو شهيد گرانقدر را به شهرري منتقل و شهيد طيب در صحن مصلي ضلع شرقي و شهيد حاج اسماعيل رضايي را در رواق شهيد حاج رضايي به خاک سپردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس