کوثر

افتتاح خط تولید انبوه و آیین تحویل دهی اولین جت جنگنده تمام ایرانی کوثر به ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اصفهان برگزار شد.

به گزارش مشرق، امیر حاتمی در آیین افتتاح خط تولید انبوه و آیین تحویل دهی اولین جت جنگنده  تمام ایرانی کوثر به ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمائی این دستاورد بومی در 31 مرداد ماه امسال و همزمان با روز صنعت دفاعی که با حضور رئیس جمهور و در سالی که به فرموده فرمانده معظم کل قوا  حضرت امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) به نام«حمایت از کالای ایرانی» مزین شده است، اظهار داشت:  ساخت و تولید جت جنگنده تمام ایرانی کوثر با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوج هنرنمائی فرزندان رشید ملت ایران در صنعت دفاعی است که با وجود تحریم های دشمنان، ضمن رفع یکی از حیاتی ترین نیازهای هوائی کشور، دستاورد راهبردی جدیدی را در حوزه رزم هوایی به عنوان هدیه به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای«مدظله العالی»  ، ملت شریف ایران اسلامی و نیروهای مسلح تقدیم کرده است.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه در آستانه 13 آبان  «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» قرار داریم  بیان کرد:  تولید این جت جنگنده پیشرفته و بومی  در واقع نماد عینی استکبار ستیزی و مقابله با زیاده خواهی نظام سلطه به رهبری شیطان بزرگ آمریکاست  که متخصصین صنعت دفاعی کشور توانستند با همکاری مشفقانه  و صمیمانه متخصصین نیروی هوایی ارتش از موانع علم  و فناوری عبور کرده  و به منظور کاهش اثرات تحریم های دشمنان در بخش های مختلف به ویژه در حوزه صنایع هوایی  و همچنین ارتقاء هر چه بیشتر توان دفاعی نیروهای مسلح قدم مهمی را در نوسازی ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی بردارند .

امیر حاتمی در این مراسم با اشاره به طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ورود خجسته و مبارک به دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران  اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی (ره) و در ادامه هدایت‌های حکیمانه خلف صالحش امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) منشأ تحولات عظیم و تاریخ ساز در منطقه و جهان شد که با گذشت 40 سال از انفجار نور و وقوع معجزه قرن،  شاهد توفیقات روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون به ویژه حوزه اقتدارآفرین صنعت دفاعی هستیم و امروزبا افتخار اعلام می کنیم که برای دفاع از امنیت ملی ، ارزشهای انقلاب اسلامی و  حراست از حدود و ثغور کشورمان با تمام تلاش و همت مضاعف برای دستیابی به فناوری های صلح آمیز دفاعی جهت رشد و تعالی کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد .

وزیر دفاع تأکید کرد:بحمدالله این روند به طور مستمر و با جدیت در کلیه صنایع دفاعی وابسته به وزارت دفاع در حوزه های دریایی، زمینی، هوایی ، پدافند هوایی، فضایی ، موشکی ، الکترونیک و فناوری های نوین ، با هدف ارتقاء روز افزون توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در جریان است و جنگ روانی و شانتاژ تبلیغاتی دشمنان  و تحریم های اقتصادی تأثیری بر این روند پویا ، زنده و رو به رشد نداشته و نخواهد داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با تبریک این دستاورد بسیار مهم و ارزشمند به محضر مقام معظم فرماندهی کل قوا، نیروهای مسلح و ملت رشید ایران افزود: وزارت دفاع در سایه تدابیر و فرامین حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا  و حمایت های همه جانبه  دولت خدمتگزار و شخص رئیس جمهور جناب آقای دکتر روحانی در حوزه دفاعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پشتوانه قدرتمندی برای نیروهای مسلح، توان دفاعی و اقتدار ملی ایران اسلامی به شمار می‌رود و برابر راهبردهای اتخاذ شده و توافقات به عمل آمده مقرر شده است تا با عزمی جزم و همتی والا ،  متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک دوره زمانی مشخص تولید جت کوثر را عملیاتی کنند.

گفتنی است  جت  جنگنده کوثر در آئین 31 مرداد روز صنعت دفاعی  با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران  و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  رونمایی شد  که در واقع یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی  بوده  و  قابلیت مانور بسیار بالایی را دارا می باشد .

 متخصصین صنایع هوایی توانسته اند تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ای  را برای این هواپیما، طراحی و نصب  کنند و از دیگر قابلیت های این جنگنده نصب  انواع موشک ها و بمب های مورد نیاز  صحنه رزم بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده ‌که با دیگرتجهیزات و سلاح های ساخت داخل سازگاری کامل دارد.

این هواپیمای تمام ایرانی و بومی صرفا به دست متخصصین داخلی و با بهره گیری از دانش و فناوری های بومی  بویژه  در بخش  موتور و سیستم های الکترونیک در داخل کشور ساخته شد و در تولید آن وابستگی به هیچ کشوری  وجود ندارد .

توسعه و طراحی و ساخت این جنگنده بومی قابلیت توسعه در مدل های دیگر را دارد  و این کار بزرگ با استفاده از توان تخصصی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه ها، مراکز علمی و شبکه همکاران دفاعی صورت گرفته است.

یکی از نقاط قوت این هواپیما اویونیک نسل چهار بودن  این هواپیماست  که متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع توانستند با دست یابی به این فناوری گامی بلند ی را نسبت به هواپیماهای مشابه آن بردارند  که با توجه به استقرار و نصب  سیستم های پیشرفته کار را برای خلبان نیروی هوایی به مراتب راحت  می کند.

با ساخت هواپیمای جنگنده کوثر، 16 و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است  که از این مقدار فقط 7 و نیم میلیون دلار در بخش اویونیک آن  می باشد .جمهوری اسلامی ایران با ساخت هواپیمای ایرانی کوثر به  دستاوردهای زیادی در حوزه صنعت هوایی دست یافت که از جمله آن می توان  در بخش غیرنظامی از دستاوردهای بی شمار آن  استفاده کرد و به صنعت هواپیمایی غیرنظامی در تأمین برخی قطعات و نگهداری کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    93 37
    چرا این جنگنده خیلی زود مجوز عملیاتی شدن و پرواز را گرفت و به تولید انبوه رسید... اما جنگنده های مدرن و نسل پنجمی مثل شفق و قاهر که چندین سال از ساخت آنها گذشته است نتوانستند مجوز پرواز و عملیاتی شدن را بگیرند. اگر مشکل قطعه سازی این نوع جنگنده ها وجود دارد پس چرا آنها را رسانه ای کردید و ملت را سالها در انتظار گذاشتید.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      28 23
      کوه موش زائید
    • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      40 5
      اونها نمونه اولیه بودند و این نمونه عملیاتی.
    • ج د ا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      93 20
      بعضی از افراد میگویند ایران نمیتونه ماشین بسازه چطور جنگنده میسازه؟؟؟ جواب : ماشین لامبورگینی ساخت ایران را دیدید - جنگده تمام ایرانی هم دیدید - آنروزی که میگفتید ایران موشک نمیتونه بسازه هم یادمون نرفته حالا موشک های تمام ایرانی را دیدید / فقط افراد منافق و خائن و افساد طلب و دزد اگر در مناصب و پست های مهم نباشند و افراد انقلابی و مومن باشند همه چیز میتونیم بسازیم و همه کار میتونیم بکنیم منظورم بدون آمریکاست یعنی خودمون فقط ایرانی ها ///
    • حسین PL ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      72 26
      هنوز اروپا و آمریکا باور نمیکنند که ما موتور جت اونهم در اشل نظامی ساختیم اونوقت یک عده غرب زده میان کوچک میکنند این پیشرفت بزرگ را
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      13 11
      نسل پنجم؟ خود وزارت دفاع ادعای نسل پنجم بودن این دوتا رو نداره. صاعقه حتی قرار نیست سرعت 1 ماخ رو داشته باشه پس چطور میتونه نسل پنج باشه؟
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
      3 9
      پراید و نیسان وانت رو هم ارتقابدید اگر میتوانید خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    اخه چطوری میشه یه احمقی میگه اینا مال روسیه است مگه روسیه اف 5 میزنه
    • هابیل IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      92 99
      به نظر شما کشوری که دسته بیل وارد میکنه میتونه موتور جت بزنه ؟ خدا مفتی بهت عقل داده لطفا ازش استفاده کن. از اینم چندتا میسازن و دوباره فراموش میشه
    • BE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      39 32
      قابیل بنده خدا چی کشید از دست تو !
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    کوثر فقط قدم ابتدایی است. اینکه بتونیم قدم به قدم راهمون را در این صنعت پیدا کنیم نیاز داشت که از پله اول شروع کنیم. فراموش نکنیم تمام کشورهای صاحب جنگنده نظامی از زمان جنگ های جهانی و پرنده های ملخی شروع کردند و یکهو رپتور نساختند. همینکه بتونیم این جنگنده مهندسی معکوس را ( مثل چین و پرنده های روسی، پاکستان و پرنده های چینی/ تازه اونها همکاری کامل کشور دارای تکنولوژی را داشتند و ما دریغ از یک پیچ ) با موتور و اویونیک و رادار بومی بسازیم بعد میتونیم بریم سراغ مرحله بعد یعنی جنگنده نیمه سنگین و با موتور قوی تر. دست همه بچه های وزارت دفاع گرم. به مزخرفات براندازها و مایوسین و سعودیها و منافقین مقیم مجازی هم اعتنایی نکنید. خودشون نهایت کاری که کردند درست کردن شربت آبلیمو پشت کامپیوتر بوده.
    • IT ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      خفه شو نادون 20 ساله این نکبتا مردمو سرکار گذاشتن. تازه ماله کشی یادت افتاده؟
    • احسان IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      اگه همه همت این آقارو داشته باشن توی همه رسته ها ایران گلستون میشد.ببینید چجوری دفاع میکنه از کشورش.نمک خورده که نمکدون نشکنه.ایولا
  • حمزه IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    75 51
    لذت بردم،هبر خوش یعنی این!! اینده این هواپیما و خط تولیدش روشن هست.
    • AE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      6 15
      با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    28 30
    به شخصه فکر میکردم مدل اثبات گر فناوری بومی هست که مثلا بگیم ما دیگه تونستیم یک جنگنده تماما بومی رو به طور کامل صفر تا صد بسازیم.سوال اینه الان هدف از تولید انبوه یه همچین پروژه ایی چیه؟؟؟مایی که این همه زمان و سرمایه گذاشتیم روی صاعقه .تولید انبوه این به چه کار میاد؟؟!!یک جنگنده پشتیبان نزدیک که دیگه کارایی اینطور جنگنده ها در حال اتمامه.ما که قرار بود تولید انبوه کنیم چرا روی صاعقه (2) نیومدیم سرمایه گذاری بیشتر و زمان بیشتری میزاشتیم بعد اونو تولید انبوه کنیم.یعنی اینقدر پول دار شدیم که میایم یه همچین چیزی که به مراتب از خود صاعقه یک هم ضعیفتر هستشو میایم انبوه میکنیم؟؟؟!!!!
    • ایمان IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      31 12
      در جنگ با داعش همه دیدیم که روس ها از جنگنده های پشتیبانی نزدیک به وفور استفاده کردند . جنگ های امروز جنگ درگیری جنگنده ها نیست بلکه برتری بر نیروی های زمینی و دریایی است . اتفاقا استراتژی که ایران پیش گرفته کاملا کار آمده . در برابر جنگنده های متخاصم از موشک های پدافند مثل اس 200 یا اس 300 یا باور 373 همراه با رادهای دوربرد استفاده می کنه و در برابر حملات زمینی و دریایی از جنگنده های پشتیبانی نزدیک مثل اف 4 و اف 5 و فنسر و کوثر . در رهگیری اف 14 و میگ 29 و در برابر ناوهای هواپیمابر و جنگی از موشک های ساحل به دریا و اژدر و قایق های تندرو موشک انداز . داشتن یک موشک پدافند برای درگیری با جنگنده متخاصم هزینه اش بسیار پایین تر از درگیری یک جنگنده گران قیمت با اونه .خوشبختانه ما مجموعه ای از سازو کارهای دفاعی رو در اختیار داریم و دشمن برای همین تا الان قادر به حمله مستقیم نبوده و جنگ نیابتی رو از طریق تروریست ها پیگیری می کنه . ضمناً صادرات جنگنده کوثر می تونه ارز آوری بالایی برای ما داشته باشه و شروع خوب برای ساخت جنگنده نسل پنج نیز هست .
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      11 4
      اتفاقا این جنگنده فقط بدرد مبارزه با همون داعش میخوره که هیچی نداره.
  • ميثم IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    67 20
    اي ول. دمشون گرم. شايد جنگنده اعجاب انگيزي نباشد. شايد نسل پنجمي نباشد. اما در جايگاه خود و به عنوان پشتيباني نزديك با اويونيك و رادار جديد قطعا كارآمد خواهد بود.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    47 25
    ماشاالله خدا قوت به امید خدا موتور جدید آماده بشود این جنگنده به سطح اف 20 میرسد
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    48 35
    اف ۵سابق
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    46 10
    ماشاءالله لا حول ولا قوت الا بالله العلی العظیم
  • US ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    32 26
    چرا انقدر تو عکس جنگنده کوثر کوچک به نظر میاد؟ بهرحال با توجه به محدودیت ها گام خوبی هست، اما به هیچ عنوان کمکی به نیروی هوایی فرسوده ما نمی کنه. باز اگر خط تولید اف-14 رو زده بودیم می شد کمی نیروی هوایی تقویت بشه اما اف-5 واقعاً دیگه از رده خارج هست. حتی برای یه بمبر پشتیبانی در هوانیروز بودن. حکم پیکان رو در مقابل ماشین های امروزی داره.
    • AU ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      22 19
      برادر گرامی. شما گویا از اوضاع جهان بی خبری. برجام ۳ به ایران اجازه ی ساخت سلاح پیشرفته نخواهید داد.
  • US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    37 11
    انشاالله به سرنوشت صاعقه، آذرخش، ایران 140 و ... دچار نشود و واقعا به تولید انبوه برسد.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
      12 1
      سرنوشتی نداشتن اونهاُ طبق برنامه ریزی های انجام شده تولید شدن و بخش های لازم از فناوری که نیاز بود به بدست بیاد بدست اومدُ لزومی نداره هر محصولی تولید انبوه بشه و اصولا هر محصولی برای تولید انبوه ساخته و طراحی نمیشه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    48 56
    این تولید کردن نداره آخه خودتونو سرکار گذاشتین یا ملتو
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      3 7
      حس نوستالژیکش خوبه . الآن ژیان هم با همون اطاق 50 سال قبل و فنی نیم قرن پیش بیاد بازار خیلی نوستالژیکه و خواهان داره
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      8 14
      امثال تو را باید سر کار بگذارند تا کمتر جفتک پراکنی کنید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    37 16
    احسنت بر این همت و سربلندی
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    38 13
    این خیلی خوب هست چند بار دیگر هم گفتم و خیلی از دوستان هم گفتند حداقل یک فیس لیفت می کردید این پرنده را... همه ی ما می دونیم طراحی این پرنده مربوط به اوایل دهه شصت میلادی هست یعنی حدود شصت سال پیش... الان نرم افزارهای خیلی قدرتمند تری هستند علم و دانش مرتبط هم پیشرفت کرده میشد یه باز طراحی حداقلی بر روی آئرو دینامیک بدنه ، ورودی موتورها و... انجام داد یا حداقل طراحی به نحوی میشد که سطح مقطع راداری پرنده کمتر بشه یا... که حداقل بگیم اف 5 آمریکایی رو یه مرحله آپدیت کردیم.... اما در هر صورت همین هم جای تقدیر داره و تشکر می کنیم از دلسوزان آرتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران... پاینده باشند...
    • حمزه IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      18 9
      اینکه اویونیک این هواپیما از انالوگ به دیجیتال رسیده،ایا اپدیت نیست؟!
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    32 24
    چنین دستاوردی باعث افتخار ملت ایران است
  • ایرانی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    35 13
    ان شاء الله خط تولید قاهر هم راه بیوفته به زودی
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      5 8
      بزک نمیر بهار میاد
  • FR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    32 20
    کوثر یک. کوثر دو و سه کوری چشم منافقین فعال در شبکه های اجتماعی و کارشناس نماهای حق به جانب مدعی و خارج زده را تکمیل خواهد کرد.
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    9 6
    آقا رادارش چیه این کوثر؟ آرایه فازیه رادارش؟؟؟
    • ج د ا IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      5 2
      شما چی دوست داری عزیز یعنی اگر آرایه فازی باشه شما سوار نمیشی داداش؟؟
    • سام DE ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      9 2
      برو بابا دلت خوشه. آرایه فازی کجا بود تو اون دماغه کوچیک چقندر هم جا نمیشه خخخ
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    16 12
    خدا قوت دلاور مردان امنیت این کشور مدیون زحمات برادران سپاه وارتش است ای کاش مردم قدر این جان برکفان را بدانند.
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    31 20
    کم کم داره بستر لازم برای طراحی و تولید جنگنده تو کشور شکل میگیره و تو این راه باید از هر کشوری به هر طریقی کمک گرفت
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 15
    عالی
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    7 20
    در نسل جدید کلاس این جنگنده ها از منظر عرضی، فشرده و کوتاه شده اند.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      2 0
      ببخشید اشتباه شد حالت سه بعدی داره، عرض نه، ارتفاع درسته. عذرخواهی، عذرخواهی، عذرخواهی.
  • sasan IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    16 6
    کی هواپیمای مسافربری ملی رونمایی می شود؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    آقا جنگنده درست میکنین ، باشه ، دمتونم گرم دستتونم میبوسیم ولی این مثلا خط تولید رو یکم طبیعی تر درست کنین خط تولید ماشین با CKD هم از این شلوغ تره کیو میخواین گول بزنین چرا اعتبار حرفتونو از بین میبرین ائل خط یه سکان عمودیه ، بعدی یه سکان عمودی و نصف بدنه ، بعدی یه بدنه کامل ! دوتا سیم برق هم رو زمین نست حداقل بگیم دارن از پیچگوشتی برقی هم استفاده میکنن ! همین ؟ یه سر به خط تولید خودرو بزنین ، این پیشکش ، بابا مردم با دکور گول نمیخورن ، میخواین کشور دیگه صاحب تکنولوژی گول بزنی یا یه باربر کف بازار خودمونو ؟
    • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      34 63
      الان باید تمام جزییات خط تولید نشون بدن تا راضی بشی اره بابا بقیه نمیفهمن تو میفهمی!!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      7 20
      چون بدنه از نوعی الیاف کربنی هست، دستگاه جوش نگذاشتن اونجا ...!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      10 24
      چی میگی؟،نمی بینی پنج نفره با چه غیرتی و با دست خالی دارن جت میسازن،
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      14 19
      شما بگو خودرو چه وجه تشابهی با هواپیما داره بعد بپرس چرا خط تولیدش از ماشین کمتره
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      17 18
      هواپیمای آخری خط تولید ، یدفه رنگم شده ! قبلیش بدون رنگه :)) خط رنگم همین جاست اینا تا حالا خط تولید ندیدن ؟
    • دکتر IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      13 18
      تا دیروز می گفتید این هواپیما ماکت رنگ شده هست الآن میگید چرا خط تولید کمه!؟؟ کاملا مشخصه عمدی داری روغ میگی و نمی دونی این تولید نیمه صنعتی هست در حد چند ده فروند نه تولید انبوه در سطح چند صد فروند
    • GB ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      11 6
      جنس بدنه الیاف کربنی هست دانشمند نیاز به جوشکاری نداره مگه تیرآهن میخوان جوش بدن میگی دستگاه جوشش کو بی سواد
    • کریم شیره ای IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      18 21
      آقایون نوابغ دهر!! این دقیقا خط مونتاژ نهایی هست که نشون دادن نه محل ساخت قطعات!..سی کی دی یعنی چی؟ یعنی محل مونتاژ نهایی! اصلا جایی در دنیا هست که اف5 هنوز تولید کنه که ایران بره از اون بخره بیاره مونتاژ کنه!!؟؟ ضد انقلاب هم ضد انقلاب های قدیمی شما جدیدها خیلی سوسول خسته هستید..
    • AE ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      29 4
      نه جزئیات خط تولید رو نمایش ندید دشمنان از این تکنولوژِ برتر که در انحصار ماست باخبر نشن
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    11 31
    اینقدر از این محافظه کاری ها تون بدم می آدم:"...فناوری های صلح آمیز دفاعی"!!! بگین: سلاح های قهر آمیز تهاجمی می سازیم... جنگ هم راه می ندازیم... کسی از مغز متفکر خبری نداره؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    56 43
    این خط تولید فرغونه ؟ دارین کی رو مسخره می کنید حتی به اف 5 زمان اون یارو هم نمی رسه بابا بس کنید همه دارند بهتون می خندند
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      25 28
      منظور از همه یعنی اربابات (آمریکا و ....) ما به همین هم افتخار میکنیم
  • US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    50 78
    زززززززززززززززززااااااااااااااااااااااااااارررررررررررررررررررررتتت! کمتر دروغ بگین. حتی یک لاستیک هواپیما هم نمیتونید تولید کنید!
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      20 18
      تو خوبی
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      35 18
      فکرکنم خشتکت پاره شد یه نگاهی بهش بنداز
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      21 27
      این یانکی هم از این دست آورد شکافت
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      11 0
      نميدونم چرا بعضيها اينقدر خود كم بين هستند وهمه رو هم با خودشون مقايسه ميكنن ؟! بچه جون در صنايع نظامي كسي نميتونه دروغ بكه يا خالي بندي كنه ! چون در صورت وقوع جنگ اگه اين هواپيما كارائي گفته شده رو نداشته باشه ، سر و كار گوينده با كرام الكاتبينه ! ضمن اينكه وقتي تمام قطعات ساخت كشور رو نشون دادند و اجازهء عكس بر داري هم دادند ! وهيچ يك از مخصصين صنايع نظامي دنيا چيزي براي گفتن يا ساكت موندن ويا تحسين كردند !
    • BE ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
      3 0
      اسهال گرفتی مگه ؟
    • BE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
      4 0
      لاستیک تمبونت در نره اینقدر زور میزنی ؟
  • وطن پرست FR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    46 17
    آقا میگید بدرد نمیخوره یعنی برای جنگ با داعش هم بکار نمیاد؟؟؟؟ میگید ایران نمیتونه خودرو بسازه چطور میخواد جنگنده بسازه جنگنده هم که ساخته میشه میگید بدرد نمیخوره خب باید گام هایی برداشته بشه آمریکا که برای ساخت اف ۱۶ سیصد جنگنده مختلف ساخت تا به اف ۱۶ رسید شما که نمیدونی معنی جنگنده یعنی چی؟؟؟چرا نظر میدی؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    29 18
    الان یسری می آن ناله می کنن چرا یکهو اف 22 و اف 35 نساختیم ؟؟!!! آخه اف 5 مال 40 سال پیش آمریکاست !!!
  • ايراني IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    26 8
    آفرين به فرزندان ايران زمين
  • mohamad IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 18
    به جاش یک ماشین خوب تولید کنید
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      4 13
      پراید131
  • 008 IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 14
    خیلی غرور افرینه..ایشالا باهاش ریاض و تل آویو رو میزنیم.....البته قبلش باس لااقل 3 تا به کاشیما بزنیم...
  • امیر NL ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 21
    اگر تولید واقعی باشد خوشحالی دارد .و مثل پراک نباشد و در آن سطح نماند .ولی از انجا که فقط در طول چند ده فقط شعار شنیده ایم و آقایان فکر روحیه دادن به مردم بودن در فکر خودشان .هیچ اعتمادی به اینگونه شعارها دیکر نیست بلکه جواب عکس در بین قشر با سواد جامعه برای آقایان دارد .تا امید به آنها
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      33 10
      البته در مورد موشکها هم می گفتن روحیه دادنه،ماکته و.... دیدی که زدن خوبم زدن وقتی زدن همه خفه شدن در مورد پهپاد ها هم گفتن ماکته 7 ساله دارن تو منطقه کار می کنن خوبم کار میکنن وقتی کار کردن همه خفه شدن در مورد این هم همینطور وقتی به موقع کار کنه همه خفه می شن می رن سراغ سوژه بعدی خوشم میاد اونا که کار می کنن گوش به هیشکی نمیدن کار خودشونو می کنن خدا قوتتون بده و موفق باشین دعای ملت واقعی ایران پشت سر شماست سربازان سایبری بن سلمان هم بیان زر بزنن بززن خوبم بزنن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    10 24
    خیلی خوش حال شدم . به امید نابودی استکبار! (مشرق تا حالا چند بار نظر دادم نظرم رو درج نکردی ازت تقریبا ناامید شدم)
  • حمیدرضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    19 11
    یه عده به خاطر بعضی مشکلات راه انکار رو درپیش گرفتن. هرچی بهشون نشون بدی میگن دروغه فلانه. الان طرفو ببری تو کارخانه صفرتاصدشو نشونش بدی باز انکار میکنه. عجیب نیست که از ده گروهی که به امام زمان می پیوندن هفت گروه اول مسیحی هستن. اون زمانم انکار میکنن میگن دروغه میگن کار اخونداست
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    9 25
    تا جایی که می دونیم کوثر اسم یک سوره قرآن بود ربطش به هواپیما چیه ما نمی دونیم!
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      29 25
      کوثریعنی نعمتی دنباله دار،درخانه اگرکس هست یک حرف بس است!
  • رضا FR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 17
    شاید شاید جنگنده نسل پنجمی نباشه به جاش خلبان ها ورزمندگان ما سرامد تبحر وشجاعتند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    14 2
    پس جنگنده قاهر چی شدلطفا جنگنده نسل سه رانسل چهار غالب نکنید نسل چهار موتور توربو فن دارد اینکه توربو جت است
    • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      11 3
      از لحاظ اویونیک نسل 4
    • رضا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
      1 0
      اف 18 هم توربوجت داره .
    • رضا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
      1 0
      اف 18 هم توربوجت داره .
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    16 35
    ابله هایی که باور میکنید شما هنوز خودروهای 30 الی 40 پیش کشورهای اروپایی رو سوار میشید الان چطور هواپیمای مدرن ساخت خودمون رو باور میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • AE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
      6 0
      کی گفت این جنگنده مدرن و کاملا بروزه؟کی گفت در حد اف۲۲ هست؟پلتفرم که اف پنجه فقط ایونیکش ارتقا یافته و مهم اینه که تونستیم موتور،بدنه،رادار و دیگر قطعات را بسازیم. مگه روسیه که تانک و توپ و موشک و جنگنده و.... میسازه تو خودرو سازیش هم غوله؟کدوم ماشین روسی با ماشین های آلمانی یا آمریکایی برابری میکنه؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    31 7
    این جنگنده ها فقط بدنشون بدنه F5 هست موتور و قطعاتش اکثرا ساخت ایرانه و کاملا دیجیتال و مدرن هست و البته تنها یه مدل ابتدایی و اولیه هست برای جنگنده های مهم تر و کاربردی تر
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    12 33
    چقدر سرگذشت ما شبیه شوروی سابقه.
  • سید رضا IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    25 5
    قابل توجه آدمای الینه شده (از خود بیگانه) وطنی ! بله ! ما می توانیم ! وقی پرتابگر فضایی ، موشک فضایی و موشک های نقطه زن بالستیک ساختیم ! وقتی موجود زنده به فضا فرستادیم و سالم به زمین نشاندیم ! وقتی صفر تا صد غنی سازی هسته ای را انجام دادیم ! بله ! می توانیم موتور هواپیما را هم بسازیم ! ایرانی ! خودت را کم نگیر !!
  • حميد IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    10 5
    به اميد خدا كوثر ٢٢ هم ساحته ميشه يك كمي حوصله دار باشيد عزيزان ،روزي برسه كه با غرور اين تاريخ رو مرور كنيم.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    9 16
    مگه فرقون میسازن این همه تند تند شما پراید رو درست کنید جنگنده پیشکش
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      7 2
      درموردپرایددرست صحبت کن!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    6 1
    سالی چند تا؟
  • نازنین TR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    12 11
    واقعا ازکسایی که مسخره میکنند میخوام یه بار فلم مانور وشکستن دیوارصوتی این جنگنده(کوثر) نگاه کنید به شخصه احساس غرور کردم با دیدن مانور رول 360درجه .
    • AU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      7 3
      فیلم شکست دیوار صوتی را داری؟ سرعتش که حداکثر یک ماخه.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    15 1
    (واقع یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی بوده )ای که گفتی یعنی چه؟!
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      15 2
      یعنی انشاالله دشمن زبون ازترسش گردنخود وزنه ودر وره!
  • غلام ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    15 31
    خخخخخخخ. شما تولید قطعات پرایدو بعد از 25 سال به نصف برسونید. جنگنده پیش کش.خخخخ البته برای مخاطب مشرق که توان تشخیص اف - 5 نیم قرن پیش امریکا رو از وانت پراید نداره انتظاری نیست.خخخخ
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      18 13
      آقای خخخخخ مجموعه متعهد و هدفمند صنعت دفاعی را با مجموعه فاسد و مافیایی صنعت خودرو مقایسه نکن ....
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      9 10
      نیم قرن کجاش زیاده . اتفاقا اف 5 مدرنترین و فوق پیشرفته ترین جنگده حال حاضر جهانه
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    17 16
    فقط میگن این جنگنده آیونیکش نسل جهاره ولی ویژگیهای رادار وتجهیزات الکترونیکیش رونمیگن چجوری وقتی هنوز پرتاب کننده شراره وهشدار دهنده راداری روش نصب نشده خط تولید نیزنن این دوتا جزوساده ترین واصلی ترین نیازهای جنگندست
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    13 15
    ازخلبانان سرافرازدفاع مقدس وجنگ ۸ساله هم خبری داریم؟اصلااحوالی ازآنهامیگیریم؟ماچراباید اینقدرفراموشکارباشیم؟
  • حسن IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    10 8
    افرین . ما می توانیم . به کوری چشم دشمنان
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    6 8
    نخوام تو ذوقشون بزنم اما فقط به درد مبارزه با داعش میخوره که هیچی نداره.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    7 13
    به حول و قوه الهی با وجود این جنگنده، شکست داعش حتمی است. برتری هوایی در برابر افغانستان در مرحله بعدی است.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    6 15
    اشتباه نکنید ساختن هفت هشتا کوثر برای ارزیابی و نقاط ضعف و قدرت و تست رودر رویی با اف 14 و میگ 29 و احیانا سوخو30 و ارتقاء آن خوبه .ولی فقط بایسنی مدل باشد ونه بیشتر چون بهیچوجه قادر به رویارویی با جنگنده های پیشرفته نیست و خط تولیدی که نشان دادید در حقیقت گویای همین صحبت است .یعنی ساخت دست ساز توسط چند نفر . نه انبوهی از کارکنان در چند خط تولید .بصورت صنعتی و رباتیک مثل کارخانه های خودروسازی
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      11 9
      بزرگوار، جنگنده که ماشین نیست روزی 200 تا بسازن بدن بیرون. کل نیاز یه کشور 200 فروند شاید نشه بعد بیان خط تولید اتوماتیک راه بندازن؟!؟!؟
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    12 8
    معتقدین به شعارهای انقلابی و ایرانی ، هسته ای و هواپیما و موشک هم ساختند اما غربزده های بی وجود حتی پوشک هم عزضه ندارن بسازن (قحطی پوشک راه انداختن).... خوبه مردم از این به بعد در انتخابهاشون بیشتر دقت کنن...
  • ایرانی DO ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    17 22
    افتخار ما ایرانیان است که ایران سازنده و تولید جنگنده نیرو هوایی شده
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
    1 1
    خط تولید ایران140 جمع شد ؟
  • DE ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    2 2
    بنظر میرسه قدم بعدی مهندسی معکوس جنگنده بمب افکن فانتوم باشه
  • DE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    1 2
    احتمالا منظور از پروژه جنگنده سنگین همون مهندسی معکوس فانتوم هستش
  • DE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    2 2
    مسلما کوثر و همینطور جنگنده سنگین شانس چندانی برای مقابله با جنگنده های مدرن امروزی ندارن ولی می تونن کارایی بالایی در برابر گروهک ها داشته باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس