کد خبر 907619
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
ورود دادستان عربستان به کنسولگری کشورش در استانبول

یک منبع موثق سعودی تأکید کرد که شاهزاده احمد گفته است که می‌خواست برای مدتی طولاتی در لندن اقامت داشته باشد.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» نوشت: دیدار «احمد بن‌عبدالعزیز» وزیر کشور اسبق عربستان سعودی و کوچک‌ترین فرزند ملک عبدالعزیز السدیری( السدیری به هفت برادر تنی از فرزندان ملک عبدالعزیز آل‌سعود که مادرشان حصه دختر احمد السدیری است، اطلاق می‌شود) از انگلیس بسیار سوال‌برانگیز است به‌ویژه این‌که او با گروهی از معترضان مقابل منزلش مواجه شد که می‌گفت: «خاندان حاکم را سرزنش نکنید بلکه عاملان جنگ در یمن را». ولی بازگشت او به ریاض، در حالی‌که شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد در راس استقبال کنندگان از او بود، سوال‌های بسیاری را مطرح کرده و باب گمانه‌زنی‌ها درباره «غافلگیری‌ها» تاج و تخت سعودی در آینده را باز کرده است.


شاهزاده احمد عربستان سعودی را قبل از جنایت ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد، ترک کرد و تصور نمی‌شد که بازگشت او به ریاض و استقبال گرم از او امکان‌پذیر باشد؛ آن هم اگر این جنایت اتفاق نمی‌افتاد و هیات حاکمه کنونی در عربستان به ارتکاب آن اذعان نمی‌کرد و «گروه مرگ» متشکل از 18 نیروی امنیتی و یک پزشک متخصص کالبدشکافی را به ارتکاب این جنایت در کنسولگری سعودی در استانبول مسئول نمی‌دانست.

بیشتر بخوانید:

وقوع آتش سوزی و انفجار نزدیک سفارت عربستان در لندن

درخواست ۴۰ سازمان آلمانی از مرکل برای توقف صادرات سلاح به عربستان


شاهزاده محمد بن‌سلمان، حاکم کنونی عربستان سعودی، به دلیل بیماری پدرش، به هیچ‌وجه با مخالفانش و یا با کسانی‌که حاضر به بیعت کردن با او به‌عنوان ولیعهد نشده‌اند، مسامحه نمی‌کند، خواه این معارضان از اعضای خاندان حاکم باشد یا از عامه مردم. به اذعان خود ولیعهد، 1500 نفر از این معارضان، از جمله شماری شاهزاده، پشت میله‌های زندان قرار دارند. از این‌رو، استقبال او از یکی از بارزترین معارضانش، یعنی عمویش شاهزاده احمد، که هرگز با او بیعت نکرد و عکس وی را در کنار عکس‌های پدر و پدربزرگش( موسس خاندان سعودی) در مجلس مهمانی‌اش در ریاض آویران نکرد، بسیار قابل توجه است.

یک منبع موثق سعودی، که مقیم لندن است، به ما تأکید کرد که شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز- که با دختر عمویش، که خواهر شاهزاده «محمد بن‌نواف بن عبدالعزیز آل‌سعود» سفیر سعودی در لندن است، ازدواج کرده- به ما گفته است که می‌خواست برای مدتی طولاتی در پایتخت انگلیس اقامت داشته باشد. ولی بازگشت ناگهانی وی آن هم سه هفته بعد از ترور خاشقجی، نمی‌تواند بدون انجام «ترتیباتی» انگلیسی و آمریکایی درباره تغییر ساختار قدرت در ریاض از طریق «کودتای سفید» صورت بگیرد.

برای ما گمانه‌زنی درباره قالب و ساختاری، که می‌تواند از طریق تماس‌های شاهزاده احمد در لندن با مسئولان آمریکایی و انگلیسی، سپس بازگشت وی به ریاض به‌ویژه دیدارهایش با شاهزاده «طلال بن عبدالعزیز» که معاون رئیس هیات بیعت است و نیز با شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد اسبق، که توسط ملک سلمان عزل شد، متبلور شود سخت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    10 0
    عربستان سقوطی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس