ترامپ و بن سلمان

یک کارشناس موسسه علم و سیاست برلین در مطلبی به بررسی دلایل درخواست آمریکا از عربستان برای توقف جنگ یمن در این برهه زمانی پرداخته است.

به گزارش مشرق به نقل از "اس ار اف" سوئیس، درگیری ها در یمن حدود چهار سال است که ادامه دارد. شرایط انسانی در این کشور تحت جنگی که به رهبری سعودی ها در این کشور به راه افتاده است بسیار فاجعه بار است. حدود 14 میلیون نفر در یمن در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند. حالا آمریکا از احزاب درگیر در یمن پایان جنگ و آتش بس را درخواست کرده و در این باره به عربستان سعودی و دیگر احزاب اولتیماتوم داده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش صنعاء به دعوت آمریکا برای توقف جنگ

واکنش قطر از «دعوت» آمریکا برای توقف جنگ در یمن

"گویدو اشتاین برگ"، کارشناس مسائل خاورمیانه از موسسه علم و سیاست برلین در مصاحبه‌ای با "اس ار اف" سوئیس به این مسئله پرداخته و تاکید کرده است که قدرت اجرایی ترامپ با این اقدام می خواهد متحد خود عربستان سعودی را که این روزها در شراط بدی قرار دارد نجات دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا درست حالا و در این شرایط خواستار پایان جنگ یمن شده است گفت: این درخواست دولت آمریکا به اعتقاد من خیلی با پرونده قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری ترکیه ربط دارد. دولت آمریکا می خواهد روابط خود با عربستان سعودی را نجات دهد برای رسیدن به این هدف سعی می کند ریاض را در جنگ یمن به مصالحه مجبور کند.

جمال خاشقجی از 10 مهرماه برای گرفتن مدارک گواهی ازدواج وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و بعد از آن، رؤیت نشد. مقام‌های ترکیه‌ای شواهدی از کشته شدن وی داخل ساختمان کنسولگری منتشر کردند، اما رژیم سعودی در ابتدا اصرار داشت که او زنده و سالم از ساختمان خارج شده است. اخیراً عربستان سعودی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری کشورش در ترکیه طی یک درگیری را تأیید و اعلام کرده است که عاملان این جنایت را شناسایی خواهد کرد. عربستان تا به حال زیر بار دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار نرفته است.

هنوز مشخص نشده خاشقجی دقیقا چگونه به قتل رسیده و جسدش کجاست؟ جامعه بین المللی فشارها بر عربستان برای شفاف سازی درباره این پرونده را افزایش داده است و درخواست های زیادی در این باره از طرف مقامات بسیاری کشورها از جمله در اروپا مطرح شده است.

این کارشناس موسسه علم و سیاست برلین در بخش دیگری از مصاحبه با این رسانه سوئیسی تصریح کرد که سعودی ها اکنون در کمر بند امر و  نهی های آمریکا گرفتارند و به شدت وابسته به ایالات متحده هستند. برای قدرت اجرایی آمریکا بخصوص این مسئله مطرح است که فشارها از طرف کنگره را در این وضعیت دفع کند. هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره بعد از قتل خاشقجی خواستار اعمال تحریم ها بر عربستان هستند. دولت آمریکا تنها تحریم های ضعیفی را علیه این فرمانده قتل تصویب کرده که این کافی نیست.

"اشتاین برگ" در ادامه این مصاحبه تصریح کرد که محاسبات آمریکا حالا این است که این آتش بس را در یمن درخواست کند. سعودی ها احتمالا این درخواست را خواهند پذیرفت. به این ترتیب دولت آمریکا می تواند به کنگره بگوید که موجب یک تغییر موضع سعودی ها در یک مسئله مهم بین المللی شده و به این ترتیب نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه را راضی می کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این درخواست آمریکا بیش از اشاره به عربستان است گفت: به مسئله امنیت هم مرتبط است؛ عربستان سعودی شدیدا وابسته به حمایت های نظامی آمریکا است. آمریکا جنگنده های سعودی را در هوا سوخت رسانی کرده، سلاح و مهمات را برای عربستان تامین کرده و مسئول تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی آل سعود است. به همین دلیل سعودی ها باید این درخواست آمریکا را بشنوند. من فکر می کنم که ما در روزهای آینده شاهد برخی حرکت ها و تحولات در این راستا هستیم. سعودی ها و امارات متحد عربی باید در هر شکلی که می شود این درخواست آمریکا را بپذیرند.

وی افزود: در مقابل همچنین آمریکایی ها هم بسیار به سعودی ها وابسته هستند، از جمله در سیاست خاورمیانه و مشخصا در مبارزه علیه ایران. آمریکا خود را در این راستا وابسته کرده است. عربستان سعودی شریک خیلی ضعیف تری برای آمریکا است و به شدت وابسته به تضمین امنیت آمریکا است. اما قدرت اجرایی ترامپ تصمیم گرفته است یک استراتژی ضد ایرانی را در منطقه در پیش گیرد. آمریکا در همان مراحل اولیه این مسئله را آشکار کرد که برای پیشبرد سیاست ضد ایرانی خود به اسرائیل، امارات و بخصوص عربستان سعودی و ولیعهد آن بن سلمان تکیه کرده است. به همین دلیل آمریکایی ها در حال حاضر سعی می کنند این مناسبات را نجات دهند.

اشتاین برگ در ادامه اظهار داشت: آمریکا از سعودی ها این درخواست (پایان جنگ یمن) را تقاضا کرده‌اند تا به این ترتیب در برابر کنگره این مسئله را روشن کنند که سعودی ها مرتکب خطا شده‌اند و حالا به این درخواست ما پاسخ می دهند. همه این ها در راستای این هدف است که سعودی ها را در مسیر رویارویی با ایران حفظ کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
    2 0
    موضوع فقط مربوط به تحریم نفت ایران است. عربستان تامین کننده خلائ ایرانه و اگه جنگ یمن نخوابه تاسیساتش در معرض تهدین . حالا آمریکا میشه قهرمان برنامه های خاشقچی و دلسوز مردم یمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس