کد خبر 906882
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
خرما

آیا می دانید مصرف خرما می تواند چه مزایایی برای شما داشته باشد؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب درباره فواید خرما خوردن بیشتر بدانید.

به گزارش مشرق، خرما میوه ای است که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان رشد می کند. مصرف خرما در سال های اخیر بسیار زیاد شده است. خرمایی که در کشورهای غربی فروخته می شود اکثرا خرمای خشک شده است. شما می توانید از ظاهر آن حدس بزنید که خرما تازه است و یا خشک شده. در صورتی که پوست آن چروک باشد، احتمالا خرما خشک شده است و در غیر این‌صورت خرما تازه است.

خرماهای تازه دارای انواع مختلفی هستند به طوری که از اندازه های کوچک گرفته تا بزرگ و از رنگ های قرمز روشن تا زرد روشن در بازار در دسترس  است.

بیشتر بخوانید:

این افراد به هیچ وجه خرما نخورند

خرما دارای طعم شیرینی است که آن را جویدنی می کند. علاوه بر این دارای خواص فراوانی است که در ادامه به آن اشاره می شود.

مصرف خرما در بارداری

مصرف خرما در طول بارداری برای مادر و کودک مفید است. قند فروکتوز موجود در خرما به سرعت شگسته می شود و به بدن انرژی می رساند، بدون این که سطح قند خون را در بدن تغییر دهد. خرما همچنین دارای ویژگی های ضد یبوست هم هست که انقباضات رحم را تحریک تحریک کرده و عمل زایمان را کوتاه تر می کند.

برخی از فواید خرما خوردن در طول بارداری عبارتست از:

تامین انرژی

در طول دوران بارداری، شما نیاز به انرژی بیشتر از مقدار معمول دارید. مصرف مقداری خرما در هر روز می تواند قند مورد نیاز شما را تامین کند بدون این که موجب اضافه شدن کالری شما شود.

دوری از یبوست

خرما به عنوان میوه ای که سرشار از فیبر است می تواند به سیستم گوارشی شما کمک کرده و یبوست دوران بارداری را درمان نماید.

کمک به پیشگیری از نقص های زایمان

خرما منبع خوبی از فولات است. فولات مانع نقص های زایمان مرتبط با مغز و نخاع می شود.

تامین ویتامین K برای نوزاد

ویتامین K به لخته شدن و استخوان سازی کمک می کند. نوزادان با ویتامین K کمی متولد می شوند. اگر مادر خرما مصرف نماید می تواند در هنگام شیردهی به نوزاد ویتامین مورد نیاز او را تامین نماید.

جلوگیری از کم خونی

خرما می تواند مقدار آهن مورد نیاز در دوران بارداری را برای محافظت از کم خونی نوزاد در حین بارداری فراهم کند.

حفظ تعادل آب و نمک

خرما حاوی پتاسیم است که تعادل آب و نمک را حفظ می کند، فشار خون را کنترل می کند و از گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند. کمبود این ماده معدنی می تواند منجر به مسائل مربوط به کلیه شود.

فواید خرما برای رشد استخوان و دندان

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است که به تشکیل دندان ها و استخوان ها در نوزاد کمک می کند. همچنین قند خون و فشار خون را تنظیم می کند. خرما به جلوگیری از کمبود منیزیم کمک می کند.

منیزیم می تواند منجر به اختلالات کبدی و کلیوی شود.

فواید خرما برای افراد دیابتی

خرما ها حاوی مواد مغذی مهمی است که نیازهای یک فرد مبتلا به دیابت را برآورده می کند. خرما یکی از گزینه های سالم جایگزین برای شکر طبیعی است که مصرف آن برای دیابتی ها ممنوع است.

دیابتی ها فقط باید مواد غذایی مصرف کنند که شاخص گلیسمی بسیار پایین دارند تا سطح قند را حفظ کنند. خرما نیز دارای شاخص گلیسمی بسیار پایین است. شاخص گلیسمی خرما بین ۳۵.۵ تا ۴۹.۷ متغیر است که آن را واجد شرایط برای مصرف آن توسط دیابتی ها می کند.

کربوهیدرات ها منبع انرژی فوری هستند زیرا پر از فروکتوز و گلوکز هستند. هر ۱۰۰ گرم از خرما حاوی حدود ۷۵ گرم کربوهیدرات است، بنابراین وقتی افراد مبتلا به دیابت احساس گرسنگی و ضعف دارند باید مقداری خرما همراه خود داشته باشند تا با مصرف آن انرژی لازم خود را تامین نمایند.

خرما همچنین سطح قند خون را به هم نمی زند و می تواند مدت زمان بیشتری فرد را اشباع نگه دارد.

فواید خرما برای آرتروز و روماتیسم

با توجه به محتوای بالای منیزیم موجود در خرما، این میوه می تواند دارای خواص ضد التهابی باشد. در نتیجه مصرف آن برای شرایط و بیماری های با التهاب مزمن مانند آرتریت و همین طور واکنش های آلرژیک خوب است.

خرما و تری گلیسرید

خرما دارای آنتی اکسیدان های قوی، از جمله کاروتنوئیدها، پلی فنل ها و آنتوسیانین ها می باشد. مصرف غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های درازمدت مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

در مطالعه ای که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، اثرات مصرف خرما بر قند خون و چربی خون (یا همان تری گلیسرید) در افراد سالم بررسی شد.  نتیجه این بود که خرما هیچ کدام از دو مورد را بدتر نمی کند. محققان نتیجه گرفتند که خرما می تواند به جلوگیری از بیماری قلبی، به ویژه سفت شدن سرخرگ ها کمک کند.

فواید خرما در لاغری

بیشتر غذاهای غنی از فیبر به کاهش وزن کمک می کنند. اما خرما با وجود محتویات فیبری اش، غذای کم کالری نیست و این به خاطر محتوای کربوهیدرات و قند بالای آن است. ۲۶۶ کالری در مصرف چهار دانه خرما وجود دارد و تقریبا ۶۴ گرم شکر به بدن انسان می رساند.

خرما و میوه های خشک شده، چگالی بیشتری نسبت به میوه های تازه دارد. اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، به مصرف میوه های تازه مانند سیب و انواع توت ها بپردازید.

خرما واقعا میوه مفیدی است، اما در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود. چرا که شکر و کالری زیادی دارد، بنابراین اگر مراقب نباشید، خوردن بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن شما شود.

منبع: نبض ما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس