روحانی نمایه

مسؤولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم اصرار داشته و دارند سفرهای استانی این دولت را متمایز از سفرهای استانی دولت‌های گذشته نشان دهند.

به گزارش مشرق، از آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت دوازدهم، حدود ۶ ماه می‌گذرد و مشخص نیست (یا شاید هم هست!) علت توقف این سفرها در این بازه نسبتا طولانی چه بوده است.


روحانی در مدت ۴ ساله دولت یازدهم به تمام استان‌های کشور سفر کرده و به برخی استان‌ها نیز بیش از یک بار رفته بود. با این حال او در دولت دوازدهم تنها ۳ سفر استانی به سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داشته که همین امر گویای خستگی و کم‌کاری دولت دوازدهم است. نخستین سفر استانی دولت دوازدهم آذرماه ۹۶ به مقصد سیستان و بلوچستان بوده است؛ یعنی ۵ ماه پس از تشکیل کابینه دوازدهم. گازرسانی به زابل از مهر سال ۹۷ از جمله وعده‌های روحانی در این سفر بود که البته معلوم نیست تا چه میزان محقق شده باشد. در ادامه، دولت دوازدهم دی و بهمن ۹۶ سفر استانی نداشت. اسفند پارسال نیز روحانی سفر خود به بندرعباس را که برای افتتاح چند طرح عمرانی انجام شده بود سفر استانی خواند. با این حال اخبار موجود در آرشیو سایت ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد روحانی در جریان این سفر تنها به شهر بندرعباس رفته و ضمن دیدار با مردم، برگزیدگان و همین‌طور شرکت در شورای اداری استان، چند طرح عمرانی و زیربنایی را افتتاح کرده است.


این نکته را باید در نظر داشت که سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به یک استان با سفر شخص رئیس‌جمهور به یک منطقه برای افتتاح پروژه یا سرکشی از مناطق زلزله‌زده متفاوت است. به عنوان مثال بازدید روحانی از استان کرمانشاه پس از زلزله سال گذشته را نمی‌توان سفر استانی نامید. بازدید و دیدار روحانی با مردم زلزله‌زده کوهبنان و راور در بهمن ۹۶ یا بازدید او از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در آبان ۹۶ هم از همین نوع سفرهاست. با این حال، حامیان دولت در گزارشات خود این نوع سفرها را هم سفر استانی نامیده(!) و اینطور تبلیغ کردند که روحانی در مجموع ۲ دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۵۰ سفر استانی رفته است!


دومین سفر استانی دولت دوازدهم به آذربایجان شرقی بود که از ۴ اردیبهشت امسال شروع شد. دیدار عمومی با مردم استان، دیدار با برگزیدگان و فعالان اقتصادی، شرکت در جلسه شورای اداری و افتتاح همزمان ده‌ها پروژه عمرانی، صنعتی، بهداشتی و خدماتی و نیز حضور و سخنرانی در افتتاحیه رویداد تبریز ۲۰۱۸ از جمله مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.


آخرین سفر استانی دولت دوازدهم ۱۶ اردیبهشت‌ماه امسال به خراسان رضوی بود که طی آن روحانی به شهرهای نیشابور، سبزوار و مشهد رفت و ضمن افتتاح چند طرح، با مردم این ۳ شهرستان نیز دیدار کرد.


حسن روحانی همچنین تیرماه و شهریورماه برای بازدید و بهره‌برداری از چند طرح جدید و مهم در حوزه پتروشیمی به استان‌های بوشهر و هرمزگان رفت. چنانکه گذشت، این سفر روحانی نیز سفر استانی به حساب نمی‌آید. از سوی دیگر، هرچند حضور مداوم و متناوب رئیس‌جمهور در نقاط مختلف کشور، علاوه بر آشنا کردن دولت با مشکلات ریز و درشت خارج از پایتخت، به مردم نیز احساس جدی بودن دولت در حل معضلات را خواهد داد اما روحانی در ماه‌های گذشته این نوع سفرهای خود به استان‌ها را هم به میزان چشمگیری کاهش داده است. به عبارتی روحانی از اردیبهشت امسال تاکنون نه‌تنها سفر استانی نرفته است، بلکه سفرهای کوتاه‌مدت او برای افتتاح پروژه‌ها نیز در این مدت فقط ۲ مورد بوده است. به معنای دیگر روحانی از ۱۶ اردیبهشت‌ماه تاکنون فقط ۲ بار از تهران خارج شده و به ۲ شهر عسلویه و بندرعباس رفته است.


سفرهای نمایشی و بی‌دستاورد


مسؤولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم اصرار داشته و دارند سفرهای استانی این دولت را متمایز از سفرهای استانی دولت‌های گذشته نشان دهند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعطیلی کارهای کل دولت و رفتن تمام اعضای آن به استان‌ها به منظور انجام سفر استانی را اقدامی نادرست خوانده بود. همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم با انتقاد از تصویب چندصد مصوبه بدون پشتوانه مالی، فنی و علمی در دولت نهم و دهم، عملی کردن این مصوبات استانی را نیازمند بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانسته بود. با همه اینها اما به نظر می‌رسد تلاش برای تمایز سفرهای استانی دولت‌ها عملا به بی‌عملی و سفرهای زینتی و بی‌حاصل منتهی شده است. به عنوان مثال، پس از سفر استانی دولت یازدهم به کردستان در سال ۹۴،  محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس نهم با تاکید بر اینکه سفر روحانی به کردستان دستاوردی نداشت، گفته بود: مصوبات سفر رئیس‌جمهور جزو ضرورت‌های کردستان بود که خارج از سفر هم باید انجام می‌شد و این را نمی‌توان دستاورد تلقی کرد. به گفته وی، سفر رئیس‌جمهور به کردستان یک سفر یک‌روزه با یکسری برنامه فشرده بود که بیش از آنکه جنبه کاربردی داشته باشد، جنبه سیاسی داشت.


بهمن‌ماه سال گذشته هم سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان از عدم همراهی اعضای این مجمع با رئیس‌جمهور در سفر به کرمان به دلیل عملکرد ضعیف در رفع مشکلات مردم خبر داد. یحیی کمالی‌پور در این باره گفته بود: با نظر موافق اعضای مجمع مقرر شد به دلیل عملکرد ضعیف دولت، عدم همکاری با نمایندگان برای رفع مشکلات مردم و همچنین مشورت نکردن با نمایندگان مجلس در تصمیمات استانی مجمع نمایندگان، این مجمع رئیس‌جمهور را در سفر استانی به کرمان همراهی نکند. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات معیشتی مردم جدی است و دولت باید نسبت به رفع آنها توجه کند، افزود: نمایندگان به دنبال رفع این مشکلات هستند و انتظار می‌رود دولت نیز همکاری لازم را داشته باشد.


در جریان سفر اردیبهشت‌ماه امسال روحانی به خراسان رضوی نیز برخی نمایندگان این استان در مجلس وی را همراهی نکرده و در توضیح علت این موضوع گفتند روحانی به جای حل مشکلات به فکر شوی تبلیغاتی است. طبق این گزارش از ۵ نماینده شهر مشهد ۴ نماینده وی را در سفر اردیبهشت‌ماه دولت به خراسان رضوی همراهی نکردند. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و کلات دلیل همراهی نکردن رئیس‌جمهور را نارضایتی از عملکرد دولت دانست و گفت: مصوباتی که دولت در سفر قبل به استان داشته و وعده‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم استان و مشهد داده، اجرایی و محقق نشده. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید نسبت به وعده‌های محقق نشده و بر زمین مانده پاسخگو باشد، تصریح کرد: مصوباتی راجع به حاشیه‌های شهر مشهد، مشهد ۲۰۱۷، امور آب استان، موضوع زیارت، بزرگراه حرم تا حرم و موارد دیگر بوده که اجرا نشدن آنها موضوعات را پیچیده کرده است. پژمان‌فر با تاکید بر اینکه یک حس ناراحت‌کننده‌ای بین مردم و مسؤولان وجود دارد، افزود: در واقع یک ‌شویی در این سفرهای استانی در حال شکل‌گیری است که روز به روز هم در حال سرعت گرفتن است. نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه آقایان به هر نقطه‌ای که می‌روند، وعده‌هایی می‌دهند، افزود: همین آقایان در گذشته چنین وعده‌هایی را رفتار پوپولیستی تلقی می‌کردند اما امروز بشدت این رفتارها از سوی خودشان در حال رواج است. سفرهای خارجی بیشتر از داخلی!


آقای روحانی از اردیبهشت امسال تا به حال فقط ۲ بار به استان‌های کشور - آن هم نه در قالب سفر استانی - رفته است؛ در حالی است که سفرهای خارجی او در این بازه زمانی بیشتر بوده است.


آقای رئیس‌جمهور ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال به دعوت رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به استانبول رفت.


وی ۱۸ خردادماه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرد.


۱۱ تیرماه امسال نیز برای انجام دیدار رسمی از زوریخ به سوییس رفت.


 ۱۲ تیرماه هم از سوییس به اتریش رفت تا با مقامات این کشور دیدار کند.


۲۱ مردادماه هم برای شرکت در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به قزاقستان رفت.


اول مهرماه برای شرکت در هفتادوسومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفت و ۵ روز آنجا ماند!


از ۱۶ اردیبهشت‌ماه تاکنون آقای روحانی ۵ سفر خارجی داشته است و طی این مدت او تنها ۲ بار در استان‌ها حضور یافته است و همان‌گونه که گفته شد این ۲ بار نیز نه در قالب سفرهای استانی، بلکه برای افتتاح پروژه بوده و به مدت چند ساعت در استان‌های بوشهر و هرمزگان حضور یافته است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    3 0
    لابد از اولش هم اهل این نوع سفر نبوده ولی برای کسب رای در انتخابات 96 مجبور بوده ...لطفا درک کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس