به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی به بررسی وضعیت رژیم سعودی در سطح منطقه ای و بین المللی و هزینه های هنگفت این رژیم برای بهبود وجهه خود در جهان پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آیا این هزینه برای رسیدن به هدف مورد نظر موفق خواهد بود؟
در این گزارش آمده است: اتهامات غرب به عربستان درخصوص پرونده حقوق بشر در برهه اخیر افزایش یافته است، زیرا این کشور به گفته سازمان ملل، سبب بروز بزرگترین بحران انسانی در یمن شده است.
بیشتر بخوانید:
نگاهی به واکنشهای تنبیهی اروپا و آمریکا در مقابل ریاض
تأثیر قتل خاشقجی بر روابط عربستان و آمریکا
پیگرد شاهزادگان و بازرگانان و مبلغان در داخل عربستان نیز یکی دیگر از علل افزایش اتهامات غرب به عربستان در زمینه نقض حقوق بشر بوده است. این امر ریاض را بر آن داشته است تا از 30 سال پیش برای بهبود وجهه خود در سطح جهان به شرکت های فعال در امر روابط عمومی در آمریکا و انگلیس روی آورد.
اما ریاض در طول سال های اخیر - به ویژه بعد از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز شاه و محمد بن سلمان فرزند و ولیعهد سعودی- این هزینه ها را دوچندان کرده است. بن سلمان متهم است که شخصا در پس پرده پرونده هایی است که انتقادهای غرب را برانگیخته است. در صدر این پرونده ها، جنگ علیه یمن قرار دارد.
به نوشته سایت "اوبن سکرت" آمریکا، اوج این اقدام در سال گذشته بود؛ به گونه ای هزینه دولتی به حدود 14 میلیارد دلار رسید. این علاوه بر بیش از چهار میلیارد دلاری است که در بخش غیردولتی هزینه شد. 18 شرکت آمریکایی با عربستان همکاری کردند.
اما سال 2018 میلادی، هزینه دولتی به شش میلیارد دلار رسید. این علاوه بر حدود 166 هزار دلاری بود که از طریق طرف های سعودی غیردولتی هزینه شد.
اما با وجود تلاش هایی که شرکت های روابط عمومی انجام دادند، تلاش های عربستان در ارائه چهره جدیدی - در سایه ورود ولیعهد به جنگ علیه یمن و گرسنه نگه داشتن مردم این کشور و نیز موج سرکوبگری علیه شاهزادگان و بازرگانان در عربستان- با شکست روبرو شده است
سایت بلومبرگ و مجله "امیرکن کونسرویتیو" ( The American Conservative) فاش کردند که عربستان همه توان خود را گذاشته است تا چهره آسیب دیده اش را به طور مداوم در آمریکا بهبود بخشد. ریاض هزینه زیادی می کند و از چهره های آمریکایی و سعودی جدید و دنیای لابی ها درتلاش برای نزدیک کردن روابط خود با شخصیت های سیاسی در آمریکا و تاثیرگذاری بر آنها استفاده می کند.
این گزارش بارزترین شرکتهای روابط عمومی آمریکایی و طرف قرارداد با عربستان را برشمرد و به"کورویس کومیونکشنز" (Qorvis Communications) اشاره کرد که این شرکت از زمان حملات یازده هم سپتامبر با عربستان همکاری می کند. به نوشته سایت اینترسپت، فاکتور هزینه ها در دسامبر سال 2015 میلادی به هفت میلیون دلار رسید.
این شرکت بود که باعث کاستن از تلاش های خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر برای شکایت از ریاض از طریق اعزام کهنه سربازان به واشنگتن برای اقدام علیه قانون جاستا شد. آنها تلاش و تبلیغ می کنند که عربستان در این حملات دست نداشته است.
این شرکت برای سفارت عربستان در واشنگتن کار می کند و کارش همچنین مدیریت عملیات کمک های انسانی برای یمن است که ادعا می کند اهدافش بهبود اوضاع انسانی از طریق کمک ها است، اما حرفی از محاصره ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن به میان نمی آورد.
گروه پودستا(The Podesta) که براساس گزارش سایت اینترسپ در اکتبر سال 2015 میلادی، دولت سعودی آن را با مبلغ 200 هزار دلار به خدمت گرفته است. این یک شرکت روابط عمومی است که مالک آن تونی پودستا است. جان پودستا برادر تونی مدیر کمپین تبلیغاتی کلینتون بود.
این گروه مطالبی را در حمایت از عربستان به مسئولان در کنگره و تحلیلگران ارسال کرده است.
این گروه قرارداد مداومی با مرکز اطلاعات و امور تبلیغاتی کاخ سعودی دارد. این مرکز یک نهاد دولتی است. قرارداد گروه پودستا با این مرکز ماهیانه آن 140 هزار دلار است. گروه پودستا قرارداد خود را با مبلغ 1.7 میلیون دلار در سال در ژانویه سال 2017 میلادی تمدید کرد.
شرکت ادلمن(Edelman) . این شرکت 239 هزار دلار در سال های 2013 تا 2016 میلادی برای تقویت وجه ریاض دریافت کرده است.
کمیته روابط عمومی آمریکا و عربستان (SAPRAC). این کمیته گروه فشاری آمریکایی است که در مارس سال 2016 میلادی به ریاست سلمان الانصاری تاسیس شد. به نوشته سایت "آرتی"، این گروه –بعد از محاصره قطر- 138 هزار دلار برای هفت آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای در شبکه "ان بی سی4" در واشنگتن پرداخت کرده است. به نوشته سایت "میدل ایست آی"، این آگهی می گوید که دوحه از تروریسم حمایت می کند و ثبات منطقه را برهم می زند.
شرکت "آی پی سی او ورلد واید"(APCO Worldwide ) ، وزارت فرهنگ عربستان این شرکت را در سال 2017 میلادی به خدمت گرفت تا مطالب مربوط به موج بازداشت های بازرگانان و شاهزادگان از سوی محمد بن سلمان را روایت کرده و توضیح دهد که رویکرد عربستان مبارزه با فساد است. این اقدام باوجود گزارش هایی بود که از شکنجه آنها حکایت داشت.
سونوران پالیسی گروپ (Sonoran Policy Group).این شرکت کوچک در ماه مه سال 2017 میلادی قراردادی به ارزش 5.4 میلیارد دلار بست. این شرکت دارای پرونده ای در تماس و ارتباط با دولت ها نیست، اما روابطی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد.
شرکت "دی ال ای پیپر" (DLA Piper). این شرکت در سال 2015 میلادی قراردادی با سفارت عربستان به مدت 9 ماه برای کمک به آن جهت تقویت روابط امور امنیتی بست. این شرکت در مجموع 450 هزار دلار دریافت کرد.
شرکت "اینتر پابلیک" (Interpublic). این شرکت را شرکت سابک عربستان در سال 2013 میلادی را با قراردادی به ارزش 140 هزار دلار برای بازاریابی از جمله صدور بیانیه های مطبوعاتی و مشخص کردن خبرنگاران بخش بازرگانی و ترتیب دادن دیدارهایی در شهر نیویورک به خدمت گرفت.
دیگر شرکت های آمریکایی "هاربرو گروپ" (The Harbour Group)، "پرسون مارستلر" (Person Marsteller)، "هیل اند نولتون" (Hill & Knowlton)، "کینگ اند اسپالدینگ" (King & Spalding)،
"برونستین حیات فاربر شریک ای ای پی" Brownstein Hyatt Farber Schreck LLP))، "فلیشمن هیلارد" (Fleishman-Hillard Inc)، "هوگان اند هارتسون" Hogan & Hartson)) هستند.
انگلیس
متوسل شدن عربستان به شرکت های روابط عمومی برای تبلیغ خودش به آمریکا محدود نشده است. در آغاز ماه مارس سال 2018 میلادی، گروهی از مطبوعات انگلیسی از جمله گاردین شروع به تبلیغ آگهی هایی کردند که درخصوص مقاصد اصلاح گرایانه محمد بن سلمان بود.
گروه سعودی تحقیقات و بازاریابی در سال گذشته قرارداد شراکتی را با سایت ایندیپندنت انگلیس برای ارائه خدمات به زبان های اردو، ترکی، فارسی و عربی امضا کرد.
بعدا نتایج تحقیقات منتشر شده در روزنامه گاردین فاش کرد که عربستان میلیون ها پوند برای قراردادهایی هزینه کرده است که شرکت های روابط عمومی از آنها برای بهبود وجهه عربستان و هم پیمانانش در سطح خارج استفاده کرده اند.
به نوشته گاردین، پیش از تمرکز فشارها بر عربستان بعد از قتل روزنامه نگار حمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی درسفارت کشورش در استانبول، همواره چهره عربستان به خاطر پرونده بد حقوق بشری و دست داشتن در جنگ علیه یمن محل بحث و جدل بوده است.
عربستان در راستای تکمیل کمپین تبلیغاتی خود، تصمیم گیران در انگلیس را در کانون توجه خود قرار داده است؛ به گونه ای که برای ده ها نفر از اعضای حزب کارگر و حزب محافظه کار انگلیس سفرهای مجانی به عربستان را در طول سه سال گذشته با ارزش حدود 200 هزار پوند ترتیب داد.
اما با افزایش فشارها بر عربستان به خاطر آنچه مسئولان غربی رفتارهای نادرست ولیعهد به ویژه بعد از قتل خاشقجی توصیف می کنند، بسیاری از شرکت های روابط عمومی از جمله آژانس انگلیسی فروید خود را از عربستان کنار کشیدند.
شرکت پگفیلد گلوبال کانسل به روزنامه گاردین اعلام کرد: بعد از چند ماه فعالیت به نفع مسئولان سعودی ، تصمیم به توقف آن گرفته است.
به نوشته گاردین، شرکت های زیادی از جمله شرکت پگفیلد گلوبال کانسل (Pagefield Global Counsel)، "ملیتون پارتنرز" Milltown Partners)) و "ککست سی ان سی" (Kekst CNC) مستقر در لندن همکاری با عربستان را در سال جاری متوقف کرده اند.