کد خبر 906405
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
پوتین

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز تروریست‌ها در منطقه ادلب و نابودی ده‌ها پهپاد مهاجم به پایگاه حمیمیم طی چند ماه اخیر، بر مواضع اصولی مسکو درباره سوریه تاکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان نشست سران چهارجانبه روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در استانبول، تاکید کرد این کشور حق خود می‌داند که به دولت سوریه در نابودی تهدیدات تروریستی احتمالی از منطقه ادلب کمک کند.

وی گفت: «ما شاهد هستیم که دولت ترکیه تمام تلاش خود را برای خارج کردن تجهیزات نظامی سنگین و خروج گروه‌های مسلح تروریستی از منطقه غیرنظامی ادلب انجام می‌دهد، ولی در صورتی که عوامل تندرو به این وظایف عمل نکرده و به ارتکاب تحریکات مسلحانه از منطقه ادلب ادامه دهند، روسیه حق خود می‌داند تا از اقدامات قاطع دولت سوریه برای نابودی این تهدیدات تروریستی حمایت کند.»

بیشتر بخوانید:

شرط آلمان برای مشارکت در بازسازی سوریه

پوتین یادآور شد که نیروی هوا-فضای روسیه تنها طی دو ماه و نیم گذشته در اطراف پایگاه هوایی "حمیمیم" روسیه، بیش از 50  دستگاه پرنده مهاجم را نابود کرده است.

ملت سوریه باید سرنوشت کشور و رهبرشان را خود تعیین کنند

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه استانبول به هیچ وجه درباره سرنوشت بشار اسد، رهبر سوریه هیچ گفت‌وگویی نکردند، چرا که چنین اقدامی بسیار غیرسازنده است.

وی تاکید کرد که مواضع اصولی روسیه درباره سوریه شامل این است که ملت سوریه خود باید سرنوشت کشور و رهبر آینده آن را تعیین کنند. پوتین یادآور شد که برای این منظور باید شرایط مشخصی به وجود آید که یکی از آنها آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل، از جمله شکل‌گیری کمیته قانون اساسی و آغاز به کار آن است.

رهبر روسیه اطمینان داد که تشکیل کمیته قانون اساسی باید بر اساس احترام به دولت قانونی سوریه تشکیل شود، در غیر این صورت غیرسازنده خواهد بود. به گفته وی، علاوه بر این لازم است تا بخش سوم کمیته قانون اساسی سوریه- سازمان‌های اجتماعی، مورد توافق قرار بگیرد. پیش از این دو بخش از این کمیته از سوی مخالفان و مقامات دمشق شکل گرفته است. پوتین ابراز امیدواری کرد که کمیته قانون اساسی تا پایان سال جاری آغاز به کار کند.

نشست چهارجانبه، شکل جدیدی از مذاکرات نیست، ولی مفید است

رئیس جمهوری روسیه همچنین نشست چهارجانبه کشورهای ترکیه، فرانسه، آلمان و روسیه در استانبول را شکل جدیدی از مذاکرات نام نبرد، ولی یادآور شد که گسترش شرکت‌کنندگان در روند حل و فصل اوضاع به نفع سوریه خواهد بود.

پوتین در پاسخ به سئوالی در این باره توضیح داد: «درباره نشست استانبول باید بگویم که ما درباره شکل جدید مذاکرات به توافقی نرسیده‌ایم. البته همه چیز ممکن است. به عقیده من گسترش تعداد شرکت کنندگان در روند حل و فصل اوضاع، اقدامی مثبت و به نفع سوریه است.»

حمایت شرکت‌کنندگان در نشست استانبول از استقلال و تمامیت ارضی سوریه

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد، تمامی شرکت‌کنندگان در نشست سران استانبول تایید کردند که حل و فصل اوضاع در سوریه تنها از طریق سیاسی و دیپلماتیک و مطابق با قطعنامه شماره 2254شورای امنیت و همچنین رعایت اصول مربوط به وحدت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه ممکن خواهد بود.

لازم به یادآوری است که در نشست چهار جانبه استانبول، "ولادیمیر پوتین"، "رجب طیب اردوغان"، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان و "امانوئل ماکرون" سران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه شرکت داشتند. مذاکرات طرفین به صورت چهارجانبه نزدیک به سه ساعت به طول انجامید.

در پایان این نشست رهبران چهارکشور بیانیه مشترکی را صادر کردند، سپس در در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. بعد از آن رهبران چهار کشور در هنگام صرف شام، همچنان به صحبت‌های خود ادامه دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس