کد خبر 905879
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
کشتی‌های ناتو

وزارت امور خارجه روسیه تمرینات نظامی گسترده ناتو در خاک نروژ را دارای جهت گیری ضدروسی آشکار دانسته که مغایر با همکاری‌های مرسوم در شمال اروپا بوده و منطقه را به عرصه رویارویی نظامی تبدیل خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز نوشت: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد که مانورهای نظامی ناتو تحت عنوان «Trident Juncture-2018» در شمال اروپا، بطور دقیق جهت‌گیری ضدروسی داشته و تنها باعث پیچیده شدن اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه خواهد شد.


مانورهای نظامی «Trident Juncture-2018» در خاک نروژ روز پنجشنبه، 25 اکتبر (سوم آبان ماه) آغاز شده و تا 7 نوامبر ( 16 آبان ماه) ادامه خواهد داشت. در این مانور نظامی ناتو، بزرگ ترین تمرینات نظامی بعد از پایان جنگ سرد است، حدود 50 هزار نیروی نظامی بیش از 10000 تجهیزات نظامی و فنی، از جمله 250 هواپیما و بالگرد و 65 کشتی از 31 کشور جهان مشارکت دارند. تعداد نیروهای نظامی از کشورهای شمال اروپا بیش از 13 هزار سرباز است که حدود دو هزار نفر آنها مستقیما از سوئد هستند.

مقامات وزارت خارجه روسیه به این مسئله توجه کرده‌اند که این کشورها بشدت در حال توسعه امکانات نظامی خود بوده و در جریان این تمرینات عملیات تهاجمی از دریا، زمین و هوا، در شرایط درگیری جدی نظامی با دشمن اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا جنگ را باخته است

زخمی شدن 4 نظامی آمریکایی قبل از مانور در نروژ



در این بیانیه آمده است: «به رغم تلاش‌های ناخوشایند مقامات ناتو برای دفاعی نشان دادن این تمرینات نظامی، کاملا مشخص است که اقدامات نظامی صورت گرفته در آن به طور مشخص جهت گیری ضدروسی دارند. در حقیقت در چارچوب این مانور نیروهای ویژه نظامی ناتو برای بازدارندگی روسیه تا حداکثر ممکن به مرزهای روسیه نزدیک می‌شوند.»

در این سند یادآوری شده که مقامات ناتو اعلام کرده‌اند که انجام شفاف و اعلام دقیق برنامه این مانورها نباید موجب نگرانی مسکو شود. این در حالی است که در آخرین لحظات تعداد نظامیان شرکت کننده در آن تا 50 هزار نفر افزایش یافته و هواپیماهای اتمی، تهاجمی و گروه‌های ضربتی ویژه نیروی دریایی آمریکا به این مانورها پیوستند. نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بخش‌های مشخصی از این مانورها در تاسیساتی انجام می‌شوند که در فاصله 200 کیلومتری از مرزهای روسیه قرار دارند.

مقامات وزارت خارجه روسیه تاکید کردند که اعلام آمادگی کشورهای عضو ناتو برای کاهش وخامت اوضاع و از بین بردن خطر اقدامات نظامی، لازم است تا در عمل مورد تایید قرار بگیرد. در حالیکه خودداری از مشارکت سازنده با طرف روسی به منزله خودداری از ادامه همکاری‌های مرسوم در شمال اروپا تلقی خواهد شد و این منطقه را به عرصه رویارویی نظامی تبدیل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس